2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A brazil haditengerészet Sao Paulo repülőgép-hordozója

JETfly  |  2004-10-13 13:28:22

Mielőtt még a brazilt valaki azzal a bizonyos „albán légierővel” tenné egy súlycsoportba, előre kell bocsátani, hogy a dél-amerikai ország jelentékeny légierővel rendelkezik, mely mögött igen komoly repülőgép-ipar áll.

A brazil haditengerészet az ország 8000 km-es partvonalának védelméhez 1956-ban egy repülőgép-hordozót vásárolt. A kérdéses hajót a Royal Navy 1945-ben állította hadrendbe „Vengeance” néven. A Hollandiában korszerüsített, szögfedélzettel ellátott hordozó 1960-ban lépett brazil szolgálatba. A közel 20.000 tonnás hajót Minas Gerais államról nevezték el és fedélzetén 1300 fő teljesített szolgálatot.

Az A 11 jelzéssel kifutó „laposfedélzetün” a tengeralattjáró-elhárító feladatkör ellátásához 8 db Grumman S-2E Tracker kétmotoros tengeralattjáró-vadászt és nyolc helikoptert rendszeresítettek. A merevszárnyú Trackerek üzemideje 1965-ben lejárt és akkortól már csak helikopterek szolgáltak rajta. Úgy nézett ki, hogy a sugárhajtású harci gépek üzemeltetése kizárólag a brazil légierő kiváltsága marad.

1998 áprilisában azonban a flotta részére - 70 millió $-ért - megvásárolták a kuvaiti légierő 23 db, 1978-as gyártású McDonnell Douglas A-4KU Skyhawk vadászbombázóját. A csomag részét képezte 217 db Sidewinder típusú, levegő-levegő osztályú rakéta is. Brazil szolgálatban a 20 db együléses az AF-1, a három kétüléses az AF-1A jelzést kapta. Az így megalakult VF-1 „Falcőes” (=sólymok) elfogó és csapásmérő század szárazföldi bázisa a Rio de Janeirotól 135 km-re fekvő São Pedro da Aldeia támaszpont lett.

Az már természetes, hogy ez a beszerzés magával hozta az igényt egy újabb és nagyobb hordozó megvásárlására. Az amerikaiak a kiselejtezett „Saratogát” ajánlották fel. Az üzletből nem lett semmi, mert a brazilok üzemeltetését túl drágának tartották, ráadásul alig kéttucat sugárhajtású gépükhöz szükségtelenül nagy is lett volna. Ekkor lépett a színre Franciaország, mely 1999-ben - a „Charles de Gaulle” szolgálatba állításával feleslegessé vált - „Foch” nevü hordozóját kínálta. Az összesen 1338 fős személyzetü, 32.000 tonnát meghaladó vízkiszorítású hajó fénykorában 38 repülőeszköznek adott otthont. Mivel ez a méret éppen megfelelt a brazil igényeknek, 2000-ben aláírták az adásvételi szerződést. A „São Paulo” névre átkeresztelt hajó az A 12-es jelzést kapta és 2001. február 17-én vetett horgonyt Rio de Janeiroban. Az őrségváltásra a „Kobrák-szigetén” található haditengerészeti támaszponton az év októberében került sor, mikor is 41 évi szolgálat után kiszuperálták a „Minas Gerais” hordozót.

Az első Skyhawk pilótákat a flotta helikoptervezetői közül toborozták, akik aztán Uruguayban és Argentínában merevszárnyú átképzésen vettek részt. (Napjainkra ezt a feladatot a hazai légierő vállalta magára.) A jelöltek számára a következő lépcsőfok az amerikai flotta NAS Meridian kiképzőbázisa volt, ahol TA-4J Skyhawk gépeken kaptak sugárhajtású kiképzést.

Az USA-ban végzett pilóták közül az első olyan, aki odahaza repült az AF-1 típuson, Alvarenga sorhajóhadnagy volt. 2000. május 26-i felszállása különösen azért emlékezetes, mert 35 évnyi szünet után ő lett a brazil haditengerészet első olyan repülője, aki merevszárnyú harci gép vezetésére kapott jogosítást. A flotta repterén nagy lendülettel folyt a további kiképzés. Először is felfestették a betonra a „São Paulo” hordozó körvonalait, ami mellé egy hordozható, tükrös leszállító-berendezést is felszereltek. A pilóták ezek segítségével gyakorolták a megközelítést, az átstartolást és a leszállást. Miután a szárazföldön minden tökéletesen ment, következhetett a leszállás a hajó fedélzetére.

A kényes manővert először 2001. júliusában kétkormányos géppel, a következő év szeptemberében pedig együlésessel hajtották végre. Mivel azonban a brazil haditengerészetnek semmiféle gyakorlata nem volt a sugárhajtású gépek repülőgép-hordozón történő üzemeltetésében, a megfelelő fogások elsajátításához egy amerikai cég segítségét vették igénybe.

A szakértőket Francis nyugalmazott korvettkapitány vezette, aki tavaly év végéig - utolsó tanácsadóként a hajón maradva - többek közt fedélzeti leszállás-irányítóként beugorva dirigálta a gépek mozgását és tanította be erre a helyi repülőtiszteket. (Elsőként éppen Alvarengát!) Nem könnyü a dolguk, mert a világ legkisebb hordozóján - az elképzelhető legrövidebb és legkeskenyebb futópályán - kell hagyományos, sugárhajtású harci gépeket fel- és leszállítaniuk.

1993 óta - évente egyszer - a brazilok szolgálatban álló hordozója, közös gyakorlat keretében vendégül lát egy repülőrajt az argentin flotta állományából. A „Minas Gerais” fedélzetére azonban csak az S-2T Turbo Tracker merevszárnyúak szállhattak le. Az „São Paulo” hadrendbe állása azonban lehetőséget teremtett az argentinok Super Etendard csapásmérőinek gyakorlására is.

Ott ugyanis a „25 de Mayo” nevü repülőgép-hordozó 1997-es kiselejtezésével végképp megszünt az ilyen lehetőség. A kapcsolatból azonban nem csupán az argentin fél profitál, amelynek hajózói így megtarthatják jártasságukat. A brazilok is nyernek vele, hiszen a szerelők és a kiszolgálók rutint szerezhetnek olyan gépek üzemeltetésében, melyek náluk nincsenek rendszerben. Ez a Turbo Tracker típus esetében azért is fontos, mert a flotta vezérkara a tengeralattjáró-vadász feladat ellátáshoz - a Sikorsky Sea King és a Westland Super Lynx helikoptereken kívül - ismét rendszerbe kíván állítani egy századnyi ilyen, nagy hatósugarú gépet.

A Skyhawkok szolgálatba lépéséig az említett forgószárnyúak alkották a flotta csapásmérő erejét is. A brazil haditengerészet 55 db-os helikopter-flottájából 14 db a torpedók és rakéták indítására is képes Super Lynx. Előttük kerültek rendszeresítésre Sea Kingek. Az összesen 13 db-ból hetet AM-39 Exocet levegő-vízfelszín osztályú rakétákkal fegyvereztek fel. Ezekből és a Helibras cég által licencben gyártott Ecureuil mentőhelikopterekből egy-egy raj települt a hordozóra. A hajó és a szárazföld közötti szállítási feladatokat Eurocopter Cougar típusú forgószárnyúakkal oldják meg.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.