2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A szárnyas tevehajcsárok indigóval alszanak

JETfly  |  2004-09-06 15:40:13

A lengyel vezetésű többnemzetiségű hadosztályban Irakban szolgáló magyar szállítózászlóalj munkájáról többször is beszámoltunk magazinunkban. Eddig azonban nem esett szó a Magyar Légierő szárnyas tevehajcsárjairól, azaz az An-26-os szállítószázad pilótáiról, akik hetente repülnek 6000 kilométert, hogy utánpótlást, váltó személyzetet, vagy szabadságos katonákat szállítva segítsék a jelenlegi legfontosabb külföldi misszió tevékenységét. Ha a szolnoki pilótákat kérdeztem erről a \"hosszú vágtáról“ mindig az volt a válasz, egyszer gyere velünk és próbáld ki. Kipróbáltam...

ELSŐ MENET

Péntek délelőtt. A szolnoki betonon repülésre előkészített 603-as lajstromjelü An-26-os még a müszakiak birodalma, mivel ezúttal nemcsak a berendezések kifogástalan müködését kell ellenőrizniük, de a törzs két oldalára felszerelt ASzo-2U/26 infracsapda kilövőt is be kell tölteni, és nem utolsósorban vigyázni a gép biztonságára, míg a személyzet átveszi az Ancsát. A fedélzeten a fémlábú beépített asztalok alatti zöld faládák ezúttal a hajózók számára előírt fegyvereket, rohamsisakokat, repeszálló mellényeket és vegyivédelmi felszereléseket rejtik. Sivatagi kényszerleszállás esetén esélyt jelenthet a túlélésre. A számomra felvételezett terepszínü felszerelések a pilótafülke mögötti első ülésre vannak kikészítve, a repeszálló mellényen a fejhallgatóm, mivel az ígéret szerint három napig mindent láthatok és hallhatok, ami a fedélzeten történik.

Szusszanásnyi pihenő Bagdadban. Árnyékban 35 fok van.

Az öttagú személyzet két csoportban intézi a feladat előtti utolsó teendőket. Én a gépparancsnokkal és a navigátorral tartok, az ő feladatuk az utolsó meteorológiai jelentések és a több országot érintő repülési engedélyek begyüjtése. Amíg mi a torony lépcsőin loholunk, a másodpilóta és a fedélzeti technikus a gépet veszi át, ilyenkor kerülnek az indulás előtti aláírások a müszakiak munkáját bizonyító gépkönyvekbe.Csaba főnök megpróbál beavatni egy ilyen repülés előkészítésének titkaiba, gyorsan belátom, hogy az engedélykérések és egyeztetések bonyolult rendszerében való eligazodás nem mindennapi feladat. Az olvasók kedvéért néhány elintézésre váró feladat a listából:

- ekipázs kijelölése- diplomáciai engedélyek- résidő engedélykérés- NATO kiszolgálás- Ferihegyi engedélyek- Vám- és határőrség- kiutazási engedélyek- valutaigénylés- utaslista- teherjegyzék- beszállítás, rakodás- NATO-kódok felvétele- útlevél felvétele- müholdas telefon

Mivel a felsoroltak ügyintézésére nincs külön szervezet a századnál, mindezek pontosítása a kijelölt ekipázs feladata. Az első ránézésre sem könnyü munkát persze az élet és a harctéri helyzet alakulása megcifrázhatja. A mi esetünkben az indulás előtt 2 nappal derült ki, hogy a dél-iraki Talil helyett mégis Bagdadba repülünk, így természetesen a szervezést elölről kellett kezdeni. Mikor Csaba a változásról telefonon értesített, kérdésemre miszerint ez most jó hír, vagy rossz hír a legbölcsebb választ adta: Ha hazajöttünk majd megmondom!Az utolsó engedélyeket és jókívánságokat begyüjtve irány a 603-as Ancsa. A NATO légi fölény szürke gép mellett már gyülekeznek az "utasok", szabadságról visszautazó katonákat, köztük Makkai István alezredest, a zászlóalj váltó parancsnokát visszük Bagdadig.

Az utolsó telefonok hazai földről, a parancsnok a müholdas telefonját kipróbálva búcsúzik a szolgálati elöljárótól.A búcsúzkodásnak - és itt érzem szükségesnek megemlíteni, hogy én még Nagy Richárd hadnagy tragikus halála előtt jártam Irakban - egyaránt vannak vidám és szomorú pillanatai. A haverok hátba veregetésének és a kedvesek, feleségek szemérmes odabújó ölelésének a gépparancsnok hangja vet véget: Beszállás!A fedélzeten Halasi "Jody" vezető légi utaskísérőként tájékoztatja az utasokat a legfontosabb szabályokról: tilos a dohányzás, ha kigyullad a piros lámpa mindenki kösse be magát, vészhelyzetben mindenben kövessék a személyzet utasításait. Becsukódik a rámpa, az APA kocsi életre kelti a hajtómüveket, indulásra kész a Magyar Légierő 504-es járata. Az 5-ös szám a májusi hónapot jelzi, a 04 pedig a negyedik feladatot abban a hónapban. A fülhallgatóban hallom "Kígyó" hangját ahogy a sebességet igazolja vissza a parancsnoknak: 130, 180, 200, 220- felszállunk!Gyorsan felkapaszkodunk a felhők fölé, a mai úti célunk "csak" Ankara. Az álmosító motorzajban a katonák igazi civil utasként múlatják az időt. Előkerülnek a CD lejátszók, laptopok és az újságok. Az írott sajtót főleg a bulvárlapok képviselik, valamint a hat hónap alatt megtakarítható pénz elköltését elősegítendő használt autókat hirdető magazinok. Persze ez csak a független férfiak szórakozása, a családosoknál már megvan a pénz helye, emeletráépítés vagy lakásvásárlás a cél. A laptopon játszó katonák reakcióidejét és ügyességét a mellettük ülőktől folyamatosan kritika éri, nem megy könnyen a túszszabadítás. Az asztalon a játék doboza: SPECIAL FORCES. A marcona katonafej alatt a mottó: Ha elég képzett vagy, még túl is élheted ezt a kalandot!

Csaba kipróbálja a müholdas telefont

Nemsokára elkészül a fedélzeti gőzgépen az első kávé. Leteszem a fülhallgatót és előresétálok a minden luxust nélkülöző pilótafülkébe, mely 5 hajózó szükös munkahelye. A parancsnok és a másodpilóta kényelmét mindössze ülésük kétfokozatú állítása biztosítja. Amikor meg kell markolni a szarvkormányt előrehúzzák, amikor a robot vezet hátratolják. Nem csoda, ha évek múltán a térd ízületei kikészülnek, sokszor az alsó lábszár kellő vérellátása sem biztosított. A fedélzeti technikus rafinált billenő széken ül a két pilóta között. Ha éppen nincs szükség a munkájára a visszahajtott széken átlépve szállhatnak ki üléseikből a pilóták. A navigátor, vagy szaknyelven fedélzeti megfigyelő a parancsnok mögött ül speciális müszerekkel telezsúfolt panel mögött. Térképeit maga előtt egy kis asztalon teregetheti ki, jobb kezénél egy lecsapható kis pulton a munkaeszközeit tarthatja. Bal oldalán egy plexibuborékban a típushoz alkalmazható bombák célzására szolgáló müszerek vannak. Komfortérzetét mindössze lába kinyújtásával tudja fokozni, ilyenkor a másodpilóta mögött a menetiránynak háttal ülő rádiós lábával közösen birtokolja a parányi közlekedő folyosót.A központi dupla müszerfal közepét a gép orrában lévő lokátor képernyője foglalja el (ezt duplikálva a navigátor is látja). A gumi szemvédős képernyő fölött a digitális jövő egyetlen előhírnöke, egy utólag beszerzett GPS színes kijelzője. Parányi képernyőjén az automatikusan lekövetett földi iránypontok mozaikszavai a térképen, oldalt a repüléshez szükséges összes tájékoztató információ - repülési idő, távolság, sebesség, irányszög, szögeltérés - leolvasható.A pilótafülke újságfelhozatala már más szintet képvisel mint az utastérben látottak. Itt már a HVG jelzi az érdeklődést az üzleti szféra iránt. Elhagyjuk az egykori Jugoszlávia légterét, utunk Bulgária felett vezet. A pilótafülkében látott HVG szellemiségén felbuzdulva megpróbálok tájékozódni a szállító repülőgép-vezetők fizetése iránt.A veszélyes és sokrétü feladataik ellenére egy I. osztályú aranykoszorús oktató-berepülő- repülőgép-vezető fizetése alig valamivel több, mint a fele a civil szférában dolgozó kollégáié, és csak töredéke az alapító NATO-tagországok azonos beosztású tisztjei járandóságának. A hazai fizetések és értékarányok összehasonlításával gyorsan elszállt az idő, beléptünk a török légtérbe. Halasi százados vezeti a gépet, szemmel láthatóan nem könnyü feladat megbirkózni a leszálláskor keletkező aerodinamikai hatásokkal. Amit más gépeken a korszerü vezérlési módszerek intéznek, azt mi még zsíros kenyér-szervóval bonyolítjuk - viccelődik "Jody" a kormányt markolva.3 óra 42 perc repülés után landolunk Ankara nemzetközi repülőterén. A gépen utazók útja innen kettéválik, mivel a személyzet és a katonák szállása biztonsági szempontból nem egy helyen van. A katonák velem együtt a városszéli szálloda felé veszik az irányt. A program szabadfoglalkozás, de hajnali egykor találkozás a repülőtéren! Hogy tudjátok kialudni magatokat éjfélig? - érdeklődöm a pilótáktól. Semmi gond, majd indigóval alszunk, úgy duplán számít! - köszönnek el a fiúk.Szállodánk igazi 5 csillagos csoda tetőterasszal, uszodával, török fürdővel és szaunával. Az Al-Hillah-i csapat előrelátóbb része úszónadrágot vesz a butikban és előrefürdik a következő két hónapra, mivel a medence még nem tartozéka a tábornak.

Ankara. Hajnali fél egy

A MÁSODIK MENET

Szombat. Ébresztő éjfélkor, fóliába gyógyított reggeli törökös kávéval, máris indul velünk a busz. A kihalt nemzetközi repülőtéren csak mi zavarjuk a csendet, időbe telik mire előkerül egy útlevélkezelő, aki álmos szemekkel nézi a sivatagi álcázó ruhás csapatunkat. A sokpecsétes úti okmányok láttán megenyhül, még az én egynapos belépési vízumbélyegzőm felett is átsiklik.Nagy nehezen kerítenek egy buszt is a részünkre, mely végre a repülőtér legvégén árválkodó Ancsához visz minket. A személyzet már tele tankolta a gépet, kifizették előre az APA kocsi használatot is (minden repülőtéri szolgáltatásért fizetnünk kell, az indításért például 155 dollárt).Csukódik mögöttünk a rámpa, először a bal, majd a jobb hajtómü kel életre. Gurulunk, gyorsítunk, a sebesség 190, 210, 230 futó be, felszállunk!Az utastérben kék fényü lámpák derítik a sötétet, elöl csak a müszerek vörös fényei világítanak. Emelkedünk 2100 méterre, és Szíria felé vesszük az irányt. A navigátor plexibuborékjában stílusosan a félhold sápadt sarlója búcsúztat minket Törökországtól.A grafitszürke égen fekete felhőoszlopokat tologattak elénk a tréfás kedvü égi dzsinnek. 5200 méteren repülünk, ennyi az engedélyezett magasságunk, a felhők teteje éppen 5250 méteren lehet. Turbulens széllökések dobálják az Ancsát, ahogy kiemelkedik, majd visszasüllyed a sötét felhőtengerbe. Szerencsére átjutunk a hegyeken, kisimul körülöttünk a levegő, balra pillantva már meg lehet különböztetni a szárny kontúrját a hajnali szürkülettől.

Az Ancsa üzemanyagtartálya alulról is tölthető

Halasi "Jody" beveti a fáradtság elleni első csodafegyverét, a fehér Negrót! A máskor csak unalomüzőként rágcsált cukorka csodát tesz, átsegít az éjszakai fáradtság első hullámvölgyén. A hosszú távú repülések igazi pszichológusokká képezték a hajózókat! Mindig pontosan tudják mikor, mivel lehet a hangulatot feljavítani a normális szintre.Rádiósunk jó reggelt kíván a szír irányításnak, és alig fél óra múlva elönti a pilótafülkét a sivatag felett felkelő nap narancssárga ragyogása. A katonák is gyorsan felélednek a deszant-térben, kíváncsi tekintetek kutatják az alattunk elsuhanó városokat. Süllyedni kezdünk, és pár perc múlva már a betonon gurul a 603-as. Az alig egyórás várakozás alatt Kopasz a szárnyon egyensúlyozva elintézi a tankolást - mindig rendelkeznünk kell annyi kerozinnal, hogy ha a célrepülőtéren gond van a leszállással még vissza tudjunk fordulni. Rádiósunk a függőleges vezérsík tövében orsót cserél a fedélzeti adatrögzítő "fekete dobozában", amely a jobb kutathatóság érdekében természetesen nem fekete, hanem rikító narancssárga színü.

Hamarosan megkezdjük a gurulást, és fél óra múlva már el is hagyjuk a szír légteret. A pilótafülkében a személyzet utunk legnehezebb részére készül, hiszen szakszerüen szólva végre kell hajtanunk az AJP 3.3.4.3. szerinti harci érkezési és távozási eljárást Bagdad repülőterén!Első lépésként "Kígyó" előveszi a tegnap már gondosan bevonalazott Irak térképet, melyre a Bagdad felé vezető út utolsó 250 kilométerét mérte fel, mivel abban a térségben már nem támaszkodhatunk a modern technika vívmányaira, csak az iránytü és a sebességmérő alapján kell eltalálnunk az iraki fővárosig. Alattunk ameddig a szem ellát sivatag. 600 kilométer semmi, melyet csak a repülési töréspontjaink elhagyása tesz érdekessé, mert legalább van mihez viszonyítanunk gépünk helyzetét. Az érdekesség kedvéért MODIK- nál léptünk be az iraki légtérbe, majd RAPLU és PUSTO érintésével vettük fel a végső irányt Bagdad felé.

Szaddam szigetre épült palotája

"Kígyó" a plexibuborékból kitekingetve ad instrukciókat a parancsnoknak: -Jobbra megvannak a tavak, keresd az utópályát! Állj rá az autópálya irányára! Jobb szárnyunk alatt Szaddam egykori vízre épült palotája, megkezdjük a látványos süllyedést 5000 méterről egyetlen spirállal a repülőtér betonjáig. 25-ös varió 265 km/h sebesség és teljes szárny mechanizáció mellett! A kerek ablakon kinézve látom, hogy Hábensusz "Nyúl" derekasan indítja az infracsapdákat, az izzó töltetek csillagszóróként hullnak a mélybe.

A nagy varázslatok gyorsan elmúlnak, az Ancsa simán landol a világ legveszélyesebb repülőterén. A "Follow me" háromkerekü traktort követve egy távoli raktárépület mellett állítjuk le a hajtómüveket. A katonák a felszerelésüket tartalmazó ládákat gyorsan a konténerek árnyékába hordják, "Kopasz" körbejárja a repülőgépet, nem lát-e sérülést a törzsön vagy a szárnyakon.Ez alatt a pilóták a világ legtermészetesebb dolgaként nekiállnak reggelizni! Az étlapon hazai ízek, hideg sült hús az első fogás. Miután a gyomor már nem jelez üzemanyaghiányt, következzen a repülőgép. Valahonnan előkerül egy tartálykocsi, melynek gazdája naiv kíváncsisággal forgatja kezében a Magyar Légierő üzemanyag vásárlásra hívatott bankkártyáját. Fekete arcán őszinte csodálkozással vallja be, hogy ő még soha életében ilyet nem látott!Semmi gond, a próbálkozás az élet sója - mondja Csaba parancsnok és kilátásba helyezi a készpénzfizetés lehetőségét. Dollár-cash-OKÉ! - és máris töltik tele szomjas tartályainkat.

Amíg az Al-Hillahból érkező konvojra várunk van idő körülnézni a repülőtéren, már ami látszik a távoli toronyból és fogadó épületekből. Nem irigylem az autósztráda felül ránk vigyázó két Apache pilótáját és operátorát, felettébb unalmas lehet órákon keresztül égi nyolcasokat gyártva vigyázni a légtérre. Egymás után teszik le magukat a szebbnél szebb vasmadarak, innen lentről sokkal ijesztőbb az általunk is bemutatott spirál mint a fedélzeten ülve.BTR-80-sok védelmében megérkezik a szabadságra induló katonákat szállító konvoj. Villámgyors öltözés-vetkőzés, a szabadságról visszatérők fegyverét és felszerelését névvel ellátott zsákokban hozták a táborból. Hasonló zsákokba kerülnek a most hazaindulók ruhái is. Nincs sok idő a búcsúzkodásra, ilyenkor azért illik néhány megjegyzést tenni a szabadságról hazatérők átlátszó fülére, utalva a barátnők ágyában töltött "szolgálati" időre.20 perc múlva egykori útitársaim már talpig fegyverben integetnek a fedélzetre induló bajtársaknak. Ideje felszállnunk, részben nem egészséges dolog sokáig ácsorogni a bagdadi betonon, másrészt pedig a hőmérő errefelé nem viccel, mi még 20 fokos langymelegben érkeztünk, de mostanra már 35 fokos a beton felett vibráló levegő, ugyancsak meg kell majd dolgozniuk a magasságért a hajtómüveknek.

Felszállunk, és ezzel kezdetét veszi a "harci távozási eljárás" mely eddigi repülős élményeim legemlékezetesebb 10 perce lesz! Az ARANYSAS-ban beszámoltunk már a vállról indítható légvédelmi rakéták alkalmazásáról, a repülési profil kidolgozóinak a befogás és a sikeres indítás ellenszerét kellett megtalálni. Nekilódulunk, alattunk elmosódó foltok a földszintes kockaházak és ijedt tekintetü irakiak. Bagdadot elhagyva felemelkedünk utazómagasságra, az utastér átalakul békés ebédlővé, itt már csak illúzió a hazai sült hús, a hazaindulók zsákjából a Boszniában már megszokott barna müanyag csomagolású amerikai egységadagok kerülnek elő.A müanyag kajával végezve jöhet a szórakozás, a Hillahban eltöltött hónapok alatt összegyüjtött fotókat nézegetik kölcsönösen a digitális kamerák kijelzőin. Néhány kuriózumot nekem is megmutatnak, érdemes elgondolkodni azon, hogy a fiúk által lefényképezett kilőtt Abrams tankok és kiégett nemzeti gárdás harckocsik pár év múlva ugyanolyan korszakos relikviák lesznek, mint nagyapáink megsárgult fotói a Don-kanyarból.

Kígyó egy fotó erejéig kipróbálja a szárazföldi technikát is

Az út hátralévő része már csak a krónikási hüség kedvéért érdemel említést. Egy közbenső leszállással érjük el ismét Ankara repülőterét. Ezzel 4 fel- és 4 leszállás, valamint 11 óra repülés után véget ért a leghosszabb nap, este mindenki azzal a boldog tudattal zuhanhat ágyba, hogy másnap már civil tempóban lesz ébresztő.

A HARMADIK MENET

Vasárnap délelőtt. Még az ankarai repülőtér is szebbnek látszik így hazafelé! Az útlevélkezelésnél kisebb konzíliumot kellett összehívni az éppen szolgálatos határőrnek, mivel én voltam hosszú évek óta az első, aki turistavízummal két nap alatt kétszer léptem be, és kétszer szeretnék kilépni ebből a szép országból.Amíg az autóbuszra várunk a zászlóalj pszichológusával beszélgetek nem mindennapi munkájáról. Az általánosságokon túlmenően az iraki misszió mégis változást hozott a külszolgálatos katonák eddig ismert problémáinak jellegében. Az okucani, ciprusi vagy a pristinai missziókban szolgálókat egy viszonylagosan biztos hazai "hátország" várta, és biztosította folyamatosan a szeretetéről. Ma már 2004-et írunk és nem 1995-öt, mint a Dráva-partjára indulók idején. Ma már előfordul, hogy válás vagy gyermek-elhelyezési gondok miatt kell megírni a hazatérési kérelmet. Vannak ügyek, amiket nem lehet 3000 kilométerről telefonon lerendezni. Vajon mi változott meg a magyar családok belső öszszetartó erejében, hogy ilyen kikezdhetővé váltak a szorosnak hitt kötelékek? Mindenki tudja, ezek a külszolgálatok döntő többségében a pénzről szólnak, hiszen 6 hónap alatt össze lehet rakni a továbblépéshez szükséges összeget. A családi kupaktanács biztos megbeszéli indulás előtt azt az áldozatot, amit a küldetést vállaló katona hoz a közös jövő érdekében. Miért nem lehet szent ez a vállalás, amikor az otthon maradóknak sejteniük kell, hogy a sivatagban a szolgálat napjai lassan telnek, és este elalvás előtt biztos jó érzés hazagondolni.Amikor a Kennedy repülőgép-hordozón jártam nem értettem miért van szükség a repülőszázadok eligazító termében arra a kis faliújságra, amelyen a pilóták családtagjai, gyermekei által küldött fotók és rajzok voltak kirakva egymás mellé. Ma már tudom, azért, mert erőt ad a tudat, hogy a többiek látják, hogy velem minden rendben van, bízhatnak bennem, 100 %-os vagyok! A hazafelé út mindig rövidebb - tartja a mondás és van benne igazság. Felszállás után a pilótafülke és az utastér is egyformán vidám hangulatban számolja a hazaút perceit. A katonák gyermekük neme szerint nézegetik a free shopban vásárolt babaházat, vagy éppen Action - Man bábut. Padtársam, egy óriásira nőtt szolnoki őrmester rendületlen hittel sms-t szeretne küldeni Magyarországra - a barátjának! Miért nem a barátnődnek? - kérdem tőle. Ő úgy tudja, csak holnap érkezem, és majd lesz nagy meglepetés, amikor beállítok. Bízom benne, hogy valóban kellemes meglepetést szereztél, amikor a barátod kocsiján beállítottál a kedvesedhez ifjú barátom!A hangulat - ahogy a klasszikusok mondják - fokozódik! A pilótafülkében ketten is kétségbe vonják a GPS által mutatott adatokat, és nekilátnak számológéppel ellenőrizni a kijelzőn megjelenő adatokat. Szerencsés happy end - stimmelnek! "Kopasz" már az út könyvelését készíti elő. Tankolások, repült órák, kilométerek a 603-as történetének közösen lehúzott 20 órája kerül a különböző táblázatok megfelelő helyeire. Az időjárás vicces kedvében van, "Kígyó" a lokátoron jégmagot fedez fel az előttünk hömpölygő felhő közepén. Első a biztonság - kerülnünk kell.

Ismét a szolnoki betonon

Végre előttünk az égi országhatár, lehet gyönyörködni a régen nem látott hazai föld szépségében. Alánk simul a Tisza, előttünk a szolnoki beton. Halasi "Jody" kezében ismét a szarvkormány és hamarosan véget ér a Hungarian Air Force five-zero-four küldetése.Az Ancsát ellepik a müszakiak, hiszen lehet, hogy holnap már ismét útnak indul a szárnyas teve. A személyzet számára még nem ért véget a repülés, le kell adni a személyes védőfelszereléseket, valutát, és megtartani a büvös reputánit - azaz repülés utáni - értékelést, melyhez már a feladatokat felsoroló lap szerint is jár egy jó pofa sör. Egészségetekre most is - és minden szerencsés hazaérkezés után!

A teljes cikk az Aranysas magazin 2004. szeptemberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin