2017. 07. 23.
Lenke
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lengyel Mi-14-es helikopterek jelen helyzete és jövője

JETfly  |  2016-10-26 12:12:00

Egy rövid, fényképekkel dúsított élménybeszámolóval kedveskedünk Olvasóinknak a Lengyel Haditengerészet Mi-14-eseinek jelen helyzetéről és jövőjéről, melyről egy bolgár repülési szakértő, Alexander Mladenov ad tájékoztatást.

  • A Lengyel Haditengerészet Mi-14-eseinek jelene és jövője
  • A haderőnem már csak néhány kiöregedő Mi-14-essel rendelkezik
  • A Mi-14-eseket a H225M Caracal típus váltotta volna

A Lengyel Haditengerészet egy nemrégen meghozott döntést követően szorult helyzetbe került, ugyanis az ország kormánya elállt az Airbus vállalat H225M Caracal típusú többcélú forgószárnyasainak vásárlásától. Tengeralattjáró elhárító hadviselésre, illetve kutató-mentő feladatkörben Lengyelország már csak néhány, kiöregedő félben lévő Mi-14-essel rendelkezik, melyek kivonása 2017-2021 között időszakra van tervezve, azonban váltótípus egyelőre nincs.

Korábbi elképzelések szerint, a haditengerészet összesen nyolc új, tengeralattjáró-elhárító, illetve további hat kutató-mentő szerepkörre átalakított Caracal helikoptert kapott volna. Napjainkban már csak a 44. haditengerészeti bázison, a Balti-tenger partján, Darlowo-ban állomásoznak az eredeti szerepkörben alkalmazott Mi-14-esek, Európában. (Az ukrán verziókat nem számolva, ugyanis azok nagyrészt szállítási feladatokat hajtanak végre). A forgószárnyasok néhány éve átestek kisebb modernizációkon, a lódzi WZL-1 javító üzemben, melyből az első példány 2007-ben került vissza a haditengerészethez.

 

Lengyel pilóták beszámolója szerint, a modernizáláson átesett helikopterek jelenleg is alkalmasak a tengeralattjárók elleni hadviselésre, illetve kutató-mentő feladatok végrehajtására a megújult fedélzeti berendezéseiknek köszönhetően. Mind a nyolc tengeralattjáró-elhárító Mi-14PL (1001, 1002, 1003, 1005, 1007, 1008, 1010 és 1011 oldalszámúak), valamint a két kutató-mentő Mi-14PL/R (1009, 1012) is átesett a ráncfelvarráson. A 44. bázison továbbá két, lengyel fejlesztésű W-3R Anakonda, (a W-3 Sokol tengerészeti verziója) is üzemel, melyek szintén kutató-mentő szerepkörűek.

Képgaléria megtekintése (8 db kép)
Fotók: Alexander Mladenov / Aero

A Mi-14PL-ek elsőként az 1990-es évek második felében újultak meg, akkor konkrétan az Oka-2 meríthető szonárbója helyi (Gdansk) modernizálására került sor. A következő fázisban a vontatható APM-60 mágneses anomália detektor volt soron, továbbá nyugati fedélzeti berendezéseket és GPS-t is kaptak. A 2000-es évek elején a fegyverzet modernizációja volt napirenden, akkor a Mi-14PL-ekre a francia-olasz EuroTorp vállalat által fejlesztett MU90-es torpedókat is integrálták. 2010-ben két Mi-14PL-t átalakítottak kutató-mentő feladatkörűvé, melyet az ukrán Alpha vállalat hajtott végre, a lengyel WZL-1 szakemberei segítségével. Ezekből a forgószárnyasokból eltávolítottak minden olyan berendezést, mely a tengeralattjárók elleni hadviseléshez kellett, majd szélesebb oldalajtókat, elektromos csörlőt, új navigációs berendezéseket, illetve Buran-A időjárás radart kaptak. Továbbá 3 fényszóró, illetve új légkondicionáló berendezések is beépítésre kerültek.

A látogatás idején négy Mi-14PL volt üzemképtelen állapotban (1001, 1002, 1003, 1005). Elképzelések szerint a következő évben kettő, 2018-ban további egy, majd a legutolsó a 1008-as (üzemidő hosszabbításon és nagyjavításon esett át még 2014-ben) 2021-ig tartható hadrendben. A Mi-14PL-ek modernizációjáról esetleges további üzemidő hosszabbításról sajnos nincs szó, mint ahogy a Mi-14PL/R-ek esetében sem, utóbbiak 2010-ben estek át egy ráncfelvarráson, tervek szerint jövőre vonják ki őket a szolgálatból.

Forrás: bmpd.livejournal.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-07 16:13:34
Jövő májustól nem kevesebb, mint heti hat közvetlen járatot indít Budapestről New Yorkba és Chicagóba a lengyel LOT légitársaság, ezzel hatéves szünet után ismét lesz közvetlen légi összeköttetés az Egyesült Államok és Magyarország között. A lengyel légitársaság mindkét nagyvárosba a világ egyik legkorszerűbb repülőgépével, az amerikai Boeing 787-es Dreamlinerrel teljesíti a járatokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.