2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 2. rész - Visszajátszható bevetések

JETfly  |  2015-03-31 11:19:52

A korábbi évekhez hasonlóan az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39 Gripen pilótái az idén is lehetőséget kaptak arra, hogy egy hétig a svéd Védelmi Kutatási Ügynökség (FOI) által üzemeltetett Bevetésgyakorló és Repülő Harcászati Szimulációs Központban (FLSC) gyakorolhassanak. A MH LVIK állományából hat fő légvédelmi irányító is csatlakozott a kecskeméti pilótákhoz. Erre a Gripen-szerződés által biztosított eseményre már hosszú évek óta sor kerül, és remélhetőleg még huzamosabb ideig lehet a magyar Gripen-pilóták kiképzésének és jártasságfenntartásának biztos pontja.

Az FLSC (Flyvapnets Luftst­ridssumileringscentrum) Stockholm külvárosában, Kistában várja a Gripen-pilótákat. Itt nyolc hálózatba kapcsolt szimulátoregység, a felkészülési és kiértékelő termek, kivetítő-kiértékelő helyiség, valamint a vadászirányító munkahelyek teszik lehetővé, hogy az irányítók és a pilóták költséghatékonyan, a kor elvárásainak megfelelő szinten gyakorolhassanak. Olyan bevetések "lerepülésére" van itt lehetőség, melyeket nagy nemzetközi repülőgyakorlatok során vagy csak éles helyzetben tapasztalhat meg a személyzet.

Az egyhetes szimulátoros képzésre már hetekkel korábban megkezdődött a felkészülés. A bázis gyakorlattervező részlege a kiképzési igények alapján megtervezte a lerepülendő feladatokat, és azokat egyeztette a szimulátort üzemeltető svéd szakemberekkel. Ők igyekeztek szinkronba hozni az elképzeléseket a lehetőségekkel, és így alakultak ki a végleges szcenáriók.

Kiképzési igényből az idén sem volt hiány. A kiutazók között a múlt évben Gripen-átképzésen átesett pilótáktól kezdve a múlt évben készültségi szolgálatba állt pilótákon át az első átképzett oktatókig minden magyar "Gripen-korosztály" képviseltette magát. Ennek megfelelően a 2-2 elleni látóhatáron túli légiharctól kezdve a 4 gépes védekező és támadó légiharcon át a többgépes harci kötelék alkalmazásáig gyakorolhattuk a légiharcászat taktikai elemeit. A fokozatosság elvének betartását figyelembe véve a hét végére azok is megtanulhatták és gyakorolhatták 2, 4 vagy több gépes kötelék irányítását, akik eddig erre nem kaptak kiképzést.

Mindennap reggel 8 órától folyamatosan váltották egymást a pilóták a "kabinokban". Az sem unatkozott, aki éppen nem "repült", mert a repülési feladatok során óriáskivetítőn valós időben követhető a légiharc pillanatnyi helyzete. Minden feladat rögzítésre került, és a repülések után minden apró részletig kielemezhető, visszajátszható, 3D-ben megtekinthető. Így óriási lehetőség nyílik a tapasztalatszerzésre mind a hajózó-, mind az irányítóállomány részéről. A rögzített feladatokat az FLSC később a pilóták rendelkezésére bocsátja merevlemezen, ami itthon egy spe­ciális számítógépen bármikor megtekinthető.

A rendelkezésre álló egy hét alatt több mint 200 felszállás történt, ami a valóságban többmilliárdos kiadást jelentene. Annak ellenére, hogy a szimulátorokon való repülések nem pótolják a valósakat, a lerepült feladatok nagymértékben hozzájárulnak a pilóták képességeinek fejlesztéséhez. Az FLSC igazán hatékony kiképzőhelye a Gripent használó nemzeteknek. Rendszeresen megfordulnak itt a cseh és a svéd légierő pilótái is.

Langó Viktor

Galéria: Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 2. rész - Visszajátszható bevetések

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.