2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Visszaszámlálás: Baltic Air Policing - 1. rész

JETfly  |  2015-03-16 11:35:51

2015. szeptember 1-jén nemcsak a tanintézetek diákjainak csengetnek be szerte a világon, de a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis hajózói és műszakijai számára is elkezdődik a litvániai Zoknia repülőterén a NATO légtérvédelmi szolgálat. 2004 óta a szövetség repülőgépei őrzik Észtország, Lettország és Litvánia légterét. A feladatra való felkészülés eddigi eseményeiről s a tavaszi időszak tervezett feladatairól Ugrik Csaba dandártábornok, a bázis parancsnoka számol be az ARANYSAS olvasóinak.

- Lehet, hogy a pontos dátumot kevesen ismerik, de az elmúlt év őszétől a kecskeméti JAS-39-esek feladata a magyar légtér ellenőrzésén és védelmén túlmenően a szlovén légtér védelme is.

- 2014. október 4-től látjuk el ezt a szolgálatot, amely eddig eseménymentesen telt, ez év januárjában volt egy Tangó - azaz gyakorló - riasztásunk, melynek során egy kisrepülőgépet "fogtunk el" Szlovénia felett a kecskeméti repülőtérről felszállva. A szeptember 1-jével kezdődő missziónkkal egy időben tehát eleget kell tennünk alapfeladataink ellátásának is. A baltikumi NATO-országok légterének ellenőrzése 2004-től a szövetség repülőgépeinek a feladata, az eltelt 10 évben számos ország katonái szolgáltak "vetésforgóban" az egykori orosz bázisokon. Ennek voltak békésebb időszakai, de voltak éles riasztásokkal terhelt hónapok is, hiszen a három kis országot a kalanyingrádi orosz katonai körzet választja el Lengyelországtól, mellyel csak egy rövid szakaszon van közös határa. A térségben az orosz légierő gépei gyakran előfordulnak, és rendszeres a határok irányába történő hangsebesség feletti repülés, majd kifordulás is. Van dolguk a NATO-lokátorok kezelőinek… Jelenleg a portugál légierő F-16-osai és a "bizalomerősítésként" először Romá­niába, majd ©iauliai-ba telepített kanadai F-18-asok adnak készültséget. Észtországban a német Eurofighterek várnak bevetésre, de szükség esetén a lengyelországi Malbork repülőterén állomásozó holland F-16-osok is a térségbe érkezhetnek. Jelenlegi információink szerint a portugálokat az olaszok váltják, és mi vesszük majd át tőlük a szolgálatot.

- Milyen intézkedéseket kellett megtenni a feladat meghatározása óta?

- Megtörtént az állománytábla előzetes összeállítása, s elkezdtük a tárgyalásokat a svéd partnerekkel a logisztikai támogatás biztosítására. Ez már a végső fázisába érkezett. Decemberben két Gripennel felkerestük a zokniai bázist, hogy a helyszínen felmérjük, milyen támogatásra számíthatunk. Erre nemcsak a helyi viszonyokkal való megismerkedés miatt volt szükség, de a kint tapasztaltak függvényében tudjuk még módosítani az állománytáblát is. Az egykori szovjet repülőtér kiválóan alkalmas a készültségi szolgálatra, a leszállópálya 3000 méteres, 45 méter széles, és van még egy 30 méter széles gurulójuk is, tehát alapvetően két betonnal rendelkezik. Találtunk még persze igazi szovjet építményeket is a múltból, de a korszerüsítés során mindent modernizáltak, átépítettek. A három ország légtérellenőrző berendezései, lokátorai természetesen már megfelelnek a NATO-elvárásoknak, így a "kalandozó" orosz gépek időbeli észlelésére minden lehetőség megvan. Az eddig légtérvédelmi szolgálatot adó hajózóktól tudjuk - a cseh gripenesek már kétszer voltak ott misszióban -, hogy az oroszok által telepített korszerü eszközök miatt az elektronikai harc eszközeit is folyamatosan alkalmazza mindkét fél, így erre is készülnünk kell. A következő két hónapban sor kerül két előre tervezett felkészülési eseményre is. Februárban Svédországban harci szimulátoros kiképzésen vesz részt a kijelölt állomány, márciusban pedig ismét sor kerül az éles légiharcrakéta-lövészetre a vidseli bázison, és hajózóinknak lehetőségük lesz a tenger felett gépágyúlövészetben is bizonyítaniuk tudásukat a mikrofonokkal is felszerelt célzsákok "leküzdésében". Még tavasszal sor kerül a nemzeti ellenőrzésünkre is, ezen is szeretnénk lemérni, hogy a kijelölt állomány készen áll a feladatra. Ennek során a kézifegyverek használatától a tüzoltásig kell a katonáknak megfelelni az előírásoknak.

Gripenek

- Milyen létszámmal veszik át a zokniai bázison a szolgálatot?

- Kilencven főben maximálták a kitelepülő állományunkat, de valószínüleg kevesebbel is meg tudjuk oldani a feladatot. Természetesen hajózó lesz a kontingens parancsnoka, a hadmüveleti központot is repülőgép-vezető irányítja majd. Terveink szerint hat hajózó egy hónapos rotációban cserélve szolgál majd a Baltikumban, egyrészt, hogy minél többen kóstoljanak bele egy ilyen jellegü feladatba, másrészt nem veszíthetik el a kötelező jártasságukat sem, így szükségessé válik a hazautazásuk a honi bázisra. De aki már elérte a "combat ready" minősítést, azt mind szeretném kint látni!

- A tervek szerint még a kiutazás előtt sor kerülhet egy régen várt kiképzési "csemegére", a JAS-39-es légi utántöltő képességének a gyakorlására is.

- Terveink szerint erre a nyáron kerül sor, NATO tankergépek segítségével idehaza, vagy külföldön. A JAS-39-es alapdokumentumaiban az eljárás benne van, hajózóink szimulátorban gyakorolhatják is a folyamatot. A svéd fél biztosítja a gyakorlati kiképzést, és szeretném, ha két repülőgép-vezető szerezne oktatói minősítést is. Így a többieket már ők tudják oktatni. Ez a gyakorlás azonban nem kimondottan a baltikumi szolgálat miatt vált szükségessé, sokkal inkább a V4 európai uniós harccsoportban való szerepvállalásunk miatt, hiszen 2016 első fél évében mi adjuk a légi támogatási biztosítást, s ennek előfeltétele a légi tankolás és az éjjellátó készülék alkalmazása.

- Ha megnézzük a magyar Gripenek tankolócsövének elhelyezését, látható, hogy azt nem a pilóta látóterében, hanem a kabin hátsó részénél építették be. Mennyire nehéz így végrehajtani a töltőkosár "elkapását"?

- A Gripent használó országok repülőgép-vezetői sikeresen megtanulták a folyamatot, hiszen előttünk a svédek, a csehek, a dél-afrikaiak és a thaiföldiek is megbirkóztak már ezzel a feladattal. Nem hiszem, hogy a magyar hajózóknak ez különösebb nehézséget okozna.

- Litvánia nincs a szomszédban, a Gripenben pedig nincs külön csomagtartó. Hogyan tervezik a Kecskemét-Zoknia légihidat?

- A misszió logisztikai biztosításában fontos szerep hárul majd a bázis An-26-os szállító repülőgépeire, hiszen heti rendszerességgel kell személyzetet, utánpótlást, esetleg szükséges alkatrészeket a helyszínre szállítani. 2016. január első napjáig biztos sürün kerül bejegyzés a repülési naplókba, aztán pedig rájuk vár a hazatelepítés is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin