2016. 12. 06. kedd
Miklós
: Ft   : Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

12 000 órára nőhet az F-16-osok élettartama

JETfly  |  2015-02-23 11:36:55

Bár az Amerikai Légierő illetékesei kivették az idei költségvetésből a Block 40 és Block 50 szériákba tartozó F-16-osok átfogó fejlesztését megcélzó CAPES (Combat Avionics Programmed Extension Suite) programot, némi pénzt mégis félretettek az elkövetkezendő öt évre, hogy megtörténhessen a repülőgépek fedélzeti számítógépeinek cseréje.

A CAPES eredetileg egy közös program volt a USAF és Tajvan együttmüködésében, azonban az amerikaiak kiszállásával ez egyoldalúvá vált. A USAF célja, hogy az F-35-ösök hadrafoghatóságáig technológiailag megfelelő színvonalon tartsák az F-16-osokat, azonban az egyetlen ütemben történő, nagy léptékü, AESA radarokat is magában foglaló képességnövelés helyett inkább kisebb lépésekkel haladnak előre. A számítógépek cseréje alapvető, hiszen azok nélkül az új radar beszerelése sem valósulhatna meg, így a Lockheed illetékesei szerint, bár a USAF jelenleg kihúzta a projektet a finanszírozott tervek közül, a jövőben mégis megmaradhat a fejlesztés lehetősége, pláne úgy, ha addig a tajvani gépeken végrehajtják azokat. 

Tajvan lesz így az F-16V-vel jelölt konstrukció első üzemeltetője, az említett fejlesztéseken túl strukturális megerősítést is kapnak a gépek. A Lockheed szerint más országok is érdeklődnek a csomag felől, erről reményeik szerint még az idei évben bővebb információk is rendelkezésre állhatnak majd. A V variáns egyébként a tervek szerint a Northrop Grumman APG-83 radarját kapja meg.

F-16

Az F-16-osokra még évekig nagy teher hárul, így a jelenlegi 8 000 órás élettartamukat minden bizonnyal 12 000-re növelik. Az ehhez szükséges csomag terheléses és fárasztásos tesztjei már zajlanak, várhatóan idén fejeződnek be. A próbákra kijelölt sárkányszerkezet a jelenleg engedélyezett 8 000 órás élettartam háromszorosának megfelelő terhelést kap, jelenleg 16 000 óránál járnak. Egyelőre úgy néz ki, hogy ehhez nagymértékü beavatkozásra (mint például szárnycsere) nincsen szükség, kisebb javításokkal és megerősítésekkel kivitelezhető a dolog.

A Lockheed jelenleg havonta egy F-16-os vadászrepülőgépet gyárt a texasi Fort Worth-ban, ezzel az ütemmel 2017-ig maradhat meg a gyártósor, de reményeik szerint még év vége előtt befuthat egy rendelés akár a Közel-Keletről, akár valamelyik dél-amerikai országból, és akkor a gyártást ráfizetés nélkül továbbra is fenn tudják majd tartani.

Mint ahogy arról 2014 októberében lapunkon is beszámoltunk, Kansas állam déli részén összeütközött két F-16-os: az egyik vadászbombázó lezuhant, pilótája sikeresen katapultált, a másik gépet hazarepülte a pilóta. A napokban friss fotók jelentek meg erről az F-16-osról, hogy valójában milyen állapotban sikerült a géppel leszállni. A fotókon jól látszik, hogy az F-16-os jobb szárnya milyen mértékben sérült az ütközés során, ennek ellenére a pilóta le tudott vele szállni. 

F-16

F-16

Szárnyaszegett F-16-os... (Fotók: USAF)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.