2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repült órák tekintetében NATO átlag alatt a cseh Gripen pilóták

JETfly  |  2014-06-19 11:19:37

Ondøej Stratilík védelmi témákkal foglalkozó szerkesztő-újságíró beszámolt a cseh pilóták repült óráiról, valamint a pilóták képzéséről és az abban esetlegesen bekövetkező változásokról. A cáslavi 211-es harcászati század pilótái mindössze körülbelül 100 órát repülnek évente a Gripennel. 

„A csehek átlagos repült óráinak száma alacsonyabb, mint más szövetséges országok pilótáié” - erősítette meg az állítást Martin Nezbeda parancsnok és pilóta. „ Ennek ellenére – hozzájuk hasonlítva – mi a képzésnek mindössze egy részét hajtjuk végre”, tette hozzá a parancsnok. Szerinte ennek oka nem az üzemanyag vásárlásához szükséges forrás hiányában keresendő, hanem abban, hogy pontosan mi a cseh hadseregnek a NATO-ban meghatározott szerepe.

„Mi légtérvédelemre specializálódtunk, amely mindössze fele a partner országok szerepének”, mondta Nezbeda. A Cseh Légierő parancsnoka még egy aspektusból – a légtér mértével - magyarázta a viszonylag kicsi légi tapasztalatukat. A légterünk mérete nem teszi lehetővé a hosszabb bevetéseket és tréningeket. „Ha megnézzük az Amerikai Légierő pilótáit, ők sok időt töltenek a levegőben anélkül, hogy bármilyen akciót végrehajtanának, mindössze repülnek a bázis és a kiképző terület között. Mi lényegesen gyorsabban elérjük a helyszínt és kevesebb időre van szükségünk ahhoz, hogy visszaérjünk a bázisra. Ebből adódóan mi hatékonyabban kihasználjuk a repült órákat. Jelenleg ezen az állapoton a hadsereg nem kíván változtatni. 

Cseh Gripen

A Cseh Gripenek is részt vesznek az idei Tiger Meet-en (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

A 2027-ig érvényben lévő Gripen lízingszerződéssel együtt a hadsereg 25 ezer repült óráról is megállapodott, ami évi 2 100 repült órát jelent. Jelenleg 23 pilótája van a Cseh Légierőnek és a tervek szerint ez a szám évente kettővel nő majd. Ebből következik, hogy a „helyi katonai elit” évente kevesebb, mint 100 órát tölt majd a Gripenben. Másik probléma a pilóták életkora. A cseh vadászgép pilóták életkora magasabb, mint a NATO átlag. Vannak olyan nem hivatalos vélemények, amelyek értelmében a nemzetközi biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően a cseh Gripen pilótákat gyakrabban bevonják majd közös hadmüveletekbe. 

Cseh Gripen mutatja festett kacsaszárnyait (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

Arra is könnyedén van lehetőség, hogy a szükséges repült órákat bármikor megvásárolják Svédországtól. Emellett további intézkedésekre is szükség van, például növelni a védelemre fordítható összeget és javítani a képzési rendszert. Az egyik cél, hogy a fiatal pilóták hamarabb repülhessenek a Gripennel. Az új képzési programot úgy alakítják ki, hogy a legjobb pilóták L-39 Albatros kiképző gépről egyenesen a Gripenre kerülnek majd, kihagyva a köztes – L-159 Alca - lépcsőfokot. Ezzel a képzési program két évvel lerövidülne és a legjobb pilóták már 30 éves korukban elkezdhetnének repülni a Gripennel.

A gyorsabb képzési program kapcsán még egy kérdés felvetődik. Elegendő-e 14 vadászgép a Cseh Köztársaság számára? A hadsereg válasza értelmében ennyi gép elegendő a jelenlegi feladatok ellátásához. De mi történik akkor, ha azonos időben több müveletre is sor kerül? Ezt senki nem tudja pontosan, írja Stratilík. Ez a helyzet előállhat például 2016-ban, amikor lejár a szlovák MiG-29-esek üzemideje és felajánlásuk értelmében a légterük védelmét a csehek fogják ellátni. Ezért is reménykedik titkon a cseh védelmi miniszter abban, hogy a szomszédos Szlovákia addigra beszerzi saját, új vadászgépeit. 

Forrás: Lidové Noviny 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.