2017. 01. 18. szerda
Piroska
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repült órák tekintetében NATO átlag alatt a cseh Gripen pilóták

JETfly  |  2014-06-19 11:19:37

Ondøej Stratilík védelmi témákkal foglalkozó szerkesztő-újságíró beszámolt a cseh pilóták repült óráiról, valamint a pilóták képzéséről és az abban esetlegesen bekövetkező változásokról. A cáslavi 211-es harcászati század pilótái mindössze körülbelül 100 órát repülnek évente a Gripennel. 

„A csehek átlagos repült óráinak száma alacsonyabb, mint más szövetséges országok pilótáié” - erősítette meg az állítást Martin Nezbeda parancsnok és pilóta. „ Ennek ellenére – hozzájuk hasonlítva – mi a képzésnek mindössze egy részét hajtjuk végre”, tette hozzá a parancsnok. Szerinte ennek oka nem az üzemanyag vásárlásához szükséges forrás hiányában keresendő, hanem abban, hogy pontosan mi a cseh hadseregnek a NATO-ban meghatározott szerepe.

„Mi légtérvédelemre specializálódtunk, amely mindössze fele a partner országok szerepének”, mondta Nezbeda. A Cseh Légierő parancsnoka még egy aspektusból – a légtér mértével - magyarázta a viszonylag kicsi légi tapasztalatukat. A légterünk mérete nem teszi lehetővé a hosszabb bevetéseket és tréningeket. „Ha megnézzük az Amerikai Légierő pilótáit, ők sok időt töltenek a levegőben anélkül, hogy bármilyen akciót végrehajtanának, mindössze repülnek a bázis és a kiképző terület között. Mi lényegesen gyorsabban elérjük a helyszínt és kevesebb időre van szükségünk ahhoz, hogy visszaérjünk a bázisra. Ebből adódóan mi hatékonyabban kihasználjuk a repült órákat. Jelenleg ezen az állapoton a hadsereg nem kíván változtatni. 

Cseh Gripen

A Cseh Gripenek is részt vesznek az idei Tiger Meet-en (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

A 2027-ig érvényben lévő Gripen lízingszerződéssel együtt a hadsereg 25 ezer repült óráról is megállapodott, ami évi 2 100 repült órát jelent. Jelenleg 23 pilótája van a Cseh Légierőnek és a tervek szerint ez a szám évente kettővel nő majd. Ebből következik, hogy a „helyi katonai elit” évente kevesebb, mint 100 órát tölt majd a Gripenben. Másik probléma a pilóták életkora. A cseh vadászgép pilóták életkora magasabb, mint a NATO átlag. Vannak olyan nem hivatalos vélemények, amelyek értelmében a nemzetközi biztonsági fejlesztéseknek köszönhetően a cseh Gripen pilótákat gyakrabban bevonják majd közös hadmüveletekbe. 

Cseh Gripen mutatja festett kacsaszárnyait (Fotó: 211. taktická letka Èáslav)

Arra is könnyedén van lehetőség, hogy a szükséges repült órákat bármikor megvásárolják Svédországtól. Emellett további intézkedésekre is szükség van, például növelni a védelemre fordítható összeget és javítani a képzési rendszert. Az egyik cél, hogy a fiatal pilóták hamarabb repülhessenek a Gripennel. Az új képzési programot úgy alakítják ki, hogy a legjobb pilóták L-39 Albatros kiképző gépről egyenesen a Gripenre kerülnek majd, kihagyva a köztes – L-159 Alca - lépcsőfokot. Ezzel a képzési program két évvel lerövidülne és a legjobb pilóták már 30 éves korukban elkezdhetnének repülni a Gripennel.

A gyorsabb képzési program kapcsán még egy kérdés felvetődik. Elegendő-e 14 vadászgép a Cseh Köztársaság számára? A hadsereg válasza értelmében ennyi gép elegendő a jelenlegi feladatok ellátásához. De mi történik akkor, ha azonos időben több müveletre is sor kerül? Ezt senki nem tudja pontosan, írja Stratilík. Ez a helyzet előállhat például 2016-ban, amikor lejár a szlovák MiG-29-esek üzemideje és felajánlásuk értelmében a légterük védelmét a csehek fogják ellátni. Ezért is reménykedik titkon a cseh védelmi miniszter abban, hogy a szomszédos Szlovákia addigra beszerzi saját, új vadászgépeit. 

Forrás: Lidové Noviny 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
2017-01-04 09:26:14
A II. világháború történelméért rajongók és persze a hagyománytisztelő brit polgárok egyik kedvelt célpontja az a gyönyörű emlékmű, amely a földről s a levegőből szemlélve egyszerre emlékeztet és mesél a repülésről, a háborúról, a helytállásról. Üdvözlet Capel-le-Ferne-ből!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Hazai és nemzetközi kiképzések, gyakorlatok, missziók, katonai eskü és határvédelmi feladatok. Címszavakban így telt a 2016-os esztendő a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandárnál.