2017. 01. 22.
Artúr, Vince
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Európában elsőként Románia légi tűzoltásra is alkalmazhatja a Spartant

JETfly  |  2013-12-07 16:54:33

2013 októberében számoltunk be lapunkon arról, hogy Románia ünnepélyes keretek között átvette a hatodik C-27J Spartan típusú, közepes katonai teherszállító repülőgépét. A gyártó Alenia Aermacchi igyekszik a piacon minél jobban eladhatóvá tenni a típust, ezért a Spartannal ellátható feladatok közé felkerül a légi tűzoltás is, melynek új technológiáját először a Román Légierő alkalmazhatja majd Európában. Az amerikai Caylym Technologies által fejlesztett Guardian rendszert az elmúlt hetekben tesztelték sikeresen egy román Spartanon.

Az új rendszer hat, A22 méretü karton ledobását teszi lehetővé, melyekben darabonként 1 000 liter víz vagy egyéb oltóanyag tárolható. Az új rendszer gyors, pontos és innovatív a légi tüzoltás tekintetében, kiválóan alkalmazható bozót-, illetve erdőtüzek oltásánál. A Guardian rendszer különös precizitással juttatja el a kartonok tartalmát (vízfelhőt képezve) a célterületre, megfékezve ezzel a tüz tovaterjedését. A ledobott tartályok anyaga a természetben lebomlik, illetve a helyszínre érkező tüzoltók össze is tudják gyüjteni. 

A Spartan mellett az új rendszer a C-130 Herculesekben is alkalmazható, a repülőgépek különösebb berendezést, illetve átalakítást nem igényelnek. További előnye, hogy a hagyományos tüzoltó repülőgépeknél megszokott magasságtartományon túl is bevethető (1 500 láb), így biztonságosabbá válik a feladat végrehajtása, és akár éjszaka is végezhető. Az Alenia Aermacchi a Guardian légi tüzoltó rendszerrel kíván választ adni az Airbus Military azon szándékára, mely a C295-ös típust is alkalmassá teszi az említett feladatra, az ehhez kapcsolódó tesztek már el is kezdődtek Spanyolországban, 2013 októberében. 

A Román Légierő még 2010 áprilisában vette át az első két C-27J Spartan típusú, közepes katonai szállítógépet, az azóta eltelt években a kibővült flotta különböző feladatok során több mint 2 000 repült órát gyüjtött össze. A repülőgép a hagyományos szállítási feladatok mellett alkalmazható SAR és MEDEVAC feladatkörökben is, a megrendelt hét példányból pedig az utolsó, immáron a légi tüzoltási teszteknél is bizonyított, új feladattal bővítve ki ezzel a típus portfólióját.  

A román és az olasz fél által 2007-ben aláírt szerződés a Spartanok leszállítása mellett magába foglalta a pótalkatrészek biztosítását is. Románia költ szállító repülőgép flottájára, hiszen a kiöregedő An-26-osokat a modern C-27J-vel váltja fel, míg a korábban beszerzett 5 darab Lockheed Martin C-130B/H-t az izraeli Elbit Systems cég modernizálja, helyi cégek közremüködésével. Az erről szóló szerződés még 2011 tavaszán került aláírásra. 

Fotók: Alenia Aermacchi

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most