2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bizonytalanná vált a pakisztáni J-10 beszerzés

JETfly  |  2013-10-16 14:30:11

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) Pakisztánnal szembeni kemény feltételei, valamint a ki nem próbált technológiákkal kapcsolatos aggodalmak valószínűleg késleltetik Iszlámábád azon törekvését, hogy Kínától 36 darab J-10B típusú többfeladatú vadászrepülőgépet szerezzen be, amelyről szóló 1,9 milliárd dolláros szerződés aláírására már 2009-ben sor került.

A jelenlegi gazdasági körülmények között szinte kizárható új fegyverrendszerek beszerzése az elkövetkező 2-3 évben, nyilatkozta Kaiser Tufail nyugállományú vadász- és tesztpilóta, a Pakisztáni Légierő volt parancsnoka, aki jelenleg független katonai szakértőként tevékenykedik Lahore-ban. Az IMF-hitel feltételeinek megfelelően a pakisztáni kormány arra törekszik, hogy növelje bevételeit és ellenőrizze a kiadásokat, beleértve a katonai beszerzéseket. Szeptember utolsó hetében egy kínai katonai delegáció látogatott Pakisztánba, annak érdekében, hogy megvitassák a megrekedt katonai beszerzések helyzetét, amelyek tartalmazzák a J-10-esek megvásárlását is. A Pakisztán számára szánt J-10B Super-10 típus, a Kínai Légierő által 2003 végén rendszerbe állított J-10A speciális változata. Az új típus állítólag a kínai tervezésü WS-10A hajtómüvel rendelkezik, amellyel felváltják a J-10A orosz Szaturn AL-31FN erőforrásait. A kínai Chengdu repülőgépgyár által előállított repülőgép alapjául az Izrael által tervezett Lavi szolgál, amelynek megvalósítását még 1987-ben leállították. A J-10B változatról szóló hírek 2009-ben láttak először napvilágot, amelyek olyan információkat tartalmaztak miszerint a repülőgép IRST (Infrared Search and Tracking) rendszert tartalmazó új orrszekcióval rendelkezik, továbbá olyan új szívócsatornát is kapott, amellyel a Chengdu FC-1, vagyis a Pakisztánnal koprodukcióban gyártott JF-17 Thunder is rendelkezik. 

Jól látható a J-10A-tól eltérő orr-, illetve szívócsatorna kialakítás

A Pakisztán számára felajánlott J-10B új orrszekciója számos találgatásnak adott teret, így például annak, hogy a repülőgép rendelkezik fix antennával rendelkező fázisvezérelt radarral. Ez 2011-ben megerősítésre került, azonban az továbbra is vitatott, hogy az új fedélzeti lokátor passzív (PESA) vagy aktív (AESA) berendezés-e. Annyi bizonyos, hogy a J-10B 4++ generációs repülőgép, amely modern elektronikus rendszerekkel van felszerelve, ennek ellenére a légierő volt parancsnoka szerint jobb megoldás lenne további használt F-16C-ket beszerezni, ahelyett, hogy egy új és ismeretlen, eddig ki nem próbált repülőgépet rendszeresítsenek. Tufail megkérdőjelezte a beszerzendő J-10-esek darabszámának helyességét is. Ahhoz, hogy költséghatékony legyen, legalább 3-4 századnyi repülőgépet kéne beszerezni és karbantartó létesítmények létrehozására lenne szükség, jelentette ki a volt parancsnok. Amennyiben Pakisztán mégis elállna attól, hogy ő legyen a J-10B első külföldi üzemeltetője, az 50-60 millió dolláros beszerzési árral rendelkező repülőgép vonzó lehet olyan országok számára, mint Venezuela, Argentína, Peru, Malajzia és Indonézia, amelyek megfizethető áron keresnek többfeladatú vadászrepülőgépeket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.