2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mégsem állították le a dél-afrikai Gripeneket?

JETfly  |  2013-09-09 10:41:23

A Dél-afrikai Köztársaság még 1999-ben rendelte meg az említett típusokat, és 2005-től a Hawk-ok 10 000 órát repültek eseménymentesen, a Gripenek viszont 2008 óta mindössze 3500-at. A repült órákból is jól látszik, hogy a svéd madarak körül nincs minden rendben, korábban már napvilágot is látott a hír, hogy közülük néhányat lekonzerváltak, azonban John Bayne tábornok (Dél-afrikai Légierő harci rendszereiért felelős igazgatója) állítása szerint, bár vizsgálták ennek a lehetőségét, végül úgy döntöttek, hogy gazdaságilag nem éri meg a konzerválás. 

A gyártó Saab-bal egyeztetve egy olyan megoldás mellett döntöttek, mely a lekonzervált gépekhez képest kevesebb karbantartást (és így pénzt) igényel, és gyakorlatilag repülőképes állapotban maradnak a gépek. Ezzel a rotációs, preventív karbantartási programmal a Gripenek mindegyike a levegőbe emelkedik alkalmanként. Azok a példányok, melyekre adott időszakban nem kerül sor, sátrak alatt várakoznak, ezzel is lassítva a korróziós folyamatokat.

Dél-afrikai Gripenek (Fotó: saabgroup.com)

John Bayne tábornok a Fegyveres Beszerzési Bizottság előtt nyilatkozott az ország sugárhajtású repülőgépeinek költségeiről. Állítása szerint az üzemanyag literenként 11 randba kerül. Az üzemanyag nélkül a Gripenek ún. „dry” üzemeltetési költsége 104 600 randra rúg repült óránként. A Hawk-nál ez az érték alacsonyabb, mindössze 67 500 rand. Az üzemanyagot is beleszámítva kapható a „wet” költség, ez a Gripen esetében 135 400, a Hawk esetében pedig 82 900 rand.

A SAAF három lépcsős rendszerben alkalmazza a vadászgépeit. A pilóták Pilatus repülőgépeken kezdik meg a kiképzésüket, ezt követően kerülnek Hawk-ra, amelyet vadászgépként is alkalmaznak. A legfelső lépcsőt jelenti a Gripen, bár ezen a típuson jelenleg igen korlátozott a repülhető órák száma, de Bayne tábornok szerint a rendszer alapvetően jól müködik… 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin