2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mégsem állították le a dél-afrikai Gripeneket?

JETfly  |  2013-09-09 10:41:23

A Dél-afrikai Köztársaság még 1999-ben rendelte meg az említett típusokat, és 2005-től a Hawk-ok 10 000 órát repültek eseménymentesen, a Gripenek viszont 2008 óta mindössze 3500-at. A repült órákból is jól látszik, hogy a svéd madarak körül nincs minden rendben, korábban már napvilágot is látott a hír, hogy közülük néhányat lekonzerváltak, azonban John Bayne tábornok (Dél-afrikai Légierő harci rendszereiért felelős igazgatója) állítása szerint, bár vizsgálták ennek a lehetőségét, végül úgy döntöttek, hogy gazdaságilag nem éri meg a konzerválás. 

A gyártó Saab-bal egyeztetve egy olyan megoldás mellett döntöttek, mely a lekonzervált gépekhez képest kevesebb karbantartást (és így pénzt) igényel, és gyakorlatilag repülőképes állapotban maradnak a gépek. Ezzel a rotációs, preventív karbantartási programmal a Gripenek mindegyike a levegőbe emelkedik alkalmanként. Azok a példányok, melyekre adott időszakban nem kerül sor, sátrak alatt várakoznak, ezzel is lassítva a korróziós folyamatokat.

Dél-afrikai Gripenek (Fotó: saabgroup.com)

John Bayne tábornok a Fegyveres Beszerzési Bizottság előtt nyilatkozott az ország sugárhajtású repülőgépeinek költségeiről. Állítása szerint az üzemanyag literenként 11 randba kerül. Az üzemanyag nélkül a Gripenek ún. „dry” üzemeltetési költsége 104 600 randra rúg repült óránként. A Hawk-nál ez az érték alacsonyabb, mindössze 67 500 rand. Az üzemanyagot is beleszámítva kapható a „wet” költség, ez a Gripen esetében 135 400, a Hawk esetében pedig 82 900 rand.

A SAAF három lépcsős rendszerben alkalmazza a vadászgépeit. A pilóták Pilatus repülőgépeken kezdik meg a kiképzésüket, ezt követően kerülnek Hawk-ra, amelyet vadászgépként is alkalmaznak. A legfelső lépcsőt jelenti a Gripen, bár ezen a típuson jelenleg igen korlátozott a repülhető órák száma, de Bayne tábornok szerint a rendszer alapvetően jól müködik… 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.