2017. 04. 24. hétfő
György
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-4 Phantom a lassú feledés útján

JETfly  |  2013-07-29 14:02:22

Mint ismeretes, 2013. június 29-én a Német Légierő 41 évnyi szolgálat után kivonta a rendszeresített 263 darab F-4 Phantom repülőgépeinek utolsó példányait, ezzel lezárva egy korszakot. Három feladatkörben használták a gépeket, volt felderítő változat (RF-4E), valamint földi támogató és légvédelmi feladatokra használt verzió (F-4F) is. Ez a nyugdíjazás is része azon tendenciának, amelyet a sok évtizede szolgáló öreg igáslovak modernebb típusokkal való kiváltása jellemez.

A dél-koreai F-4-eseket (valamint az F-5 típust) az elmúlt 15 évben folyamatosan váltották fel 40 darab F-15K vadászbombázóval, valamint 180 darab F-16-ossal. Nem minden ország gondolja viszont úgy, hogy időszerü lenne számára a Phantomok nyugdíjazása. Ilyen például Irán is, amely ország 225 darab F-4-est vásárolt még a 70-es években és ezek közül több tucat még a mai napig is üzemképes. Az embargó sújtotta közel-keleti ország a pótalkatrészek beszerzését csempészet útján oldja meg, illetve a kevésbé bonyolult alkatrészeket Iránban gyártják.

Phantom

Az utolsó 4 német Phantom kötelékben

A több évtizede tartó szankciók megakadályozzák, hogy Irán új repülőgépet rendszeresítsen, de vannak olyan országok is, amelyek ugyan nincsenek rákényszerítve, de mégis tovább használják a típust. Ilyen például Törökország és Görögország is, amely országok azon a véleményen vannak, hogy az F-4-es továbbra is egy potens repülőgép bombázó feladatkörben. Az összesen legyártott 5 195 darab Phantom mintegy 8%-a üzemel még napjainkban is szerte a világon, további 100 darabot pedig pilóta nélküli célrepülőgépként használ az Egyesült Államok légiereje. Az F-4-es az 1950-es évek terméke és a maga idejében nagyon fejlett volt. A kétüléses, 28 tonnás maximális felszálló súlyú repülőgép azonban még mindig tekintélyt parancsoló vadászbombázó, hiszen képes 8 tonnányi bomba vagy rakéta célba juttatására.

Phantom

Iráni F-4E-k a Perzsa-öböl felett

A F-4-es egyike volt azon első harci repülőgépeknek, amelyekkel biztonságosan lehetett repülni. Az évtizedek folyamán a harci repülőgépek egyre megbízhatóbbak lettek, még növekvő bonyolultságuk ellenére is. Például az 50-es évek elején az F-89 Scorpion vadászgépnél 383 baleset jutott 100 000 repült órára. Egy évtizeddel később ez az érték már csak 20 volt egy új generációs repülőgépnél. Abban az időben az F-4-nél, amelyek zöme a 90-es évekig szolgált mindössze 5 baleset jutott 100 000 repült órára. A kortárs szovjet repülőgépeknél volt olyan típus, aminél ez az érték 10-20-szor volt nagyobb. A kétüléses F-4 nagyon népszerü volt a pilóták körében és egyike volt azon kevés repülőgépeknek, amelyek szolgáltak repülőgép-hordozók fedélzetén, valamint szárazföldön egyaránt. A Phantomok sokszor estek át modernizáláson az évek folyamán, melyek érintették az elektronikát és a fegyverzetet is, tehát továbbra is versenyképes és halálos ellenfél lehet. Az F-4 különböző változatai 53 éve vannak szolgálatban és valószínüleg az utolsó példányok megérhetik a 60 éves jubileumot is, mielőtt végleg eltünnének a világ aktív harci repülőgépeinek palettájáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.