2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-4 Phantom a lassú feledés útján

JETfly  |  2013-07-29 14:02:22

Mint ismeretes, 2013. június 29-én a Német Légierő 41 évnyi szolgálat után kivonta a rendszeresített 263 darab F-4 Phantom repülőgépeinek utolsó példányait, ezzel lezárva egy korszakot. Három feladatkörben használták a gépeket, volt felderítő változat (RF-4E), valamint földi támogató és légvédelmi feladatokra használt verzió (F-4F) is. Ez a nyugdíjazás is része azon tendenciának, amelyet a sok évtizede szolgáló öreg igáslovak modernebb típusokkal való kiváltása jellemez.

A dél-koreai F-4-eseket (valamint az F-5 típust) az elmúlt 15 évben folyamatosan váltották fel 40 darab F-15K vadászbombázóval, valamint 180 darab F-16-ossal. Nem minden ország gondolja viszont úgy, hogy időszerü lenne számára a Phantomok nyugdíjazása. Ilyen például Irán is, amely ország 225 darab F-4-est vásárolt még a 70-es években és ezek közül több tucat még a mai napig is üzemképes. Az embargó sújtotta közel-keleti ország a pótalkatrészek beszerzését csempészet útján oldja meg, illetve a kevésbé bonyolult alkatrészeket Iránban gyártják.

Phantom

Az utolsó 4 német Phantom kötelékben

A több évtizede tartó szankciók megakadályozzák, hogy Irán új repülőgépet rendszeresítsen, de vannak olyan országok is, amelyek ugyan nincsenek rákényszerítve, de mégis tovább használják a típust. Ilyen például Törökország és Görögország is, amely országok azon a véleményen vannak, hogy az F-4-es továbbra is egy potens repülőgép bombázó feladatkörben. Az összesen legyártott 5 195 darab Phantom mintegy 8%-a üzemel még napjainkban is szerte a világon, további 100 darabot pedig pilóta nélküli célrepülőgépként használ az Egyesült Államok légiereje. Az F-4-es az 1950-es évek terméke és a maga idejében nagyon fejlett volt. A kétüléses, 28 tonnás maximális felszálló súlyú repülőgép azonban még mindig tekintélyt parancsoló vadászbombázó, hiszen képes 8 tonnányi bomba vagy rakéta célba juttatására.

Phantom

Iráni F-4E-k a Perzsa-öböl felett

A F-4-es egyike volt azon első harci repülőgépeknek, amelyekkel biztonságosan lehetett repülni. Az évtizedek folyamán a harci repülőgépek egyre megbízhatóbbak lettek, még növekvő bonyolultságuk ellenére is. Például az 50-es évek elején az F-89 Scorpion vadászgépnél 383 baleset jutott 100 000 repült órára. Egy évtizeddel később ez az érték már csak 20 volt egy új generációs repülőgépnél. Abban az időben az F-4-nél, amelyek zöme a 90-es évekig szolgált mindössze 5 baleset jutott 100 000 repült órára. A kortárs szovjet repülőgépeknél volt olyan típus, aminél ez az érték 10-20-szor volt nagyobb. A kétüléses F-4 nagyon népszerü volt a pilóták körében és egyike volt azon kevés repülőgépeknek, amelyek szolgáltak repülőgép-hordozók fedélzetén, valamint szárazföldön egyaránt. A Phantomok sokszor estek át modernizáláson az évek folyamán, melyek érintették az elektronikát és a fegyverzetet is, tehát továbbra is versenyképes és halálos ellenfél lehet. Az F-4 különböző változatai 53 éve vannak szolgálatban és valószínüleg az utolsó példányok megérhetik a 60 éves jubileumot is, mielőtt végleg eltünnének a világ aktív harci repülőgépeinek palettájáról.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.