2016. 12. 11.
Árpád
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bemutatkozott a Magyar Légierő JAS-39-ese Fairfordban

JETfly  |  2013-07-22 10:26:20

2013. július 20-án, szombaton a magyar JAS-39-es Gripen is bemutatkozott Fairfordban, a Royal International Air Tattoo airshow fináléjában. A 70 ezer fős nézősereg leszálláskor tapssal köszönte meg Langó Viktor százados lendületes programját.

A RIAT 2013 szervezőit derült égből villámcsapásként érhette a hír, amikor márciusban az Amerikai Légierő lemondta európai szerepléseit, sőt, méltán világhírü kötelékeinek bemutatóit is törölte. Az angolok hagyományos repülőszeretetében bízva ennek ellenére is látványos, harmincöt vadász- és szállítógépet, helikoptert és hat köteléket felvonultató programot sikerült összeállítaniuk. 

RIAT 2013

Hadtörténelmi eseményekre emlékeztetve láthatta a közönség a harmincegy évvel ezelőtti falklandi háború egyetlen égi veteránját, az XH558-as, közadakozásból felújított Vulcan bombázót, amely Port Stanley repülőterének felszállópályáját bombázta. A dugattyús motorok szerelmeseit egy kereken hetven évvel ezelőtti akcióra emlékeztették: 1943 májusában a 617. század Lancasterei éjszakai bevetésen egy speciális ugró bombával három németországi víztározó gátját semmisítették meg. Az évforduló tiszteletére egy korabeli bombázó és mai „unokája”, egy speciális „gátrobbantó” vezérsíkú festésü Tornado GR4 repült köteléket a második világháború 57 ezer hősi halált halt bombázó személyzete tiszteletére. 

RIAT 2013

A programban ezúttal a csúcskategóriában az olasz Frecce Tricolori és a Red Arrows kapott helyet. Utóbbi ugyancsak megdobogtatta az angol szíveket, hiszen a pirosra festett Hawkok egy British Airways A380-as Airbust fogtak közre „beköszönéskor”. A dupla hajtómüvesek „hang-versenyét” a francia Rafalét megelőzve a különböző nemzetiségü Eurofighterek nyerték, a lengyel MiG-29-es csak a megszokott hajtómü-füstcsíkokat tehette hozzá a látványossághoz. 

RIAT 2013

Az égen zajló programok nézői természetesen időt szántak a betonon kiállított repülőgépekre, helikopterekre is, hiszen számos különlegesség várta az érdeklődőket fotó, vagy akár „tárlatvezetés” lehetőségével is. A magyar An-26-os személyzete élen járt az idegenvezetésben: nagy türelemmel mutatták be a folyamatosan érkező Air-Cadet csoportoknak a harminchét éves szállítógép korszerüsített berendezéseit, kinyitva az összes motorburkolatot, sőt, még a lokátorkúpot is. 

Langó Viktor százados

Langó Viktor százados a svéd szakújságírók kérdései után foglalta össze a kirepülése és bemutatója kapcsán felmerült érdekességeket. „Az ilyen nagy távolságú manőver a diplomáciai engedélyek megszerzésével indul, ezt a pontos útiterv elkészítése követi. Én 11 ezer méterre kaptam engedélyt, de a holland légtér zsúfoltsága miatt 12 ezerre kellett emelkednem. Útközben nem unatkoztam, folyamatosan rádióznom kellett a légtérirányítókkal. Sikerült tartanom a tervezett időt, egy perc pontossággal landoltam Fairfordban. Az általam repült programnak egyszerre kell látványosnak és biztonságosnak lennie, így leültünk a 2010-es bemutató két pilótájával, és olyan manőversort állítottunk össze, amely egy viszonylag kis repülőgép képességeit is megmutatja. Ez sok forgást, háton repülést, kés-repülést jelent. Mivel a Gripent joystickkel irányítom, nálam nem kell olyan nagy kormánymozdulatokra gondolni, mint a mürepülő pilótáknál. Bár nekem is van a müszerfalon kis programvázlatom, ezek nem nyilak és karikák, mint náluk, hanem a manőverek nevei angolul. A szimulátoros gyakorlás sokat segít, de az igazi az, amikor érzem a heveder megfeszülését, a G-ruha szorítását. Fairfordban is szigorú szabályok szerint repülök, nem kerülhetek közelebb 230 méternél a közönséghez, és a manőverek alsó pontja sem kerülhet 150 méter alá.” 

A kiállított több mint száz repülőgép és helikopter között sétálva két magyar vonatkozású érdekességre is bukkantam. A holland légierő F-16 Demo Team sátránál találkoztam Stefan „Stitch” Hutten századossal, aki Kecskeméten is bemutatja programját narancsszínü gépével. Megígérte: nagyon látványos show-t repül majd a magyar nézőknek. A „Top Gun feeling” után a szebbik nem képviselője, Tracey Curtis Taylor Boing Sterarmanja mellől üdvözli a magyarokat, hiszen az afrikai légiexpedícióra készülő hölgy gépét magyar szakemberek újították fel. 

Vulcan

Langó Viktor vasárnap a program nyitórészében repült a belga F-16-ost követően. A 40-es oldalszámú Gripent Kádár Sándor őrnagy repüli „haza” , Langó százados az An-26-os fedélzetén érkezik vissza Kecskemétre. 

Kádár Sándor őrnagy és Langó Viktor százados

Összefoglaló a szombati nap programjából, Gripenünk 1:01:30-tól látható

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin