2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen program partnerei és szállítói

JETfly  |  2003-08-01 13:07:00

A JAS 39 Gripent a JAS Ipari Csoport (IG JAS) partnereivel közösen fejlesztette ki, megosztva a repülőgép és rendszerei fejlesztésének, valamint gyártásának felelősségét. A Saab Aerospace átfogó felelőséggel rendelkezik a rendszerek integrációjáért és az alap repülőgépért (sárkány, üzemanyagrendszer, hidraulikarendszer, fülkekondicionáló rendszer, a személyzet mentőrendszere, létfeltételeket biztosító rendszer, stb.).

Az RM12 típusú hajtómüvek fejlesztéséért és gyártásáért a Volvo Aero felel. Az Ericson Microwave Systems felelőssége a lokátor rendszer és a rendszerszámítógépek fejlesztéséért, valamint gyártásáért. A Saab Avionics fejleszti a kijelző rendszert és a kijelző számítógépeket, míg a karbantartásért és a kiszolgáló rendszerekért az Aerotech Telub felelős.

RM12 hajtómüAz export kampányban, amit a Gripen International irányít, más IG JAS tagok is részt vesznek, mint partnerek. Ez azt jelenti, hogy ezek a cégek aktívan támogatják a Gripen International exporttörekvéseit a marketing és az exportváltozatok egyes alrendszereinek modifikációja területén stb.

Fotó:Sövegjártó ZoltánA Gripen számos alkatrészét, berendezését és alrendszerét nemzetközi szállítóktól szerzik be. Ez teszi a Gripent egy nemzetközi termékké. Ezen alkatrészek között meg kell említeni a hajtómü több elemét, a katapultülést, a futómüvet, vezérlő rendszereket, a segéd energiaellátó rendszert, az üzemanyagrendszert, a hidraulikarendszert, a fülkekondicionáló rendszert és néhány avionikai berendezést. A legfontosabb dolog, és így a legfontosabb eleme a Gripennek a minőség, ami svéd. Ez biztosítja, hogy az összes rendszer egyetlen integrált platformként müködhessen. Ez a szakértelem a rendszer koordináció és integráció területén elsősorban a Saab Aerospacenél létezik, de a JAS Ipari Csoport többi vállalatánál is jelen van, ahol az egyes cégeknek is meg van a saját szakértelmük a hajtómüvek, kijelző rendszerek és lokátorok területén.

Fotó:Sövegjártó ZoltánA legtöbb korábbi repülőgép rendszereinél az volt a törekvés, hogy a rendszerek legtöbbjét lehetőleg egyetlen országon belül fejlesszék és gyártsák. A Gripen projektnél azonban arra törekedtek, hogy az egyes beszerzendő alrendszereket verseny során válasszák ki. Ez egyike azon tényezőknek, melyek hozzájárultak a költségek csökkentéséhez.

1995-ben egy együttmüködő testületet hoztak létre a Saab és az öt legnagyobb amerikai beszállító részvételével. A csapat együtt dolgozik a Gripen Internationallel a Gripen közös marketingjén, offset ajánlatokon és az amerikai export licencek megszerzéséért. Az öt amerikai vállalat a General Electric, a Honeywell, a Hamilton-Sundstrand, a Kaiser Electronics ás a BAE SYSTEMS Controls Inc.

A legjelentősebb külföldről beszerzett rendszerek a következők:

· Repülésvezérlő rendszer elektronikája BAE SYSTEMS Controls Inc, USA

· Fülkekondicionáló rendszer Hymatic Engineering, UK

· Futómü AP Precision Hydraulics, UK

· Segéd energiaellátó és hajtómüindító rendszer Hamilton-Sundstrand, USA

· Vészenergia rendszer és a segédberendezés háza Goodrich, UK

· Inerciális navigációs rendszer és GPS Honeywell, USA

· Gépágyú Mauser-Werke, Németország

· Katapultülés Martin.Baker, UK

· Fő generátor Hamilton-Sundstrand, USA

· Hidraulikarendszer és segédberendezés ház Smiths Aerospace, UK

· Fékrendszer Aircraft Braking Systems, USA

· Üzemanyagrendszer Intertechnique, Franciaország

· Rádiórendszer Grintek and Avitronics, Dél-Afrika

· Rádió berendezés Rhode & Schwartz, Németország

· Törzs szekciók és NATO pilonok Denel, Dél-Afrika

Az RM12-es hajtómüvekből származó bevételek kb. 60%-a az Egyesült Államokba, a General Electrichez megy.

Az export törekvések új követelményeket hoztak létre az együttmüködés területén a Saab, a partnerei és a beszállítók között, ami rövidebb fejlesztési időt követel, rövidebb időt követel a megrendelés és a szállítás között, valamint szükségessé vált a rugalmasság a szállított tételek mennyiségét tekintve. Hogy megfeleljenek ezeknek a követelményeknek, a nemzetközi együttmüködést jelentősen kiterjesztették, és a beszállítók ismeretei és betekintése még fontosabb részét képezi a fejlesztési és gyártási folyamatnak, mint korábban.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.
2017. 03. 22., 09:14
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Londonból Dohába tartó szállító repülőgép március 21-én, kedden délelőtt, ezért a NATO Integrált Légivezetési Központ riasztotta a Magyar Honvédség készültségi szolgálatában lévő Gripenjeit.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.