2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Közel a török sajátfejlesztésű kiképző repülőgép szűzrepülése

JETfly  |  2013-04-26 13:12:57

A Turkish Aerospace Industries (TAI) hivatalos közleménye szerint a saját tervezésű és fejlesztésű kiképző repülőgép tesztsorozata a finisébe érkezett, és várhatóan júniusban sor kerülhet a repülőgép „szűzrepülésére”.

A tesztek lebonyolításához a TAI összesen négy darab prototípust gyárt, amelyből kettő már elkészült. Az első elkészült gép februárban sikeresen teljesítette a motorteszteket, míg a második a szilárdsági, valamint a kabinnyomás tesztekhez használták. A hamarosan megépülő további két prototípus közül az egyik a tartóssági – anyagfáradási ‑ tesztekhez nyújt majd segítséget.

A kétüléses, Hürkuº nevet viselő kiképző repülőgépet úgy tervezik, hogy az 10 500 repült órát legyen képes teljesíteni, illetve 35 évig állhasson szolgálatban. A turbopropelleres repülőgépet egy 1 600 LE-s motor emeli a levegőbe. A Hürkuº maximális repülési magassága 10 557m, míg legnagyobb sebessége 574 km/h.

A sikeres Hürkuº fejlesztés a török ipar egy korszakalkotó eredménye lehet és csökkenti a külföldtől való függést. Ez különösen fontos azok után, hogy a szintén a TAI által fejlesztett első, teljes egészében török fejlesztésü Anka pilóta nélküli repülőgép esetében már a sorozatgyártásra készülnek.

A Hürkuº tervezési és fejlesztési programja 2006 márciusában vette kezdetét. Az új kiképző repülőgépet minden olyan berendezéssel ellátják, amelyek lehetővé teszik a repülőgép-vezetők kiképzését nappal és éjjel, biztosítják a müszerrepülés elsajátítását, a navigációs tréninget, a fegyveralkalmazás begyakorlását valamint a kötelékrepülést. A repülőgép mindkét kabinjából kiváló kilátást biztosít a pilóták számára, akik túlélési esélyeit növelik a beépített katapultülések, a fedélzeti oxigénellátó rendszer (OBOGS), a környezeti ellenőrzőrendszer, a túlterhelés elleni védelem, valamint a kiképzési repülésekhez tervezett ütéselnyelő futómü.

A repülőgéppel kapcsolatban a török kormány úgy számol, hogy azokra arab, vagy korlátozott légierős költségvetéssel rendelkező országokból lehet kereslet a későbbiekben.

A Hürkuº négy különböző verzióban fog készülni:

Hürkuº-A: Alap verzió, amit az EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) a CS-23 követelményrendszer szerint fog hivatalosan elismerni. Ezt a verziót a polgári piacra szánják.

Hürkuº-B: Fejlett verzió integrált repülőelektronikával, amely magába foglal egy fedélzeti számítógépet, míg a pilótafülke repülőelektronikája az F-16 és F-35 típusokkal megegyező. A török hadsereg első körben 15 darabot rendelt ebből a modifikációból.

Hürkuº-C: Felfegyverzett változat közvetlen légi támogatás feladatkörre, maximális fegyverterhelés 3 300 font. A török hadsereg a Hürkuº C verzióját a harci helikopterek támogatására képzeli el.

Parti őrség verzió: A TAI azt tervezi, hogy a Hürkuº egy továbbfejlesztett változatát felajánlja a Török Parti Őrség tengeri őrjárati feladataira. A gép hátsó kabinjában kapna helyet egy operátor, aki infravörös érzékelők segítségével végezné feladatát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.