2017. 05. 28.
Csanád, Emil
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gripen pilótáink „csapást mértek” Svédországra

JETfly  |  2013-03-13 13:37:11

Az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis JAS-39 hajózói az idén is Stockholmba utaztak egy hétre, hogy március 3-8. között a Gripen-szerződés által biztosított taktikai szimulátor képzésüket teljesítsék. Az eseményre minden évben a Svéd Fegyveres Erők Védelmi Kutatóintézetében (FOI - Totalförsvarets Forskningsinstitut) kerül sor, Stockholm külvárosában, Kista-ban.

A hosszú távú szerződés alapján 23 fő részére biztosított a szimulátorképzés. Mivel a légiharc gyakorlás elengedhetetlen irányítás nélkül, a 18 fő repülőgépvezető mellé csatlakozott még további 4 fővadászirányító az MH LVIK, és 1 fő előretolt repülésirányító (JTAC) az MH 86. SZHB állományából.

Az FLSC szimulátorközpontban (Flyvapnets Luftstridssumileringscentrum) 4 darab 270°-os és 4 darab 180°-os dóm áll rendelkezésére a hajózóknak, így egy időben 8 repülőgép tud taktikai müveletet végrehajtani egymással együttmüködve. A repülőgépek irányítását két különálló helyiségből végezhetik a vadászirányítók. Továbbá a multirole szerepkörben tevékenykedő, közvetlen légitámogatás feladatot - CAS -  végrehajtó repülőgépeket a JTAC is egy saját munkaállomásról irányíthatja.

Az 1 hetes szimulátoros képzésre már hetekkel korábban megkezdődik a felkészülés, mind a feladatokat tervező csoport-, mind a végrehajtó állomány részéről. A szenáriókat a bázis gyakorlattervező részlege előre elkészíti és a helyszínen repülés előtt csak betölti a rendszerbe. Magyarország a NATO-s szerepvállalása alapján elsősorban légvédelmi feladatokra törekszik, de a Gripen adottságai révén levegő-föld feladatokat is végre tud hajtani. Ezek alapján 4-4 elleni látóhatáron túli légiharc szerepelt a feladatok között, ahol 4 gép a "jó fiút" a kék oldalon, és 4 gép a"rossz fiút" a piros oldalon szimulálta. A napok előrehaladtával nehezedő sorrendben következtek a feladatok, egyszer a számítógép által generált AWACS-et kellett védelmezni, másszor egy csapásmérő köteléket kellett megvédeni a piros erők gépeitől. A helyzet bonyolódásával COMAO kötelékben 2 Gripen később CAS feladatkört is ellátott a kitelepült JTAC irányításával, míg fölöttük folyt a légiharc.

Gripen pilótáink „csapást mértek” Svédországra

A szimulátorközpontban a repülési feladatok során óriás kivetítőn valós időben követhető a légiharc pillanatnyi helyzete, és közben hallgatható a rádiózás is. Minden feladat rögzítésre kerül, és a repülések után minden apró részletig kielemezhető, visszajátszható, 3D-ben megtekinthető. Így óriási lehetőség nyílik a tapasztalatszerzésre mind a hajózó, mind az irányító állomány részéről. A rögzített feladatokat az FLSC később a pilóták rendelkezésére bocsájtja merevlemezen, ami itthon egy speciális számítógépen bármikor megtekinthető.

A számítógép által lehetőség nyílik szinte minden repülőgéptípus  és fegyverzet generálására, amilyet a felhasználó éppen kíván. A rendszer szimulálja a LINK-16 adatkapcsolatot, akárcsak egy Red Flag méretü nemzetközi harcászati gyakorlaton.

Gripen pilótáink „csapást mértek” Svédországra

A szimulátoros képzés legnagyobb előnye a költséghatékonyság. Az 1 hetes tréning alatt több mint 200 felszállás történik, ami a valóságban több milliárdos kiadást jelentene, nem beszélve a bevetett repülőgépek létszámáról. Amíg 8 fő a szimulátorban repül, addig másik 8 fő felkészül a következő feladatra. További 1 fő pilóta kívülről figyeli a feladatot és jegyzetel a kiértékelésre, illetve 1 fő ugyancsak kívülről segít a számítógép által generált repülőgépek irányításában. Így tehető valóban hatékonnyá a szimulátorok kihasználtsága. A számítógépparkról érdemes annyit tudni, hogy egy időben közel 60 projector üzemel.

Az FLSC központ igazán hatékony kiképzőhelye a Gripent használó nemzeteknek, rendszeresen megfordulnak itt a cseh, és a svéd légierő pilótái is.

Szöveg: Gróf Gergely őrgy.

Fotó: Zord Gábor (2012)

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.