2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szélesvásznú moziélmény - Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

JETfly  |  2012-10-04 10:19:52

A Svéd Légierő stockholmi Repülő Harcászati Szimulációs Központjában (FLSC) vendégeskedtünk, ahol a magyar repülőgép-vezetők és vadászirányítók képzése is történik. A központban pilótáink évi kétszer egy héten keresztül gyakorolhatják az úgynevezett COMAO-k, azaz összetett légi műveletek végrehajtását – szimulációnként egyszerre nyolc gépet irányítva. Helyszíni tudósítás Stockholmból.

A Svéd Védelmi Kutató Ügynökség (FOI) által 1998 óta folyamatosan üzemeltetett központ lehetővé teszi, hogy az állomány nagy tapasztalatot igénylő feladatokra is felkészülhessen az előre kidolgozott forgatókönyvek alapján levezényelt szimulációk révén. A tréninggel olyan valós repülési feladatok válthatók ki, amelyek költsége nagyságrendekkel nagyobb volna.

Magyarország 2005 óta vesz részt a kiképzéseken, 2009-től már évente tizenhat fővel, 2010-től pedig COMAO-kat és közvetlen légi tüztámogatási feladatokat is gyakorolva. A központban nyolc Gripen-szimulátort alakítottak ki, amelyek közül négy 270 fokos panorámát, tehát a pilóta teljes látóterét lefedő „kilátást” biztosít.

Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

A terminált körbefogó homorú vászon a rávetített képpel – laikus szemmel nézve – valódi szélesvásznú moziélményt nyújt a pilóta számára. A többi állást 180 fokos kivetítővel szerelték fel. A központban kialakítottak két vadászirányító és egy előretolt repülésirányító állást is. A rendszer a képzések mellett új harceljárások és harcászati fogások kifejlesztésére, valamint COMAO-kötelékek vezetésére felkészített müveleti parancsnokok képzésére is alkalmas. Előnye, hogy a nyolc képernyős valós idejü megfigyelőhely segítségével a végrehajtott manőverek gyorsan és aprólékosan kiértékelhetőek.

A magyar pilóták az egyhetes turnusokon heti negyven órában, meglehetősen intenzíven használják a berendezéseket, ami – személyenként legalább 12 végrehajtandó feladattal számolva – több mint 200 teljesített feladatot jelent egy hét alatt. A katonák szemmel láthatóan nagyon élvezik az egyes feladatok végrehajtását, amelyek során kitünő összhangban müködnek együtt más nemzetek katonáival. Bár a szimulátor a G-terhelést nem imitálja, a pilóták sokszor mégis megizzadva szállnak ki a terminálokból egy-egy bevetést követően, ami hüen tükrözi, hogy mennyire komolyan veszik a feladatukat.

Az október 3-i kiképzési napra – amelyen az újságírók dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök vendégeként vettek részt – dr. Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökhelyettese is ellátogatott.

Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

Orosz Zoltán altábornagy elmondta: „A módosított Gripen-szerződés tette lehetővé, hogy az összes harcászati repülőgép-vezetőnk és repülésirányítónk minden évben részt vehessen ezen a szimulációs tréningen. Ezért a felkészítésért – a korábbiakkal ellentétben – nem fizetünk külön a svéd partnernek, hiszen immáron ez a tréning is a szerződés része. A látogatáson meggyőződhettünk arról, hogy a Gripen-hajózóállomány kiképzése rendkívül költséghatékony keretek között és szakmailag is nagyon hatékony módon történik.”

A látogatáson figyelemmel kísérhettük egy teljes „légi ütközet” végrehajtását is. Ennek lényegét Ugrik Csaba ezredes, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokhelyettese foglalta össze az újságírók számára: „Az ellenség megtámadott bennünket, mi pedig szerettük volna visszafoglalni a saját fennhatóságunk alá tartozó területeket, ezért a parancsnok egy korlátozott csapásmérést határozott el, amivel meg tudja bénítani az ellenséges repülőteret. Hat repülőgépünk közül kettőt csapásmérésre, négyet pedig a légi fölény kivívására rendelt ki a parancsnok. Az ellenség oldaláról kettő, majd – időben eltoltan – további két repülőgép jelentette a fenyegetettséget. A helyzetet – a forgatókönyv szerint – az is bonyolította, hogy egy olyan repülőgép is volt az ellenséges oldalon, amire a pilótáknak azonosítást kellett végrehajtaniuk.”

Fotó: FLSC

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.