2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szélesvásznú moziélmény - Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

JETfly  |  2012-10-04 10:19:52

A Svéd Légierő stockholmi Repülő Harcászati Szimulációs Központjában (FLSC) vendégeskedtünk, ahol a magyar repülőgép-vezetők és vadászirányítók képzése is történik. A központban pilótáink évi kétszer egy héten keresztül gyakorolhatják az úgynevezett COMAO-k, azaz összetett légi műveletek végrehajtását – szimulációnként egyszerre nyolc gépet irányítva. Helyszíni tudósítás Stockholmból.

A Svéd Védelmi Kutató Ügynökség (FOI) által 1998 óta folyamatosan üzemeltetett központ lehetővé teszi, hogy az állomány nagy tapasztalatot igénylő feladatokra is felkészülhessen az előre kidolgozott forgatókönyvek alapján levezényelt szimulációk révén. A tréninggel olyan valós repülési feladatok válthatók ki, amelyek költsége nagyságrendekkel nagyobb volna.

Magyarország 2005 óta vesz részt a kiképzéseken, 2009-től már évente tizenhat fővel, 2010-től pedig COMAO-kat és közvetlen légi tüztámogatási feladatokat is gyakorolva. A központban nyolc Gripen-szimulátort alakítottak ki, amelyek közül négy 270 fokos panorámát, tehát a pilóta teljes látóterét lefedő „kilátást” biztosít.

Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

A terminált körbefogó homorú vászon a rávetített képpel – laikus szemmel nézve – valódi szélesvásznú moziélményt nyújt a pilóta számára. A többi állást 180 fokos kivetítővel szerelték fel. A központban kialakítottak két vadászirányító és egy előretolt repülésirányító állást is. A rendszer a képzések mellett új harceljárások és harcászati fogások kifejlesztésére, valamint COMAO-kötelékek vezetésére felkészített müveleti parancsnokok képzésére is alkalmas. Előnye, hogy a nyolc képernyős valós idejü megfigyelőhely segítségével a végrehajtott manőverek gyorsan és aprólékosan kiértékelhetőek.

A magyar pilóták az egyhetes turnusokon heti negyven órában, meglehetősen intenzíven használják a berendezéseket, ami – személyenként legalább 12 végrehajtandó feladattal számolva – több mint 200 teljesített feladatot jelent egy hét alatt. A katonák szemmel láthatóan nagyon élvezik az egyes feladatok végrehajtását, amelyek során kitünő összhangban müködnek együtt más nemzetek katonáival. Bár a szimulátor a G-terhelést nem imitálja, a pilóták sokszor mégis megizzadva szállnak ki a terminálokból egy-egy bevetést követően, ami hüen tükrözi, hogy mennyire komolyan veszik a feladatukat.

Az október 3-i kiképzési napra – amelyen az újságírók dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök vendégeként vettek részt – dr. Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökhelyettese is ellátogatott.

Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

Orosz Zoltán altábornagy elmondta: „A módosított Gripen-szerződés tette lehetővé, hogy az összes harcászati repülőgép-vezetőnk és repülésirányítónk minden évben részt vehessen ezen a szimulációs tréningen. Ezért a felkészítésért – a korábbiakkal ellentétben – nem fizetünk külön a svéd partnernek, hiszen immáron ez a tréning is a szerződés része. A látogatáson meggyőződhettünk arról, hogy a Gripen-hajózóállomány kiképzése rendkívül költséghatékony keretek között és szakmailag is nagyon hatékony módon történik.”

A látogatáson figyelemmel kísérhettük egy teljes „légi ütközet” végrehajtását is. Ennek lényegét Ugrik Csaba ezredes, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokhelyettese foglalta össze az újságírók számára: „Az ellenség megtámadott bennünket, mi pedig szerettük volna visszafoglalni a saját fennhatóságunk alá tartozó területeket, ezért a parancsnok egy korlátozott csapásmérést határozott el, amivel meg tudja bénítani az ellenséges repülőteret. Hat repülőgépünk közül kettőt csapásmérésre, négyet pedig a légi fölény kivívására rendelt ki a parancsnok. Az ellenség oldaláról kettő, majd – időben eltoltan – további két repülőgép jelentette a fenyegetettséget. A helyzetet – a forgatókönyv szerint – az is bonyolította, hogy egy olyan repülőgép is volt az ellenséges oldalon, amire a pilótáknak azonosítást kellett végrehajtaniuk.”

Fotó: FLSC

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.