2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szélesvásznú moziélmény - Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

JETfly  |  2012-10-04 10:19:52

A Svéd Légierő stockholmi Repülő Harcászati Szimulációs Központjában (FLSC) vendégeskedtünk, ahol a magyar repülőgép-vezetők és vadászirányítók képzése is történik. A központban pilótáink évi kétszer egy héten keresztül gyakorolhatják az úgynevezett COMAO-k, azaz összetett légi műveletek végrehajtását – szimulációnként egyszerre nyolc gépet irányítva. Helyszíni tudósítás Stockholmból.

A Svéd Védelmi Kutató Ügynökség (FOI) által 1998 óta folyamatosan üzemeltetett központ lehetővé teszi, hogy az állomány nagy tapasztalatot igénylő feladatokra is felkészülhessen az előre kidolgozott forgatókönyvek alapján levezényelt szimulációk révén. A tréninggel olyan valós repülési feladatok válthatók ki, amelyek költsége nagyságrendekkel nagyobb volna.

Magyarország 2005 óta vesz részt a kiképzéseken, 2009-től már évente tizenhat fővel, 2010-től pedig COMAO-kat és közvetlen légi tüztámogatási feladatokat is gyakorolva. A központban nyolc Gripen-szimulátort alakítottak ki, amelyek közül négy 270 fokos panorámát, tehát a pilóta teljes látóterét lefedő „kilátást” biztosít.

Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

A terminált körbefogó homorú vászon a rávetített képpel – laikus szemmel nézve – valódi szélesvásznú moziélményt nyújt a pilóta számára. A többi állást 180 fokos kivetítővel szerelték fel. A központban kialakítottak két vadászirányító és egy előretolt repülésirányító állást is. A rendszer a képzések mellett új harceljárások és harcászati fogások kifejlesztésére, valamint COMAO-kötelékek vezetésére felkészített müveleti parancsnokok képzésére is alkalmas. Előnye, hogy a nyolc képernyős valós idejü megfigyelőhely segítségével a végrehajtott manőverek gyorsan és aprólékosan kiértékelhetőek.

A magyar pilóták az egyhetes turnusokon heti negyven órában, meglehetősen intenzíven használják a berendezéseket, ami – személyenként legalább 12 végrehajtandó feladattal számolva – több mint 200 teljesített feladatot jelent egy hét alatt. A katonák szemmel láthatóan nagyon élvezik az egyes feladatok végrehajtását, amelyek során kitünő összhangban müködnek együtt más nemzetek katonáival. Bár a szimulátor a G-terhelést nem imitálja, a pilóták sokszor mégis megizzadva szállnak ki a terminálokból egy-egy bevetést követően, ami hüen tükrözi, hogy mennyire komolyan veszik a feladatukat.

Az október 3-i kiképzési napra – amelyen az újságírók dr. Benkő Tibor vezérezredes, Honvéd Vezérkar főnök vendégeként vettek részt – dr. Orosz Zoltán altábornagy, a Honvéd Vezérkar főnökhelyettese is ellátogatott.

Körpanorámás Gripen szimulátor-látogatáson Stockholmban

Orosz Zoltán altábornagy elmondta: „A módosított Gripen-szerződés tette lehetővé, hogy az összes harcászati repülőgép-vezetőnk és repülésirányítónk minden évben részt vehessen ezen a szimulációs tréningen. Ezért a felkészítésért – a korábbiakkal ellentétben – nem fizetünk külön a svéd partnernek, hiszen immáron ez a tréning is a szerződés része. A látogatáson meggyőződhettünk arról, hogy a Gripen-hajózóállomány kiképzése rendkívül költséghatékony keretek között és szakmailag is nagyon hatékony módon történik.”

A látogatáson figyelemmel kísérhettük egy teljes „légi ütközet” végrehajtását is. Ennek lényegét Ugrik Csaba ezredes, a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokhelyettese foglalta össze az újságírók számára: „Az ellenség megtámadott bennünket, mi pedig szerettük volna visszafoglalni a saját fennhatóságunk alá tartozó területeket, ezért a parancsnok egy korlátozott csapásmérést határozott el, amivel meg tudja bénítani az ellenséges repülőteret. Hat repülőgépünk közül kettőt csapásmérésre, négyet pedig a légi fölény kivívására rendelt ki a parancsnok. Az ellenség oldaláról kettő, majd – időben eltoltan – további két repülőgép jelentette a fenyegetettséget. A helyzetet – a forgatókönyv szerint – az is bonyolította, hogy egy olyan repülőgép is volt az ellenséges oldalon, amire a pilótáknak azonosítást kellett végrehajtaniuk.”

Fotó: FLSC

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.