2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi vezetési pont – Il-86VKP

JETfly  |  2012-08-01 16:21:07

Az Il-86VKP (Maxdome), a szovjet/orosz hadsereg légi bevetésirányítási célokra átalakított Il-86 utasszállító repülőgépe, amelyet olyan katonai konfliktusok esetén alkalmaznak, ahol nukleáris fegyverzet bevetésére is sor kerülhet. A „púpos” Iljusin Il-86VKP a légierő vezérkarának légi vezetési – irányítási – pontja. A gép külföldi megfelelője az amerikai Boeing cég E-4B (Nightwatch) típusú gépe.

A repülőgépet az 1980-as években tervezték és építették a Szergej Iljusin nevét viselő tervezőiroda égisze alatt. A repülőgép alapját az Il-86 típusú utasszállító repülőgép szolgáltatta. Az első Il-86VKP 1985 májusának végén emelkedett először a levegőbe, míg a sorozatban gyártott prototípus, teljes felszereltséggel 1987-ben szállt fel. Az Il-86VKP repülőgépből négy sorozatban gyártott példány készült CCCP-86146/86147/86148/86149 jelzéssel.

A repülőgép tesztjei egészen 1997-ig tartottak. A négy gép egy, a 8. különleges rendeltetésü repülő hadosztály alárendeltségébe tartozó repülőszázadban került rendszeresítésre. A tesztsorozat befejezése után a gépek a Moszkva közelében található Cskalovszkij légibázison létrejövő 3. repülőszázad (22737 egység) állományába kerültek. Néhány forrás a gépeket Il-87 típusként említi.

Szerkezet és felépítés:

A legszembetünőbb külső különbség az „alap” Il-86 típussal szemben a repülőgép törzsének elülső részén található rekesz, amelyben az elsődleges rádióelektronikai berendezések nyertek elhelyezést. Mindezek mellett eltávolították a repülőgép ablakait, valamint több be- illetve kijáratot annak érdekében, hogy a minimálisra csökkentsék egy esetleges nukleáris robbanás káros hatásait. A szárny alatt, a törzshöz közel speciális gondolákat helyeztek el, amelyekben egy-egy 9,5 m hosszú és 1,3 m átmérőjü elektromos generátor került elhelyezésre. A legutolsó verziókat a légi utántöltés végrehajtásához utántöltő csonkkal is ellátták. A gép farokrészén került elhelyezésre az mikrohullámú rádióállomás antennája, amely segítségével nukleáris fegyverzetet hordozó tengeralattjárókkal tudnak kapcsolatot tartani.

Berendezések:

- a „Poljot” cég által kifejlesztett „Zveno-2” típusú egységesített berendezés komplexum;

- rövidhullámú vevőantenna ‑ két „gerinckialakításban” került elhelyezésre a szárnyközéprészen;

- rövidhullámú adóantenna – rádióhullámokat áteresztő burkolatban;

- mikrohullámú adó antenna;

- mikrohullámú vevő antenna – a függőleges vezérsík előtt került elhelyezésre;

- a valós idejü kapcsolatok antennája – a törzs felső/alsó részén elhelyezve;

- ultrarövid hullámú antenna ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve;

- antenna a stratégiai rakétacsapatok alegységeivel történő kapcsolattartáshoz ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve.

2009-2010-ben, a 86147-es oldalszámú Il-86VKP nagyjavítása során néhány változtatást hajtottak végre a törzs alsó részén elhelyezett antennák esetében.

Fő dátumok:

- 1990 közepén a 86146-os oldalszámú Il86VKP kísérleti repülése során a fedélzetről végrehajtották egy interkontinentális ballisztikus rakéta kilövését. A kísérlet sikeres volt;

- 1991 közepe. Befejeződnek a tárgyalások a „Zveno-2” berendezés komplexum fejlesztéséről. A megállapodás értéke 2009-re elérte az 1,1 milliárd rubelt;

- 2005. Az Il-86VKP típusú repülőgépek megkezdik intenzív repüléseiket az Orosz Légierő kötelékében;

- 2010-2011-es évek – a „9A9675” berendezés fő kísérleti időszaka. Nagy valószínüség szerint ezzel a kóddal illették a „Zveno-2” egységesített komplexumot;

- 2010. május 9. A 86147-es oldalszámú Il-86VKP részt vett a Nagy Honvédő Háború 65. évfordulója alkalmából rendezett parádén, a Vörös tér felett.

A repülőgép fő jellemzői:

- hossza: 59,5 m;

- magassága: 15,8 m;

- szárny fesztávolsága: 48 m;

- repülő személyzet: 5 fő;

- felszálló tömege: 208 t;

- sebessége utazó/maximális/leszálló: 850/970/275 km/h;

- hatótávolsága: több mint 3600 km;

- csúcsmagassága: 11 km;

- hajtómüvek: 4 db Kuznyecov NK-86 típusú, egyenként 127,5 kN tolóerejü, elektromos irányítású, turbóventillátoros gázturbinás hajtómü, két turbógenerátora fedélzeti müszerek elektromos ellátásához.

A gépek a Cskalovszkij bázison

Összefoglaló információk az Il-86VKP-ról:

- CCCP-86146 napjainkban RA-86146, gyári szám 51483205042, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86147 napjainkban RA-86147, gyári szám 51483205043, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86148 napjainkban RA-86148, gyári szám 51483205046, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86149 napjainkban RA-86149, gyári szám 51483205048, repülések kezdete 1985 – mind a négy repülőgép a Cskalovszkij légibázison állomásozik.

Az Il-86VKP típusú repülőgép az egyik olyan orosz haditechnikai eszköz, amelyről napjainkban keveset tudunk, képességeit, üzemeltetését illetően csak nagyon kevés információ látott napvilágot. Ismert, hogy a négy Il-86VKP közül egy teljes harci- és technikai készenlétben van, további egy gép jelenleg nagyjavításon (hajtómüfelújítás) esik át.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.