2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi vezetési pont – Il-86VKP

JETfly  |  2012. 08. 01., 16:21

Az Il-86VKP (Maxdome), a szovjet/orosz hadsereg légi bevetésirányítási célokra átalakított Il-86 utasszállító repülőgépe, amelyet olyan katonai konfliktusok esetén alkalmaznak, ahol nukleáris fegyverzet bevetésére is sor kerülhet. A „púpos” Iljusin Il-86VKP a légierő vezérkarának légi vezetési – irányítási – pontja. A gép külföldi megfelelője az amerikai Boeing cég E-4B (Nightwatch) típusú gépe.

A repülőgépet az 1980-as években tervezték és építették a Szergej Iljusin nevét viselő tervezőiroda égisze alatt. A repülőgép alapját az Il-86 típusú utasszállító repülőgép szolgáltatta. Az első Il-86VKP 1985 májusának végén emelkedett először a levegőbe, míg a sorozatban gyártott prototípus, teljes felszereltséggel 1987-ben szállt fel. Az Il-86VKP repülőgépből négy sorozatban gyártott példány készült CCCP-86146/86147/86148/86149 jelzéssel.

A repülőgép tesztjei egészen 1997-ig tartottak. A négy gép egy, a 8. különleges rendeltetésü repülő hadosztály alárendeltségébe tartozó repülőszázadban került rendszeresítésre. A tesztsorozat befejezése után a gépek a Moszkva közelében található Cskalovszkij légibázison létrejövő 3. repülőszázad (22737 egység) állományába kerültek. Néhány forrás a gépeket Il-87 típusként említi.

Szerkezet és felépítés:

A legszembetünőbb külső különbség az „alap” Il-86 típussal szemben a repülőgép törzsének elülső részén található rekesz, amelyben az elsődleges rádióelektronikai berendezések nyertek elhelyezést. Mindezek mellett eltávolították a repülőgép ablakait, valamint több be- illetve kijáratot annak érdekében, hogy a minimálisra csökkentsék egy esetleges nukleáris robbanás káros hatásait. A szárny alatt, a törzshöz közel speciális gondolákat helyeztek el, amelyekben egy-egy 9,5 m hosszú és 1,3 m átmérőjü elektromos generátor került elhelyezésre. A legutolsó verziókat a légi utántöltés végrehajtásához utántöltő csonkkal is ellátták. A gép farokrészén került elhelyezésre az mikrohullámú rádióállomás antennája, amely segítségével nukleáris fegyverzetet hordozó tengeralattjárókkal tudnak kapcsolatot tartani.

Berendezések:

- a „Poljot” cég által kifejlesztett „Zveno-2” típusú egységesített berendezés komplexum;

- rövidhullámú vevőantenna ‑ két „gerinckialakításban” került elhelyezésre a szárnyközéprészen;

- rövidhullámú adóantenna – rádióhullámokat áteresztő burkolatban;

- mikrohullámú adó antenna;

- mikrohullámú vevő antenna – a függőleges vezérsík előtt került elhelyezésre;

- a valós idejü kapcsolatok antennája – a törzs felső/alsó részén elhelyezve;

- ultrarövid hullámú antenna ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve;

- antenna a stratégiai rakétacsapatok alegységeivel történő kapcsolattartáshoz ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve.

2009-2010-ben, a 86147-es oldalszámú Il-86VKP nagyjavítása során néhány változtatást hajtottak végre a törzs alsó részén elhelyezett antennák esetében.

Fő dátumok:

- 1990 közepén a 86146-os oldalszámú Il86VKP kísérleti repülése során a fedélzetről végrehajtották egy interkontinentális ballisztikus rakéta kilövését. A kísérlet sikeres volt;

- 1991 közepe. Befejeződnek a tárgyalások a „Zveno-2” berendezés komplexum fejlesztéséről. A megállapodás értéke 2009-re elérte az 1,1 milliárd rubelt;

- 2005. Az Il-86VKP típusú repülőgépek megkezdik intenzív repüléseiket az Orosz Légierő kötelékében;

- 2010-2011-es évek – a „9A9675” berendezés fő kísérleti időszaka. Nagy valószínüség szerint ezzel a kóddal illették a „Zveno-2” egységesített komplexumot;

- 2010. május 9. A 86147-es oldalszámú Il-86VKP részt vett a Nagy Honvédő Háború 65. évfordulója alkalmából rendezett parádén, a Vörös tér felett.

A repülőgép fő jellemzői:

- hossza: 59,5 m;

- magassága: 15,8 m;

- szárny fesztávolsága: 48 m;

- repülő személyzet: 5 fő;

- felszálló tömege: 208 t;

- sebessége utazó/maximális/leszálló: 850/970/275 km/h;

- hatótávolsága: több mint 3600 km;

- csúcsmagassága: 11 km;

- hajtómüvek: 4 db Kuznyecov NK-86 típusú, egyenként 127,5 kN tolóerejü, elektromos irányítású, turbóventillátoros gázturbinás hajtómü, két turbógenerátora fedélzeti müszerek elektromos ellátásához.

A gépek a Cskalovszkij bázison

Összefoglaló információk az Il-86VKP-ról:

- CCCP-86146 napjainkban RA-86146, gyári szám 51483205042, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86147 napjainkban RA-86147, gyári szám 51483205043, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86148 napjainkban RA-86148, gyári szám 51483205046, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86149 napjainkban RA-86149, gyári szám 51483205048, repülések kezdete 1985 – mind a négy repülőgép a Cskalovszkij légibázison állomásozik.

Az Il-86VKP típusú repülőgép az egyik olyan orosz haditechnikai eszköz, amelyről napjainkban keveset tudunk, képességeit, üzemeltetését illetően csak nagyon kevés információ látott napvilágot. Ismert, hogy a négy Il-86VKP közül egy teljes harci- és technikai készenlétben van, további egy gép jelenleg nagyjavításon (hajtómüfelújítás) esik át.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-13 12:52:44
25 éve, 1999. március 12-én csatlakozott Magyarország az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez: a jubileum kapcsán földi és légi bemutatókkal tarkított ünnepséget rendeztek Tatán, az MH Klapka György 1. Páncélosdandár alakulatánál, ahol beszédet mondott Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter. Mutatjuk a helyszíni fotókat!
2024-03-11 14:35:49
A Magyar Légierő pilótái a legjobbak közül valók, és a veszélyek korában kiemelt erkölcsi és anyagi megbecsülést érdemelnek. Tudásuk, szolgálatuk kulcsfontosságú Magyarország biztonságának védelmében. Ezért jelentős – decemberig visszamenőleges – béremelésükről döntöttünk – jelentette be Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

2022. október 28-án került sor Dani Zoltán székely származású nyugalmazott ezredes nagykanizsai előadására a Halis István Városi Könyvtárban. Az F-117-es lelövésének 25. jubileuma alkalmából idézzük most fel a prezentáció anyagát!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin