2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légi vezetési pont – Il-86VKP

JETfly  |  2012-08-01 16:21:07

Az Il-86VKP (Maxdome), a szovjet/orosz hadsereg légi bevetésirányítási célokra átalakított Il-86 utasszállító repülőgépe, amelyet olyan katonai konfliktusok esetén alkalmaznak, ahol nukleáris fegyverzet bevetésére is sor kerülhet. A „púpos” Iljusin Il-86VKP a légierő vezérkarának légi vezetési – irányítási – pontja. A gép külföldi megfelelője az amerikai Boeing cég E-4B (Nightwatch) típusú gépe.

A repülőgépet az 1980-as években tervezték és építették a Szergej Iljusin nevét viselő tervezőiroda égisze alatt. A repülőgép alapját az Il-86 típusú utasszállító repülőgép szolgáltatta. Az első Il-86VKP 1985 májusának végén emelkedett először a levegőbe, míg a sorozatban gyártott prototípus, teljes felszereltséggel 1987-ben szállt fel. Az Il-86VKP repülőgépből négy sorozatban gyártott példány készült CCCP-86146/86147/86148/86149 jelzéssel.

A repülőgép tesztjei egészen 1997-ig tartottak. A négy gép egy, a 8. különleges rendeltetésü repülő hadosztály alárendeltségébe tartozó repülőszázadban került rendszeresítésre. A tesztsorozat befejezése után a gépek a Moszkva közelében található Cskalovszkij légibázison létrejövő 3. repülőszázad (22737 egység) állományába kerültek. Néhány forrás a gépeket Il-87 típusként említi.

Szerkezet és felépítés:

A legszembetünőbb külső különbség az „alap” Il-86 típussal szemben a repülőgép törzsének elülső részén található rekesz, amelyben az elsődleges rádióelektronikai berendezések nyertek elhelyezést. Mindezek mellett eltávolították a repülőgép ablakait, valamint több be- illetve kijáratot annak érdekében, hogy a minimálisra csökkentsék egy esetleges nukleáris robbanás káros hatásait. A szárny alatt, a törzshöz közel speciális gondolákat helyeztek el, amelyekben egy-egy 9,5 m hosszú és 1,3 m átmérőjü elektromos generátor került elhelyezésre. A legutolsó verziókat a légi utántöltés végrehajtásához utántöltő csonkkal is ellátták. A gép farokrészén került elhelyezésre az mikrohullámú rádióállomás antennája, amely segítségével nukleáris fegyverzetet hordozó tengeralattjárókkal tudnak kapcsolatot tartani.

Berendezések:

- a „Poljot” cég által kifejlesztett „Zveno-2” típusú egységesített berendezés komplexum;

- rövidhullámú vevőantenna ‑ két „gerinckialakításban” került elhelyezésre a szárnyközéprészen;

- rövidhullámú adóantenna – rádióhullámokat áteresztő burkolatban;

- mikrohullámú adó antenna;

- mikrohullámú vevő antenna – a függőleges vezérsík előtt került elhelyezésre;

- a valós idejü kapcsolatok antennája – a törzs felső/alsó részén elhelyezve;

- ultrarövid hullámú antenna ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve;

- antenna a stratégiai rakétacsapatok alegységeivel történő kapcsolattartáshoz ‑ a törzs felső/alsó részén elhelyezve.

2009-2010-ben, a 86147-es oldalszámú Il-86VKP nagyjavítása során néhány változtatást hajtottak végre a törzs alsó részén elhelyezett antennák esetében.

Fő dátumok:

- 1990 közepén a 86146-os oldalszámú Il86VKP kísérleti repülése során a fedélzetről végrehajtották egy interkontinentális ballisztikus rakéta kilövését. A kísérlet sikeres volt;

- 1991 közepe. Befejeződnek a tárgyalások a „Zveno-2” berendezés komplexum fejlesztéséről. A megállapodás értéke 2009-re elérte az 1,1 milliárd rubelt;

- 2005. Az Il-86VKP típusú repülőgépek megkezdik intenzív repüléseiket az Orosz Légierő kötelékében;

- 2010-2011-es évek – a „9A9675” berendezés fő kísérleti időszaka. Nagy valószínüség szerint ezzel a kóddal illették a „Zveno-2” egységesített komplexumot;

- 2010. május 9. A 86147-es oldalszámú Il-86VKP részt vett a Nagy Honvédő Háború 65. évfordulója alkalmából rendezett parádén, a Vörös tér felett.

A repülőgép fő jellemzői:

- hossza: 59,5 m;

- magassága: 15,8 m;

- szárny fesztávolsága: 48 m;

- repülő személyzet: 5 fő;

- felszálló tömege: 208 t;

- sebessége utazó/maximális/leszálló: 850/970/275 km/h;

- hatótávolsága: több mint 3600 km;

- csúcsmagassága: 11 km;

- hajtómüvek: 4 db Kuznyecov NK-86 típusú, egyenként 127,5 kN tolóerejü, elektromos irányítású, turbóventillátoros gázturbinás hajtómü, két turbógenerátora fedélzeti müszerek elektromos ellátásához.

A gépek a Cskalovszkij bázison

Összefoglaló információk az Il-86VKP-ról:

- CCCP-86146 napjainkban RA-86146, gyári szám 51483205042, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86147 napjainkban RA-86147, gyári szám 51483205043, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86148 napjainkban RA-86148, gyári szám 51483205046, repülések kezdete 1985;

- CCCP-86149 napjainkban RA-86149, gyári szám 51483205048, repülések kezdete 1985 – mind a négy repülőgép a Cskalovszkij légibázison állomásozik.

Az Il-86VKP típusú repülőgép az egyik olyan orosz haditechnikai eszköz, amelyről napjainkban keveset tudunk, képességeit, üzemeltetését illetően csak nagyon kevés információ látott napvilágot. Ismert, hogy a négy Il-86VKP közül egy teljes harci- és technikai készenlétben van, további egy gép jelenleg nagyjavításon (hajtómüfelújítás) esik át.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.