2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Szuper Herkules

JETfly  |  2003-06-09 19:00:00

A C-130J légi üzemanyag utántöltés nélkül képes 9 tonna terhet, több mint 7.400km távolságra szállítani. Ezekkel az adatokkal, amilyeneket korábban nem hallhattunk a harcászati légiszállításban, a Szuper Herkules határozottan megközelíti a hadászati műveletek határait.

A C-130J elődei, kezdve a C-130A-tól a C-130H-ig, állították fel a légcsavaros katonai szállítógépekkel szemben támasztott követelményeket, köszönhetően annak, hogy az első Herkules 1956-ban állt szolgálatba. Az új C-130J most még magasabbra teszi a lécet. A korai C-130-as modellekkel összehasonlítva a J változat maximális sebessége 21%-kal, az utazó magassága és a hatótávolsága 40%-kal nőt, míg emelkedési ideje a felére csökkent. Új hajtómüveivel és légcsavarjaival, a C-130J 54 új magassági, emelkedési, sebességi és távolsági világrekordot állított fel és megdöntötte a rövid fel- és leszállás világcsúcsát is.

Sokoldalúságának, megbízhatóságának és robosztus felépítésének köszönhetően öt kontinens 69 országa döntött a C-130-as mellett a katonai légiszállításban. Eddig több mint 2.260 példányát szállították le, ezzel a Herkules összeszerelő sora a történelem legtovább, folyamatosan müködő katonai repülőgép gyártósora. Az elmúlt öt évtized során a repülőgép gyakorlatilag minden egyes rendszerét, komponensét és szerkezeti elemét modernizálták annak érdekében, hogy a C-130-as még tartósabb legyen, még olcsóbban lehessen üzemeltetni, és még könnyebb legyen a karbantartása. Ezen tudás összegzése kézzelfogható a C-130J esetében.

A Herkules számos különböző feladatot hajtott már végre. A harcászati légiszállító változatai mellett, léteznek a C-130-as légiutántöltő, időjárás felderítő, megfigyelő, légi parancsnoki és vezetési pont, közvetlen légi támogató, tüzoltó, elektronikai felderítő, légi közvetítő stúdió, kutató-mentő és légi kórház változatai is.

A C-130J a legújabb technikai vívmányok felhasználásával jött létre a már bizonyított Herkules terveiből. Az eredmény fokozott teljesítményt és gazdaságosságot kínál. A tervezés 75 korábbi üzleti tanulmány eredménye, melyek mindegyike már bizonyított eljárásokon alapult és a munkaerő, valamint az élettartam költségek csökkentésére irányult. A müszaki változtatások növelték a teljesítményt és a müködési jellemzőket a C-130H-hoz viszonyítva is. Például a C-130J Rolls-Royce AE2100D3 hajtómüvei, melyek tengelyteljesítménye 4.591 lóerő egyenként, összepárosítva a különleges hattollú, teljesen kompozit anyagú Dowty Aerospace R391-es légcsavarokkal jelentősen növelik a vonóerőt, a maximális sebességet és üzemanyag felhasználás hatékonyságát a korábbi Herkules változatokkal szemben.

Teljesítményjavulás

Az új erőforrásainak köszönhetően a C-130H-30-hoz (hosszabb törzsü változat) viszonyítva 29%-kal nőtt a felszálló teljesítmény, 15%-kal csökkent az üzemanyag fogyasztás és 19%-kal nőt a vonóerő utazósebességen. Javult teljesítmény mutatóinak köszönhetően a C-130J mind harcászati, mind hadászati szállításoknál alkalmazható. Emellett 32%-kal csökkent a gép felszállási úthossza, 40%-kal nőtt az emelkedési képessége, 16%-kal az utazómagassága és 30 csomóval (55km/h) a maximális sebessége a korábbi modellekhez képest.

Valójában mit is jelentenek ezek az adatok. A kisebb felszállási úthossz lehetővé teszi, hogy a C-130J rövidebb felszállópályákról üzemelhessen. A jobb emelkedő képesség biztosítja, hogy a Szuper Herkules hamarabb elérhesse a biztonságos magasságot, ahol elkerülheti a földi légvédelmi eszközök, mint például a vállról indítható levegő-föld rakéták, fenyegetését. A nagyobb utazómagasságnak köszönhetően még hatékonyabbá válik az üzemanyag felhasználás. A nagyobb utazósebesség több, napi bevetési lehetőséget biztosít a repülőgépnek.

A C-130E-hez viszonyítva, a C-130J 40%-kal több terhet képes 4.600km-es távolságba szállítani. 16 tonnás terheléssel a C-130J-nek 20%-kal nagyobb a hatótávolsága. A Szuper Herkules teherszállító képességének javulása még drámaibb, amikor meleg időjárási körülmények között üzemel.

A repülőgépvezető fülke és a tehertér

A C-130J fülkéje napjaink polgári és katonai szállító repülőgépei között az egyik legmagasabb szinten integrált repülőgépvezetői munkahely. A technika fejlődése lehetővé tette a kétpilótás fülke kialakítását, amit számos 1982-ben kezdett tanulmány is igazolt, és így elhagyhatták a fedélzeti mérnök és a navigátor munkahelyét. Az új fülke kialakítás következtében csökkent a pilóták leterheltsége, miközben teljesítményük fennmaradt, sőt még növekedett is. A Head-Up-Display alkalmazása újdonság a szállító repülőgépeknél. A C-130J HUD-ja, amit az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság elsődleges repülési müszerként engedélyezett, közvetlenül hozzájárul az üzembiztosság fokozásához, és így az általános repülésbiztonság javulásához is. Drámai az új technológia beömlesztése a pilótafülkébe. A C-130J fülkéjében megtalálható a két HUD, 1553B digitális adatbusz rendszer, modern, megbízható, digitális avionikai berendezések, négy színes többfunkciós folyadékkristályos kijelző, melyek kompatibilisek az éjjellátó készülékekkel, „állítsd be és felejtsd el” kezelőpultok és vezérlőegységek, kettőzött robotpilóta és sebességautomata, kettőzött bevetési számítógép, integrált diagnosztikai rendszer, integrált kommunikációs navigációs és azonosító rendszer, kettőzött müholdas és inerciális navigációs rendszer, színes időjárás előrejelző és térképező lokátor, valamint egy színes digitális térkép indikátor.

A javított rakománykezelő rendszer (ECHS) a teher kirakási paraméterek jobb kezelésével fokozza a teherdobás pontosságát. Emellett fokozódott a biztonság is. A loadmaster munkahelye a pilótafülkében kapott helyet, a valamikori „ruhatárban” így a zárak vezérlése a rakomány előtt történhet mind berakodásnál, mind kirakodásnál, mind teherdobásnál. A kezelő rendszer a tehertér még hatékonyabb használatát teszi lehetővé, ami a korábbi Herkules változatokhoz hasonlóan 3 méter széles, 2,7 méter magas és 16,5 méter hosszú. A tehertér kialakítása biztosítja a nehéz szállítmányok széles választékának (kerekes és lánctalpas jármüvek, mobil berendezések, valamint a légierő és NATO szabvány 2,25mx2,75m 463L raklapok) gyors, közvetlen be- és kirakodását a hátsó rakodórámpán keresztül. A rakodórámpa magassága beállítható a talaj, a plató, vagy a fedélzet magasságának megfelelően. A rámpát úgy tervezték át, hogy 460km/h sebességig biztosítsa a teher kidobását. A tehertérben elhelyezhető ülések és hordágyak száma változatlan maradt, ami a hosszabb törzsü CC-130J változat esetében 128, illetve 97.

Az ECHS elsődleges eleme a padlóba épített görgős futószalag, a gépbe történő teher behúzáshoz használható változtatható sebességü csörlő, mely a padló alatt található, egy süllyesztett tehermozgató lap, és a loadmaster kezelőpultja, ami összeköttetésben áll a 1553B adatbusz rendszerrel.

A C-130J nagyobb teljesítményt és használhatóságot kínál bármely eddigi harcászati szállító repülőgéphez viszonyítva. A kétpilótás fülke, a megbízható digitális avionika és az új erőforrás rendszer kulcsfontosságú tényezők a rendszerek megbízhatóságának és karbantarthatóságának növelésében, az egy repült órára jutó karbantartási idő, valamint a repüléshez és a karbantartáshoz szükséges munkaerő csökkentésében. E fejlesztések alacsonyabb üzemeltetési és kiszolgálási költségeket eredményeznek, bár a megtakarítások mértéke függ a flotta méretétől és az egyes üzemeltetők karbantartási koncepciójától.

A Szuper Herkules család

A C-130J számos változatban készül a világ különböző pontjairól érkező megrendeléseknek megfelelően.

1. CC-130J

A Szuper Herkules megnövelt hosszúságú változatának eredeti jelölése C-130J-30 volt, de az USAF CC-130J-re változtatta azt. E változat világhírü az igen nagy hatótávolságáról, sebességéről és szállítókapacitásáról. A CC-130J a szabvány C-130J-n alapul, de törzse 4,5 méterrel hosszabb, így számos üzemeltető kívánalmának megfelelően nagyobb szállítókapacitással rendelkezik. A szabvány modellel szemben a CC-130J 8 darab 463L raklapot képes szállítani 6 helyett, 97 hordágyat 74 helyett, és 24 szállító konténert 16 helyett. A legfontosabb azonban, hogy a CC-130J 128 teljes felszerelésü katonát szállíthat a szabvány változat 92-jével szemben, és 92 ejtőernyőst a standard méretü repülőgép 64 ejtőernyőse helyett.

2. HC-130J

A HC-130J nagy hatótávolságú megfigyelő/kutató-mentő változat az amerikai Partiőrség jelenlegi, a 70-es, 80-as évekből származó HC-130H flottáját fogja erősíteni, csökkentve a fenntartási költségeket és növelve a hatékonyságot, teljesítményt és üzemképességet. A HC-130J szolgálatba állításával a Partiőrség járőrözési ideje 25%-kal fog növekedni. A HC-130, ami a Partiőrség nagy hatótávolságú repülőeszköze, a szolgálat legnehezebb feladatait hajtja végre. A jelenlegi HC-130H személyzetek kutató-mentő feladatokat hajtanak végre, részt vesznek az illegális halászok és drogcsempészek elleni küzdelemben, a nemzetközi jégfigyelő müveletekben és környezeti katasztrófák felszámolásában. A HC-130J-k is ugyanezeket a feladatokat fogják ellátni, bár a repülőgép személyzetek utóbbi évtizedben megfigyelhető leterheltségének drámai módon történő növekedése várhatóan folytatódni fog.

3. WC-130J

A WC-130J-k a mississippi-i Biloxiban található Keesler légibázison települő 53. Időjárás Felderítő Század állományába fognak kerülni. Ez a világ egyetlen olyan egysége, amely rutinszerüen repül keresztül a hurrikánokon, hogy létfontosságú adatokat gyüjtsön. Ez az egység, amit a köznyelvben csak „Hurrikán vadászokként” emlegetnek, képes megfigyelni, és nyomon követni a viharok és hurrikánok mozgását. A „weatherbird” névvel illetett programban a Lockheed Martin Aeronautics feladata tesztelni, kifejleszteni és integrálni a az új C-130J sárkányába az időjárás felderítő bevetésekhez szükséges speciális avionikai berendezéseket és időjárási érzékelőket, valamint végrehajtani a szükséges szerkezeti változtatásokat. A szükséges adatok gyüjtéséhez a WC-130J személyzete kb. 3.000 méteres magasságban lép be a zivatargócba és többször keresztül repül azon. Az így nyert adatok lehetővé teszik, hogy az előrejelző központok pontosabban megjósolhassák a viharok és hurrikánok útját, valamint azok potenciális hatásait a lakosságra nézve.

4. EC-130J Commando Solo

Az EC-130J a légierő Különleges Müveletek Parancsnokságának alárendeltségébe fog tartozni. A repülőgépeket a Harrisburg Légibázison állomásozó, a Pennsylnaniai Légi Nemzeti Gárda állományában szolgáló 193. Különleges müveleti repülőezred fogja repülni. A feladatuk pszichológiai hadviselési feladatok végrehajtása lesz. A különleges felszereléssel rendelkező EC-130J-k képesek müsorok sugárzására az összes kereskedelmi AM és FM rádió hullámsávon, UHF és VHF televízió sávokon, valamint a katonai VHF, HF és FM frekvenciákon. A repülőgépekről olyan területeken sugároznak müsorokat, ahol katonai konfliktus dúl, vagy politikai nyugtalanság érezhető, és az adásokkal a civil lakosságot és a katonaságot akarják informálni, vagy befolyásolni. Az ezred első átalakított repülőgépeit az idén fogják leszállítani.

5. KC-130J

A KC-130J a J modell tanker változata. Ezek gyártása jelenleg is folyik az amerikai tengerészgyalogság és az Olasz légierő számára. Csak a szárnytartályok és külső póttartályok alkalmazásával, a KC-130J 25.650kg (kb. 34.000 liter) üzemanyag átadására képes, szemben a jelenlegi, közel 40 éves KC-130F-ek 17.100kg-os (kb. 23.000 liter) áttankolható üzemanyag mennyiségével. A KC-130J alkalmazási hatósugara 900km. A szabvány hajlékonytömlős légi üzemanyagtöltő rendszer mind helikopterekhez, mind sugárhajtású repülőgépekhez alkalmazható. A repülőgép a vásárló kívánságára felszerelhető saját üzemanyag felvevő csonkkal is, ami még rugalmasabb feladat végrehajtást biztosít. Az FRL Mark32B-901E légi üzemanyagtöltő rendszer 1.000 – 1.300 liter üzemanyag áttöltését teszi lehetővé percenként, 350kPa nyomással, és nem kall használni a régi KC-130-ok örökségeként a törzstartályokat a nyomás biztosításához. Az új hajtómüvek fokozzák a földi üzemanyag felvétel hatékonyságát is. A KC-130J, akár a többi J modell, rendelkezik a légcsavar vitorla üzemmódjával, miközben a hajtómü jár. Az úgynevezett Hotel üzemmód kiküszöböli a repülőgép mögötti légcsavar szelet, így a földi erők viszonylag nyugodt körülmények között dolgozhatnak a repülőgép járó hajtómüvel történő üzemanyag feltöltésekor. A KC-130J 2.300 liter üzemanyagot képes átadni percenként, ami közel négyszerese a jelenlegi változatokénak.

Vásárlók

1. Amerikai kormány

Jelenleg az amerikai kormány a C-130J program legnagyobb megrendelője, eddig 56 J változatot rendelt a Légierő, a Légi Nemzeti Gárda, a Tartalékos Légierő, a tengerészgyalogság és a Partiőrség számára. Nemrégiben fogalmazódott meg egy új légierős igény 168 darab C-130J-re. A 2033-as amerikai védelmi költségvetésben öt év alatt 40 repülőgép beszerzése szerepel.

Az amerikai tengerészgyalogság 51 tanker változatra tart igényt, amelyből 24 repülőgép több éves beszerzését hagyták jóvá. A két beszerzést összekapcsolják, ez mindkét haderőnem számára több mint 10% megtakarítást fog eredményezni.

Az első C-130J-t 1999-ben szállították le a Tartalékos légierő Parancsnokság Keesler Légibázison állomásozó 403. Repülőezredének. A baltimori 175. Repülőezred 135. Légiszállító csoportja volt az első Légi Nemzeti Gárda alakulat, amely megkapta a Szuper Herkulest. A 135-ösök szintén 1999-ben kapták meg első gépüket. 2001 márciusában a 135. Légiszállító Csoport egy tesztet hajtott végre, melynek feladata az volt, hogy engedélyezzék a teljes amerikai C-130J flotta számára az utas és teherszállítást az Egyesült Államok kontinentális területén, Alaszkában és Kanadában, valamint jeges körülmények között. 2002 júniusában felkerült az amerikai légierő C-130J-i engedélyezett bevetési listájára a vízfeletti navigáció és a harcászati szállítások végrehajtása is.

2001 végén leszállították az első CC-130J-t is a Rhode Islandi Légi Nemzeti Gárda Quonset Pointban állomásozó 143. Légiszállító Repülőezrede számára. A kaliforniai Légi Nemzeti Gárda 146. Repülőezrede a múlt nyáron kapta meg első CC-130J típusú repülőgépét. Az Aero Union új, modern légi tüzoltó rendszerének beépítése után CC-130J-vel fognak felszerelni négy C-130-as tüzoltó egységet (három a Légi Nemzeti Gárdától, egy a Légierőtől), melyek a világ legfejlettebb légi tüzoltó képességével fognak rendelkezni.

Bár az Egyesült Államok Hadserege nem közvetlen megrendelője a C-130J programnak, bizonyosan nagy érdeklődést mutat a program iránt, mert a J modell elsődlegesen a hadsereg felszerelését és csapatait fogja szállítani. A hadsereg nemrégiben jelentette be, hogy az új beszerzésre kerülő tüzérségi jármüvének szállíthatónak kell lennie a C-130J-vel.

„Míg más szállító repülőgépek, mint az új C-17 és a régi C-5 sokkal tágasabbak, ezzel szemben a C-130 az uralkodó szállítógép típus a Légierő arzenáljában.” – Eric Shinseki vezérezredes, a Hadsereg Vezérkari Főnöke. A Stryker, a Hadsereg legújabb harcjármüve a múlt nyáron szerezte meg a C-130-assal történő szállításhoz szükséges állandó engedélyt.

A Partiőrség számára jelenleg nyolc HC-130J áll megrendelés alatt melyek szállítása az idén fejeződik be.

2. A Brit Királyi Légierő (RAF)

Legelső megrendelőként, a Királyi Légierő vehette át a szerelősorról legördülő első C-130J-t.A C-130J program elsőszülöttje, ami egy Herkules C. Mk. 4 (a CC-130J RAF jelölése) volt, 1995. októberében gördült ki a gyárból. Ugyanez a repülőgép végezte el a típus első felszállását 1996. április 5-én. Az első RAF repülőgépet 1999-ben, az utolsót 2000-ben szállították le. Huszonöt repülőgéppel, melyekből tizenöt Herkules C. Mk. 4 (CC-130J) tíz pedig C. Mk. 5, a RAF a legnagyobb európai J-modell üzemeltető. Szintén ők üzemeltetik az eddigi egyetlen C-130J kiképző és kiszolgáló létesítményt is, amely a RAF fő szállítóbázisán, az angliai Lynehamben található. A 24. és 30. Repülőszázadok repülik jelenleg a Királyi Légierő C-130J-it. A Red Arrows, a Királyi Légierő bemutató köteléke is egy C-130J-t használ szállításaihoz. Szintén a RAF volt az első, aki Afganisztánban bevette C-130J-it.

3. Olasz Légierő (AMI)

Az Olasz Légierő Európa második legnagyobb C-130J üzemeltetője, mely összesen huszonkét darabot rendelt a C-130J, CC-130J és KC-130J változatokból. A pisai légibázison található Nemzeti Kiképző Központot 2002-ben adták át. Az olasz C-130J az eddig kifejlesztett egyik legkifinomultabb Szuper Herkules változat. Magas fejlettségü kommunikációs és védelmi rendszerrel rendelkezik, amelyben megtalálhatók az UHF/VHF kombinált többsávos rádiók és egy lézer besugásrzásjelző rendszer is. Az Olasz Légierő 2000-ben kapta meg első repülőgépét. Fejlett védelmi rendszerei miatt az olaszok a C-130J-t választották Mohamed Zahir Shah, a korábbi afgán király és Hamid Karzai afgán vezető Kabulba szállítására is. Az Olasz Légierő a repülőgép védelmi rendszereinek tesztelésében is segítséget nyújtott az Amerikai Légierőnek a múlt nyáron. Ezen kívül az AMI az első, amely légiutántölthető tanker változatú C-130J-vel rendelkezik. Szintén az olaszok fogják elsőként alkalmazni a Nyitott Égbolt szerződés végrehajtásához, a C-130-ashoz kifejlesztett különleges konténert.

4. Ausztrál Királyi Légierő (RAAF)

Az Ausztrál Légierőnek több mint negyven év tapasztalata van a korábbi Herkulesek üzemeltetésében. Ők voltak a típus első külföldi vásárlói 1958-ban. A RAAF egy tucatnyi CC-130J repülőgépe a Sydney közelében, Richmondban állomásozó 37. Repülőszázad állományába került. Azóta a RAAF segítséget vállal más C-130J üzemeltetők hadmüveleti és technikai képességeinek fejlesztésében. Az Ausztrál Légierő CC-130J-i részt vettek a típus egyik első nemzetközi müveletében Kelet-Timorban 2001-ben.

5. Dán Királyi Légierő

A C-130J család eddigi legutolsó vásárlója a Dán Légierő. A három CC-130J beszerzéséről és további négy opciójáról szóló szerződést 2001 decemberében írták alá. Az első dán repülőgép összeszerelése ez év februárjában kezdődött. Nemrégiben számos vezető dán tisztviselő, köztük azok, akik segédkeztek a dán beszerzés megszületésénél, látogatást tettek a Georgiai Mariettáben, hogy megtekintsék, miként szerelik össze a Lockheed Martin alkalmazottai a következő generációs Herkulesük szerkezeti elemeit. Az első dán repülőgép szállítása, amely rendelkezni fog a javított rakománykezelő rendszerrel (ECHS) és átfogó elektronikai hadviselési rendszerrel, a tervek szerint 2003 harmadik negyedévében fog megtörténni. Az új repülőgépekkel a jelenlegi dán flottát fogják leváltani, amely három 1975-ben gyártott C-130H-ból áll.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.