2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szu-27 – a világ egyik legjobb harci repülőgépe 4. rész

JETfly  |  2012-03-12 09:20:00

A hosszú távú működés biztosítása, az „életben maradás” minden területen – így a katonai repülőgépek fejlesztése területén is – jelentős pénzügyi ráfordítással járnak. A Szuhoj család esetében ennek egyik fontos összetevője a típus külföldön történő értékesítése. Kína, India, Indonézia, Vietnám és Malajzia is a típus importőrei közé tartozik. A Szu-30MK típus iránt pedig Thaiföld mutat érdeklődést.

A Szu-30 kéthajtómüves, negyedik generációs vadászbombázó repülőgépet a Szu-27 továbbfejlesztésével hozták létre az 1990-es évek közepén. A Szu-30 típusú repülőgépek úgy kötelékben, mint önállóan képesek a légiharc megvívására. A típust felszerelték a legújabb müholdas adat- és navigációs rendszerrel, amely lehetővé teszi számára a légihelyzet ellenőrzését a légiharc során. A típus fegyverzetéhez tartozik egy 30 mm-es fedélzeti gépágyú, illetve mintegy 8 tonna fegyverzet függesztésére van lehetőség. A repülőgépe egyaránt alkalmas földi célok támadására a nap bármely szakában, valamint légiharc megvívására akár az országhatároktól távoli területek felett is. A Szu-37 kiváló repülési jellemzőinek és müszerezettségének köszönhetően elfogó vadászként éppúgy alkalmazható, mint felderítő-, valamint rádióelektronikai harc feladtok végrehajtására.

Szu-30MKIA Szuhoj család egyik jeles képviselője a Szu-30MKI. A repülőgépet, amely NATO „berkekben” Flanker-H néven ismert, az orosz Szuhoj, valamint az indiai Hindustan Aeronautics Limited (HAL) fejlesztett ki az Indiai Légierő (IAF) részére. A Szu-30MKI egy minden időjárási körülmények között bevethető, nagy hatósugarú vadászrepülőgép, amely kötelékben végrehajtott harci cselekmények között parancsnoki „pontként” is szolgál. A fejlesztés azután indulhatott el, hogy 2000-ben India aláírt egy megállapodást Oroszországgal 140 darab Szu-30 vásárlásáról. Az oroszok által készített első Szu-30MKI 2002-ben állt szolgálatba az Indiai Légierőben, míg az első Indiában gyártott gép 2004-ben került a légierőhöz. A típusjelzésben az „I” betü egyértelmüen a külföldi megrendelőre, Indiára utal. A Szu-30MKI egyedülálló repülési tulajdonságokkal, valamint túlélőképességgel rendelkezik, amely többek között annak köszönhető, hogy nincs állásszög-korlátozás.

Szu-35A repülőtechnikai eszközök – repülőgépek – fejlesztése tovább folyik. Szakértők véleménye szerint a Szuhoj kísérleti tervezőiroda által kifejlesztett, „4++” generációs Szu-35 típusú vadászbombázó egy alapjaiban új harci repülőgép, amely modern fedélzeti berendezésekkel, újgenerációs fedélzeti lokátorral van felszerelve. A gép nagyteljesítményü AL-31MF – tolóerő-vektoros – hajtómüveket kapott.

A Szu-35 típussal sem fejeződött be a család fejlesztése, hiszen már a repülési teszteknél tart a cég legújabb repülőgépe, a PAK FA (T-50). A típus 2010. január 29-én teljesítette „szüzfelszállását”, napjainkban a három prototípus már több mint 120 felszállást hajtott végre, és várhatóan az idén csatlakozik a repülési tesztekhez a negyedik gép is.

Az évek során a Szuhoj tervezőiroda mindamellett, hogy új repülőgépek fejlesztésén dolgozik, nem csak nagyszerü harci repülőgépeket volt képes átadni a hadsereg, a légierő számára, hanem megtartotta magasan képzett mérnöki és összeszerelői állományát és mindezen túl a gyártás korszerüsítése terén is kiemelkedő eredményeket értek el.

Valerij Boban

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.