2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Szu-27 – a világ egyik legjobb harci repülőgépe - 1. rész

JETfly  |  2012-02-13 09:25:00

Ikarosz a lázadás, a szófogadatlanság, a kíváncsiság megtestesítője. Ikarosz apjával együtt akart elszökni Kréta szigetéről. Mindketten tollakból és viaszból készített szárnyakat készítettek maguknak, amivel megpróbáltak elrepülni. Sikerült is a levegőbe emelkedniük. Mielőtt azonban még felszálltak volna, apja megmondta fiának, se túl alacsonyan ne repüljön, mert elragadják a hullámok, se túl magasan, mert a Nap megolvaszthatja a viaszt. Apja szavát egy ideig megtartotta, de a magasság megigézte, megszegte az ígéretét, s egyre magasabbra repült. A Nap így megolvasztotta a viaszt, a tollak leváltak, Ikarosz a tengerben lelte halálát. Apja a parton leszállva gyászolta meg, s átkozta találmányát.Tényleg „elátkozott”találmány az a szerkezet – esetünkben a repülőgép – amely lehetővé teszi az ember számára, hogy a levegőbe emelkedjen?

A repüléstörténet nem szól másról napjainkban sem, mint a múltban, levegőnél nehezebb repülőszerkezetek folyamatos fejlesztéséről. Minden korban a legjobb, legzseniálisabb mérnökök és tervezők vállalnak oroszlánrészt a repülőgépek építésében.

Alekszandr Mozsajszkij repülőgép tervezőMihail Vasziljevics Lomonoszov jelentős orosz tudós 1754-ben tervezett modelljei nem csak levegőbe emelkedtek, hanem kisebb teher szállítására is alkalmasak voltak.

Mintegy száz évvel később Alekszandr Fjodorovics Mozsajszkij orosz ellentengernagy, a repülés egyik úttörője bemutatta merevszárnyú repülőgépét. A Mozsajszkij által tervezett repülőgép bemutatására 1882. július 20-án került sor. Az orosz repülés fejlődésében vitathatatlan érdemeket szerzett Nyikolaj Jegorovics Zsukovszkij, az aerodinamika jelentős kutatója, a repülés fizikai elméletének kidolgozója, valamint Konsztantyin Eduardovics Ciolkovszkij, aki elsőként tett olyan megállapítást, hogy a repülőgép sebessége függ a szárny profiljától.

A háború előtti időben a kormányzat felismerte, hogy a hadseregnek szüksége van új repülőtechnikai eszközökre és a fejlesztésekre nem sajnálta sem az anyagi, sem padig a humán (emberi) forrásokat. Ezek az erőfeszítések a fémből történő repülőgépgyártás jelentős áttöréséhez vezettek. A repülőtechnikai eszközöket különféle céllal, feladattal tervezték: felderítő-, vadász-, csata és bombázó repülőgépek.

A világ repülőgép tervezői előtt – nem csak a Szovjetunióban – egy probléma megoldása állt és áll napjainkban is, melyik képes gyorsabban és magasabban repülni, és melyik rendelkezik egyszerübb és szilárdabb irányíthatósággal.

Az igazi harc a légifölény megszerzéséért a világ két (Egyesült Államok, Szovjetunió) vezető ereje között 1965-ben kezdődött, amikor az amerikaiak megkezdték egy negyedik generációs vadászrepülőgép fejlesztését.

Vietnámi háborúA vietnámi háborúban zajló tesztek során bizonyítást nyert, hogy a modell középhatótávolságú rakétákkal felfegyverezve jelentősen veszített manőverezési képességét tekintve a szovjet MiG típussal szemben. A vietnámi-amerikai katonai konfliktus időszakában a levegőben zajló csatákra a közel légiharc volt jellemző, amelyekből a gyengébb manőverezési képességü amerikai repülőgépek gyakran kerültek ki vesztesként. Mindezen túl a jelentős tömegü és nehézkes, lomha repülőgépek „kényelmes” célpontot nyújtottak a földi haditechnikai eszközök számára. A szovjet tervezők által megalkotott, MiG-25 típusú nagysebességü (3000 km/h sebesség elérése is képes) vadászrepülőgép sarkallta arra az amerikaiakat, hogy megkezdjék egy nagysebességü, szuper manőverező képességü vadászrepülőgép fejlesztését. Az amerikai fejlesztésü repülőgép az F-15 jelölést kapta, és 1972-es első repülése után kezdődött meg rendszeresítése a légierőnél. Szovjet katonai szakértők úgy ítélték meg, hogy az új amerikai vadászrepülőgép felülmúlta a Szovjet Légierő állományában megtalálható valamennyi repülőgépet. Ez a helyzet új feladat elé állította a szovjet tervezőket; a lehető legrövidebb időn belül kifejleszteni egy olyan vadászrepülőgépet, amely visszaveszi a fölényt az F-15 típussal szemben.

Gyakorlatilag az amerikai tervezőkkel párhuzamosan a szovjet „Szuhoj” kísérleti-tervezőiroda munkatársai is megkapták az állami megbízást egy negyedik generációs orosz vadászrepülőgép megalkotására. A repülőgéppel szembeni elvárásként fogalmazták meg a kiváló manőverezőképességet, a nagytávolságú átrepülések lehetőségét (kiterjesztett hatótávolság), modern fegyverrendszerek alkalmazási lehetőségét, valamint új célzó- és navigációs rendszerek, berendezések használatát. Az új típus fejlesztésénél figyelembe vették a közel légiharc követelményeit éppúgy, mint a nagyhatótávolságú rakéták alkalmazásának feltételeit. Az új modell a T-10 kódot kapta.

A T-10 kísérleti példánya, amit a későbbiekben „átkereszteltek” Szu-27-re 1977 májusában hajtotta végre első repülését a pilótaülésben Vlagyimir Szergejevics Iljusin berepülőpilótával (aki nem mellesleg Szergej Iljusin repülőgép-tervező fia). A pilótának nagyon tetszett a repülőgép, azonban észrevételei alapján további fejlesztéseket kellett végrehajtani.

T-10

Annak ellenére, hogy a T-10 egy új vadászrepülőgép volt, tömegét, fegyverzetét, elektronikáját és aerodinamikai tulajdonságait tekintve szembetünő hiányosságokat mutatott. A szakértők véleménye szerint a szárny helytelenül megválasztott konfigurációja a repülőgép stabilitásának és irányíthatóságának rovására ment. Ezeket a hibákat, hiányosságokat ki kellett küszöbölni. Ennek érdekében jelentős változtatásokat hajtottak végre a repülőgép több pontján, átdolgozták a szárny profilját, kisegítő berendezéseket helyeztek el.

A Szu-27 típus fejlesztése során, a kísérleti eredmények alapján elmondható, hogy a világ legjobb harci repülőgépét sikerült megtervezni. Ezzel a kérdéskörrel a következő részben foglalkozunk.

(Valerij Boban)

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.