2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen sztori

JETfly  |  2003-05-19 11:10:00

Valószínűleg nincs még egy olyan védelmi beszerzés a svéd történelemben, amit alaposabban megvizsgáltak volna, mint a Viggen rendszer leváltására tervezett repülőgépét. Kezdetben csak a Viggen földi támadó változatának, az AJ 37-esnek és az SK 60-as kiképző repülőgépnek a leváltására irányult a figyelem, mely utóbbi szintén rendelkezett könnyű támadó szerepkörrel.

A döntés előkészítése 1970-1980

A katonai vezetés, az FMV és a repülőgépgyártók számos lehetséges megoldást tanulmányoztak. Számos új fejlesztést és már létező repülőgépek átalakítását is megfontolták. Az egyik alternatíva az volt, hogy a Viggen vadász változatát, a JA 37-est fokozott támadóképességgel látták volna el, így helyettesítve az AJ 37-est. Ez a terv az A 20 megjelölést kapta. Egy másik projekt, amit B3LA-ként ismernek szintén előkelő helyen szerepelt a javaslatok között. A B3LA projekt egy kombinált földi támadó és kiképző repülőgép fejlesztését takarta, amelyben a harci feladatokra helyeződött a hangsúly.

Az A 20 és a B3LA kezdeti fejlesztési munkálatai 1978-ban kezdődtek. A költségek csökkentése érdekében az olaszokkal történő együttmüködés lehetőségét is megvizsgálták az AMX programban. Az AMX és a B3LA, melyek követelményeit egymástól függetlenül határozták meg, számos hasonlóságot mutatott. Az előzetes felmérések jeleztek némi megtakarítást, de egyéb okokból a közös munka nem haladt. Ehelyett 1978-79 fordulóján, megvizsgálták a B3LA egy egyszerüsített változata, az SK 38/A 38 fejlesztésének lehetőségét. Azonban ez a projekt sem valósult meg, mivel a kormány úgy döntött, hogy félbehagyják a B3LA, az SK 38/A 38 és az A 20 fejlesztésének munkálatait. Ehelyett új tanulmányok elkészítésébe fogtak.

1979 végéig a katonai vezetés, az FMV és a repülőgépgyártók újbóli lázas munkát végeztek. Új alternatívákat vizsgáltak meg, finomítottak, elemeztek, és költségszámításokat végeztek. Még a Draken egy jelentősen átalakított változata fejlesztésének a lehetőségét is megvizsgálták. Alapos elemzések után a Svéd Fegyveres Erők Főparancsnoka azt a következtetést vonta le, hogy az előterjesztett javaslatok egyike sem kielégítő.

A főparancsnok azt javasolta, hogy a repülőgép beszerzésnek 1990 körül a Viggen összes változatának leváltására kellene irányulnia. A JAS (Jakt/vadász, Attack/támadó, Spaning/felderítő) rendszernek többfeladatú képességgel kell rendelkeznie, és alkalmazkodnia kell a svéd széttelepített repülőbázisok filozófiájához. A kombinált földi támadó és kiképző repülőgép beszerzését elvetették.

A kormány elfogadta a főparancsnok javaslatát, és 1980 márciusában előterjesztést nyújtottak be a Svéd Parlamentnek, amelyben támogatták azt. Miért változott meg a főparancsnok és a kormány véleménye ilyen radikálisan a repülőgép ügyben? A megkérdezett döntéshozóktól függően enyhén különböző válaszokat kapunk, de egyben a legtöbben egyetértenek, hogy a következő tényezőknek jelentős hatásuk volt a döntésre:

· Az addig megvizsgált javaslatok nem voltak kielégítően megfelelők.

· A repülőgép ügyet több mint tíz évig tanulmányozták, ami során a vadász változatú Viggen, a JA 37-es leváltását is figyelembe kellett venni.

· A technológia fejlődése lehetővé tette, hogy kisebb, könnyebb és így kevésbé drága repülőgépet tervezhessenek.

A JAS platform lehetséges változatai

Számos lehetőséget figyelembe vettek a JAS platform kialakításánál:

· Külföldi vadászrepülőgép közvetlen beszerzése

· Külföldi vadászrepülőgép gyártása licenc alapján Svédországban

· Fejlesztési és gyártási együttmüködés egy, vagy több országgal

· Hazai koordinálású fejlesztés

Hogy az 1982-es következő öt évre szóló védelmi döntések között szerepelhessen a repülőgép ügy is, szükségessé vált a beszerzés lehetséges formáinak alapos megvizsgálása.

Az új JAS rendszerrel szemben támasztott alapvető követelmények nagyon rövid idő alatt elkészültek. Ez a dokumentum, amely a végső döntés egyik alapja volt, nemzetközi viszonylatban igen rövid volt, mindössze kb. száz oldalt tett ki. Ennek ellenére nagyon magas színvonalú dokumentumról volt szó, amit az előrelátás igen magas szintje jellemzett.

Különböző szintü tárgyalásokat folytattak az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban és az Egyesült Államokban, hogy meghatározzák, van-e alapja egy közös fejlesztésnek. Bár ezen országok a jövő repülőgépével szemben támasztott követelményei mutattak némi hasonlóságot a JAS követelményeivel, a tervek és a gazdaság helyzete nem voltak harmóniában. Így a beszerzés e módja nem volt lehetséges és el is vetették azt.

Hogy eldöntsék mely külföldi rendszer felelne meg a céljaiknak, az FMV ajánlatokat kért az F-16, az F-18, az F-20 és a Mirage 2000 modifikációira. A repülőgép típusától függően, egy sor változtatás vált szükségessé, hogy megfeleljenek a svéd követelményeknek. Annak érdekében, hogy a svéd repülőgépipar is benyújthassa ajánlatát, létrehozták a JAS Ipari Csoportot (IG JAS).

A külföldi és a IG JAS ajánlatait 1981 tavaszán kellett benyújtani. Ezeket az FMV két független csoportja vizsgálta meg müszaki és gazdasági szempontból. Amint ezek a csoportok kielemezték a különböző ajánlatokat, elkészítették a dokumentumokat, amit tovább is küldtek. Ezzel párhuzamosan a fegyveres erők is elvégezték a harcászati és üzemeltetési elemzéseiket.

A főparancsnok egy menedzsment csoportot hozott létre, amelyben az egész tevékenység felügyeletével megbízott hatóságok vettek részt. A vállalkozás sürü időbeosztása ellenére, szükséges volt, hogy a védelmi döntés meghozatala előtt, a főparancsnok időben helyes döntést hozhasson.

Az érintett hatóságok és az ipar dokumentumai alapján, 1981 végén a kormány a svéd ajánlat mellett döntött. Az FMV kapta a feladatot, hogy tárgyalásokat kezdjen az IG JAS-sal a megkötendő szerződésről. A tárgyalások 1982 tavaszán zárultak le, miután a kormány és a Parlament 1982 júniusában döntést hozott a JAS 39 fejlesztéséről és első 30 darabos szériájának megrendeléséről, valamint 110 további repülőgép opciójáról. Ugyanekkor egy gazdasági keret megállapodást is megkötöttek, ami magában foglalta 140 repülőgép, a kiszolgáló rendszerek, a fegyverzet, védelmi eszközök, stb. költségeit.

Végül a JAS szerződést 1982. június 30-án írták alá az FMV és az IG JAS képviselői. Ezzel egy izgalmas igen megerőltető politikai, katonai, ipari és technikai vállalkozás érkezett el a valódi kezdetéhez.

A kezdeti fejlesztési munkák a vásárló szemszögéből

A JAS vállalkozást számtalan módon lehetne ábrázolni, de leginkább így: „az adott gazdasági kereten belül, kihasználva a technika legújabb vívmányait, egy olyan JAS rendszert kell tervezni, amely hosszútávon hatékonyan üzemeltethető.”

A valóságban természetesen igen nagy kihívás volt bebizonyítani, hogy lehetséges egy olyan többfeladatú repülőgépet építeni, amely jobb teljesítménymutatókkal rendelkezik, mint a Viggen, fele akkora tömeg mellett hasonló nagyságú fegyverterhelést hordozhat, és még az üzemeltetési költségei is jelentősen alacsonyabbak. Mindezek mellett, a Viggen egy igen modern és hatékony repülőgép volt.

A technológiai fejlődés következő területei tették lehetővé mindennek a megvalósulását:

· Hajtómüfejlesztések

· Kompozit anyagok

· Az elektronikus kormányvezérlő rendszerek fejlesztése, melyek lehetővé tették a repülőgép statikus stabilitásának csökkentését

· Az elektronika, különösképpen a számítástechnika fejlődése

Az érintettek mind tudatában voltak, hogy ezeken a területeken további erőfeszítéseket kell tenni, hogy a JAS rendszer valós alakot ölthessen. Emellett az is szükségessé vált, hogy egy hatékony repülőgép kialakítást válasszanak. Jelentős erőket fordítottak az ember-gép kapcsolat helyes kialakítására is. Nem kevésbé volt fontos a szükséges harci repülőöltözet kifejlesztése sem, amely segít a pilótának megbirkózni a JAS repülőgéppel történő manőverezés során fellépő gyors túlterhelés növekedéssel.

A gazdasági szerkezet megkövetelte, hogy mindent nagy figyelemmel kövessenek nyomon. A program gazdasági felügyelete a „megteremtett érték” egyszerü, de nagyon szigorú modelljét jelentette. A repülőgép beszerzés mellett az FMV felelt a fegyverzetért, a védelmi eszközökért és a kiszolgáló rendszerekért is. Ez utóbbi igen kiterjedt volt.

Egy átfogó jelentési rendszert vezettek be, hogy nyomon követhessék a projekt előrehaladását. A fejlesztő jelentett az FMV-nek, ami müszakilag és gazdaságilag elemezte az anyagot. Az FMV aztán, tovább haladva a láncon jelentett a fegyveres erőknek (harcászati, üzemeltetési elemzések) és a kormánynak. A kormány pedig évente jelentett a Parlamentnek.

Fontos volt, hogy jó együttmüködési kapcsolatok épüljenek ki a hatóságok és a gyártó között. Ezt kompromisszumok nélkül sikerült elérni a gyártó és a megrendelő között.

A JAS projekt keretében ipari offset megállapodás is létrejött, valamint megteremtették a megszerzett tudás átadásának feltételeit a technológiai intézmények, egyetemek és más vállalatok számára. Az érintett felek nagyra értékelik a JAS program ezen aspektusát.

Mindez hogyan jöhetett létre? Néhány személyes megjegyzés

E könyv más közremüködői számos egyéb aspektusból ábrázolták a JAS projektet. Azok egyikeként, akik a 1970-es évektől, a kezdetektől részt vettek a „repülőgép ügyben”, majd a koncepció felvázolásától kezdve több éven keresztül a JAS projektben, természetesen nagyon jó érzés másoktól a program sikeréről szóló kijelentéseket hallani. Nem mintha bármi kétségünk is lett volna az idők folyamán efelől, ez egy nehéz munka volt és a dolgok egy kicsit lassan is haladtak a projekt fejlesztési szakaszában.

Egy összetartó, nagy szakértelemmel rendelkező csapatunk volt, akik hittek abban, amit csináltak. Ha az eredményeket nézzük, a projekt eredményeit, elmondhatjuk, hogy türéshatáron belül sikerült azokat elérni. A projekt még mindig fontos a nemzet számára. Az elért export sikereknek köszönhetően azonban, mostanra már nemzetközi jelentőséggel is bír.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.