2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Svéd Gripenek líbiai tapasztalatai

JETfly  |  2011-12-01 13:35:00

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is többször beszámoltunk, a NATO vezette líbiai bevetés a Gripen első harci alkalmazását jelentette. Eljött a számvetés ideje, Svédország elemzi, hogy milyen változtatásokra lesz szükség a vadászrepülőgépek jövőbeni bevetéseihez.

A svéd légierő alapjában véve elégedett a líbiai tapasztalatokkal, melyek során több mint 650 repülési feladatot teljesítettek, és számos felszerelési és kiképzési nehézséget oldottak meg. Az egyik legnagyobb problémát a „Have Quick” biztonsági rádió okozta, amit nem tudtak összehangolni a NATO rendszerrel - nyilatkozta Anders Gusstafsson őrnagy, aki az FL02, a Gripenek második váltásának parancsnoka volt Sigonella tengerészeti légi bázison, Szicíliában.

A líbiai bevetések során a Gripenek ugyan fel voltak szerelve Have Quick rádióval, de nem tudtak csatlakozni a NATO biztonsági hálózatához, ezzel kényszerítve a pilótákat arra, hogy a nem biztonságos rádiót használják, és kódszavakkal teljesítsenek parancsokat.

A probléma az volt, hogy a NATO „gyakorló” üzemmódban használta a Have Quick hálózatát „harci” üzemmód helyett, viszont harci biztonsági kulcsot alkalmaztak. A Gripen, amikor felismerte a harci biztonsági kulcsot, automatikusan átváltotta a rádiót harci hálózatra. Ezt a hibát jövőre javítják ki.Néhány eszköz megbízhatóságával is volt probléma. Például, az a felderítő konténer, melyet már Afganisztánban is használtak, az egy kezdetleges széria, így néhány alkalommal nem müködött. A rendszert emellett fejleszteni kell, hogy képes legyen infrasugaras érzékelésre, és azonnali adattovábbításra.

A Gripenek müködését még az is nehezítette, hogy későn kapták meg a kriptográfiai eszközöket (üzenettitkosító berendezés) a vadászrepülőgépekhez, annak ellenére, hogy a svédek megkapták az engedélyt a berendezés használatára. A dán és norvég légierő segített tisztázni a svédek problémáját, és átadták a kulcsinformációkat, mint például a légi-támadási parancsot, de ezeket az információkat visszatartották a líbiai bevetés első felében.

Összességében a tapasztalatok bizonyították, hogy a Gripen rendszer számos összetevője jól müködik. „Az ember-gép együttmüködése kiváló”, a többféle információ, a radar, a lézer kijelölő konténer, az elektronikai hadviselés és felderítő rendszer, és más alrendszerek „nagyon jó helyzetfelismerést” szolgáltatnak a pilóták felé – nyilatkozta Gustaffson.

Továbbra is szükség van fejlesztésekre, mint például kibővíteni a Link-16 rendszer funkcióit levegő-föld alkalmazására, melyet jövőre építenek be a Gripenbe. Ezen felül szükség van a helyzetfelismerés fejlesztésére, sisakba épített kijelző segítségével, amely a jövő év végén várható, és szükség van új kijelző információkra, úgymint a légi koordinációs parancs.

Svédországnak emellett ellenőriznie kell a Litening III lézer megjelölő rendszer pontosságát. Jelenleg a Gripen saját támadásaira tudja használni a konténert, de nem tudja a bemért célokat átadni más gépeknek, mert nincs ellenőrzött pontossága a megjelölő rendszerének.

Gustafsson elmondása szerint napirenden van a fegyver készlet kibővítése is, kis átmérőjü bombákkal.

Egy másik fokuszálandó terület, a légi utántöltés. A Gripen utántöltő csonkja kissé a pilóta mögött kapott helyet, ezért plusz kiképzés szükséges az utántöltés megfelelő végrehajtásához. Ez ugyancsak többlet hozzáférést igényel a svéd légierő C-130-as tankerétől, ami még csak bemutató fázisában volt a líbiai hadmüvelet során.    

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.