2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

JETfly  |  2011-11-08 14:30:00

Kanada új multimilliárd dolláros lopakodó vadászrepülőgépei várhatóan nem lesznek képesek a műholdas kommunikációra az ország északi területein – a hiányosságot azonban a légierő próbálja pótolni. Az elmúlt évben számos beszámolót tartottak az ország főbb légierő parancsnokainak az F-35-ös rádió és műhold kommunikációs csomagjának hiányosságairól. Az új harci repülőgép feltehetően nem lesz olyan képességű, mint a jelenlegi CF-18-asok, melyek a közelmúltban estek át egy költséges modernizáción.

Azok a katonai repülőgépek, melyek az északi sarkvidék felett repülnek, kizárólag a müholdas kommunikációra hagyatkozhatnak, ahol a pilóta a jelzéseit kisugározza az ürbe, majd onnan visszaverődik egy földi állomásra. Az F-35 Lightning II is képes lesz a müholdas kommunikációra, de a szoftver jelenleg nem áll rendelkezésre a kezdeti gyártás folyamán.

Az új szoftvert várhatóan frissíteni fogják a repülőgépeken, amikor a gyártás eléri a negyedik fázist 2019-ben, de ez nem garantált, mert a fejlesztés még folyamatban van.

„Ezt még nem szögezhetjük le. Rengeteg tudományos projekt van folyamatban, amik kutatják mi is a legjobb képesség, mire lesznek képesek a müholdak” - nyilatkozott a Lockheed Martin képviselője.

Ezek mellett Kanada megkeresett más országokat is a negyedik fázisban történő szoftverfrissítéssel kapcsolatban. Norvégia például a saját fejlesztésü rakétáit akarja használni az F-35-ösön az Egyesült Államok által gyártott fegyverek helyett.

A sarkvidék védelme volt az egyik fő indoka annak, hogy a Harper kormány a repülőgépek vásárlása mellett döntött, melynek költsége hosszú távú karbantartással együtt megközelítőleg 16 és 30 milliárd dollár közöttire tehető.

A védelmi minisztérium szóvivője cáfolta, hogy az F-35-ös kommunikációs csomagja kevésbé lesz hatékony, mint az CF-18-asé, de azt elismerte, hogy problémáik vannak a nagytávolságú kommunikációval.

Kanadai F-35 Mock-up

„Kommunikáció a sarkvidéken egy sajátos kihívást jelent az összes repülőgép számára a mühold lefedettség hiányának köszönhetően. Kanada szorosan dolgozik együtt más partner nemzetekkel, hogy megbizonyosodjanak afelől, hogy a kommunikálás a sarkvidéken megfeleljen a kanadai hadmüveleti követelményeknek”- vázolta fel Evan Koronewski szóvivő.

A Légierő tervezői felismerték a problémát az elmúlt évben, és fontolóra vesznek egy tartalék rendszert.

A tanulmány kideríti, hogy vajon lehet-e egy külső kommunikációs konténert illeszteni az F-35-ösre.Ez a megoldás csak egy a sok közül, ami orvosolhatná a hiányosságot.

Hasonló konténert, melyet az CF-18-asokra is szereltek, része volt egy 2.6 milliárd dolláros flottamodernizálásnak, amit 2000-ben kezdtek el.

A légierő parancsnokoknak tartott beszámolókban kifejtették, hogy az említett konténerek beszerzési költsége alacsonyabb lenne, ha más országok is részt vennének a projektben.A kommunikációs probléma csak egy a számos technikai nehézség közül, amin a légierő dolgozik.A védelmi minisztérium megkérdezte a gyártót, hogy vajon lehetséges-e egy régi fajta légi utántöltő rendszert beszerelni a kanadai F-35-ösökbe. A legtöbb légierő megszüntette a hagyományos tölcséres csatlakozás alkalmazását, választva helyette a modernebb csatlakozó csonkos megoldást, amit a tankergép irányít.

A kérés azért volt szükséges, mert nem biztosak abban, hogy Kanada mikor tudja korszerüsíteni légi utántöltő repülőgépeit az új rendszerhez. A Lockheed Martin elmondása szerint az F-35-öst fel tudják szerelni mindkét rendszerrel, de döntés még nem született arról, hogy a módosítás költségeit állja-e a kanadai fél. 

Galéria: Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.