2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

JETfly  |  2011-11-08 14:30:00

Kanada új multimilliárd dolláros lopakodó vadászrepülőgépei várhatóan nem lesznek képesek a műholdas kommunikációra az ország északi területein – a hiányosságot azonban a légierő próbálja pótolni. Az elmúlt évben számos beszámolót tartottak az ország főbb légierő parancsnokainak az F-35-ös rádió és műhold kommunikációs csomagjának hiányosságairól. Az új harci repülőgép feltehetően nem lesz olyan képességű, mint a jelenlegi CF-18-asok, melyek a közelmúltban estek át egy költséges modernizáción.

Azok a katonai repülőgépek, melyek az északi sarkvidék felett repülnek, kizárólag a müholdas kommunikációra hagyatkozhatnak, ahol a pilóta a jelzéseit kisugározza az ürbe, majd onnan visszaverődik egy földi állomásra. Az F-35 Lightning II is képes lesz a müholdas kommunikációra, de a szoftver jelenleg nem áll rendelkezésre a kezdeti gyártás folyamán.

Az új szoftvert várhatóan frissíteni fogják a repülőgépeken, amikor a gyártás eléri a negyedik fázist 2019-ben, de ez nem garantált, mert a fejlesztés még folyamatban van.

„Ezt még nem szögezhetjük le. Rengeteg tudományos projekt van folyamatban, amik kutatják mi is a legjobb képesség, mire lesznek képesek a müholdak” - nyilatkozott a Lockheed Martin képviselője.

Ezek mellett Kanada megkeresett más országokat is a negyedik fázisban történő szoftverfrissítéssel kapcsolatban. Norvégia például a saját fejlesztésü rakétáit akarja használni az F-35-ösön az Egyesült Államok által gyártott fegyverek helyett.

A sarkvidék védelme volt az egyik fő indoka annak, hogy a Harper kormány a repülőgépek vásárlása mellett döntött, melynek költsége hosszú távú karbantartással együtt megközelítőleg 16 és 30 milliárd dollár közöttire tehető.

A védelmi minisztérium szóvivője cáfolta, hogy az F-35-ös kommunikációs csomagja kevésbé lesz hatékony, mint az CF-18-asé, de azt elismerte, hogy problémáik vannak a nagytávolságú kommunikációval.

Kanadai F-35 Mock-up

„Kommunikáció a sarkvidéken egy sajátos kihívást jelent az összes repülőgép számára a mühold lefedettség hiányának köszönhetően. Kanada szorosan dolgozik együtt más partner nemzetekkel, hogy megbizonyosodjanak afelől, hogy a kommunikálás a sarkvidéken megfeleljen a kanadai hadmüveleti követelményeknek”- vázolta fel Evan Koronewski szóvivő.

A Légierő tervezői felismerték a problémát az elmúlt évben, és fontolóra vesznek egy tartalék rendszert.

A tanulmány kideríti, hogy vajon lehet-e egy külső kommunikációs konténert illeszteni az F-35-ösre.Ez a megoldás csak egy a sok közül, ami orvosolhatná a hiányosságot.

Hasonló konténert, melyet az CF-18-asokra is szereltek, része volt egy 2.6 milliárd dolláros flottamodernizálásnak, amit 2000-ben kezdtek el.

A légierő parancsnokoknak tartott beszámolókban kifejtették, hogy az említett konténerek beszerzési költsége alacsonyabb lenne, ha más országok is részt vennének a projektben.A kommunikációs probléma csak egy a számos technikai nehézség közül, amin a légierő dolgozik.A védelmi minisztérium megkérdezte a gyártót, hogy vajon lehetséges-e egy régi fajta légi utántöltő rendszert beszerelni a kanadai F-35-ösökbe. A legtöbb légierő megszüntette a hagyományos tölcséres csatlakozás alkalmazását, választva helyette a modernebb csatlakozó csonkos megoldást, amit a tankergép irányít.

A kérés azért volt szükséges, mert nem biztosak abban, hogy Kanada mikor tudja korszerüsíteni légi utántöltő repülőgépeit az új rendszerhez. A Lockheed Martin elmondása szerint az F-35-öst fel tudják szerelni mindkét rendszerrel, de döntés még nem született arról, hogy a módosítás költségeit állja-e a kanadai fél. 

Galéria: Sarkvidéki hiányosság a kanadai F-35-ösökön

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.