2017. 05. 26. péntek
Evelin, Fülöp
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

JETfly  |  2011-04-27 13:00:00

Alig telt el pár nap azt követően, hogy újabb képek és videók láttak napvilágot az újgenerációs kínai vadászbombázóról, a J-20-asról, máris itt van egy másik újdonság, ami szintén nagy érdeklődést váltott ki: a közelmúltban elárasztották az Internetet a hajófedélzeti J-15 „Flying Shark” repülőgép fotói. Az a hír, hogy Kína új hajófedélzeti típust fejleszt, természetesen már nem új keletű, azonban a most megjelent fotók alapján ismét olyan érzésünk támadhat, hogy ez megint nem „saját termék”, sokkal inkább a Szu-33-as kínai másolata.

Szintén a napokban került nyilvánosságra az az információ, mely szerint az Ukrajnától még 1998-ban megvásárolt Varjag repülőgép-hordozó – amin eredeti tervek szerint szórakoztatóközpontot alakítottak volna ki – felújítása olyan jól halad, hogy 2011 végén már meg is kezdheti tengeri próbáit. A Dalian kikötőjében állomásozó hajóról folyamatosan láttak napvilágot felvételek, melyek bizonyították, hogy a hajó felújítása zajlik, így úgy tünik, Kína mégsem mond le arról, hogy saját repülőgép-hordozóval rendelkezzen. Természetesen egy hadrendbe állított repülőgép-hordozó akkor felel meg eredeti funkciójának, ha van olyan repülőgép, amit üzemeltetni is tudnak fedélzetéről: ezzel kapcsolatban korábban több tipp is reálisnak tünhetett, hiszen megfelelő átalakítás után a hazai J-10-es is alkalmas lett volna erre a szerepkörre, továbbá leginkább a Szu-33, illetve a MiG-29K típusok beszerzése jöhetett volna szóba. Kína a Szu-33 mellett tette le voksát, hiszen tárgyalásokat folytatott Oroszországgal 50 db megvásárlásáról, azonban az ázsiai ország váratlanul kettőre csökkentette a beszerzendő gépek számát, ami azonban kiverte a biztosítékot az oroszoknál – félve attól, hogy ez a két darab csupán arra kell, hogy lemásolják a típust – így az üzletből nem lett semmi.

Varjag

Varjag repülőgép-hordozó: a J-15-ösök leendő "otthona"

Kína ennek ellenére továbbra sem tett le arról, hogy saját, hajófedélzeti üzemre tervezett repülőgépet fejlesszen: a hírek szerint 2001-ben Ukrajnától sikerült beszerezniük a T-10K-3 számú Szu-33 prototípust, melynek tanulmányozása után megkezdték a J-15 fejlesztését. Kína természetesen tagadja, hogy a J-15-ös a Szu-33-as másolata, állításuk szerint a gép fejlesztésénél a J-11B típust vették alapul, ami ugyanakkor a Szu-27SK alapján készült, így a kör be is zárul. Bármi is legyen az igazság, a hajófedélzeti J-15-ös – megerősített szerkezettel, felhajtható szárnyakkal, fékezőhoroggal – most már nagyon is valóság, várhatóan folyamatosan szivárogtatják majd róla az újabb információkat, a legfrissebb felvételek pedig már egy második, még nem lefestett J-15-ös létezését is bizonyítják. 

J-15

J-15 Flying Shark

Az új típusról ezt megelőzően 2010 nyarán jelentek meg képek az Interneten, ekkor egy videót is nyilvánosságra hoztak, mely valószínüleg a gép szüzfelszállását örökítette meg 2009. augusztus 31-én.

A J-15-ösről készült videó

A J-15-ön kívül a hétvégén egy másik újdonságról is beszámoltak egyes kínai blogok: meg nem erősített információk szerint a közelmúltban már teszteltek egy V/STOL (Vertical and/or Short Take-Off and Landing) rövid és/vagy függőleges fel- és leszállásra alkalmas repülőgépet is, melyet szintén a Varjagon alkalmaznának. A gép létezését ez idáig azonban még semmilyen felvétel nem bizonyítja.

Képgalériánk anyagát az alert5.com oldalról válogattuk.

Galéria: Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.