2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

JETfly  |  2011-04-27 13:00:00

Alig telt el pár nap azt követően, hogy újabb képek és videók láttak napvilágot az újgenerációs kínai vadászbombázóról, a J-20-asról, máris itt van egy másik újdonság, ami szintén nagy érdeklődést váltott ki: a közelmúltban elárasztották az Internetet a hajófedélzeti J-15 „Flying Shark” repülőgép fotói. Az a hír, hogy Kína új hajófedélzeti típust fejleszt, természetesen már nem új keletű, azonban a most megjelent fotók alapján ismét olyan érzésünk támadhat, hogy ez megint nem „saját termék”, sokkal inkább a Szu-33-as kínai másolata.

Szintén a napokban került nyilvánosságra az az információ, mely szerint az Ukrajnától még 1998-ban megvásárolt Varjag repülőgép-hordozó – amin eredeti tervek szerint szórakoztatóközpontot alakítottak volna ki – felújítása olyan jól halad, hogy 2011 végén már meg is kezdheti tengeri próbáit. A Dalian kikötőjében állomásozó hajóról folyamatosan láttak napvilágot felvételek, melyek bizonyították, hogy a hajó felújítása zajlik, így úgy tünik, Kína mégsem mond le arról, hogy saját repülőgép-hordozóval rendelkezzen. Természetesen egy hadrendbe állított repülőgép-hordozó akkor felel meg eredeti funkciójának, ha van olyan repülőgép, amit üzemeltetni is tudnak fedélzetéről: ezzel kapcsolatban korábban több tipp is reálisnak tünhetett, hiszen megfelelő átalakítás után a hazai J-10-es is alkalmas lett volna erre a szerepkörre, továbbá leginkább a Szu-33, illetve a MiG-29K típusok beszerzése jöhetett volna szóba. Kína a Szu-33 mellett tette le voksát, hiszen tárgyalásokat folytatott Oroszországgal 50 db megvásárlásáról, azonban az ázsiai ország váratlanul kettőre csökkentette a beszerzendő gépek számát, ami azonban kiverte a biztosítékot az oroszoknál – félve attól, hogy ez a két darab csupán arra kell, hogy lemásolják a típust – így az üzletből nem lett semmi.

Varjag

Varjag repülőgép-hordozó: a J-15-ösök leendő "otthona"

Kína ennek ellenére továbbra sem tett le arról, hogy saját, hajófedélzeti üzemre tervezett repülőgépet fejlesszen: a hírek szerint 2001-ben Ukrajnától sikerült beszerezniük a T-10K-3 számú Szu-33 prototípust, melynek tanulmányozása után megkezdték a J-15 fejlesztését. Kína természetesen tagadja, hogy a J-15-ös a Szu-33-as másolata, állításuk szerint a gép fejlesztésénél a J-11B típust vették alapul, ami ugyanakkor a Szu-27SK alapján készült, így a kör be is zárul. Bármi is legyen az igazság, a hajófedélzeti J-15-ös – megerősített szerkezettel, felhajtható szárnyakkal, fékezőhoroggal – most már nagyon is valóság, várhatóan folyamatosan szivárogtatják majd róla az újabb információkat, a legfrissebb felvételek pedig már egy második, még nem lefestett J-15-ös létezését is bizonyítják. 

J-15

J-15 Flying Shark

Az új típusról ezt megelőzően 2010 nyarán jelentek meg képek az Interneten, ekkor egy videót is nyilvánosságra hoztak, mely valószínüleg a gép szüzfelszállását örökítette meg 2009. augusztus 31-én.

A J-15-ösről készült videó

A J-15-ön kívül a hétvégén egy másik újdonságról is beszámoltak egyes kínai blogok: meg nem erősített információk szerint a közelmúltban már teszteltek egy V/STOL (Vertical and/or Short Take-Off and Landing) rövid és/vagy függőleges fel- és leszállásra alkalmas repülőgépet is, melyet szintén a Varjagon alkalmaznának. A gép létezését ez idáig azonban még semmilyen felvétel nem bizonyítja.

Képgalériánk anyagát az alert5.com oldalról válogattuk.

Galéria: Kína ismét a hírek középpontjában: lehullt a lepel a hajófedélzeti J-15-ösről

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amikor egy településen felszámolják a katonai szervezetet, legtöbbször nemcsak munkahelyek tucatjai szűnnek meg, hanem sokszor elvesznek a relikviák, és az évek múltával egyre inkább elhalványul az emlékezet is.