2017. 05. 30. kedd
Janka, Zsanett
: 308 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Raptorok nem mehetnek Líbiába

JETfly  |  2011-03-24 14:20:00

Az utóbbi napokban több magyar média foglalkozott azzal, hogy a magyar Gripenek menjenek-e vagy sem Líbiába, képesek lennének-e részt vállalni a szövetséges repülőerők feladataiban. Pro és kontra is elhangzottak érvek, de most nem e Gripenek kerülnek terítékre. Hasonló kérdés nem csak nálunk merült fel, hanem egy olyan országban is, amely ország légiereje aktívan részt vesz a líbiai légtérzár ellenőrzésében. Az Egyesült Államok Líbiában bevetésre került flottájából hiányzik az F-22 Raptor, ami feltűnő.

Szakértők véleménye szerint a Lockheed Martin által fejlesztett vadászrepülőgép alkalmatlan a koalíciós erők repülőgépeivel történő kommunikációra, illetve korlátozott képességekkel rendelkezik a földi célok elleni támadások végrehajtására.

„Az F-22 tervezői hatalmas dilemma előtt álltak: vagy egy sokoldalú repülőgépet, vagy pedig egy lopakodó tulajdonságokkal rendelkező repülőgépet terveznek. Az, ami mellett végül döntöttek, korlátozott taktikai adatkapcsolatokkal rendelkezik,” – mondta Loren Thompson, a Lexington Intézet elemző osztályának vezetője.

Az F-22 vadászrepülőgép csak egy másik F-22 Raptorhoz tud csatlakozni egy úgynevezett intraflight adatkapcsolaton keresztül, míg a szövetséges repülőgépeknél alkalmazott szabványos Link-16 adatkapcsolaton keresztül csak adatvételre képes, adattovábbításra nem. Thopmpson hozzátette, hogy az adatkapcsolatok alkalmazása során rádiójeleket kell kibocsátania a gépnek, amely a Raptor esetében felfedné a gép pozícióját.

A repülőgép levegő-földfelszín viszonylatban jelentős hiányosságokat mutat. Jelenleg az F-22 mindössze két, egyenként 1000 font (≈ 453 kg) tömegü, GPS irányítású Joint Direct Attack Munitions (JDAM) bombát képes hordozni fix, földi célok ellen, ugyanakkor még nem képes a 250 font tömegü Small Diameter Bomb (SDB) célbajuttatására. Mindemellett az F-22 nem képes apertúraszintézisü radarkép létrehozására – a földfelszín fekete-fehér fotóminőségü képei – amelyek elengedhetetlenek a célkiválasztáshoz. Ezzel szemben az F-15 Strike Eagle 24 000 font (10 886 kg) fegyverzet hordozására és célbajuttatására képes.

Ezek a képességek várhatóan még ebben az évben elérhetőek lesznek a Raptorok számára, amennyiben elvégzik az Increment 3.1 hardver- és szoftverfejlesztési munkákat. Ugyanakkor az Increment 3.1 fejlesztésének köszönhetően is csak két cél megjelölésére és nyolc SDB célbajuttatására lesz alkalmas. Az Increment 3.1 rendszer tesztjeit a légierő a Nellis légibázison végzi 2010 novembere óta.

Az Increment 3.1 rendszer fejlesztése ellenére sem oldódik azonban meg az a probléma, hogy a Raptor más gépekkel adatkapcsolatot tudjon létesíteni. Egy későbbi fejlesztés - Increment 3.2 – tartalmazná a Multifunction Advanced Data-link (MADL) kapcsolatot, amellyel az F-35 Joint Strike Fighter típussal lenne képes kommunikálni, azonban a légierő tavaly törölte az adatkapcsolat fejlesztésének finanszírozását.

A tervek szerint a MADL rendszert integrálták volna a B-2 Spirit típusú repülőgépekbe is, ami lehetővé tette volna, hogy az amerikai légierő „lopakodó flottája” egy ellenséges légtérben adatkapcsolatba lépjen egymással a müveletek során.

Normál helyzetben a Raptor lett volna hivatott a B-2 Spiritek kísérésére, ugyanakkor a U.S. Africa Command megerősítette, hogy az F-22-esek nem repültek Líbia felett.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 30., 11:39
A május 29-i, hétfői üzemnap galériája.
2017. 05. 29., 14:02
Akit a rotor szele megcsapott. Gyermekek, gyermeknap, repülés! Ancsa, Nagyvas, meg az óránkénti áldás a tűzoltóktól.
A Load Diffuser 2017 elnevezésű nemzetközi gyakorlat május 22-i hivatalos megnyitója után, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra települt állomány megkezdte a feladatok végrehajtását.
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban fotók jelentek meg arról, miszerint az Egyesült Államokban megkezdődött az első, Indonézia hadserege számára készült Boeing AH-64E Apache Guardian (TNI-AD jelzéssel ellátott) berepülési programja.