2017. 08. 22. kedd
Menyhért, Mirjam
: 304 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen Rendszer

JETfly  |  2003-03-20 17:15:00

A Gripen név az összehangolt fejlesztések hatására már nem csak egy repülőgépet jelent, hanem egy komplett rendszert. A taktikai és technikai megújító gondolkodás a háttere a Gripen projektnek, amit 1982-ben Svédország megfogalmazott. A dokumentum, amiben ezt tömören leírták a következőket mondja:

A rendszer alapjául egy minden nap alkalmazott repülőgépet kell használni, ami ellátja a taktikai feladatokat úgy, hogy elég erőt képvisel a levegőben és tőbb funkciót is meg tud valósítani. Mindennek olyannak kell lenni minőségileg, hogy akár fenyegetés esetén az agresszorokkal szemben megfeleljen, és a kész gép és rendszer az ezredforduló után is meg állja a helyét. A követelmények és igények szintjét egyre magasabbra emelik, ezzel szemben a drága technologiák elvesztik létjogosultságukat, ami indokoltá teszi az alacsonyabb költségü fejlesztéseket.

Ez a dokumentum adta az alapját a többfeladatú repülőgép fejlesztéséhez, ami elfogó, földi cél elleni támadó, felderitő feladatokat tud ellátni. Ezek a feladatok igényeltek egy magas szintü számítógépes támogatás és egy digitális vezérlő rendszer kidolgozását, illetve a géptesthez használatos új könnyü ötvözetek kifejlesztését.

A rendszer képessége, hogy feldolgozza, újra értékelje és bemutassa az információkat, lehetőséget ad arra, hogy a pilótákra háruló feladatok csökkenjenek.

Fotó: Katsuhiko Tokunaga

Minimalizálták a kiszolgáláshoz szükséges személyi és eszköz igényt a földi kiszolgálásnál,e mellett magasabb készenlét, alacsonyabb üzemeltetési költségek és sokkal jobb repülési teljesítményt értek el az elöző gépekhez képest.

A Gripen tervezésekor figyelembe vették a repülés biztonságát is, ezért csökkenteték a pilótára háruló feladatok számát. A repülés alacsony költségeit is beletervezték a projektbe, így a jobb üzemanyagfelhasználás volt az egyik szempont, ezáltal az egy repülésre eső költség alacsonyabb lett az elöző Saab típusokénál. A takarékos hajtómü nagyban befolyásolja az élettartami szempontokat mivel, így többet lehet fordítani a karbantartásra, ezáltal magasabb szinvonalat képvisel ez a gép a többi hasonló repülőhöz képest.

Fotó: Katsuhiko Tokunaga

Hatékonyság

A repülési teljesítményt a "harcigép követelményeknek" megfelelően határozták meg a sebességben, gyorsulásban és a fordulékonyságban is. A delta szárnyak és a kacsaszárnyak kombinációja biztosítja a Gripen nagyon jó repülési karakterisztikáit.

A Gripent felszerelték egy digitális repülésvezérlő rendszerrel, ennek segítségével nagyon jó manöverezési tulajdonságokkal rendelkezik a gép, még akkor is ha külső gondolák használatával terheljük a repülőt. A Gripen súlya fele a Viggennek, de ennek ellenére képes ugyanazon mennyiségü fegyerzet hordozására.

Ez a lehetőség növeli a képességeit a méretcsökkenés ellenére, ami a magas szinvonalú fejlesztések eredménye, amit a számítógépes rendszerben, az elektronikában és a hajtomü technologiában végrehajtottak. A Gripent nagyon nehéz a földön és a levegőben is észlelni, ami annak köszönhető hogy alacsony a radar és a hőkisugárzása a gépnek. A magas szintü ember gép kapcsolat az, ami könnyeddé teszi a repülést a Gripennel. Így a pilóta sokkal jobban tud a taktikai feladatokra figyelni.

Rugalmasság

A Gripenben adott a lehetőség különböző feladatok ellátására, mint a vadász, földi célok elleni támadás és a felderítés, ami tiszta alapokat biztosit a hadmüveleti és taktikai lehetőségeknek. Minden pilótát kiképeznek légiharcra, földi támadásra és felderítésre, így adva meg a lehetőségét, annak hogy bármely hajózó bármikor bármely feladatot el tudja látni a szükséges pillanatban.

A repülőt ellátták egy impulzus Doppler többfunkciós radarkészülékkel, ami képes ellátni a feladatát minden harci helyzetben. Egy gombnyomással a vezérlőpulton lehet a feladathoz hangolni a Gripent mind fegyverzetileg mind feladatilag. Ezáltal lehet az agressort megtéveszteni, hogy képtelen legyen eldönteni, milyen feladatot ellátó géppel áll szemben.

A nagy teljesítményü számítógépek alkalmazása és a modern rendszertervezés eredményeként a Gripen név nem csupán egy több feladatú repülőgépet, hanem egy modern rendszert jelent. A specifikáció követelményei közé tartozott az is hogy a vezérlő számítógépek programja egyszerüen cserélhető legyen, így nincs időveszteség a gépek átállításakor, ha programcserére van szükség, nem kell kieső idővel számolni.

Túlélő kapacitás

A Gripent arra tervezték, hogy nehéz körülmények között is megállja a helyét, ami egyben az összes svéd tervezésü gép sajátossága is. A rövid felszállási és leszállási hossza, valamint a precíz gurulási képességei teszik a Gripent hasonlatossá a közúti buszokhoz. Nem szükséges minőségi aszfalt vagy beton ajzat a gép üzemeltetéséhez a repülőtereken ezzel adva meg a lehetőséget a bázisfüggetlenségre. Svédországban az autó utakat úgy építették, hogy háború esetén az felszállópályaként is bármikor használható legyen, ezáltal adva lehetőséget a háttérben létrehozott láthatatlan légibázisoknak. A repülőgép tervezésénél elsődleges szempont volt a 800 méteren belüli leszállási úthossz. Svédországban jégmentes körülmények között ez kevesebb, mint 500 méter.

A kacsaszárnyak is fékezik a gépet leszálláskor, valamint a Gripen azon kevés gépek egyike, ami minden kerekével tud fékezni.

Köszönhetően a magasszinvonalú radar és adatátvitel kombinációjának a Gripen képes önállóan is hadat viselni, amennyiben nélkülöznie kell a földi támogatást.

A kisméretüre tervezett repülőgép egyik előnye, hogy lopakodószerüen is használható, mivel az alacsony jelkibocsátási szintek és a méret miatt a radar és az infra szenzorok kevésbé érzékelik. Ezzel is csökkentették a légiveszteség lehetőségét. A különleges kinézetét az adja a gépnek, hogy a láthatatlansági, a manőverezési és fegyverhordozási képességek összehagolásánál ez bizonyult a legmegfelelőbb formának.

Készenlét

A típus hatékonyságát növeli a repülő gyors és egyszerü földi kiszolgálása. A Gripen magas készenlétet tud biztosítani. Öt sorkatona egy vezető és egy technikus hajthatja végre az üzemanyag újratöltést az újrafegyverezést és a gép felkészítését a levegőbe való visszatérésre. Ezeket a feladatokat megfelelő körülmények között kevesebb, mint 10 perc alatt is el lehet végezni.

A berepüléskor tesztelt újrafeltöltési rendszer egy komoly támadási felszerelés esetén is 20 percnél kevesebb volt. A beépített teszt rendszer biztosítja a gyors hibakeresést és a hibás egységek cserélésének lehetőségét. A rendszert úgy tervezték, hogy minden része rövid idő alatt cserélhető legyen. Az APU() lehetővé teszi, hogy külső indító egység nélkül is repülőképes legyen a gép. Mindezek a lehetőségek biztosítják, azt hogy a gép minden földi újratöltésnél akár taktikai változtatást is végrehajthasson a fegyverzetén.

Karbantartás

Az új típusú automatikus tesztrendszert, a Viggennél megszerzett karbantartási tapasztalatok alapján alakították ki az elektromos rendszerekhez. Ez egy a központi számítogéphez csatolt periféria. A fedélzeti számítógép automatikusan érzékeli és vizsgálja a gépen történő változásokat ezáltal segítve a karbantartási folyamatokat. Így a legalacsonyabbra szorítja a karbantartás időtartamát, valamint jelentős mértékben csökkenti az üzemeltetési költségeket.

A karbantartási adatokat folyamatosan rögzíti a számítógép rendszer mind a földön mind a levegőben is. A leszállás után ezeket a központi adatbázisban tárolják, ahonnan az adott számítógépek segítségével elemezhetik a repülés minden elemét. Bármilyen rögzített hiba esetén egyszerüen lehet azonosítani és megtalálni a hiba okát majd azt gyorsan szervizelni a megfelelő eszközök cseréjével vagy javításával.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-16 11:11:46
Emlékezni kell a múltra, tisztelni kell a múltat, de még inkább azokat, akik a jövőt építették a régi korokban – mondta dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnök augusztus 15-én, kedden Veszprémben a légierő haderőnem és a repülők napja alkalmából tartott ünnepségen.
2017-08-17 13:08:28
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-03 10:04:38
A BAE Systems legfrissebb beszámolójából kiderül, hogy 2017 első hat hónapjában 10 db Eurofighter Typhoon gördült le a gyártósorról, a miértekre választ is adott a brit repülőgépgyártó vállalat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.

  Legfrissebbek most

A közelmúltban már több forrás is beszámolt arról, hogy Indonézia is az orosz Szu-35Sz-szel képzeli el flottájának modernizációját: a hír úgy tűnik, igaz, már darabszámról is olvashatunk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.