2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen Rendszer

JETfly  |  2003-03-20 17:15:00

A Gripen név az összehangolt fejlesztések hatására már nem csak egy repülőgépet jelent, hanem egy komplett rendszert. A taktikai és technikai megújító gondolkodás a háttere a Gripen projektnek, amit 1982-ben Svédország megfogalmazott. A dokumentum, amiben ezt tömören leírták a következőket mondja:

A rendszer alapjául egy minden nap alkalmazott repülőgépet kell használni, ami ellátja a taktikai feladatokat úgy, hogy elég erőt képvisel a levegőben és tőbb funkciót is meg tud valósítani. Mindennek olyannak kell lenni minőségileg, hogy akár fenyegetés esetén az agresszorokkal szemben megfeleljen, és a kész gép és rendszer az ezredforduló után is meg állja a helyét. A követelmények és igények szintjét egyre magasabbra emelik, ezzel szemben a drága technologiák elvesztik létjogosultságukat, ami indokoltá teszi az alacsonyabb költségü fejlesztéseket.

Ez a dokumentum adta az alapját a többfeladatú repülőgép fejlesztéséhez, ami elfogó, földi cél elleni támadó, felderitő feladatokat tud ellátni. Ezek a feladatok igényeltek egy magas szintü számítógépes támogatás és egy digitális vezérlő rendszer kidolgozását, illetve a géptesthez használatos új könnyü ötvözetek kifejlesztését.

A rendszer képessége, hogy feldolgozza, újra értékelje és bemutassa az információkat, lehetőséget ad arra, hogy a pilótákra háruló feladatok csökkenjenek.

Fotó: Katsuhiko Tokunaga

Minimalizálták a kiszolgáláshoz szükséges személyi és eszköz igényt a földi kiszolgálásnál,e mellett magasabb készenlét, alacsonyabb üzemeltetési költségek és sokkal jobb repülési teljesítményt értek el az elöző gépekhez képest.

A Gripen tervezésekor figyelembe vették a repülés biztonságát is, ezért csökkenteték a pilótára háruló feladatok számát. A repülés alacsony költségeit is beletervezték a projektbe, így a jobb üzemanyagfelhasználás volt az egyik szempont, ezáltal az egy repülésre eső költség alacsonyabb lett az elöző Saab típusokénál. A takarékos hajtómü nagyban befolyásolja az élettartami szempontokat mivel, így többet lehet fordítani a karbantartásra, ezáltal magasabb szinvonalat képvisel ez a gép a többi hasonló repülőhöz képest.

Fotó: Katsuhiko Tokunaga

Hatékonyság

A repülési teljesítményt a "harcigép követelményeknek" megfelelően határozták meg a sebességben, gyorsulásban és a fordulékonyságban is. A delta szárnyak és a kacsaszárnyak kombinációja biztosítja a Gripen nagyon jó repülési karakterisztikáit.

A Gripent felszerelték egy digitális repülésvezérlő rendszerrel, ennek segítségével nagyon jó manöverezési tulajdonságokkal rendelkezik a gép, még akkor is ha külső gondolák használatával terheljük a repülőt. A Gripen súlya fele a Viggennek, de ennek ellenére képes ugyanazon mennyiségü fegyerzet hordozására.

Ez a lehetőség növeli a képességeit a méretcsökkenés ellenére, ami a magas szinvonalú fejlesztések eredménye, amit a számítógépes rendszerben, az elektronikában és a hajtomü technologiában végrehajtottak. A Gripent nagyon nehéz a földön és a levegőben is észlelni, ami annak köszönhető hogy alacsony a radar és a hőkisugárzása a gépnek. A magas szintü ember gép kapcsolat az, ami könnyeddé teszi a repülést a Gripennel. Így a pilóta sokkal jobban tud a taktikai feladatokra figyelni.

Rugalmasság

A Gripenben adott a lehetőség különböző feladatok ellátására, mint a vadász, földi célok elleni támadás és a felderítés, ami tiszta alapokat biztosit a hadmüveleti és taktikai lehetőségeknek. Minden pilótát kiképeznek légiharcra, földi támadásra és felderítésre, így adva meg a lehetőségét, annak hogy bármely hajózó bármikor bármely feladatot el tudja látni a szükséges pillanatban.

A repülőt ellátták egy impulzus Doppler többfunkciós radarkészülékkel, ami képes ellátni a feladatát minden harci helyzetben. Egy gombnyomással a vezérlőpulton lehet a feladathoz hangolni a Gripent mind fegyverzetileg mind feladatilag. Ezáltal lehet az agressort megtéveszteni, hogy képtelen legyen eldönteni, milyen feladatot ellátó géppel áll szemben.

A nagy teljesítményü számítógépek alkalmazása és a modern rendszertervezés eredményeként a Gripen név nem csupán egy több feladatú repülőgépet, hanem egy modern rendszert jelent. A specifikáció követelményei közé tartozott az is hogy a vezérlő számítógépek programja egyszerüen cserélhető legyen, így nincs időveszteség a gépek átállításakor, ha programcserére van szükség, nem kell kieső idővel számolni.

Túlélő kapacitás

A Gripent arra tervezték, hogy nehéz körülmények között is megállja a helyét, ami egyben az összes svéd tervezésü gép sajátossága is. A rövid felszállási és leszállási hossza, valamint a precíz gurulási képességei teszik a Gripent hasonlatossá a közúti buszokhoz. Nem szükséges minőségi aszfalt vagy beton ajzat a gép üzemeltetéséhez a repülőtereken ezzel adva meg a lehetőséget a bázisfüggetlenségre. Svédországban az autó utakat úgy építették, hogy háború esetén az felszállópályaként is bármikor használható legyen, ezáltal adva lehetőséget a háttérben létrehozott láthatatlan légibázisoknak. A repülőgép tervezésénél elsődleges szempont volt a 800 méteren belüli leszállási úthossz. Svédországban jégmentes körülmények között ez kevesebb, mint 500 méter.

A kacsaszárnyak is fékezik a gépet leszálláskor, valamint a Gripen azon kevés gépek egyike, ami minden kerekével tud fékezni.

Köszönhetően a magasszinvonalú radar és adatátvitel kombinációjának a Gripen képes önállóan is hadat viselni, amennyiben nélkülöznie kell a földi támogatást.

A kisméretüre tervezett repülőgép egyik előnye, hogy lopakodószerüen is használható, mivel az alacsony jelkibocsátási szintek és a méret miatt a radar és az infra szenzorok kevésbé érzékelik. Ezzel is csökkentették a légiveszteség lehetőségét. A különleges kinézetét az adja a gépnek, hogy a láthatatlansági, a manőverezési és fegyverhordozási képességek összehagolásánál ez bizonyult a legmegfelelőbb formának.

Készenlét

A típus hatékonyságát növeli a repülő gyors és egyszerü földi kiszolgálása. A Gripen magas készenlétet tud biztosítani. Öt sorkatona egy vezető és egy technikus hajthatja végre az üzemanyag újratöltést az újrafegyverezést és a gép felkészítését a levegőbe való visszatérésre. Ezeket a feladatokat megfelelő körülmények között kevesebb, mint 10 perc alatt is el lehet végezni.

A berepüléskor tesztelt újrafeltöltési rendszer egy komoly támadási felszerelés esetén is 20 percnél kevesebb volt. A beépített teszt rendszer biztosítja a gyors hibakeresést és a hibás egységek cserélésének lehetőségét. A rendszert úgy tervezték, hogy minden része rövid idő alatt cserélhető legyen. Az APU() lehetővé teszi, hogy külső indító egység nélkül is repülőképes legyen a gép. Mindezek a lehetőségek biztosítják, azt hogy a gép minden földi újratöltésnél akár taktikai változtatást is végrehajthasson a fegyverzetén.

Karbantartás

Az új típusú automatikus tesztrendszert, a Viggennél megszerzett karbantartási tapasztalatok alapján alakították ki az elektromos rendszerekhez. Ez egy a központi számítogéphez csatolt periféria. A fedélzeti számítógép automatikusan érzékeli és vizsgálja a gépen történő változásokat ezáltal segítve a karbantartási folyamatokat. Így a legalacsonyabbra szorítja a karbantartás időtartamát, valamint jelentős mértékben csökkenti az üzemeltetési költségeket.

A karbantartási adatokat folyamatosan rögzíti a számítógép rendszer mind a földön mind a levegőben is. A leszállás után ezeket a központi adatbázisban tárolják, ahonnan az adott számítógépek segítségével elemezhetik a repülés minden elemét. Bármilyen rögzített hiba esetén egyszerüen lehet azonosítani és megtalálni a hiba okát majd azt gyorsan szervizelni a megfelelő eszközök cseréjével vagy javításával.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.