2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Színre lépett a harmadik konkurens

JETfly  |  2011-01-14 09:27:00

Kína a harmadik ország (úgy is mondhatnánk, hogy a harmadik nagyhatalom) a világon az Egyesült Államok és Oroszország után, amely a levegőbe emelte saját fejlesztésű (J-20), ötödik generációs vadászrepülőgépét. Kína számára, amely korábban nem volt birtokában kiemelkedő technológiai fejlesztéseknek, hatalmas lépés új vadászrepülőgépe tesztjeinek kezdete, bár szakértők véleménye szerint arra, hogy a vadászrepülőgép rendszerbe álljon, a kínai légierőben még legkevesebb tíz évet kell várni.

Titkolták

Az első fotók a kínai vadászrepülőgépről 2010 decemberében jelentek meg az interneten. A fotókon egy repülőgépet lehetett látni, amely gurulópróbákat hajtott végre egy fel-és leszállópályán. Sokakban kétség merült fel akkor a képek hitelességét illetően. Az Aviation Week hetilap szakértője volt az, aki leginkább azon a véleményen volt, hogy a képek hamisítványok, mivel úgy gondolta, hogy Kína technológiai lemaradása túl nagy egy önerős újgenerációs vadászrepülőgép fejlesztéséhez. A lap szakértőjével ellentétben az amerikai felderítés a képek tanulmányozása után arra a véleményre jutott, hogy azok valódiak. 2011. január 9-én Robert Gates amerikai védelmi miniszter kijelentette, hogy az amerikai felderítés alábecsülte a kínai védelmi komplexumok fejlesztését. Az amerikai védelmi miniszter elmondta, hogy legnagyobb aggodalommal a kínai, DF-21D hajóelhárító rakéta, valamint a J-20 vadászrepülőgép fejlesztését figyelik.

Az új, kínai vadászrepülőgép pontos megnevezése nem ismert. Az interneten a repülőgép több típusjelzéssel is szerepel: J-14, J-20, J-X, J-XX és XXJ. Az utóbbi három típusjelzéssel a nyugati hírszerző szolgálatok illették a kínai repülőgépet.

A repülőgép fejlesztésén két kínai cég, a Chengdu Aircraft Corporation és a Shenyang Aircraft Corporation dolgozik.

 

A J-20, kínai vadászrepülőgép "szüzrepülése"

 

2011. január 11-én eldőlt az addigi vita a repülőgép hitelességét illetően, levegőbe emelkedett és végrehajtotta első repülését a kínai vadászrepülőgép.

A repülőgép szüzfelszállását akkor hajtották végre, amikor Robert Gates, amerikai védelmi miniszter Kínában tett hivatalos látogatást. Az időzítés okairól – úgy, mint korábban a repülőgép létezéséről –eltérő vélemények láttak napvilágot. Egy tény; Robert Gates látogatása után a kezdeti kételkedők száma jelentősen csökkent. Hírügynökségi információk szerint az amerikai védelmi miniszter látogatása során találkozott Hu Csin-tao (Hu Jintao) kínai elnökkel, aki beszámolt „vendégének” a J-20 földi tesztjeinek kezdetéről, valamint első repüléséről.

 

Technikai ismérvek

A kínai vadászrepülőgép harcászat-technikai jellemzői nem ismertek. Tekintettel arra, hogy Kína technikai fejlesztései nem ismertek a világ előtt, és a J-20 tesztjeinek különböző szakaszai csupán az interneten kerültek publikálásra fotók és videofelvételek segítségével (bár hivatalosan Peking tagadja, hogy köze lenne a képekhez) nehéz véleményt mondani a gépről.

A fotók alapján a repülőgép geometriai kialakításának köszönhetően eltéríti a radarsugarakat, ami a lopakodó repülőgépek egyik fő jellemzője és mindezek mellett ezt támasztja alá a törzs éles kontúrokkal történt kialakítása, a levegőbeömlő nyílások formája, a döntött függőleges vezérsíkok.

A fényképek alapján az is megállapítható, hogy Kína hasonló technológiát választott a kabintető kialakításánál, mint tette azt az Egyesült Államok az F-22 Raptor, az F-35 Lighting II esetében, azaz egyetlen darabból került kialakításra. Az orosz T-50 (PAK FA) prototípusánál egyelőre még csak tervezik az „egydarabból álló” kabintető alkalmazását.

A gép orrészével kapcsolatban egyöntetü az a vélemény, hogy az, az amerikai F-22 Raptor kialakítására hasonlít, míg a farok rész esetében megoszlanak a vélemények. Egyesek véleménye szerint az orosz T-50-re hasonlít, míg mások, köztük az orosz Stratégiai és Technológiai Elemző Központ vezetője, Konsztantyin Makijenko véleménye szerint azonban a J-20 farokrésze a MiG 1.44 típuséra hasonlít, amely projektet a 2000-es évek elején állítottak le, közvetlenül a gép első repülése után.

 

MiG 1.44 kísérleti vadászrepülőgépMiG 1.44 kísérleti vadászrepülőgép háromnézeti rajza

 

A gép méreteit tekintve is csak találgatások láttak napvilágot, ezek szerint a gép hossza feltehetően 23 méter, a szárny fesztávolsága 14 méter, míg felszálló tömege 34-36 tonna a fotók alapján.

A J-20 hajtómüveit is homály fedi. Korábban egyes hírügynökségi információk szerint a repülőgépet orosz, AL-41F1Sz (117Sz gyártmányjelzésü) típusú hajtómüvekkel látták el, amelyek az orosz Szu-35Sz típusban is megtalálhatóak. Más adatok szerint a J-20 típusba a saját fejlesztésü WS-15 típusú hajtómüveket építették be. Egyes szakértői vélemények szerint a kínai hajtómü megbízhatósága nagyon alacsonyfokú ahhoz, hogy azokat az új, kínai vadászrepülőgépbe beépíthették volna. Mindazonáltal a szakértők nagytöbbségének véleménye szerint nagyvalószínüséggel a J-20 prototípusát a kínai, modernizált WS-10G típusú hajtómüvekkel látták el, amelyek egyenként 155 kN tolóerővel rendelkeznek.

 

Levegőben a J-20 kínai vadászrepülőgépLevegőben a kínai J-20

 

A hongkongi székhelyü Kanwa Asian Defense elemző ügynökség főszerkesztője szerint a kínai repülőgépgyártók rövid idő alatt jelentős haladást értek el, ugyanakkor az általuk fejlesztett vadászrepülőgépet az elkövetkező években még biztosan nem lehet összehasonlítani sem az amerikai F-22 Raptor, sem az orosz T-50 (PAK FA) ötödik generációs repülőgépekkel. Valószínübb az, hogy egy 4+ generációs repülőgépet alkotnak, amelyet a technológiai újítások alkalmazásával folyamatosan modernizálnak, és egyszer csak eljutnak az ötödik generációs vadászrepülőgéphez.

Meg kell említeni, hogy a kínai harci repülőgépekre vonatkozó besorolás szerint az amerikai F-22 és F-35, valamint az orosz T-50 a negyedik generációs harci repülőgépekhez tartoznak. Az, hogy a saját fejlesztésü J-20 típust mely generációba sorolták a kínai szakértők, nem ismert.

Korábban - kínai forrásokból - mindössze annyit lehetett tudni, hogy a kínai vadászrepülőgép harcászat-technikai jellemzőit tekintve a Raptor és PAK FA tulajdonságaival lesz összehasonlítható.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.