2017. 05. 25. csütörtök
Orbán
: 308 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boeing B-52H Stratofortress

JETfly  |  2003-03-14 12:22:00

Az amerikai légierő (USAF) egyik legfontosabb csapásmérő repülőgépe a B-52H Stratofortess. Az elmúlt évek háborús válság megoldásaiban (Operation Desert Storm, Enduring Freedom) elengedhetetlen művelet volt a BUFF-ok (Big Ugly Fat Fucker) mozgósítása.

A B-52 típusú hadászati bombázó repülőgép családjának utolsó sorozatgyártású tagja a Boeing B-52H Stratofortess, a B-52G változathoz hasonló, de attól néhány fontos dologban különbözik, mivel más feladatra szánták. Az elődeitől eltérően nem bombázási célokra, hanem az akkor fejlesztés alatt álló Douglas GAM-87A Skybolt típusú égi indítású ballisztikus rakéták hordozására és indítására készítették. A feladat végrehajtásához biztosítani kellett, hogy a B-52H képes legyen kis magasságon behatolni az ellenséges légtérbe, ehhez pedig meg kellett erősíteni a gép szerkezetét, hogy az kiállja a kis magasságokon tapasztalható turbolens áramlás következtében fellépő erőket. A végrehajtott módosítások kívülről alig észrevehetőek, de két másik külső változtatás elősegíti a könnyü megkülönböztetést. Az egyik korai B-52G repülőgépen (57-6471) 1960 júliusában kipróbálták a Pratt&Whitney TF33-P-1 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómüvet, majd ugyanennek a hajtómünek a nagyobb teljesítményü változatát átalakított burkolattal beépítették a B-52H-ba, hogy javítsák a teljesítményét. A B-52H hatótávolsága közel harmadával nagyobb lett a B-52G változatéhoz képest. A másik látható változtatás az volt, hogy a faroktoronyban lévő 4 darab 12,7 mm ürméretü géppuskát lecserélték egy 20 mm-es hatcsövü Vulcan típusú gépágyúra. A belső változtatások között megemlítendő korszerübb rádióelektronikai zavaróberendezések alkalmazása és terepkövető rádiólokátor beépítésének lehetősége. Összesen 102 darab B-52H Stratofortess készült el, az első (60-006) 1961. március 6.-án repült először. Az utolsó 1962. június 22-én került ki a gyárból, majd hat hónap múlva törölték a Skybolt programot. Azóta ezen a típuson is végrehajtották a szükséges átalakításokat, hogy a B-52G változatnak megfelelő fegyverzetet hordozhasson. Az 1990-es évek elejéig alkalmassá tették 20 darab AGM-69 SRAM típusú, távolról indítható, az ellenséges védelmi rendszereket romboló rakéta hordozására, átalakították támadó és védelmi elektronikai rendszereit ( ASQ-51 típusú elektrooptikai kereső rendszert, Phase VI rádióelektronikai zavarórendszert és támadó elektronikai berendezések rendszerét építették be). Az 1980-as évek vége felé a legtöbb megmaradt gépet alkalmassá tették maximum 20 darab (négyszer három a szárnyalatti tartókon és nyolc a bombatérbe lévő egységes hadászati forgó indítóberendezésen) AGM-86 ALCM típusú robotrepülőgép hordozására. Az 1990-es évek elejétől a repülőgépeket ismét átalakították hagyományos fegyverzet hordozására.

A B-52-eseket folyamatosan modernizálják. 2002 decemberétől újabb gépeket tesznek alkalmassá, hogy a tervek szerint még 15 évig repüljenek. A 2004 márciusáig tartó program közel 8,5 millió dollárba kerül.

Hajtómü: 8x75,7 kN tolóerejü Pratt&whitney TF33-P-3 típusú kétáramú gázturbinás sugárhajtómü

Teljesítmény adatok

Maximális sebesség: 956 km/h optimális magasságon

Utazó sebesség: 819 km/h optimális magasságon

Maximális sebesség: 676 km/h kis magasságon

Szolgálati csúcs magaság: 16765 méter

Átrepülési távolság: 16093 km maximális tüzelőanyaggal

Tömegadatok

Maximális felszálló tömeg: 221353 kg

Méretek

Fesztávolság: 56,39 méter

Hosszúság: 49,04 méter

Magasság: 12,40 méter

Szárnyfelület: 371,60 m2

Fegyverzet: 22680 kg hasznos teher, 1 darab 20 mm-es Vulcan gépágyú

Az AIR COMBAT COMMAND állományában, szolgálatban lévő B-52H repülőgépek:

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 2nd Bomb Wing

- Kód: LA

- Mottó: Libertatem Defendimus

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 11th Bomb Squadron /Traning Sq./

- Név: „Mr Jiggs”

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 2nd Bomb Wing

- Kód: LA

- Mottó: Libertatem Defendimus

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 20th Bomb Squadron

- Név: „Buccaneers”

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 2nd Bomb Wing

- Kód: LA

- Mottó: Libertatem Defendimus

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 96th Bomb Squadron

- Név: „Red Devils”

- Hely: North Dakota

- Bázis: Minot AFB

- Ezred: 5th Bomb Wing

- Kód: MT

- Mottó: Kiai O Kaleva

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 23rd Bomb Squadron

- Név: „Bomber Barons”

Az Amerikai Légierő Tartalék /AIR FORCE RESERVE COMMAND/ állományában, szolgálatban lévő B-52H repülőgépek:

- Hely: Louisianna

- Bázis: Barksdale AFB

- Ezred: 917th Wing

- Kód: BD

- Típus: B-52H Stratofortress

- Század: 93rd Bomb Squadron

- Név: „Mohawk Warriors”

A jelenlegi háborús helyzetben a legfontosabb előretolt légitámaszpontok:

- DIEGO GARCIA „Camp Justice”

40th Air Expeditionary Wing

- RAF Fairford

457th Air Expeditionary Group

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-11 12:24:12
4 millió dollár kártérítést fizetett a Boeing az Egyesült Államok kormányának, miután a cég három repülőgép szerelője sérüléseket okozott egy VC-25A, vagy más néven Air Force One oxigén rendszerében.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.

  Legfrissebbek most

Május 22-én megkezdődött a Magyar Honvédség légierejének idei legnagyobb méretű gyakorlata. A hét ország részvételével, június 9-ig tartó Load Diffuser 2017 igazgatója Szűcs Pál ezredes, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság megbízott légierő haderőnem főnöke.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Orosz Föderáció sarkvidéki területeire szánt Pancir-SzA légvédelmi harcjármű (NATO-kódja SA-22 Greyhound) tesztjeit júniusban kezdik el – tájékoztatta a sajtót az orosz védelmi ipar illetékese.