2017. 03. 30. csütörtök
Zalán
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy Jumbo Jet gerincén hajtotta végre első repülését a Phantom Ray

JETfly  |  2010-12-20 09:30:51

2010. december 13-án hideg időjárás köszöntött St. Louis-ra, azonban ez kiváló idő volt arra, hogy a NASA speciálisan módosított, űrsikló légi szállításához és légköri teszteléséhez átalakított (Shuttle Carrier Aircraft) Boeing 747 Jumbo Jet típusú repülőgépe a levegőbe emelkedjen gerincén a Boeing cég Phantom Ray csapásmérő pilótanélküli repülőgépével.

„Be kell vallanom, amikor először felmerült, hogy az SCA-t használjuk a Phantom Ray szállítására, aggódtam”, - mondta Craig Brown, a Phantom Ray program vezetője. „Ugyanakkor, amikor az ötlet kezdett kibontakozni és amikor találkoztunk a NASA embereivel aggódásom izgalomba csapott át. A Phantom Ray és a NASA csapata rövid idő alatt igazi bravúrt hajtott végre, aminek eredményeképpen felszállhatott a gép.”

A Phantom Ray és a rögzítéséhez szükséges adapter tömege mintegy 13 608 kg (30 000 font) volt, ami nem jelentett nehézséget, mivel az ürsiklók tömege, amelyeket az SCA szállítani szokott eléri a 99 790 kg-ot (220000 font).

„A tömeg nem adott okot aggodalomra”, - mondta Jill Brigham, a NASA mérnöki csoportjának vezetője. „Az elvégzett számítások mindegyike azt mutatta, hogy az aerodinamikai hatások nem adnak okot az aggodalomra, ugyanakkor a szerkezeti elemzés szerint a Phantom Ray és a rögzítő adapter megfelelően erős.”

„A NASA és a Boeing sokszor dolgozott már együtt az ürsikló programban, így a legnagyobb aggodalmunk az időjárás volt”, - mondta Craig Brown. „Az első repülést eső és a vastag felhőzet miatt törölni kellett, azonban amikor két nappal később kiderült az ég, és a hideg ellenére az SCA felszállt – ahogy azt mondani szokták – az már történelem.

Az SCA történelmi felszállására közel egy hónappal azután került sor, hogy a Phantom Ray 2010. november 18-án a Lambert-St. Louis Nemzetközi Repülőtéren végrehajtotta mérföldkőnek számító gurulási tesztjét, amely során a mérnökök egy földi irányító állomáson keresztül irányították és felügyelték a gép rendszereit.

A Boeing SCA repülése gerincén a Phantom Ray UAV-valA Boeing SCA repülése gerincén a Phantom Ray pilótanélküli csapásmérő repülőgéppel

A tesztrepülés során az SCA közel 14000 láb (4267 m) magasságba emelkedett, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egy kísérő repülőgép fedélzetéről megfigyelhessék mind a Pahntom Ray, mind az adapter, mind pedig az SCA müködését, ami egy hosszabb repülőút végrehajtása miatt fontos a programban résztvevők számára. A Phantom Ray St. Louisból hamarosan a kaliforniai Edwards légibázison található Dryden Repülési Kutatóközpontba települ át a program folytatása érdekében.

A St. Louis légterében végrehajtott 50 perces repülés után az SCA leszállt és visszagurult a kiindulási pontra, ahol repülés utáni ellenőrzést hajtottak végre a gépen. Információk szerint az SCA és a Phantom Ray másnap végrehajtotta az 1800 mérföldes (≈2900 km) repülését Kaliforniába, ahol a Phantom Ray a tesztrepüléseket fogja végrehajtani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Döntött az Orosz Légierő vezetése – a „Fecskék” lecserélhetik MiG-29-eseiket a legújabb MiG-35-ösökre. Az erről szóló bejelentést a malajziai LIMA-2017 kiállításon hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Oroszország védelmi minisztériuma a napokban jóváhagyta, hogy újra szolgálatba állhassanak a korábban lekonzervált Mi-14Psz típusú, kutató-mentő feladatkörű helikopterei.