2017. 01. 18. szerda
Piroska
: 308 Ft   : 288 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy Jumbo Jet gerincén hajtotta végre első repülését a Phantom Ray

JETfly  |  2010-12-20 09:30:51

2010. december 13-án hideg időjárás köszöntött St. Louis-ra, azonban ez kiváló idő volt arra, hogy a NASA speciálisan módosított, űrsikló légi szállításához és légköri teszteléséhez átalakított (Shuttle Carrier Aircraft) Boeing 747 Jumbo Jet típusú repülőgépe a levegőbe emelkedjen gerincén a Boeing cég Phantom Ray csapásmérő pilótanélküli repülőgépével.

„Be kell vallanom, amikor először felmerült, hogy az SCA-t használjuk a Phantom Ray szállítására, aggódtam”, - mondta Craig Brown, a Phantom Ray program vezetője. „Ugyanakkor, amikor az ötlet kezdett kibontakozni és amikor találkoztunk a NASA embereivel aggódásom izgalomba csapott át. A Phantom Ray és a NASA csapata rövid idő alatt igazi bravúrt hajtott végre, aminek eredményeképpen felszállhatott a gép.”

A Phantom Ray és a rögzítéséhez szükséges adapter tömege mintegy 13 608 kg (30 000 font) volt, ami nem jelentett nehézséget, mivel az ürsiklók tömege, amelyeket az SCA szállítani szokott eléri a 99 790 kg-ot (220000 font).

„A tömeg nem adott okot aggodalomra”, - mondta Jill Brigham, a NASA mérnöki csoportjának vezetője. „Az elvégzett számítások mindegyike azt mutatta, hogy az aerodinamikai hatások nem adnak okot az aggodalomra, ugyanakkor a szerkezeti elemzés szerint a Phantom Ray és a rögzítő adapter megfelelően erős.”

„A NASA és a Boeing sokszor dolgozott már együtt az ürsikló programban, így a legnagyobb aggodalmunk az időjárás volt”, - mondta Craig Brown. „Az első repülést eső és a vastag felhőzet miatt törölni kellett, azonban amikor két nappal később kiderült az ég, és a hideg ellenére az SCA felszállt – ahogy azt mondani szokták – az már történelem.

Az SCA történelmi felszállására közel egy hónappal azután került sor, hogy a Phantom Ray 2010. november 18-án a Lambert-St. Louis Nemzetközi Repülőtéren végrehajtotta mérföldkőnek számító gurulási tesztjét, amely során a mérnökök egy földi irányító állomáson keresztül irányították és felügyelték a gép rendszereit.

A Boeing SCA repülése gerincén a Phantom Ray UAV-valA Boeing SCA repülése gerincén a Phantom Ray pilótanélküli csapásmérő repülőgéppel

A tesztrepülés során az SCA közel 14000 láb (4267 m) magasságba emelkedett, lehetővé téve a mérnökök számára, hogy egy kísérő repülőgép fedélzetéről megfigyelhessék mind a Pahntom Ray, mind az adapter, mind pedig az SCA müködését, ami egy hosszabb repülőút végrehajtása miatt fontos a programban résztvevők számára. A Phantom Ray St. Louisból hamarosan a kaliforniai Edwards légibázison található Dryden Repülési Kutatóközpontba települ át a program folytatása érdekében.

A St. Louis légterében végrehajtott 50 perces repülés után az SCA leszállt és visszagurult a kiindulási pontra, ahol repülés utáni ellenőrzést hajtottak végre a gépen. Információk szerint az SCA és a Phantom Ray másnap végrehajtotta az 1800 mérföldes (≈2900 km) repülését Kaliforniába, ahol a Phantom Ray a tesztrepüléseket fogja végrehajtani.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin