2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Amerikai hajtómű emelheti magasba az indiai Tejast

JETfly  |  2010-10-04 09:25:16

Ismét a hírek középpontjába került India saját fejlesztésű Tejas könnyű harci gépe (LCA - Light Combat Aircraft) hiszen győztest hirdettek a repülőgéphez kapcsolódó hajtómű tenderen. A döntést már az elmúlt héten meghozták Indiában, azonban a hír csak 2010. október 1-jén került nyilvánosságra. Ennek értelmében a közel 800 millió dolláros tenderen az amerikai General Electric győzedelmeskedett az európai Eurojettel szemben.

Az amerikai GE F-414-es hajtómüve, valamint a Eurojet EJ-200-asa is eleget tett a tender technikai követelményeinek, azonban a General Electric ajánlata anyagilag jóval kedvezőbbnek bizonyult. Nem volt ez mindig így, hiszen a General Electric elsőként egy 822 millió dolláros ajánlattal állt elő - szemben a Eurojet 666 milliósával - ugyanakkor két héttel ezt követően az amerikaiak kidolgoztak egy olcsóbb lehetőséget, ami már jóval kecsegtetőbbnek bizonyult az indiaiak számára. A GE hajtómüvének kiválasztása kétségkívül hatással lehet a jelenleg is zajló MMRCA tenderre,

melynek értelmében India 126 darab közepes, többfeladatú harci gépet vásárol. A hajtómü tender végeredménye a versenyben várhatóan újabb lökést ad a GE hajtómüveivel repülő amerikai F/A-18-asnak, valamint a svéd Gripen NG-nek, egyúttal ronthatja az esélyét az Eurojet erőforrásával szerelt Eurofighter Typhonnak.

Az indiai védelmi minisztérium bejelentése szerint a hajtómüvek gyártásával kapcsolatban 2011 közepéig folytatódhatnak a tárgyalások, ezt követően a GE-nek 121 napja (ami két hónappal hosszabbítható) lesz, hogy megszerezze az engedélyt az amerikai kormánytól a hajtómüvek Indiában történő gyártására. A vereség ellenére a Eurojet továbbra is optimista a tenderrel kapcsolatban: a cég egyik illetékese szerint van okuk az optimizmusra, hiszen, ha a General Electric nem tudja biztosítani a technológiai transzfer lehetőségét, akkor a jelenlegi

végeredmény pozitívan módosulhat a Eurojet számára.

A végső győztes 99 darab (opcióként pedig további 49) hajtómüvet biztosít majd a Tejas Mk II-es változata számára, melyből 8 darabot közvetlenül a gyártótól vehetnek át, míg a fennmaradó 91-et Indiában gyártanák le. A hajtómü tender meghirdetésére azért volt szükség, mivel a Tejashoz szánt szintén haza fejlesztésü Kaveri erőforrás közel két évtizedes fejlesztés után sem váltotta be a hozzá füzött reményeket. Az indiai légierő ezidáig 20 darabot rendelt a Tejasból, melyet várhatóan 2012-ben állíthatnak hadrendbe.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most