2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen adatkapcsolati (datalink) rendszere

JETfly  |  2003-02-19 14:19:00

A Svéd légierő nagy tapasztalatokkal rendelkezik az adatátviteli rendszerek hadműveleti felhasználásával, ami magába foglalja a más légierőkkel történő kapcsolattartást is.

A Levegő-föld adatkapcsolatot még a J35 Draken idejében 1960-as években fejlesztették ki, akkoriban "harci-kapcsolatnak" hívták és valós idejü kommunikációra volt képes a harci egységek között. Ezt a rendszert alkalmazták 1985-től a JA37 Viggen-ben is. Ez a rendszer volt az alapja a további fejlesztéseknek.

A Saab/BaE Systems örökségeként, ami akkoriban kimagasló vívmánynak számított, alakult ki az „információs-főlény gépek” fejlesztése ami elvezetett a „hálózat központú” légi harc felfogásának megvalósításához.

A Gripen 1990-es évek közepétől lett üzembe helyezve, azóta használja a Taktikai Információs Adatközlő Rendszert (Tactical Information Datalink System (TIDLS)) ahhoz hogy négy Gripen harcigép kétirányú valósidejü folyamatos adatkapcsolatot tartson. Az aktív kapcsolatok száma 4 lehet de a rendszer lehetőséget biztosít a bővítésre, a passzív harcigépek korlátlan számban végezhetik az adatok vételét(1 irányú kapcsolat)

Az IDLS rendszer adatai kódoltak és nagymértékben elviselik a rádiózavaró rendszerek hatásait. Az adatforgalomban szereplő adatok mind a 4 gépről a pozíció, állásszög, sebesség meg más sok egyéb megosztott alap információ, mint a gépek fegyverzet és üzemanyag állapota. Harci módban a TIDLS használ minden az érzékelők által gyüjtött információt, amit meg is oszt a gépek között. Ilyen infomáció a támadási formáció, amit titkosan és hatékonyan kezel. Ezt a technikát volt a legnehezebb megvalósítani egy rádiózavart hálózatban.

Mivel az adatokat a harcigép megosztja a főhadiszállások között is így azok további megosztása és feldolgozása is lehetséges.

- lehetőség van formáción belüli 4 gép közti vagy 4 különálló gép közötti adatforgalomra a támadó célpont pontos helymeghatározásához és egy keményebb támadás alkalmazásához.

- Mindegyik támadásban résztvevő gép meg tudja osztani a feladatokat és át tudja szervezni a taktikai egység segítségével

- A célok támadhatóak egy külső gyártó által támogatott adat átvitellel, amit csendes üzemmódnak hívnak, így növelve a taktikai információk titkosítását

- Az adatkapcsolat taktikai gyakorlatokhoz is használható

- Az adatforgalom a földről követhető, így megnövelve a gyors reakciót a szükséges újabb légi vagy földi támogatás bevonáshoz.

- A Gripen adatkapcsolatában rengeteg lehetőség rejlik még, a gyártó gondoskodik a 16 gépes adatkapcsolat kivitelezéséről, amennyiben a megrendelők igényt tartanak rá.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.