2017. 08. 23. szerda
Bence
: 303 Ft   : 257 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen harci repülőgép

JETfly  |  2003-02-07 14:43:00

A JAS 39 Gripen egy többfeladatú harci repülőgép, a következő feladatokat képes ellátni: elfogóvadász, levegő-föld támadás, felderítés. A Gripen hatékony információs rendszerrel rendelkezik.

A és B verziók

Pillanatnyilag a JAS 39A/B típusokba beépítettek egy titkos nagy sebességü hálózatban is müködő adatkommunikációs rendszert, ez a svéd légierő által használt Flygvapnet 2000 része.

Fotó:Gripen InternationalA JAS 39A típus egy együléses harcigép. A JAS 39B az A típus kétüléses változata. A két gép teljes mértékben megegyezik a müködtetésében kivétel, hogy a B változat nem rendelkezik beépített fedélzeti gépágyúval. Ez a géptípus már bebizonyította, hogy földi támogatással vagy anélkül is el tudja látni a feladatát minden időjárási és harci körülmény között. A fel és leszállási út hossza elég rövid,csak 800 méter.

Fotó:Gripen International

A Gripen megfelel a mai és jövőbeli légiháborús követelményeknek.

Fotó:Gripen International

Talán a legfontosabb követelmény a mai kor légiharcaiban a tudatos felismerése a kialakult szituációnak és annak tökéletes megoldása. A Gripen pilótának egyedi lehetőségei, hogy kövesse a hadmüveleteket a harci terület. A fedélzeti és a földi érzékelők használatával, valamint a szélessávú hálózat segítségével minden szükséges információ eljut a pilótához. A repülőgép állandó kapcsolatban van a nagy sebességü hálózati rendszer segítségével a többi Gripen géppel, a levegőben lévőkkel ugyanúgy,mint a földön felszállásra várókkal. Ez az információs rendszer rajokba rendezi a gépeket. Ezt a módszert a svéd légierő nagy gyakorlatú pilótáinak javaslatai alapján dolgozták ki, így a Gripen magját képző információs rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy “információs“ háborút nyerjen. Az információs rendszer képes megosztani az összes adatát a földi, légi és tengeri haderők között. Az információkat a pilótának három nagy méretü színes multifunkciós kijelző mutatja a kabinban, valamint a HUD-on. Minden pilóta figyelheti az ellenséges és baráti gépeket a levegőben, a szárazföldön vagy akár a tengeren is. A Gripen nagyban elősegíti a legalkalmasabb fegyverzet kiválasztását, ami nagyban befolyásolja egy támadás kimenetelét.

Fotó:Gripen International

C és D verziók

A JAS 39C és D változatok első példányait 2002-ben szállították le. Ezeket a változatokat a „harcolj és győzz“ elv alapján a jövő légiharc feladataira tervezték, amiben a hálózatos lehetőségek nagy szerepet játszanak. Nagyon fontos tudni, hogy a gép illeszkedik a nemzetközi és hazai harci feladatokhoz. A Gripen C és D változatai teljesen NATO kompatibilisek, a kabin eleget tesz az NVG igényeknek a repülő levegőben is utántölthető. Integrált GPS/INS navigációs rendszere van, OBOGS vagyis fedélzeti oxigén- fejlesztő rendszert is szereltek a gépekbe és a legutolsó NATO szabvány szerinti IFF rendszert is integrálták.

Fotó:Gripen InternationalAz összes készüléket felkészítettek az angol nyelvü használatra is, mint pl. az angolszász mértékegységek (láb, csomó) használata az adatkijelzőkön. A C és D változatokon már az új felderítő rendszer mutatkozott be, ami egy külső tárolóval csatlakozik a repülőgéphez.

Fotó:Gripen InternationalÚj és fontos dolog a jövőben hogy a C és D változatú Gripenek a fegyveres erőknél segítsék a nagy hatótávolságú háborús információ szolgáltatást. A megnövelt lehetőségek eleget tesznek a NATO és az EU háborús követelményeinek. A fejlesztések további irányvonala a megnövelt hatékonyság a fegyveres erők légi támogatásának.

Új fegyverek kerültek ezekre a típusokra, mint a Meteor és az IRIS-T rakéták.

A Meteor egy európai tervezésü tolósugár-hajtómü-technológiával müködtetett, nagy hatótávolságú levegő-levegő rakéta, ami a BVR technológiát használja a támadásnál. A következő generációs IRIS-T gyors, közeli légiharc rakéta, a hatékonysága a megnövelt célkeresési funkciójában rejlik. A célzást az összes rakétára vonatkozóan a sisakba épített célzó-rendszerrel végezhető el.

JAS 39D

A JAS 39D a legfiatalabb kétüléses változata a Gripennek.

Ez a típus a hálózat központú hadviselés(NCW) elveire készítettek elő úgy, hogy teljesen megfelel az EU és a NATO előírásainak. A gép felszereltsége lehetőséget biztosít bármilyen légitámogatás megvalósítására, összetett és dinamikus légiharc feladatok ellátására. A hátsó ülésben akár fegyverzet operátori vagy hadmüvelet irányítási feladatokat is el lehet látni a levegőből.

Mivel a hátsó kabin a D változatban teljesen független a pilóta kabinjától, így a hátul lévő személyzet bármilyen feladat ellátására képes, ami növeli a hatékonyságot, ezáltal teszi ezt a változatot egyedivé és multifunkcionálissá a háborús helyzetekben.

Mivel ez a változat követi a jövőbeni trendeket, így felkészítették arra is, hogy irányítása alá vegyen pilóta nélküli távirányítású repülőket is.

A hadmüveleti parancsnok akár a D típus hátsó kabinjából is vezényelheti a kijelőlt feladatok végrehajtást, amit a többi Gripen és a pilóta nélküli robotrepülők együttesen végeznek el.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-17 13:08:28
Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület augusztus 5-én Emlékhely avatót tartott Balatonalmádiban. A 70-es évek közepén két Mi-8-as és egy Kamov Ka-26-os típusú helikopter zuhant a Balatonba.
2017-08-16 11:11:46
Emlékezni kell a múltra, tisztelni kell a múltat, de még inkább azokat, akik a jövőt építették a régi korokban – mondta dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnök augusztus 15-én, kedden Veszprémben a légierő haderőnem és a repülők napja alkalmából tartott ünnepségen.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 23., 13:12
Hivatalosan is nyugdíjas a legöregebb aktív Jumbó, a tajvaniak kivonták az utasszállító 400-asokat, talán Ausztráliába megy majd Swiss utolsó Avrója.
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.

  Legfrissebbek most

A közelmúltban már több forrás is beszámolt arról, hogy Indonézia is az orosz Szu-35Sz-szel képzeli el flottájának modernizációját: a hír úgy tűnik, igaz, már darabszámról is olvashatunk.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Hetvenkét évvel eltűnése után megtalálták a második világháború végén elsüllyedt USS Indianapolis amerikai hadihajó roncsait a Fülöp-szigetek közelében, a Csendes-óceán mélyén - számolt be róla augusztus 20-án, vasárnap a BBC News.