2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kedvező pozícióban a Boeing

JETfly  |  2010-03-14 11:17:26

A jelenlegi helyzet szerint úgy tűnik, hogy a Boeing cég lesz az egyetlen résztvevője az amerikai légierő által kiírt légi utántöltő repülőgép pályázatnak. A Boeing az egyetlen cég, amely bejelentette, hogy megméretteti magát a pályázaton, míg a korábbi konkurensek – Northrop Grumman és EADS – hivatalosan közölték, hogy elállnak a tenderen való részvételtől úgy egyenként, mint a két vállalat által létrehozott konszernként.

A Boeing még nem nyújtotta be ajánlatát, ugyanakkor már bejelentette, hogy kész indulni a tenderen a KC-767-200 típusú légi utántöltő repülőgép módosított verziójával. A Boeing cég szakértői teljes erőbedobással készítik elő a pályázat benyújtásához szükséges dokumentációt. A konkurensek visszalépése ugyanakkor kényes helyzetet teremtett az amerikai légierő számára.

Jelen helyzetben az egyik megközelítés szerint törölni kellene a tendert, és újragondolni annak feltételeit, ugyanis a pályázat feltételez minimum két résztvevőt. Másik értelmezés szerint a Boeing, mint a tender egyetlen résztvevője, automatikusan megkapja a 35 milliárd dollár értékü szerződést, és néhány éven belül elkezdi szállítani az amerikai hadsereg számára az újgenerációs tankergépeket. A pályázatok történetében nem ez lenne az első eset, amikor az egyedüli pályázó nyerné el automatikusan a szerződést.

A Pentagon reakciója a kialakult helyzettel kapcsolatban még nem ismert. A Northrop Grumman bejelentésére válaszul az amerikai védelmi minisztérium sajnálatát fejezte ki, mivel véleményük szerint a Northrop Grumman éppen úgy, mint az EADS-sel alkotott konzorcium „képes lett volna komoly konkurenst állítani” a Boeingnek. Vajon lehet még ilyen ellenfeleket találni? A tenderre elméletileg bármely olyan cég benyújthatja pályázatát, amely „szélestörzsü” repülőgépeket gyárt.

Adok-kapok

Az amerikai légierő 2009 szeptemberében hirdette meg légi utántöltő repülőgép tenderét, azonban sem a Boeing, sem a Northrop Grumman / EADS konzorcium nem sietett beadni pályázatát. A Boeing attól tartott, hogy olyan versenyfeltételeket fognak teremteni, hogy a tenderen ismét a konkurenseket fogják győztesként kihirdetni. A 2008-ban kiírt pályázaton, amelynek eredményét megsemmisítették, a Northrop Grumman / EADS konszern nyert KC-45 tankergépével, amelyet az Airbus A330 alapjain hoztak létre.

A Boeing felvetésére a Northrop / EADS konzorcium reagálásában kifejtette, hogy a tender feltételeit úgy kívánták megváltoztatni, hogy azt a Boeing nyerhesse. Nyilatkozatukat arra alapozták, hogy a végül megsemmisített 2008-as tender után, amelyet a konzorcium nyert meg, állami könyvvizsgálók olyan véleményt fogalmaztak meg, mely szerint a pályázat kiírása a Northrop / EADS számára volt előnyösebb.

A Boeing koncepciója

2010. február 24-én az amerikai légierő közzétette a leendő, újgenerációs tankergéppel szemben támasztott követelményeket, kiemelve azt, hogy a követelményrendszert szigorúan szakmai és katonai alapon alkották meg, és semmilyen előnyöket nem biztosít a tenderen indulók egyikének sem. Meglepő volt, hogy a Boeing a bejelentés után hamarosan közölte, hogy nem indul a tenderen, mivel véleménye szerint a követelmények egyértelmüen a Northrop Grumman / EADS konzorcium javára kedvezőek. Röviddel a nyilatkozat után a Boeing felülvizsgálta döntését.

Ez év márciusának elején a Boeing kinyilvánította, hogy kész beadni pályázatát a légierő által meghirdetett tenderre, és a KC-767-200LRF módosított változatával indul harcba. A cég nyilatkozata alapján a tanker, a légierő által támasztott mind a 372 követelménynek meg fog felelni. A módosított KC-767 ugyanazt a digitális pilótafülkét fogja megkapni, amelyet most a Boeing 787 Dreamlinerben használnak.

A Northrop Grumman hasonló okok miatt lépett vissza a tenderen való indulástól, mint tette azt kijelentésében korábban a Boeing: véleményük szerint az amerikai légierő nyilvánvalóan olyan feltételeket szabott meg, amelyek egyértelmüen a Boeing cég számára kedvezőek. A légierő egyik ilyen követelménye a nem nagy méret, és a Boeing által ajánlott KC-767 kisebb, mint az A330 alapjain megálmodott tanker.

A közelmúltig még volt remény arra, hogy az európai EADS cég, az Airbus anyavállalata, esetleg önállóan indul a tenderen. 2010. március 9-én az esti órákban azonban ez a remény is elszállt, miután Lui Galua (Louis Gallois), az EADS igazgatója kijelentette, hogy a cég sem önállóan, sem a konzorcium tagjaként nem kíván indulni a tenderen. Nyilatkozata szerint az amerikai légierő „kicsi és korlátozott képességü repülőgépet” szándékozik vásárolni, amelyre csak a Boeingtől van lehetősége.

Összevetés

Az első, 2008-ban, az amerikai légierő által kiírt pályázat pontjai között szerepeltek a repülőgép árára és technikai követelményekre vonatkozó előírások egyaránt. A követelményeknek a Boeing is megfelelt, ugyanakkor bizonyos technikai paraméterek tekintetében a Northrop Grumman KC-45 típusa felülmúlta vetélytársát.

Az első tender eredményének megsemmisítése után, 2008 végén a második pályázatban már nem szerepeltek a pénzügyi követelmények, ugyanakkor minden más maradt a régiben. Így az előny – legalábbis elméletileg – továbbra is a Northrop / EADS konzorciumnál volt. A második tendert nem sokkal kiírása után leállították. Az amerikai légierő vállalta egy új követelményrendszer kidolgozását, amely azonos feltételeket biztosít mindkét fél számára.

A jelenleg futó tender – immár a harmadik – egy olyan tankergép megalkotását tüzte ki célul, amely méreteit tekintve nem túl nagy, egyidőben minimum két repülőgép utántöltését képes végrehajtani percenként nem kevesebb, mint négyezer liter üzemanyag átpumpálásával. A pályázati kiírás ezen túlmenően a KC-X repülőgép maximális és utazósebességére vonatkozóan éppúgy tartalmaz követelményeket, mint az utántöltési feladat végrehajtásának sebességtartományaira, valamint a hatótávolságra, az üzemanyagtartályok befogadóképességére.

Az első kiírt tenderhez képest az induló cégek gyakorlatilag nem változtatták meg az ajánlatban szereplő tankerek technikai jellemzőit, nem számítva a Boeing pilótafülkére vonatkozó újítását.

A 2008-as tenderen a Boeing a KC-767-200LRF alapjain létrehozott tankerrel indult. A repülőgép maximális sebessége elérheti a 920 km/h-t, míg utazósebessége 850 km/h-t. A KC-767 „légi üzemanyagtöltő-állomás” 92 tonna üzemanyag szállítására képes. A Boeing által tervezett KC-X törzsének hossza 48,51 m, szélessége 5,03 m, magassága 5,41 m. A módosított KC-767 szárnyának fesztávolsága meghaladhatja a 47,57 métert, mivel a vállalatnak szándékában áll meghosszabbítani a szárnyakat az eredeti KC-767 méreteihez viszonyítva. A repülőgép hatótávolsága 12,2 ezer kilométer.

Ezzel szemben a Northrop Grumman / EADS KC-45 típusú tankerének maximális sebessége 920 km/h, utazósebessége pedig 859 km/h. A KC-45 légi-utántöltő repülőgép 110 t üzemanyagot képes szállítani, akár 12,5 ezer km-es távolságra. A törzs hossza 58,8 m, szélessége 5,64 m, magassága 5,64 m. A KC-45 fesztávolsága 60,3 m.

Az okok

Voltaképpen nem igazán érthető, hogy a Northop Grumman / EADS konzorcium mire alapozta döntését. A légierő által kidolgozott követelményrendszer az új tankergépre vonatkozóan az első kiírás óta, amelyen a Boeing és a Northrop Grumman / EADS konzorcium is részt vett, gyakorlatilag semmit sem változott.

Azért sem érthető a konzorcium magyarázata a visszalépést illetően, mivel az igaz, hogy a szárny fesztávolsága mintegy tíz méterrel nagyobb, mint vetélytársáé, azonban számos tekintetben a KC-45 felülmúlja a KC-767 típust.

Nem zárható ki, hogy a visszalépésben szerepet játszik a világgazdasági válság. Igaz, nyíltan még soha, senki nem mondta ki, de egyre nyilvánvalóbb, hogy ilyen esetekben az amerikai cégek előnyöket élveznek. Az Egyesült Államokban 2009 óta a takarékosságon van a hangsúly, amelynek egyik fő mottója: „Vásárolj amerikait” (Buy American).

2010 februárjában a Flightglobal internetes portál közvélemény kutatást végzett olvasói között. Arra a kérdésre kellett válaszolniuk, hogy részt vesz-e a tenderen a Northrop Grumman / EADS konzorcium vagy sem. A többség azt a választ adta, hogy nem, és éppen az említett mottó miatt: Buy American.

Lui Galua a visszalépés bejelentése után még elmondta, hogy a Northrop Grumman / EADS gyakorlatilag semmit nem veszít azzal, hogy nem indul az amerikai légierő által kiírt tenderen. Elmondása szerint a KC-45 típus iránt más országokból is van érdeklődés. „Arra gondolok, hogy Ausztrália, Nagy-Britannia, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok egy sokoldalúbb repülőgéppel fognak rendelkezni, mint az amerikai légierő”, - mondta Galua.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.