2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Forgószárnyas vadászhéják

JETfly  |  2002-12-03 08:57:00

A Sikorsky UH–60 Black Hawk olyannyira „eltalált" konstrukciónak bizonyult, hogy a hadseregen kívül a szárazföldi, illetve a haditengerészeti légierő is rendszerbe állította. Mindhárom légierő magától értetődően a saját igényei szerint alakíttatta ki a gyárral a helikoptereiket.

Mindez természetesen vonatkozott a beépített felszerelésre is, hiszen más-más szempontok alapján, eltérő feladatoknak kell megfelelnie egy tengeralattjáró-vadász Sea Hawknak, vagy egy kommandósokat az ellenséges hátországba juttató Pave Hawknak. Ez utóbbi feladatkörre specializált változatokkal foglalkozunk részletesebben, így az US. Army különleges UH–60-asai után, az USAF típusait vesszük sorra.

A két légierő különleges alakulatait gyakorlatilag ugyanazzal a helikopter-változattal szerelték föl. Ezek egymástól – a típusjelükön és nevükön kívül – a beépített rendszerekben különböznek. A szárazföldi légierőben – a speciális egységek kiszolgálására – elsőként a HH–60D Night Hawk helikoptereket rendszeresítették. Ezek tekinthetőek alapváltozatnak. Ennek prototípusát egy standard UH–60A-ból építették át. A különleges célokra szánt forgószárnyas szüzfelszállására 1984. február 4-én került sor. A sikeres berepüléseket követően a HH–60D jelzésü helikopterből összesen 243 db-ot rendelt a US Air Force.

A Night Hawk egy másik pozitúrában.

Az átépítésre szánt eredeti UH–60A-ban található gázturbinát, az erősebb General Electric T700–GE–102-es változattal cserélték le. Ennek teljesítménye 2x1723 LE (1285 kW). Módosítottak a rotorok közötti összeköttetést biztosító transzmisszión, valamint a főrotorfék-rendszeren is. A gyakorlatban ez a tengerészeti SH–60B Sea Hawk ezen rendszereinek átvételét jelentette. Az orr-rész jobb oldalán egy teleszkópikus kialakítású merev tankolócsövet helyeztek el, amely „kinyújtás" után a teljes hosszúságot 19.76 méterről, 20.96 méterre növelte. Ugyancsak a hatótávolságot növeli az „Army-változatokról" már ismert, törtvonalú konzolokra függeszthető két, 871 literes póttartály. Ezt kiegészíthetik a tehertérbe szerelhető 443 literes tartállyal.

Az USAF HH–60D Night Hawk helikoptereit ellátták egy Emerson AN/APQ–170-es típusú digitális terepkövető/tereptárgy-elkerülő radarral, amelyet az orr-rész alá szereltek föl. A lokátor által szolgáltatott adatokat feltüntetik a „mozgótérkép"-megjelenítő képernyőn. Ezeket az információkat kiegészíthetik az éjjeli repüléseket biztosító FLIR-rendszerrel, amely megegyezik a hadsereg helikoptereinél alkalmazott berendezéssel. A komplex rendszer utolsó, de nem kevésbé fontos alkotó eleme a sisakdisplay. Ez az eszköz a hajózók sisakjára szerelhető, és közvetlenül szemmagasságban jeleníti meg a legfontosabb repülési adatokat.

Az USAF HH-60D Night Hawkjának prototípusa.A HH–60D-t ugyanazokkal az önvédelmi infra- és lokátorzavaró berendezésekkel látták el, mint amilyent a US Army különleges feladatkörü „Hawkjain" rendszeresítettek. A helikopter önvédelme szempontjából – főként a speciális osztagok kirakásakor vagy „felszedésekor" – létfontosságú, az elhúzható ablakokba erősített 7.62 mm-es M134 Minigun géppuskák, amelyek segítségével biztosítani lehet a leszállókörzetet. A szárnycsonkokra szerelhető Stinger rakéták ellenben az ellenséges légijármüvektől óvják meg a különleges Hawkokat. Szintúgy a helikopterek önvédelmét szolgálják – igaz teljesen más szempontból – a merev huzalvágó-élek. Ezek gyakorlatilag egy erős, éllel ellátott acélpengék, amelyek földközeli repüléskor még azelőtt elmetszik a különféle vezetékeket (nagyfeszültségü vezeték, telefon stb. kábelek), mielőtt azok kárt tennének a gépben, vagy mielőtt azok katasztrófát okoznának. Egy-egy ilyen vágóél található az orr-rész tetején, a főrotortengely előtt, illetve a főfutószárak frontoldalán. Ezek a vágóélek olyannyira jó szolgálatot látnak el, hogy felszerelték mindenfajta és feladatkörü amerikai helikopterre.

Az USAF másik különleges Hawk-változata a HH–60G és az MH–60G. Ezek Pave Hawk néven ismertek. E két utóbbi helikopterfajta a korábbi modellek univerzálisabb felhasználhatóságú változatai. A felszerelésük, rendszereik az alkalmazási elveket tekintve azonosak, míg kivitelük szempontjából korszerübbek és többcélúbbak. A Pave Hawk egy ízig-vérig kommandós helikopter. A két változat nagy vonalakban megegyezik, de apróbb eltérések megtalálhatók közöttük. Ilyen például az, hogy amíg az MH–60G a különleges egységek kutató-mentő feladatkörü helikoptere, addig a HH–60G-t elsődlegesen – és majd kizárólagosan – mentő bevetésekben alkalmazzák. Ez a mentő bevetés nem azonos a hadsereg kórház/sebesültszállító feladatkörü helikopterei által végzett munkával. További lényeges eltérés a két modifikáció között, hogy a SAR-feladatú MH–60G fedélzetén oldalanként egy-egy Minigunt helyeztek el (a szárnycsonkok előtti ablakokban), míg az elhúzható jobb oldali ajtóba egy egycsövü 12.7 mm-es géppuskát rögzíthetnek. Ezzel szemben a HH–60G-t csak a hatcsövü, forgórendszerü M134-esekkel, vagy egycsövü, ugyanilyen ürméretü géppuskákkal lehet felszerelni. Ellenben ez a modifikáció rendelkezik a csörlőre szerelt és vágóélekkel ellátott dzsungel-mentőrendszerrel. Mindkét helikopterfajtát téliesíteni is lehet, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kerekekre széles sítalpak erősíthetőek, megkönnyítve a havas üzemet. Mind a HH–60G, mind az MH–60G Pave Hawk időjárás és napszak korlátozás nélkül használható, bármilyen terep fölött.

Amikor a légierő számára megkezdték a szállítóváltozatú UH–60A átalakítását Stratfordban, akkor gondoskodni kellett arról, hogy a különleges feladatkörü helikopterek bármilyen napszakban bevethetőek legyenek. Ennek érdekében a hajózókat ellátták AN/PVS–6-os típusú éjjellátó „infraszemüvegekkel" (NVG–Night Vision Goggles), míg a müszerfal megvilágítását kompatibilissé tették ezzel a rendszerrel. Az átépítés során szerelték be azokat a berendezéseket és eszközöket, amelyek az USAF különleges feladatú helikopterei számára szükségesek voltak. Ilyen például az egyesített taktikai navigációs rendszer, melynek az alábbiak jelentik a legfőbb részeit:

Szárnycsonkok nélküli Pave Hawk.H Bendix/King–1400C könnyü tömegü színes radar, amelyet az orr-rész bal oldalán, alul helyeztek el. Ennek több üzemmódja van. Az időjárás felderítésen kívül alkalmas térképezésre, illetve terepkövetésre;

H AN/ASN–137-es típusú Doppler-üzemü lokátor;

H Carusel IVE inerciális és GPS mühold-navigációs rendszer

H Teldix KG–10–20 jelzésü térképkivetítő berendezés.

A harcfeladat végrehajtása érdekében még beépítettek titkosítóval és kódolóval ellátott rádióberendezéseket, adattovábbító eszközt, egy Motorola AN/LST–5B UHF frekvenciasávú mühold-kommunikációs rendszert, Collins HF rádiókat, egy Cubic AN/ARS–6(V) típusú személyi helymeghatározó radarvevőt. Ez utóbbi segítségével vehetik a katapultált pilóták, vagy a titkos bevetésre küldött kommandósok Motorola AN/PRC–112-es rádióadójának jeleit.

A Pave Hawk típus modernizálása során felszerelték még egy Dalmo Victor AN/APR–39A(V)–1-es riasztó rendszerrel, AN/ALE–40-es zavaróberendezéssel. Később ez utóbbi eszközökkel az összes korábbi helikoptert ellátták. Egy következő korszerüsítési, képességnövelő programban szerelték föl a gépeket a Hughes AN/AAQ–16-os FLIR-toronnyal (kizárólag 16 db MH–60G-t), nagyobb adatátvitelü potenciállal rendelkező Mil–Std–1553B adatbus berendezéssel, GEC-Marconi Head-Up-Display képernyővel, lézergiroszkóppal, infravörös, vagyis nem látható fénytartományban dolgozó helymeghatározó navigációs lámpákkal, amelyek az éjszakai légi tüzelőanyag-felvételt hivatottak biztosítani. Ezeket kiegészítették még két, müszerfalba épített kabinképernyővel is. A fedélzeti elektronika fejlesztésével párhuzamosan, bővítették a Pave Hawk helikopterek által hordozható és bevethető fegyverzet skáláját is. Ennek nyomán a szárnycsonkokra már felfüggeszthették a lézeres irányítású Hellfire harckocsi-elhárító rakétákat, gépágyú-konténereket, valamint nem irányított rakétákat tartalmazó blokkokat.

Az első MH–60G Pave Hawkot 1987 decemberében vehette át az USAF, a floridai Eglin légitámaszponton. A légierő részére 1991-ig összesen 98 db különleges kialakítású Pave Hawkot adtak át, amelyeket a következő évben további öt követett. Közülük 16 db helikoptert – ezek mindegyike MH–60G változatú – teljes mindenidős/napszakos képességekkel ruházták föl. Ezek kizárólagosan (még békeidőben is) a speciális erők szolgálatában állnak, míg a többiek többcélú kutató-mentő feladatot látnak el. Az USAF Pave Hawk forgószárnyasai közül – 1991 októberétől – 82 db-ot HH–60G típusjelzéssel üzemeltetnek, amelyekről ideiglenesen eltávolították a szárnycsonkokat és a fedélzeti géppuskákat. Ezek a HH–60G helikopterek SAR-feladatkörben tevékenykednek Japánban (Kadena) ugyanúgy, mint Izlandon (Keflavik), vagy a zord klímájú Alaszkában, a Légi Nemzeti Gárda bázisán, Anchorageban. A különleges kialakítású Hawkváltozatok közül az 1991-es Öböl-háborúban mindössze nyolc légierős MH–60G Pave Hawk vett részt. Ezek fő feladatul a speciális egységek rejtett kirakását, illetve azok felszedését kapták, de hatékonyan dolgoztak a kutató-mentő feladatkörben is. Számos pilóta és kommandós nekik köszönhetik a megmenekülésüket. Az Eglin légitámaszpontról átvezényelt kontingensnek vesztesége nem volt.

A teljes cikk az Aranysas magazin 2002/12 decemberi számának 20-21 oldalán található!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.