2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Flying Legends különlegességei - Douglas A-26B Invader

JETfly  |  2008-12-30 12:14:12

Az angliai Duxfordban – a minden évben – megrendezésre kerülő „Repülő Legendák” (Flying Legends) légi bemutatót főleg az egykori világháborús masinák uralják. A szépen felújított repülőgépeket – földön és égen egyaránt – megtekinthetik az oldtimer repülés szerelmesei. Ezen a repülőnapon, mindig látható valamilyen érdekesség, vagy éppen egy-egy különleges vasmadár. Ezek közül most egy viszonylag ritkán látott kétmotoros könnyű bombázóval, a Douglas A-26B Invader fejlesztésével és történetével ismerkedhetünk meg.

A típus kifejlesztésének története

Az A-26-os könnyü bombázó eredete az 1940-es évek elejéig vezethető vissza. A kétmotoros repülőgépet – a RAF de Havilland Mosquito, vagy más egyéb típusokhoz hasonlóan – egykormányosra tervezték. A gép rajzait végül Edward Heinemann, Robert Donovan és Ted R. Smith készítette el. 1941 májusában az Egyesült Államok Hadseregének Légiereje (USAAF) mindössze három mintapéldányt rendelt meg. A Douglas XA-26 (41-19504 szériaszámú) prototípusa 1942. július 10-én, az El Segundo-i Mines Fieldről, Benny Howard pilóta irányításával emelkedett először a levegőbe. A korai kísérletek bár a gép kiváló teljesítményről és vezethetőségről tanúbizonyságot tettek, ennek ellenére mégis feltártak apróbb hibákat. Kezdetben például különféle problémák adódtak a motorhütéssel, illetőleg a motor teljesítményével, amelyeket végül sikerült kijavítani. Ezen kívül átalakították a motorburkolatot és a légcsavarokat is. Továbbá az orrkerekes futómü is módosításra szorult, mivel a kísérletek során rendszeresen összecsuklott.

Invader a levegőben

Bombázó születik

A kezdeti gyermekbetegségek leküzdése után, végül beindulhatott a bombázó-széria (A-26B) sorozatgyártása. Ezen a típuson elsőként alkalmazták a NACA lamináris szárnyszelvényt, valamint a kettősen réselt fékszárnyakat. Az orr-részben optikai célzóállást alakítottak ki. A gépet kezdetben hagyományos orr-résszel építették, amelyben hat (később 8 db) 12,7 mm-es géppuskát helyeztek el. Ezen kívül további két-két géppuskát a felső és alsó távirányítású lövésztornyokba szereltek. Belső bombaterhelése 1814 kg volt, de később ezt kiegészítették a 907 kg-ig terjedő szárny alatti teherrel. Majd az ezután következő A-26C jelü modell már üvegezett orr-részt kapott, amelyben a közepes magasságból végrehajtott csapásméréshez, egy Norden típusú bombacélzót is felszereltek. Éppen ezért elől, mindössze csak 2 db rögzített M-2-es géppuskának maradt már hely.

A Douglas A-26B Invader névre keresztelt gépeket 1943. decemberében rendszeresítette az USAAF. Először a Csendes-óceáni hadszíntér délnyugati szektorában müködő 5. amerikai légi hadsereg kötelékében jelentek meg az Invaderek. Történetük során elsőként 1944. június 23-án, Manokwari-ban bombáztak japán célpontokat. Európában, 1944. szeptemberében a 9. légi hadsereg kötelékében jelentek meg az első A-26-os bombázók. Két hónappal később, november 19-én már végre is hajtották első bevetésüket.

Az Invaderek a II. Világháború végéig összesen több mint 18000 tonna bombát dobtak le európai célpontokra

A nagy túlélő

A II. világháború befejezése után több mint 300 db A-26-ost kivontak a katonai szolgálatból. Ezeket a polgári életben (teher- és utasszállítóként) továbbra is használták. A gépek akkor már a „Federal Aviation Administration” (FAA), az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalának polgári lajstromszámaival repültek. A maradék közel 1000 db-ot az USAAF légi bázisai (Davis-Monthan, Hill és Kingman) között osztották el. Az 1950-es évek közepén kísérleteztek még a légi utántöltő és erdőtüzek megfékezésére használható tüzoltó A-26-os változatok kidolgozásával is.

A hidegháború idején az amerikaiak továbbra is hadrendben tartották a kétmotoros Douglas A-26 Invader könnyübombázókat, noha sorozatgyártását akkorra tulajdonképpen már leállították. Az időközben önállóvá vált légierő (USAF) hadászati parancsnoksága (SAC), az Invadereket, 1948-1965 között immár B-26-os (RB-26-os) jelzés alatt szerepeltette. (Tehették ezt azért is, mert 1948-ban kivonták a Martin B-26-os Maraudereket, és azok jelzését a Douglas-féle A-26-os örökölte meg.) Ezután a még szolgálatban álló, vagy a később átalakított gépek részt vettek az akkori idők szinte valamennyi konfliktusában (koreai, vietnami háborúk, illetve kongói, angolai, nigériai polgárháborúk). Az US. Navy 1962-ig használta a tengerészeti változatot, amelyet kezdetben JD-1-es és JD-1D névvel, majd 1948-tól már UB-26J és DB-26J típusjelzéssel láttak el.

Jól látható a géppuskákkal megtüzdelt orr

Az utolsó A-26-ost 1972-ben, a Légi Nemzeti Gárdától (Air National Guard) vonták ki. A gép a „National Air and Space Museum” tulajdonába került. Az A-26-os különféle változatait az amerikai légierő és haditengerészet (USN) mellett, még a Francia Légierő, továbbá más országok is alkalmazták. Így például: Brazília, Chile, Kuba, El Salvador, Guatemala, Indonézia, Nicaragua, Peru, Portugália, Szaúd-Arábia, Dél-Vietnam, Törökország, valamint Nagy-Britannia. A Douglas A-26 Invader verzióiból végül összesen 2445 db-ot (más források szerint 2452-őt) gyártottak, ebből 1355-öt a B-, illetőleg 1090 db-ot a C-szériákból. Egy repülőgép ára 242595 USA dollárt tett ki.

Inváziós csíkok a szárnyakon és a törzsön

Repülő legenda

Napjainkra a Douglas A-26 Invader típusokból összesen több mint 90 példány maradt fenn, amelyekből kb. 40 db ráadásul még repülőképes állapotban is van. Ez utóbbiak közül két B-26-os még egy amerikai mozifilmben is szerepelt. Az „Always” címü produkciót 1989-ben, Steven Spielberg forgatta, amelyben tanker gépként (a No. 57-es – N9425Z és a No. 59-es – N4818E jelzéssel) voltak láthatók. A masinák Steve Hinton és Dennis Lynch pilóták tulajdonát képezték.

Duxfordba, a 2008-ban megtartott „Repülő Legendák” légi bemutatóra, egy Douglas A-26B Invader oldtimer kétmotorost küldtek el a svédek. A Halmstad-i székhelyü „Scandinavian Historic Flight” tulajdonában állógépet még 1944-ben építették kétkormányos, kiképző változatban. (Gyári száma: 27881, USAAF széria száma pedig: 44-34602.) Ezután az amerikai légierő oktatási célokra használta csupán, így a vasmadár sohasem vett részt a légi harcokban. E katonai pályafutás befejezése után – immár N8392H jelzéssel – szállítógépként használták tovább. Később a gépet felújították, és a II. világháborús amerikai 9. légi hadsereg európai mintáinak megfelelő festését kapta. A repülőgép belsejét ellenben nem alakították át. 1986-ban a masina végül a svéd „Scandinavian Historic Flight” (SHF) tulajdonába került át. A szerkezetet ekkor teljesen felújították, majd ezután, 1988-ban, sikeresen átrepülték az Atlanti-óceánon át Észak-Európába. A gép azonosító száma jelenleg: 434602, lajstromszáma pedig: N167B. Az A-26-os gép elnevezése: „Sugarland Express”.

Felszállás közben, háttérben a jellegzetes angliai táj

A svéd Invadert elsősorban Észak-, valamint Nyugat-Európában láthatják a repülés rajongói. Magyarországon illetve a szomszédos államokban viszont igencsak ritkán látott vendégnek számít. Az A-26B főpilótája, Paal Engelstad, aki 2008-ban több bemutatót is repült Hollandiában, Norvégiában, Franciaországban, Luxemburgban, Nagy-Britanniában, valamint Belgiumban.A „Scandinavian Historic Flight” 1986-ban katonai repülőgépek felújításának, illetve bemutatásának céljával alakult. A vállalkozás elnöke: Anders K. Saether. A vasmadarak, amelyeket időközben megvásároltak, egytől-egyig oldtimer jellegü gépek. Az amerikai gyártmányok természetesen az USAAF eredeti színeivel repülnek. A gépparkot jelenleg egy-egy AT-6G Harvard (LN-TEX), P-51D Mustang (N-167F), A-26B Invader (N-167B), DH-100 Vampire (LN-VMP), F-58 Hunter (LN-HNT), TF-35 Draken (OY-SKA) alkotja. Az SHF eddig már több mint 3000 repült órát tudhat a háta mögött. A katonai és civil bemutatóik száma – egy átlagos évben – 80 körül mozog, és mindezt többnyire tíz Nyugat-európai ország rendezvényein teljesítik. Az SHF gépei eddig már különféle mozifilmekben is szerephez jutottak. Így 1988-ban, a nálunk kevésbé ismert, svéd „Tre Karlekar” címü produkcióban debütáltak először. Majd az 1989-es „Memphis Belle”, valamint az 1998-as „Saving Private Ryan” angol alkotások révén már hazánkban is ismertté válhattak. Ezen túl, 1998-ban az SHF, már a „Federation Aeronautique Internationale” (FAI – Nemzetközi Repülő Szövetség) „For Promoting The Interes Of Aviation” elnevezésü kitüntető díját is elnyerte.

A duxfordi Flying Legends repülőnapon a személyzet korhü öltözékben repüli a veterán vasmadarakat

A Douglas A-26B Invader legfontosabb müszaki adatai:

Személyzete: 3 főMotor: 2 db egyenként 2000 LE-s (1500 kW) Pratt & Whitney R-2800-27 „Double Wasp”, 18 hengeres, kétsoros csillagmotorFesztávolság: 21,34 mHosszúság: 15,24 mMagasság: 5,64 mSzárnyfelület: 50 m²Üres tömeg: 10365 kgFeltöltve: 12519 kgMax. felszálló súly: 15880 kgMaximális sebesség: 570 km/hEmelkedő képesség: 6,4 m/sSzolgálati csúcsmagasság: 6736 mHatótávolság: 2085 km 3050 m magasságbanSzárnyterhelés: 250 kg/m²Repülési idő: 4 óra 30 percFegyverzet: 6 db 12,7 mm-es M2 Browning géppuska az orrban, 2-2 db 12,7 mm-es M2-es a távirányítású háton lévő, illetve hasi lövésztoronyban, 1814 kg bomba a belső térben, valamint 907 kg a külső szárny alatti tartókon

A közönség közvetlen közelről szemlélheti a pályára ki és beguruló gépeket

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.