2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Híres repülők- Avro Vulcan

JETfly  |  2002-11-25 13:45:00

Majdnem száz éve emelkedtek a levegőbe a Wright testvérek. Ettől az eseménytől számítjuk a repülőgépes repülés történetét. E közel száz év alatt épültek sikeres és sikertelen konstrukciók, híres és kevésbé híres repülőgépek. Most kezdődő sorozatunkban némely érdekes repülővel szeretnénk megismertetni az olvasót.

1944-ben az angol Légügyi Minisztérium tanulmányt írt "Future Bomber Requirements", a jövő bombázó követelményei néven. A Royal Air Force-nak(Angol Királyi Légierő) hamarosan cserélni kellett a Lancaster és Lincoln légcsavaros, dugattyús bombázó gépeit. A Légügyi Minisztérium meghívta az angol repülőgép gyártókat egy új, négy motoros, sugárhajtómüves bombázó gyártására. Az új gép alapkövetelménye 500 csomó maximális sebesség, 15.000 méter szolgálati magasság és 4.800 kilométer hatótávolság. Fontos kitétel volt az is, hogy lehetőleg alkalmas legyen nukleáris bomba célba juttatására is. A több pályázó közül végül két terv valósította meg maximálisan az elképzeléseket. Az Avro Vulcan és a Handley Page Victor.

Az Avro Vulcan tervezését az A.V. Roe cég kezdte Chaddertonban, Manchaster mellett. A technikai tervezés elején forradalminak számított a deltaszárnyú bombázó ötlete, amelyet 1947-ben teljesítettek a tervezők a Védelmi Minisztérium követelményeinek. A terv a B35/46 nevet kapta. A repülő igényelt specifikációi szerint képes 6.200 kilométer hatósugárra és 500 csomós sebesség 4500 kilogramm hasznos terhet képes felemelni. Januártól a következő évig a cég elkezdte két prototípus tesztelését. Nem állt rendelkezésre olyan adat, hogyan viselkedik a delta szárny alacsony és magas sebesség tartományokban. Az Ellátási Minisztérium két 1/3-os modellt épített. A kezdeti időben 707-es néven említették a prototípust. 1949. szeptember 30.-án a teszt pilóta lezuhant és meghalt. Másik prototípust építettek, amelyet katapult üléssel láttak el.

Az első repülést az A.V. Roe tesztpilótája Roly Falk hajtotta végre. A tizenöt perces repülés a Boscombe Down felett Falkot teljesen lenyügözte. Telefonált a fejlesztésben részt vett mindkét cég vezetőjének, a V. Roe és a Air Marshall, kérjenek engedélyt, hogy a repülő bemutatkozhasson a Farnborough-i légi show-n. Több tesztet, különböző sebességeken hajtottak végre Boscomve Downban és Dunsfoldban. Ezek a tesztek segítettek a mérnököknek és a terveket folyamatosan javították csökkentették a felszállási hosszt és az orrfutó szárának hosszát 23 centiméterrel.

Az új Olympus hajtómüvek nem készültek el időben, ezért a Rolls-Royce Avon RA3 hajtómüvét építették be. Az Avro csapat hosszú órákat töltött el, hogy összeálljon az új bombázó. A munka meghozta gyümölcsét. 1952. augusztus utolsó hétvégéjén kinyílt a Woodford-i hangár. A repülőt lefestették a csillanás mentes fehér színre. Szerették volna eldönteni, milyen nevet kapjon az új gép. Kezdeti ötletek között az „Albion” és az „Avenger”(bosszúálló) szerepelt, de ezeket a neveket használták más gépek azonosítására abban az időben. A Vickers gyár már Valiantnak hívta a gépet, Chief of Air Staff, John Slessor ,aki a gépet rendelte az Avrotól és H.P.-tól, úgy gondolta „V”-vel kezdődjön a típus neve, a gép alakja miatt. Handley Page a Victory, az Avro a Vulcan nevet választotta.

1952. augusztus 30.-án Roly Falk végrehajtotta az első „szüz” repülést az új Vulcannal. Ez volt a legnagyobb és legszokatlanabb repülőgép, de a 707-es prototípus bizalmat adott a deltaszárnyas kialakításnak. Falk 3.000 méterre vitte a gépet, majd tesztelte földközeli manőverekben is. A repülés közben levált a futómü mögött egy borító lemez. A légiirányítás figyelmeztette Falkot, hogy valami leesett a gépről. Két repülőt küldtek fel, hogy felbecsüljék a kár kiterjedését. A pilóták jelentették, hogy nem kiterjedt a sérülés, így Falk képes volt biztonságosan landolni a géppel és a fékernyővel csökkenteni a leszállási út hosszát.

Az új Olympus 202 hajtómüvet végül időben, a Farnborough-i Airshow előtt szerelték be a gépmadárba. Ehhez nagyon sok extra munkát kellet elvégezni. Az új hajtómüvek jóval erősebbek voltak elődjüknél, ezért több beállításon változtatni kellett.

A Royal Air Force 1956 szeptemberében kapta meg az első Vulcanját, az XA897-t. Az XA897 Új-Zealandból visszatérve, 1956. októberében lezuhant a rossz látási viszonyok miatt a londoni Heathrow repülőtéren. A pilóta és a másod pilóta túl élte a katasztrófát, a repülő többi személyzete életét vesztette. Ezért leállították a teljes Vulcan programot és 1957-ig míg a másik Vulcan, XA595, elkészült, továbbképzésre küldték a leendő személyzetet.

1957. május 20.-án öt gép érkezett a waddingtoni bázisra…..

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.