2017. 07. 25. kedd
Kristóf, Jakab
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Híres repülők- Avro Vulcan

JETfly  |  2002-11-25 13:45:00

Majdnem száz éve emelkedtek a levegőbe a Wright testvérek. Ettől az eseménytől számítjuk a repülőgépes repülés történetét. E közel száz év alatt épültek sikeres és sikertelen konstrukciók, híres és kevésbé híres repülőgépek. Most kezdődő sorozatunkban némely érdekes repülővel szeretnénk megismertetni az olvasót.

1944-ben az angol Légügyi Minisztérium tanulmányt írt "Future Bomber Requirements", a jövő bombázó követelményei néven. A Royal Air Force-nak(Angol Királyi Légierő) hamarosan cserélni kellett a Lancaster és Lincoln légcsavaros, dugattyús bombázó gépeit. A Légügyi Minisztérium meghívta az angol repülőgép gyártókat egy új, négy motoros, sugárhajtómüves bombázó gyártására. Az új gép alapkövetelménye 500 csomó maximális sebesség, 15.000 méter szolgálati magasság és 4.800 kilométer hatótávolság. Fontos kitétel volt az is, hogy lehetőleg alkalmas legyen nukleáris bomba célba juttatására is. A több pályázó közül végül két terv valósította meg maximálisan az elképzeléseket. Az Avro Vulcan és a Handley Page Victor.

Az Avro Vulcan tervezését az A.V. Roe cég kezdte Chaddertonban, Manchaster mellett. A technikai tervezés elején forradalminak számított a deltaszárnyú bombázó ötlete, amelyet 1947-ben teljesítettek a tervezők a Védelmi Minisztérium követelményeinek. A terv a B35/46 nevet kapta. A repülő igényelt specifikációi szerint képes 6.200 kilométer hatósugárra és 500 csomós sebesség 4500 kilogramm hasznos terhet képes felemelni. Januártól a következő évig a cég elkezdte két prototípus tesztelését. Nem állt rendelkezésre olyan adat, hogyan viselkedik a delta szárny alacsony és magas sebesség tartományokban. Az Ellátási Minisztérium két 1/3-os modellt épített. A kezdeti időben 707-es néven említették a prototípust. 1949. szeptember 30.-án a teszt pilóta lezuhant és meghalt. Másik prototípust építettek, amelyet katapult üléssel láttak el.

Az első repülést az A.V. Roe tesztpilótája Roly Falk hajtotta végre. A tizenöt perces repülés a Boscombe Down felett Falkot teljesen lenyügözte. Telefonált a fejlesztésben részt vett mindkét cég vezetőjének, a V. Roe és a Air Marshall, kérjenek engedélyt, hogy a repülő bemutatkozhasson a Farnborough-i légi show-n. Több tesztet, különböző sebességeken hajtottak végre Boscomve Downban és Dunsfoldban. Ezek a tesztek segítettek a mérnököknek és a terveket folyamatosan javították csökkentették a felszállási hosszt és az orrfutó szárának hosszát 23 centiméterrel.

Az új Olympus hajtómüvek nem készültek el időben, ezért a Rolls-Royce Avon RA3 hajtómüvét építették be. Az Avro csapat hosszú órákat töltött el, hogy összeálljon az új bombázó. A munka meghozta gyümölcsét. 1952. augusztus utolsó hétvégéjén kinyílt a Woodford-i hangár. A repülőt lefestették a csillanás mentes fehér színre. Szerették volna eldönteni, milyen nevet kapjon az új gép. Kezdeti ötletek között az „Albion” és az „Avenger”(bosszúálló) szerepelt, de ezeket a neveket használták más gépek azonosítására abban az időben. A Vickers gyár már Valiantnak hívta a gépet, Chief of Air Staff, John Slessor ,aki a gépet rendelte az Avrotól és H.P.-tól, úgy gondolta „V”-vel kezdődjön a típus neve, a gép alakja miatt. Handley Page a Victory, az Avro a Vulcan nevet választotta.

1952. augusztus 30.-án Roly Falk végrehajtotta az első „szüz” repülést az új Vulcannal. Ez volt a legnagyobb és legszokatlanabb repülőgép, de a 707-es prototípus bizalmat adott a deltaszárnyas kialakításnak. Falk 3.000 méterre vitte a gépet, majd tesztelte földközeli manőverekben is. A repülés közben levált a futómü mögött egy borító lemez. A légiirányítás figyelmeztette Falkot, hogy valami leesett a gépről. Két repülőt küldtek fel, hogy felbecsüljék a kár kiterjedését. A pilóták jelentették, hogy nem kiterjedt a sérülés, így Falk képes volt biztonságosan landolni a géppel és a fékernyővel csökkenteni a leszállási út hosszát.

Az új Olympus 202 hajtómüvet végül időben, a Farnborough-i Airshow előtt szerelték be a gépmadárba. Ehhez nagyon sok extra munkát kellet elvégezni. Az új hajtómüvek jóval erősebbek voltak elődjüknél, ezért több beállításon változtatni kellett.

A Royal Air Force 1956 szeptemberében kapta meg az első Vulcanját, az XA897-t. Az XA897 Új-Zealandból visszatérve, 1956. októberében lezuhant a rossz látási viszonyok miatt a londoni Heathrow repülőtéren. A pilóta és a másod pilóta túl élte a katasztrófát, a repülő többi személyzete életét vesztette. Ezért leállították a teljes Vulcan programot és 1957-ig míg a másik Vulcan, XA595, elkészült, továbbképzésre küldték a leendő személyzetet.

1957. május 20.-án öt gép érkezett a waddingtoni bázisra…..

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-11 09:57:51
2017. július 10-én, a délutáni órákban lezuhant az Amerikai Tengerészgyalogság egyik Lockheed Martin KC-130J típusú katonai szállító és légi utántöltő repülőgépe. Információk szerint, 16 halálos áldozata van a katasztrófának.
2017-07-07 16:13:34
Jövő májustól nem kevesebb, mint heti hat közvetlen járatot indít Budapestről New Yorkba és Chicagóba a lengyel LOT légitársaság, ezzel hatéves szünet után ismét lesz közvetlen légi összeköttetés az Egyesült Államok és Magyarország között. A lengyel légitársaság mindkét nagyvárosba a világ egyik legkorszerűbb repülőgépével, az amerikai Boeing 787-es Dreamlinerrel teljesíti a járatokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.