2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NH 90, az új közös európai helikopter

JETfly  |  2002-11-10 17:10:00

A ’80-as évek végén négy európai tagállamban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Hollandiában is felmerült egy új haditengerészeti-harcászati közepes helikopter igénye, amely megfelel az elkövetkezendő évtizedek kihívásainak. E felismerés alapján a NATO Ipari Tanácsadó Testülete elkészítette a „NIAG SG14” jelű tanulmányát, ami később az NH 90 program kiindulópontja lett.

Miután a négy országnak sikerült megállapodnia a pénzügyi kérdéseket illetően, 1990. decemberében egyetértési nyilatkozatot írtak alá az új helikopter kifejlesztéséről. A résztvevő országok 1992. Februárjában létrehozták a nemzetközi programért felelős NAHEMA ügynökséget (NATO Helikopter Menedzsment Ügynökség), majd márciusban NH Industries néven megalakították a program megvalósításáért felelős vegyesvállalatot. A helikopter fejlesztésében az olasz Agusta 28,2%-ban, a francia EUROCOPTER 41,6%-ban, a német EUROCOPTER DEUTSCHLAND 23,7%-ban a holland FOKKER pedig 6,5%-ban részesedik. Az NH 90-es helikopter tervezésének, fejlesztésének és gyártásának az NH Industries a fővállalkozója, valamint ez a cég a felelős a logisztikai támogatásért és a marketingért is. Az 1992. szeptemberében aláírt tervezési és fejlesztési szerződés értelmében az NH 90-es fejlesztése 1988-as értéken számolva 1376 millió ECU-t tett ki, amit 1995. októberében további 58 millió ECU-vel toldottak meg.

A helikoptert két változatban tervezték, a TTH (Tactical Transport Helicopter) egy szárazföldi bázisú közepes szállító változat, míg az NFH (NATO Frigate Helicopter) a helikopter haditengerészeti modifikációja. Mindkét változat tervezési munkálatai 1993-ban kezdődtek és még abban az évben elkezdték a gép szélcsatorna tesztjeit is. A helikopter tesztjeihez öt prototípust gyártottak, melyek közül az első, a PT1-es összeszerelési munkálatai 1994. októberében kezdődtek. A PT1-es 1995. szeptember 29-én gördült le a szerelősorról és december 18-án hajtotta végre első felszállását. A második prototípus, a PT2-es berepülése 1997. márciusában kezdődött és július 2-án ezzel a példánnyal kezdték el a Fly-by-Wire repülési teszteket. A haditengerészeti tesztek 1998. júliusában kezdődtek a PT1-essel. Az utolsó prototípus, a PT5-ös 1999. december 22-én szállt fel először, majd májusban ezzel a géppel folytatódtak a haditengerészeti tesztrepülések, amit teljes egészében Fly-by-Wire üzemmódon hajtottak végre. 2000. június 8-án engedélyezték a típus sorozatgyártását, majd június 30-án a NAHEMA és az NH Industries aláírták az első, 298 helikopterből álló sorozat gyártásáról szóló szerződést. 2001. június 21-én egy újabb ország, Portugália is csatlakozott a programhoz és nem sokkal ezután megérkeztek az első külföldi megrendelések is. Szeptember 26-án Svédország 25 NH 90-est rendelt, majd októberben Finnország, novemberben pedig Norvégia írt alá szerződést 20, illetve 24 helikopter beszerzéséről.

A berepülési program során ez év májusában elérték az 1500 repült órát, aminek több mint egyharmadát Fly-by-Wire üzemmódon repülték a prototípusok. A helikopterek szállítása az öt résztvevő állam számára várhatóan 2004-ben kezdődik. Az Agustánál szerelik össze az olasz és a holland helikoptereket, a Eurocopternél folyik a francia helikopterek és a német NFH változatok összeszerelése a Eurocopter Deutschland pedig a német TTH változatok végszerelését végzik. Az európai NATO tagállamok nagy része az új helikopter típussal kívánja leváltani a még szolgálatban álló UH-1-es, Puma, Sea King és Lynx típusú helikoptereiket.

Maga az NH 90-es egy hagyományos elrendezésü, kéthajtómüves, közepes helikopter. Mindkét változata azonos alapra épül, és nagymértékben hasznosítja a modern technológia vívmányait,valamint az újszerü technikai megoldásokat.

A sárkányszerkezet építésében nagy arányban alkalmaztak kompozit anyagokat. A szerkezetnek igen jó a sérülésállósága és kicsi a radar keresztmetszete. A törzs középrész állandó keresztmetszetü és mindkét változatnál kétoldalt nagyméretü tolóajtókat szereltek fel. A tüzelőanyag tartályok sérülésállóságának a növelése érdekében öntömítő bevonattal látták el azokat. A hárompontos orrkerekes futómüvek behúzhatóak. A főfutómüvek behúzása a törzs két oldalán kialakított gondolákba történik.

Az integrált avionikai rendszer a kettőzött MIL-STD-1553B digitális adatbusz rendszerre épül. A müszerfalat öt 8” X 8” színes, többfunkciós LCD kijelző uralja, amelyen a repülési és bevetési adatok, valamint a különböző rendszerek és berendezések müködési paraméterei jeleníthetők meg. A helikopter automatikus figyelő és diagnosztikai rendszerrel is rendelkezik a megbízhatóság és karbantarthatóság fokozása érdekében. Az NH 90-est digitális Fly-by-Wire kormányvezérlő rendszerrel látták el a könnyebb kezelhetőség érdekében. A repülés biztonságának fokozására az összes létfontosságú berendezés többszörözött biztosítással müködik.

A főrotoragy titániumból készült és elasztomerikus csapágyazással rendelkezik. A forgószárny négylapátos kialakítású, kompozit lapátokkal. A főreduktor 30 percig képes szárazon futni. A helikopter két féle hajtómüvel szerelhető fel, a Turbomeca/Rolls-Royce RTM-322-01/9-essel és az Alfa Romeo/General Electric T-700-T6E-vel. Mindkét hajtómüvet teljes körü digitális vezérlő rendszerrel (FADEC) látták el. A helikopter APU-val is található a hajtómüvek indításához és a fedélzeti rendszerek földi ellenőrzéséhez.

A TTH változat elsődleges feladata harcászati csapat (14-20 felfegyverzett katona) és teher (max. 3000kg) szállítás, valamint kutató-mentő bevetések végrehajtása. Emellett alkalmazható sebesült szállításra, különleges hadmüveletekre, elektronikai hadviselésre, légi vezetési pontnak, ejtőernyős ugratásra és VIP szállításra.

A TTH opcióként felszerelhető hátsó lenyitható rámpával könnyü jármüvek szállításához. Az éjszakai feladatok ellátására a helikopter rendelkezni fog FLIR rendszerrel (előrenéző infravörös érzékelő), éjjellátó szemüveggel és sisakkijelzővel is. A fedélzeti berendezések között megtalálható lesz az időjárás lokátor, digitális térkép, akadályra figyelmeztető rendszer, drótvágó, páncélozott pilótaülés, valamint passzív és aktív elektronikai hadviselési eszközök.

Az NFH változat fő feladata a tengeralattjárók és vízfelszíni célok elleni önálló tevékenység. A helikopter emellett alkalmazható légtérellenőrzésre, beemelési feladatokra, kutató-mentő feladatokra és csapatszállításra. Az NFH éjjel és nappal, egyszerü és bonyolult időjárási viszonyok között is alkalmas a hajófedélzeti üzemre.

Elsődleges feladatai ellátásához a helikopter rendelkezni fog szonárbólyákkal vagy aktív szonárral, mágneses anomália detektorral, harcászati FLIR-rel, elektronikai hadviselési eszközökkel, valamint tengeralattjáró és vízfelszíni célok elleni fegyverzettel. A tengeri repülések megkönnyítésére fejlesztés alatt áll egy nagyteljesítményü robotpilóta és a bevetéseket megkönnyítő egyéb repülési eszközök.

Az NH 90-es egyik bevetési profilról a másikra történő átalakítása rövid idő alatt, az alegységeknél elvégezhető. A helikopter üzemeltetése és karbantartása gazdaságos, és a fedélzeti diagnosztikai rendszereknek köszönhetően egyszerü. A helikopter a XXI. század követelményeinek megfelelően és a NATO normák figyelembevételével lett kialakítva, így megfelel a kor és a szövetségi rendszer kívánalmainak. Ennek fényében ideális váltótípus lehet a Magyar Légierő kiöregedő MI-8-asinak pótlására, melyek már igencsak megszolgáltak a nyugdíjra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.