2017. 03. 26.
Emánuel
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NH 90, az új közös európai helikopter

JETfly  |  2002-11-10 17:10:00

A ’80-as évek végén négy európai tagállamban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban és Hollandiában is felmerült egy új haditengerészeti-harcászati közepes helikopter igénye, amely megfelel az elkövetkezendő évtizedek kihívásainak. E felismerés alapján a NATO Ipari Tanácsadó Testülete elkészítette a „NIAG SG14” jelű tanulmányát, ami később az NH 90 program kiindulópontja lett.

Miután a négy országnak sikerült megállapodnia a pénzügyi kérdéseket illetően, 1990. decemberében egyetértési nyilatkozatot írtak alá az új helikopter kifejlesztéséről. A résztvevő országok 1992. Februárjában létrehozták a nemzetközi programért felelős NAHEMA ügynökséget (NATO Helikopter Menedzsment Ügynökség), majd márciusban NH Industries néven megalakították a program megvalósításáért felelős vegyesvállalatot. A helikopter fejlesztésében az olasz Agusta 28,2%-ban, a francia EUROCOPTER 41,6%-ban, a német EUROCOPTER DEUTSCHLAND 23,7%-ban a holland FOKKER pedig 6,5%-ban részesedik. Az NH 90-es helikopter tervezésének, fejlesztésének és gyártásának az NH Industries a fővállalkozója, valamint ez a cég a felelős a logisztikai támogatásért és a marketingért is. Az 1992. szeptemberében aláírt tervezési és fejlesztési szerződés értelmében az NH 90-es fejlesztése 1988-as értéken számolva 1376 millió ECU-t tett ki, amit 1995. októberében további 58 millió ECU-vel toldottak meg.

A helikoptert két változatban tervezték, a TTH (Tactical Transport Helicopter) egy szárazföldi bázisú közepes szállító változat, míg az NFH (NATO Frigate Helicopter) a helikopter haditengerészeti modifikációja. Mindkét változat tervezési munkálatai 1993-ban kezdődtek és még abban az évben elkezdték a gép szélcsatorna tesztjeit is. A helikopter tesztjeihez öt prototípust gyártottak, melyek közül az első, a PT1-es összeszerelési munkálatai 1994. októberében kezdődtek. A PT1-es 1995. szeptember 29-én gördült le a szerelősorról és december 18-án hajtotta végre első felszállását. A második prototípus, a PT2-es berepülése 1997. márciusában kezdődött és július 2-án ezzel a példánnyal kezdték el a Fly-by-Wire repülési teszteket. A haditengerészeti tesztek 1998. júliusában kezdődtek a PT1-essel. Az utolsó prototípus, a PT5-ös 1999. december 22-én szállt fel először, majd májusban ezzel a géppel folytatódtak a haditengerészeti tesztrepülések, amit teljes egészében Fly-by-Wire üzemmódon hajtottak végre. 2000. június 8-án engedélyezték a típus sorozatgyártását, majd június 30-án a NAHEMA és az NH Industries aláírták az első, 298 helikopterből álló sorozat gyártásáról szóló szerződést. 2001. június 21-én egy újabb ország, Portugália is csatlakozott a programhoz és nem sokkal ezután megérkeztek az első külföldi megrendelések is. Szeptember 26-án Svédország 25 NH 90-est rendelt, majd októberben Finnország, novemberben pedig Norvégia írt alá szerződést 20, illetve 24 helikopter beszerzéséről.

A berepülési program során ez év májusában elérték az 1500 repült órát, aminek több mint egyharmadát Fly-by-Wire üzemmódon repülték a prototípusok. A helikopterek szállítása az öt résztvevő állam számára várhatóan 2004-ben kezdődik. Az Agustánál szerelik össze az olasz és a holland helikoptereket, a Eurocopternél folyik a francia helikopterek és a német NFH változatok összeszerelése a Eurocopter Deutschland pedig a német TTH változatok végszerelését végzik. Az európai NATO tagállamok nagy része az új helikopter típussal kívánja leváltani a még szolgálatban álló UH-1-es, Puma, Sea King és Lynx típusú helikoptereiket.

Maga az NH 90-es egy hagyományos elrendezésü, kéthajtómüves, közepes helikopter. Mindkét változata azonos alapra épül, és nagymértékben hasznosítja a modern technológia vívmányait,valamint az újszerü technikai megoldásokat.

A sárkányszerkezet építésében nagy arányban alkalmaztak kompozit anyagokat. A szerkezetnek igen jó a sérülésállósága és kicsi a radar keresztmetszete. A törzs középrész állandó keresztmetszetü és mindkét változatnál kétoldalt nagyméretü tolóajtókat szereltek fel. A tüzelőanyag tartályok sérülésállóságának a növelése érdekében öntömítő bevonattal látták el azokat. A hárompontos orrkerekes futómüvek behúzhatóak. A főfutómüvek behúzása a törzs két oldalán kialakított gondolákba történik.

Az integrált avionikai rendszer a kettőzött MIL-STD-1553B digitális adatbusz rendszerre épül. A müszerfalat öt 8” X 8” színes, többfunkciós LCD kijelző uralja, amelyen a repülési és bevetési adatok, valamint a különböző rendszerek és berendezések müködési paraméterei jeleníthetők meg. A helikopter automatikus figyelő és diagnosztikai rendszerrel is rendelkezik a megbízhatóság és karbantarthatóság fokozása érdekében. Az NH 90-est digitális Fly-by-Wire kormányvezérlő rendszerrel látták el a könnyebb kezelhetőség érdekében. A repülés biztonságának fokozására az összes létfontosságú berendezés többszörözött biztosítással müködik.

A főrotoragy titániumból készült és elasztomerikus csapágyazással rendelkezik. A forgószárny négylapátos kialakítású, kompozit lapátokkal. A főreduktor 30 percig képes szárazon futni. A helikopter két féle hajtómüvel szerelhető fel, a Turbomeca/Rolls-Royce RTM-322-01/9-essel és az Alfa Romeo/General Electric T-700-T6E-vel. Mindkét hajtómüvet teljes körü digitális vezérlő rendszerrel (FADEC) látták el. A helikopter APU-val is található a hajtómüvek indításához és a fedélzeti rendszerek földi ellenőrzéséhez.

A TTH változat elsődleges feladata harcászati csapat (14-20 felfegyverzett katona) és teher (max. 3000kg) szállítás, valamint kutató-mentő bevetések végrehajtása. Emellett alkalmazható sebesült szállításra, különleges hadmüveletekre, elektronikai hadviselésre, légi vezetési pontnak, ejtőernyős ugratásra és VIP szállításra.

A TTH opcióként felszerelhető hátsó lenyitható rámpával könnyü jármüvek szállításához. Az éjszakai feladatok ellátására a helikopter rendelkezni fog FLIR rendszerrel (előrenéző infravörös érzékelő), éjjellátó szemüveggel és sisakkijelzővel is. A fedélzeti berendezések között megtalálható lesz az időjárás lokátor, digitális térkép, akadályra figyelmeztető rendszer, drótvágó, páncélozott pilótaülés, valamint passzív és aktív elektronikai hadviselési eszközök.

Az NFH változat fő feladata a tengeralattjárók és vízfelszíni célok elleni önálló tevékenység. A helikopter emellett alkalmazható légtérellenőrzésre, beemelési feladatokra, kutató-mentő feladatokra és csapatszállításra. Az NFH éjjel és nappal, egyszerü és bonyolult időjárási viszonyok között is alkalmas a hajófedélzeti üzemre.

Elsődleges feladatai ellátásához a helikopter rendelkezni fog szonárbólyákkal vagy aktív szonárral, mágneses anomália detektorral, harcászati FLIR-rel, elektronikai hadviselési eszközökkel, valamint tengeralattjáró és vízfelszíni célok elleni fegyverzettel. A tengeri repülések megkönnyítésére fejlesztés alatt áll egy nagyteljesítményü robotpilóta és a bevetéseket megkönnyítő egyéb repülési eszközök.

Az NH 90-es egyik bevetési profilról a másikra történő átalakítása rövid idő alatt, az alegységeknél elvégezhető. A helikopter üzemeltetése és karbantartása gazdaságos, és a fedélzeti diagnosztikai rendszereknek köszönhetően egyszerü. A helikopter a XXI. század követelményeinek megfelelően és a NATO normák figyelembevételével lett kialakítva, így megfelel a kor és a szövetségi rendszer kívánalmainak. Ennek fényében ideális váltótípus lehet a Magyar Légierő kiöregedő MI-8-asinak pótlására, melyek már igencsak megszolgáltak a nyugdíjra.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-23 12:46:51
Az ország kedvenc repülőmúzeuma hamarosan új helyen fogadja a látogatókat. Az Aeropark csupán métereket költözik, mégis pazar látvány lesz már az autósoknak is. Az átmeneti időszakban a rendkívül népszerű reptérlátogatás zavartalanul, új elemekkel bővítve működik tovább.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.