2017. 02. 23. csütörtök
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy kis Afrika a Gripenekben

JETfly  |  2008-03-05 09:21:03

Dél-Afrika történelmi hagyományai révén arra kényszerült az elmúlt évtizedekben, hogy önállóan oldja meg területi integritásának védelmét. Ez azt is jelentette egyben, hogy iparági szintre kellett felhoznia a védelmi berendezések  – így a repülőeszközök – fejlesztését és gyártását. Ennek eredményeként jött létre 1964-ben az Atlas Aircraft Corporation, amely céget ma már Denel néven ismernek világszerte.

Az első Atlas által gyártott harci gép az olasz Aermacchi MB326-os sugárhajtású tréner és könnyü harci gép volt, amelyet Impala néven szereltek össze Johannesburgban. Összesen 251 ilyen jet készült az elmúlt évtizedekben, s e típus mellett számos önálló fejlesztést is végzett az Atlas-Denel cég. Többek között a Rooivalk AH harci helikoptert, illetve a Cheetah C és D harci repülőgépeket. Az elmúlt évek során ezekkel a repülőeszközökkel látta el a Dél-afrikai Légierő az ország légterének a védelmét.

A kilencvenes évek elején végbement politikai változások révén megszünt a Dél-Afrikával szembeni gazdasági embargó, ami lehetővé tette, hogy az ország immár külföldről szerezze be a védelméhez szükséges eszközöket. Ennek eredményeként született meg 1999-ben a Hawk és a Gripen beszerzéséről szóló szerződés. Az időközben Denellé átnevezett repülőgépgyár így igen nehéz helyzetbe került, mivel kapacitásának jelentős része szükségtelenné vált. Emiatt a gyár tulajdonosainak sorsdöntő lépésre kellett elszánniuk magukat a túlélés érdekében. Úgy döntöttek, hogy csak azokat a szakterületeket tartják meg, amelyekben korábban is világszínvonalon tudtak dolgozni, és külföldi partnereket keresve menekültek előre a túlélés érdekében. Így talált 2006-ban egymásra a Denel és a Saab, s az utóbbi cég beszállt a Denel Aerostructure részlegébe. A svédek tisztában voltak a Denel szakembereinek a képességeivel, így tudták, hogy számos olyan projektbe be tudják vonni a johannesburgiakat, amelyek igen jövedelmezőek lehetnek mindannyiuk számára. Ennek eredményeként jött létre egy évvel ezelőtt a Denel-Saab Aerostructure Ltd., amely immár igen komoly piaci potenciállal rendelkezik, s amelyben 2007 júliusa óta 20 százalékos tulajdonosi aránynyal rendelkezik a svéd vállalatcsoport is.

Az új vállalkozás többek között azt is céljául tüzte ki, hogy fémből, illetve kompozitanyagokból készülő alkatrészek tervezését és gyártását vállalja harmadik ügyfelek számára. Sőt, beszállítóként üzleti kockázat vállalására is hajlandóak egyes új fejlesztések esetében. Így a Denel-Saab fontos beszállítójává vált az A400M katonai szállítógép gyártásának, a Boeing Dreamliner-programjának, és a tervek szerint közremüködik majd a leendő Embraer katonai szállítógép fejlesztésében, illetve gyártásában is.

Jelenleg is számos fontos repülőipari cég számára készítenek alkatrészeket, fődarabokat Johannesburgban. Többek között a Denelnél készülnek a BAe Hawk sugárhajtású kiképzőgépek fékszárnyai, fékei és farokrésze, az A400M szárny-törzs átmenet borítása a belépőéllel, illetve ennek a résznek a felső borítása. De itt készül még a Gulfstream G150-es vízszintes vezérsíkja is. Az olasz Agusta helikoptergyárral kötött megállapodásnak köszönhetően pedig Dél-Afrikában,  a Denelnél szerelik össze az SAAF számára készülő harminc darab Agusta A109LUH könnyü harci helikoptert is.

Ugyanakkor az együttmüködés egyik tartópillére az a megállapodás, amelynek értelmében a Denel-Saab Aerostructure is részt vesz a Gripen harci gépek gyártásában. Itt készül tehát a Gripenek főfutóaknája, a törzs hátsó része, valamint a szárnyra illesztett pilonok is. De nemcsak a svéd indítósínek, hanem a NATO-standard változat is, amelyet egyébként a Denel mérnökei fejlesztettek ki a cseh és a magyar légierő számára is. Összességében tehát nemcsak a dél-afrikai Gripenek említett alkatrészei készülnek Svédországtól mintegy tízezer kilométerre, hanem minden más vásárlóé is, így Dél-Afrikában szerelték össze a svéd, a cseh és a magyar Gripenek ezen fődarabjait is.

Eddig összesen hatvanöt darab Gripen-sárkány és kilencvenöt darab főfutógondola készült a Denelnél. Ezeket a részegységeket a gyártás után hajóval szállítják Svédországba. Egy-egy főfutóakna, illetve törzs-hátsórész mintegy ötven nap alatt készül el.

Vagyis a mi magyar Gripenjeinkben is van egy kis darabnyi Afrika, méghozzá igen fontos fődarabok – a gepárdok földjéről a Pumák számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.