2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy kis Afrika a Gripenekben

JETfly  |  2008-03-05 09:21:03

Dél-Afrika történelmi hagyományai révén arra kényszerült az elmúlt évtizedekben, hogy önállóan oldja meg területi integritásának védelmét. Ez azt is jelentette egyben, hogy iparági szintre kellett felhoznia a védelmi berendezések  – így a repülőeszközök – fejlesztését és gyártását. Ennek eredményeként jött létre 1964-ben az Atlas Aircraft Corporation, amely céget ma már Denel néven ismernek világszerte.

Az első Atlas által gyártott harci gép az olasz Aermacchi MB326-os sugárhajtású tréner és könnyü harci gép volt, amelyet Impala néven szereltek össze Johannesburgban. Összesen 251 ilyen jet készült az elmúlt évtizedekben, s e típus mellett számos önálló fejlesztést is végzett az Atlas-Denel cég. Többek között a Rooivalk AH harci helikoptert, illetve a Cheetah C és D harci repülőgépeket. Az elmúlt évek során ezekkel a repülőeszközökkel látta el a Dél-afrikai Légierő az ország légterének a védelmét.

A kilencvenes évek elején végbement politikai változások révén megszünt a Dél-Afrikával szembeni gazdasági embargó, ami lehetővé tette, hogy az ország immár külföldről szerezze be a védelméhez szükséges eszközöket. Ennek eredményeként született meg 1999-ben a Hawk és a Gripen beszerzéséről szóló szerződés. Az időközben Denellé átnevezett repülőgépgyár így igen nehéz helyzetbe került, mivel kapacitásának jelentős része szükségtelenné vált. Emiatt a gyár tulajdonosainak sorsdöntő lépésre kellett elszánniuk magukat a túlélés érdekében. Úgy döntöttek, hogy csak azokat a szakterületeket tartják meg, amelyekben korábban is világszínvonalon tudtak dolgozni, és külföldi partnereket keresve menekültek előre a túlélés érdekében. Így talált 2006-ban egymásra a Denel és a Saab, s az utóbbi cég beszállt a Denel Aerostructure részlegébe. A svédek tisztában voltak a Denel szakembereinek a képességeivel, így tudták, hogy számos olyan projektbe be tudják vonni a johannesburgiakat, amelyek igen jövedelmezőek lehetnek mindannyiuk számára. Ennek eredményeként jött létre egy évvel ezelőtt a Denel-Saab Aerostructure Ltd., amely immár igen komoly piaci potenciállal rendelkezik, s amelyben 2007 júliusa óta 20 százalékos tulajdonosi aránynyal rendelkezik a svéd vállalatcsoport is.

Az új vállalkozás többek között azt is céljául tüzte ki, hogy fémből, illetve kompozitanyagokból készülő alkatrészek tervezését és gyártását vállalja harmadik ügyfelek számára. Sőt, beszállítóként üzleti kockázat vállalására is hajlandóak egyes új fejlesztések esetében. Így a Denel-Saab fontos beszállítójává vált az A400M katonai szállítógép gyártásának, a Boeing Dreamliner-programjának, és a tervek szerint közremüködik majd a leendő Embraer katonai szállítógép fejlesztésében, illetve gyártásában is.

Jelenleg is számos fontos repülőipari cég számára készítenek alkatrészeket, fődarabokat Johannesburgban. Többek között a Denelnél készülnek a BAe Hawk sugárhajtású kiképzőgépek fékszárnyai, fékei és farokrésze, az A400M szárny-törzs átmenet borítása a belépőéllel, illetve ennek a résznek a felső borítása. De itt készül még a Gulfstream G150-es vízszintes vezérsíkja is. Az olasz Agusta helikoptergyárral kötött megállapodásnak köszönhetően pedig Dél-Afrikában,  a Denelnél szerelik össze az SAAF számára készülő harminc darab Agusta A109LUH könnyü harci helikoptert is.

Ugyanakkor az együttmüködés egyik tartópillére az a megállapodás, amelynek értelmében a Denel-Saab Aerostructure is részt vesz a Gripen harci gépek gyártásában. Itt készül tehát a Gripenek főfutóaknája, a törzs hátsó része, valamint a szárnyra illesztett pilonok is. De nemcsak a svéd indítósínek, hanem a NATO-standard változat is, amelyet egyébként a Denel mérnökei fejlesztettek ki a cseh és a magyar légierő számára is. Összességében tehát nemcsak a dél-afrikai Gripenek említett alkatrészei készülnek Svédországtól mintegy tízezer kilométerre, hanem minden más vásárlóé is, így Dél-Afrikában szerelték össze a svéd, a cseh és a magyar Gripenek ezen fődarabjait is.

Eddig összesen hatvanöt darab Gripen-sárkány és kilencvenöt darab főfutógondola készült a Denelnél. Ezeket a részegységeket a gyártás után hajóval szállítják Svédországba. Egy-egy főfutóakna, illetve törzs-hátsórész mintegy ötven nap alatt készül el.

Vagyis a mi magyar Gripenjeinkben is van egy kis darabnyi Afrika, méghozzá igen fontos fődarabok – a gepárdok földjéről a Pumák számára.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.