2017. 07. 28. péntek
Szabolcs
: 305 Ft   : 261 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

T–2 Buckeye – fél évszázad a flotta szolgálatában

JETfly  |  2008-02-08 19:17:00

Az amerikai haditengerészet (US Navy) 86. kiképzőrepülő-századának T–2 Buckeye gépei pár nappal ezelőtt egy hétgépes formációval köszöntötték a típus ötvenedik születésnapját. A Pensacola haditengerészeti támaszpont közelében végrehajtott tisztelgés annak az egyszerű, ám elnyűhetetlen repülőgépnek szólt, melyen pilóták ezrei tanulták meg a sugárhajtóműves katonai gépek kezelését.

Az amerikai haditengerészet a második világháborút követő időszakban egyre több sugárhajtómüves harci repülőgépet állított szolgálatba a repülőgép-hordozók fedélzetén. Ahhoz, hogy a pilóták kiképzettsége megfelelő legyen az új, nagy sebességü gépekre, természetesen megfelelő oktató- és kiképzőtípusokra is sürgősen szükség volt. Már a koreai háború idején nyilvánvalóvá vált, hogy a flottának is haladnia kell a korral, hiszen a légcsavaros harci gépek nem vehették fel a versenyt a lényegesen gyorsabb és modernebb sugárhajtású típusokkal. Az első vonalban szolgáló századokat hamar át is fegyverezték az új technikára, a kiképzőalakulatok azonban csak fáziskéséssel követték őket. Ez a tény természetesen nagy veszélyeket rejtett magában, hiszen a légcsavaros gépekről komoly nehézséget okozott a pilóták átállása a sugárhajtású vasmadarakra, növekedett a balesetek száma, ugyanakkor csökkent a harcérték. Gyorsan tenni kellett valamit, ezért elhatározták egy új, kétüléses, kimondottan oktató- és gyakorlógép kifejlesztését. Fontos szempont volt, hogy egy egyszerü szerkezetü és olcsó típust hozzanak létre, melyet nagy mennyiségben és gyorsan lehet gyártani, a kiszolgálása és a kezelése pedig nem bonyolult. Ugyanakkor követelmény volt, hogy a gép a hordozók fedélzetéről is tudjon üzemelni, ami komoly terhelést jelent mind a sárkányszerkezetnek, mind a futómüveknek, a sós tengervíz okozta fokozott korrózióról nem is beszélve.

A harci gépekkel ellentétben az oktató- és gyakorlógépeket általában nem látják el rejtőszínekkel. Kivételek persze vannak, mint például a Magyar Légierő L–39 Albatrosai. A haditengerészeti T–2-esek igazán látványos festést kaptak, bemutatógépnek is jók lennének...

A nagy múltú North American repülőgépgyár is pályázott a tenderen, az általuk kifejlesztett, akkor még T2J névre hallgató prototípus 1957 decemberében szállt fel először. Eredetileg egy egyszerü, egy hajtómüves, középszárnyas konstrukciót alkottak a gyár mérnökei, melyben a növendék és az oktató egymás mögött foglalt helyet. Ez utóbbi megoldás a legelterjedtebb a hasonló feladatkörü gépeknél, ugyanakkor vannak olyan elméletek is, melyek szerint az egymás mellett, egy térben ülő oktató és növendék között jobb, közvetlenebb kapcsolat alakítható ki a kiképzés során, ami segíti a munkát. Érdekesség, hogy ez volt az első katonai kiképzőgép, melybe katapultülést építettek.

Jól látható, hogy a szívócsatornák és a hajtómüvek is a gép törzsének alsó részén kerültek elhelyezésre

Buckeye a fedélzeten. A kissé tömzsi törzs és a szinte mindenhol lekerekített forma inkább kedves, mintsem harcias külsőt kölcsönöz a gépnek

A gép végül 1959-ben állt szolgálatba, első hivatalos típusjele T2J–1 lett, ezt 1962-ben változtatták át – az egységesített nevezéktan alapján – a végleges T–2A-ra. Eredetileg egy darab Westinghouse J34–WE–46/48 hajtómüvet építettek a gépbe, de pár évvel később áttervezték, és két darab Pratt & Whitney J60–P–6 erőforrással szerelték fel. Ennek a változatnak – mely szüzfelszállását 1965-ben hajtotta végre – a típusjele már T–2B lett. A még későbbi T–2C már az erősebb General Electric J85–GE–4 hajtómüveket kapta. Az egy hajtómüves T–2A-k egyébként 1973-ig maradtak aktív szolgálatban, ezt követően már az összes alakulat a korszerübb verziókat repülte.Két további alváltozat is készült, a T–2D a venezuelai légierő számára, míg a T–2E a görög fegyveres erők igényeinek megfelelően lett kialakítva.

A gép beépített fegyverzettel nem rendelkezik, azonban függeszthetők rá gépágyúkonténerek, illetve kisebb bombák és rakétaindítók. A Buckeye-t egyébként a haladó szintü pilótaképzésre használják, gyakorlatilag teljes felkészítést lehet vele végrehajtani mind repüléstechnikailag, mind az alapvető harcászati elemeket tekintve.

Legfontosabb müszaki adatok:

 

T2C Buckeye

Hossz: 11 m Fesztávolság: 10,3 m Magasság: 4,5 mÜres tömeg: 3652 kg Maximális felszállótömeg: 5931 kg Hajtómü típusa: General Electric J85–GE–4Hajtómü teljesítménye: 13 kN Maximális sebesség: 834 km/h Hatótávolság: 1456 kmSzemélyzet: 2 fő (oktató és növendék)

A hosszú szolgálat alatt elöregedő gépekkel az 1990-es években megsokasodtak a müszaki problémák (1997-ben például három alkalommal is letiltották a típust), így elodázhatatlanná vált a nyugdíjazásuk. A haditengerészet hamarosan meg is kezdte a T–2-esek felváltását a sokkal korszerübb T–45 Goshawk típussal, mely a világszerte elterjedt és sikeresnek számító Bae Hawk alapjaira épült, annak továbbfejlesztett változatának tekinthető. Az utolsó Buckeye 2004 áprilisában landolt repülőgép-hordozón.

T–45 Goshawk, a high-tech utód. Vajon lesz-e olyan sikeres és hosszú életü, mint a Buckeye volt?

Számos példányt őriznek lekonzerválva az arizonai Davis-Monthan légibázison, ugyanakkor a kivont gépek közül sokat eladtak gyüjtőknek és civil felhasználóknak. Ezekkel a gépekkel rendszeresen tartanak bemutatókat a különböző repülőnapokon. Szerencsére az aviatikai múzeumoknak is jutott néhány példány, így a kiszolgált típust az utókor is megőrizheti emlékezetében.

Ötven év, hét gép. A születésnapi ünneplő kötelék Perdido Pass felett, nem messze a legendás pensacolai bázistól. Reméljük, legalább a repülőnapokon még sokáig láthatjuk a levegőben ezt a kedves formájú kis gépet

Fotó: US Navy

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-24 15:40:18
A cseh Aero Vodochody repülőgépgyártó vállalat a napokban jelentette be, hogy megkezdődött az ígéretes L-39NG kiképzőgép gyártása. Első körben négy példány épülhet meg.
2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 27., 12:31
Egy Budapest központú regionális cég homályos képe rajzolódik ki, ATR-ekkel, de egyelőre konkrét gépeknek nincs nyoma.
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.

  Legfrissebbek most

Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az alakulat Szomódon található helyőrségi lőterén ünnepelték fegyvernemi napjukat a tatai MH 25. Klapka György Lövészdandár 11. Harckocsi Zászlóaljának katonái július 25-én, kedden.