2017. 07. 23.
Lenke
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Radargyilkosok

JETfly  |  2002-10-23 13:43:00

A menyét (Mustela nivalis) 25-30 cm hosszúságú kisragadozó, amely - ha elővigyázatlan a gazda - képes igen nagy károkat okozni a baromfiudvarban. Több vidéken azt tartják róla, hogy a háziszárnyasok vérét issza, olyannyira vérszomjas ragadozó.

A menyétfélék családja arról híres és abban különbözik a többi ragadozótól, hogy egyedül is képes megölni a nálánál nagyobb állatokat.

Ebben az írásban azonban mégsem a menyétekről, ezekről az egyébként igen értelmes és élénk ragadozókról, hanem az átvitt értelemben vett rokonaikról, a légvédelmi radarok elpusztítására szakosított "Wild Weasel" (vadmenyét) feladatú harci gépekről lesz szó. A helyi háborúk kiértékelt tapasztalatai alapján nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezek nem kevésbé "vérszomjasak", ugyanis lokátorállomások százainak megsemmisítését lehet a számlájukra írni.

Az első "Wild Weasel" feladatkörü repülőgépek a vietnami háború idején jelentek meg és rövid időn belül bebizonyították létjogosultságukat. Azóta egy korszerü légierő sem nélkülözheti őket. Ezek a harci gépek speciális fegyverzetet hordoznak, amely elsődlegesen passzív irányítású lokátoros levegő-föld rakétákból áll. A "lokátorgyilkos" rakétákat több tíz kilométeres távolságból is képesek elindítani végzetes útjukra. A mai korszerü "halálszivarok" elől még akkor sincs menekvés, ha a rakéta indítását még korán észlelve, a radart kikapcsolják, hogy ne sugározzon ki árulkodó elektromágneses hullámokat.

Habár már a vietnami háborúban eredményesen alkalmazták a "Wild Weasel" gépeket, majd az azt követő helyi konfliktusokban is megjelentek egyre nagyobb mennyiségben, az akkori Szovjetunió parancsnokai nem ismerték föl (vagy nem akarták felismerni) ezek rendkívüli fontosságát. A kor azonban "döntésre vitte" a kérdést és megkövetelte az oroszoktól is, hogy kifejlesszenek és rendszerbe állítsanak ilyen feladatkörü repülőgépeket. Ezekről lesz ezúttal szó.

Az orosz "radargyilkosok"

A szovjet katonai vezetők is korán rájöttek arra, hogy milyen fontos tényező lehet egy esetleges háborúban az ellenséges légvédelem "elhallgattatása". Az elektronikai hadviselés fontossága az évek folyamán ugrásszerüen felértékelődött, és elért egy olyan szintet, hogy nélküle már nem lehet győztes háborút vívni. Ennek felismerése után - az 1960-as évek elején - a Szovjetunióban megkezdődtek az ilyen jellegü fejlesztések, melynek nyomán az évtized végére gyakorlatilag minden egyes bombázóezredet képesek voltak felszerelni elektronikus zavarótevékenységre szakosított repülőgéppel. Ellenben komoly problémát jelentett, hogy a mikroelektronika még világviszonylatban is gyerekcipőben járt, amelyhez képest az orosz technológiai színvonal jó pár lépésnyi lemaradásban volt. Ennek tudható be, hogy az első szovjet elektronikus zavaró/felderítő repülőgépek még bombázóméretüek voltak. Itt főként a Tu-16PP Badger-H/J, illetve Tu-142 Bear-F/J bombázóváltozatokra kell gondolni. Ezek terjedelmes mérete lehetővé tette, hogy a belterükben elhelyezhessék a csekély képességü (az amerikai rendszerekhez képest), ámde hatalmas tömeggel rendelkező berendezéseket, a sárkányszerkezet nagy felülete viszont a különféle antennák felszerelésére teremtett lehetőséget.

A katonai vezetők utasítására azonban meg kellett oldani a frontlégierő harci gépeinek elektronikai védelmét is. Erre a feladatra a nagy méretü repülőgépek alkalmatlanok voltak. A szovjet mérnökök először az IL-28 Beagle közepesbombázó speciális változatát készítették el, majd a Jakovlev-irodában megszületett a Jak-28PP Brewer-E, amely kisebb méretekkel, de nagyobb sebességgel és mozgékonysággal rendelkezett. A jelentkező problémák azonban ugyanazok voltak, mint korábban: a méret és a tömeg.

Mindez előrevetítette annak árnyékát, hogy más típust kell a feladat ellátására találni. Mindeközben az amerikai példa azt is megmutatta, hogy a feladatteljesítés szempontjából az a legoptimálisabb, ha az elektronikai harcot, valamint az ellenséges radarok megsemmisítését egyazon repülőgép végzi. Ez kijelölte a fejlődés, a fejlesztés "kötelező" irányát. Az új követelményeknek azonban az akkor rendszerben álló szovjet típusok egyike, így a Jak-28PP sem felelt meg. A mérnökök meglévő gondjait mindez csak növelte, ugyanis már nem csak az elektronikus berendezések méreteinek csökkentésével kellett megküzdeni, hanem a "radargyilkos" fegyverek - nyilvánvalóan a levegő-föld rakéták jöhettek szóba -, vezérlőrendszerek kifejlesztését is meg kellett oldani. Az sem tünt egyszerü feladatnak, hogy az elkészült rendszereket miképpen lehet majd egymással "összekötni", hogy azok hatékony komplex egységet alkossanak. A fentiekből következik, hogy a Jak-28-as ezeknek a követelményeknek nem tud megfelelni, ezért új repülőgép-típust, egyértelmüen valamilyen nagy teljesítményü vadásztípust kell találni. Ezek nyomán esett a választás a Mach 2,8-3 sebességre képes, fegyverzettel már rendelkező (igaz nem ehhez a feladatkörhöz passzoló) és nagy geometriai méretekkel bíró MiG-25 Foxbat elfogóvadászra. Mivel azonban ez a típus teljesen más célra készült - fegyverzetileg, elektronikailag stb. egyaránt -, előre számítani lehetett arra, hogy jelentős módosításokra, gyökeres átépítésre lesz szükség. Az új "radargyilkos Foxbat" végül is egy hibrid gép lett, amely számos pontján ötvözte a vadász- és az elektronikai felderítésre készült MiG-25-ös változatok tulajdonságait.

Miután a megfelelő repülőgép-típus kiválasztásra került, a mérnököknek viszonylag "egyszerü" feladatuk volt, hiszen ezt a gépet kellett olymódon átalakítani, hogy elláthassa az azóta nevesített feladatkört. Az amerikaiak erre a fontos feladatkörre nevet is találtak. Az ilyen repülőgépeket "Wild Weasel", vagyis vadmenyét névvel illették, emlékeztetve a kis méretü, de vérszomjas ragadozóra.

A teljes cikk az "Aranysas" újság 2002/10 októberi számában olvasható!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-07 16:13:34
Jövő májustól nem kevesebb, mint heti hat közvetlen járatot indít Budapestről New Yorkba és Chicagóba a lengyel LOT légitársaság, ezzel hatéves szünet után ismét lesz közvetlen légi összeköttetés az Egyesült Államok és Magyarország között. A lengyel légitársaság mindkét nagyvárosba a világ egyik legkorszerűbb repülőgépével, az amerikai Boeing 787-es Dreamlinerrel teljesíti a járatokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.