2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Mig-29SMT

JETfly  |  2002-09-28 14:14:00

A Mig-29-es fejlesztését a Szovjet Frontlégierő igényei alapján a ’70-es évek közepén kezdték meg a Mikojan vezette tervezőintézetben. Az volt a feladat, hogy egy könnyű frontvadász repülőgépet fejlesszenek ki, amely képes a harcmező feletti légifölény kivívására és biztosítására. Az első sorozatban gyártott változat, a 9-12-es gyártmány szolgálatba állítása a ’80-as évek első felében kezdődött, amit nem sokkal később a 9-13-as („Púpos”) követett.

A típus harcászati képességeinek hiányosságai hamar megmutatkoztak, így annak továbbfejlesztése mellett döntöttek. Az így elkészült új változatok (9-15, 9-31) sorozatgyártása azonban meghiúsult a „Keleti-blokk” összeomlása és a Szovjetunió felbomlása következtében. A kialakult gazdasági helyzetben a gazdag országok sem engedhetik meg új repülőeszközök rendszerbe állítását, így a legtöbben a már meglévő eszközeik modernizálása mellett döntöttek. A még megfelelő üzemidő tartalékkal rendelkező repülőgépek felújításáért folytatott harcba az RSK MIG is beszállt és elkészítette saját tervét a 9-12-es és 9-13-as gyártmányok modernizálására. Az elkészült „új”, többfeladatú típus a keresztségben a Mig-29 SMT (9-17-es gyártmány) nevet kapta. Az első teljesen átalakított példány 1998. áprilisában repült először és néhány héttel később már be is mutatkozott a berlini ILA-n.

A program során a korábbi típus legnagyobb hiányosságait próbálták megszüntetni, ami három fő terület köré összpontosult:

 Hatótávolság

 Fegyverzet

 Avionika

A 9-12-es gyártmány maximális hatótávolsága a 4.300 literes belső és az 1.500 literes törzs alatti pót üzemanyagtartállyal 2.100 km. Az új változatot alkalmassá tették a 9-13-as gyártmánynak már rendelkezésére álló 1.150 literes szárny alatti póttartályok hordozására, valamint kifejlesztettek egy új 1.600 literes gerinctartályt, ami még a „Púposnál” is jellegzetesebb külsőt kölcsönöz a repülőgépnek. Az immár közel kétszeresére növekedett üzemanyag készletével a gép maximális hatótávolsága mintegy 3.500 km-re nőtt. Emellett alkalmassá tették légiutántöltésre is, amihez a Malajziai Légierő Mig-29N-jeihez kifejlesztett és a gyakorlatban már tesztelt rendszert építették be. Ez kompatibilis a NATO-ban alkalmazott hajlékony tömlős légiutántöltési módszerrel.

A repülőgép harci terhelésének tömegét 4.000 kg-ra növelték és növelték az alkalmazható fegyverzet választékot. Az SMT légiharc fegyverzetében az eddig használt R-73 (AA-11) és R-27R (AA-10) mellett megjelent a Szu-27-esen alkalmazott nagyobb hatótávolságú R-27ER és R-27ET, valamint az aktív lokátoros önirányítású R-77 is. A legjelentősebb változás azonban a gép levegő-föld fegyverzetében érzékelhető, amelyben már precíziós vezérlésü fegyverek is helyet kaptak. Ennek következtében jelentősen nőttek a Mig-29 harcászati képességei. A repülőgép földi célpontok elleni fegyverzetében a már eddig is alkalmazható nem irányított rakéták (SZ-5, SZ-8, SZ-24) és hagyományos bombák mellett megtalálhatók a Kh-31A hajó elleni rakéta, a Kh-31P lokátor elleni rakéta, a Kh-29T TV vezérlésü rakéta, a KAB-500Kr TV vezérlésü bomba, valamint lézervezérlésü bombák és rakéták. Ezeken kívül még tervezik jelenleg fejlesztés alatt álló újabb fegyverek (K-77, K-37M, K-30) integrációját is.

Jelentős átalakításon estek át a repülőgép fedélzeti elektronikus rendszerei is. A Mig-29 korábbi változatainak N-019 fedélzeti lokátora csak a légi célok felderítésére, követésére és az R-27 rakéta irányítására volt alkalmas. Emellett nem volt megfelelő a lokátor zavarvédettsége és a földháttérben repülő célok ellen nem volt kellően hatékony. Elektronikus blokkok cseréjével és egy új, gyorsabb és nagyobb kapacitású számítógép alkalmazásával sikerült javítani ezeken a hiányosságokon. A továbbfejlesztett N-019MP lokátor a levegő-föld üzemmód mellett 15 méteres felbontási képességü térképező üzemmóddal is rendelkezik. Emellett alkalmassá vált az R-77-es rakéták vezérlésére is, amelyből egyszerre kettőt is képes két külön célpontra irányítani. A későbbiekben tervezik a Fazotron új N-010 ZSUK-M lokátorának beépítését a repülőgépbe.

A leglátványosabb átalakuláson a repülőgépvezető fülke esett át. A müszerfalat két nagyméretü 15 X 20cm-es, színes folyadékkristályos kijelző uralja, amelyek többek között a repülési adatok, a szenzoroktól érkező információk és a mozgó repülési térkép megjelenítésére szolgálnak. Emellett a müszerfal közepén néhány hagyományos müszer is helyet kapott tartalék jelleggel. Kicserélték a HUD-ot is, amelynek képét a hagyományos fénykép helyett már videón lehet rögzíteni. Ez nagyban megkönnyíti a repülési feladatok utáni kiértékelést. Ismereteink szerint a HOTAS rendszer nem került kiépítésre az átalakítás során, így a hajózónak továbbra is használnia kell a különböző rendszerek és üzemmódok kapcsolása során a kezelőpultokon található kapcsolókat.

Átalakításon ment át a navigációs rendszer is, amelyet nagyobb pontosságú lézergiroszkópos inerciális rendszerre cseréltek. Emellett a müholdas navigációs rendszer is beépítésre került. Továbbra is megtalálható az RSZBN közel-rádiónavigációs rendszer is a repülőgép berendezései között, de természetesen a külföldi megrendelőknek lehetőségük van nem orosz eredetü egyéb berendezések beépíttetésére is. Ezt nagyban megkönnyíti a beépített MIL-STD-1553 adatbusz rendszer.

A módosítások következtében növekedett a repülőgép tömege és légellenállása, de mivel a változtatások nem érintették a hajtómüvet, így ha kis mértékben is, de romlottak a repülőgép teljesítmény adatai. A tervek között szerepel a hajtómüvek későbbi cseréje is a még nem létező RD-43-asra, amelynek tolóereje teljes utánégetésen megközelíti a 100 kN-t.

Összefoglalva megállapíthatjuk, hogy a gyártónak jelentős előrelépést sikerült tennie a repülőgép korábbi hiányosságainak kiküszöbölésére, amely most már egy igazi többfeladatú repülőgép alakját kezdi felölteni. Ennek igazolását majd a gyakorlati tapasztalatok fogják megmutatni. Mindenesetre az Orosz Légierő anyagi lehetőségei függvényében 150-180 Mig-29SMT beszerzését tervezi és a MIG MAPO abban is reménykedik, hogy a gép más üzemeltetőitől is nyerhet további megrendeléseket.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.