2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen életmentő katapultülése, az Mk 10L

JETfly  |  2007-05-09 14:45:42

A katapultülés a jelenkor modern vadászgépeinek elengedhetetlen kelléke. A repülőgépek vészelhagyására szolgáló szerkezet biztosítja a gyors eltávolodást a repülőgéptől, a biztonságos földet vagy vízbe érést. 2007. április 19-én a Svéd Légierő egyik JAS-39C típusú vadászrepülőgépe leszállás közben balesetet szenvedett. A repülőgép pilótája katapultált, a jelenlegi információk szerint az életmentő rendszer önmagától lépett működésbe. A Gripen vadászgépekbe a Martin-Baker 10L típusú ülést szerelték. A híres cég gyártmányai eddig több mint hétezer, idén tizenhárom ember életét mentették meg.

Az Mk 10 típusú katapultülést 1973-ban állították szolgálatba. A Gripen vadászgépekbe a SAAB és a Martin-Baker között 1983 májusában aláírt szerződés alapján építették be.

Az Mk 10 ülésen jelentős változásokat mutattak be az előző rendszerekhez képest, a legfontosabb fejlesztés, hogy csökkentsék a kilövés és az ejtőernyő kibomlása közötti időtartamot.

A könnyü, alacsony árú Mk 10L katapultülést az Mk 10-es szériából fejlesztették ki, hogy eleget tegyen azoknak a felhasználási igényeknek, ahol a sárkányszerkezet súlya és a rendelkezésre álló hely elsődleges kritériumok.Az Mk 10L súly- és helymegtakarító előnyeit úgy valósították meg, hogy az ülés megtartotta az Mk 10 széria teljesítménytulajdonságait. A több mint 500 végrehajtott kilövési teszttel az Mk 10L a legjobban tesztelt katapultülés világszerte.A JAS-39 Gripenen kívül az Mk 10L-t jelenleg az alábbi repülőgépekben alkalmazzák még:Aeritalia AMX, IAI Lavi, Aermacchi 339, IAR Jurom, AMD Mirage, IAR 99, BAe Hawk, Nanchang A5, BAe EAP, Nanchang K8/L8, CASA C101, Nanchang F5, Chengdu F7, Embraer/Shorts Tucano, SIAI Marchetti S211, Eurofighter EFA, Sikorsky X-Wing, Gulfstream Perigrine, Soko Super Galeb.

Szerkezeti felépítésA Mk 10L katapultülést négy fő egységben tervezték: a katapult, a fő tartószerkezet, a kagylóülés és az ejtőernyőegység, mely nagymértékben leegyszerüsíti és felgyorsítja a karbantartási tevékenységeket. A kagylóülés gyorsan, hatástalanítás és a fő tartószerkezet kiszerelése nélkül is kiemelhető anélkül, hogy eközben a pilótafülke tetejének eltávolítása szükségessé válna. Hasonló módon a teljes katapultülés is gyorsan ki- és beszerelhető. Mivel a pilótafülke tetejének eltávolítása nem szükséges, ezzel értékes karbantartási idő spórolható meg.

A burkolat rugalmas kivitele

A Mk 10L katapultülés méretét, helyigényét úgy választották meg, hogy az számos repülőgéptípusba beépíthető legyen. A burkolat rugalmas kivitele lehetővé teszi, hogy a katapultülés tökéletesen illeszkedjen bármely létező vagy jövőbeni pilótafülke helykorlátaihoz.

Alacsony alapár

A súlycsökkentő tanulmányok során egy párhuzamos költségmegtakarítási program, amennyire csak lehetett, leegyszerüsítette a gyártási folyamatot is. Mindezek, a legújabb gyártási eljárások alkalmazásával, beleértve a számítógép-programozású szalagvezérlésü gépeket, egy meglehetősen versenyképes árat valósítottak meg.

Teljesítmény

Az Mk 10 üléstervezése során a gyártó egy megközelítőleg négyezer, vészkörülmények között elvégzett katapultáláson alapuló tanulmányt készített. Megállapították, hogy a kritikus körülmények között végrehajtott katapultálások többsége földközelben, gyors süllyedés során, kevesebb mint 70 fokos bedöntésben következett be. Megfigyelték, hogy csak nagyon kevés olyan eset volt, mely során a katapultálást háton repülésben hajtották végre, és azok is vagy százötven méter felett, vagy kis magasságban, süllyedés közben történtek, melyek bármely katapultrendszer adottságait meghaladták volna. Ezáltal nyilvánvalóvá vált, hogy ha a kilövési/indítási adottságokat azon a területen fejlesztik, mely során a legkritikusabb katapultálások jelentkeznek, sokkal jelentősebb előrelépést érhetnek el az életmentési lehetőségek terén, mintha néhány specifikáció által meghatározott teoretikus kritériumokra támaszkodnának. A 10L ülést ezek figyelembevételével tervezték meg, és teljesítménye különösen kiemelkedő meredek süllyedésben, kis magasságban. A rendszer egyszerü, hatékony és mindezeken túl nagyon megbízható.Az ülés kilövőmechanizmusa egy elsődleges és két másodlagos piropatronból áll, melyek fokozatosan lépnek müködésbe, ezáltal biztosítva, hogy a repülőgép-vezetőre ható terhelés nem haladja meg a 18-20G-t, ami 0,19 másodpercig hat. Annak érdekében, hogy a pilóta ne ütközzön a függőleges vezérsíkkal, az ülés röppályája kissé balra dől. Az ülés piromechanizmusának müködésbe lépése előtt a fülketetőt egy beágyazott robbanózsinór apró darabokra robbantja. A kétüléses változatnál a hátsó repülőgépvezető-fülkében a fülketető szétrobbanása és az ülés kilövése közötti rövid pillanatban egy légzsák nyílik ki, majd le is ereszt, hogy megvédje a pilótát a szétrepülő szilánkoktól. A hátsó ülés röppályája jobbra dől, a két repülőgép-vezető biztonságos elszeparálása érdekében.

Az Mk 10L az alábbi körülmények között alkalmazható:

– 1150 km/h sebességig kis magasságban/1,8 Mach sebességig nagy magasságban– maximum 16 000 méteres magasságig– zéró magasságban, zéró sebességnél (a pilóta 70 m-es magasságba repül)– 100 méteres magasságig háton repülésben– 700 méteres magasságig függőleges zuhanásban– +6G és –3G terhelési határon belül

Irányítható mentőernyőA JAS-39 Gripenbe szerelt mentőernyők első csoportjának süllyedési sebessége 3 m/s volt, mely az ernyő irányítása közben sem változott (ez volt Svéd Légierő első irányítható mentőernyője). A második tételtől kezdődően irányítás nélkül a süllyedési sebesség csupán 0,5 m/s, míg irányítás közben ez az érték 3 m/s. Attól eltekintve, hogy a pilóta számára ez jobb lehetőséget biztosít a legkedvezőbb landolási pont kiválasztására, a kisebb süllyedési sebesség a cselekvőképtelen állapotban lévő repülőgép-vezetők számára is biztonságosabb.

Megnövelt karbantartási intervallumokAz Mk 10L-t speciálisan úgy tervezték, hogy karbantartási igénye egyszerü és minimális legyen. A katapultülés kötelező karbantartása kétévente egy alkalom, melynek elvégzése csupán egy munkanapot igényel. A karbantartás a repülőgép rendelkezésre állásától függően a 23. és a 25. hónap között szabadon tervezhető, más kötelező/időszakos karbantartással összevonható, így csupán annak szükségessége miatt nem kell a légi jármüvet a földön tartani. A rakétahajtómü beépített élettartama 10 év, és a pótalkatrészek, valamint az eszközök is relatíve olcsók. A 10L tulajdoni költsége szinte a legalacsonyabb a mai modern katapultrendszerek között mind a munkaerőigény, mind pedig a finanszírozási feltételek tekintetében.

A Martin-Baker magas technológiai színvonalával a világ egyik legjobb, legmegbízhatóbb katapultüléseit gyártja. Eredményeik legérdekesebb bizonyítéka a Martin-Baker „The Ejection Tie Club”, amit Sir James Martin alapított. A zártkörü klubnak csak azon pilóták lehetnek tagjai, akik életét egy Martin-Baker katapultülés mentette meg. Az újdonsült „szerencsés” klubtagok egy jellegzetes nyakkendőt kapnak, melynek mintázatában a repülőgépeken látható, a katapultülés kilövésére figyelmeztető jel látható. Jelenleg több mint ötezer taggal rendelkezik ez a klub, melynek 1991 óta női tagja is van. Ehhez a klubhoz csatlakozott a Svéd Légierő pilótája, aki 2007. április 19-én sikeresen katapultált egy Mk 10 üléssel egy JAS-39C vadászgép fedélzetéről. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.