2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

British Aerospace-Hawk

JETfly  |  2002-09-10 15:08:00

Hawk. Láthattuk magyar és külföldi repülőnapokon, a Red Arrows bemutatóin és most Kecskeméten gyakorol négy repülő, hogy magyar kollegáikkal kiképzési feladatot lássanak el.

A hatvanas években a RAF elérkezettnek látta az időt, hogy több kiképző típusát eggyel váltsa fel. A tervek szerint az új repülőnek az oktatás mellett a fedélzeti fegyverek alkalmazásának gyakorlására is alkalmasnak kellett lennie.

A pályázatra több cég jelentkezett Versenyben állt egymással a Northrop T-38 Talon, Az Aeromacchi MB-326, az Alpha Jet valamint a hazai British Aerospace HS (Hawker Siddeley) 1182. A pályázaton érdekes módon a még csak papíron létező HS 1182 került ki győztesen. Az olcsó beszerzési és üzemeltetési költségek valamint a jó teljesítmény volt a döntő. A prototípus 1974. Augusztus 21-én emelkedett először a levegőbe. Az elkészült gép repülési tesztjei során bebizonyította, megérdemelte a győzelmet, több paramétere is jobb lett, mint ahogy várták. Az új típus a Hawk TMk1 jelzést kapta a királyi légierőben és 1976-tól csapatszolgálatba állították. A British Aerospace a gép sikerein felbuzdulva szerette volna más nemzetek légierejének is értékesíteni a Hawkot. Szerencséjük volt, mert a RAF ingyen reklámot adott a kezébe. A Red Arrows-t Hawkokkal szerelték fel. Ennél nagyobb lehetőség nem is kellett a gyárnak. Egy-egy airshown több ezer szakértő és kívülálló szem figyelheti, mit tud a gép. A siker nem is váratott magára. Több mint húsz ország rendelt a típusból. Az érdekesség, hogy egy-egy nemzet gépeit különböző típusjellel látta el a gyártó. Például Finnország: Mk51; Indonézia Mk 53 stb. A megrendelők között volt az amerikai haditengerészt, aki saját igénye szerint kérte a gépet átalakítani. Megerősítették a szerkezeti elemeket, alkalmassá tették anyahajó fedélzeti üzemeltetésre (fékhorog, orrfutó átalakítás) és növelték az élettartamát. Ez a gép lett a T-45 Goshawk. A nyolcvanas évek végén egyre több probléma merült fel a rendszerbe állított Hawkokkal. A gépek szárnyaiban fáradásos repedések tüntek fel. A gyár rögtön áttervezte a szárnyakat. A szárnak javítása nem volt lehetséges, így a sérült gépeket új szárnyakkal szerelték fel. Később más fődaraboknál jelentkezett hasonló probléma, amiket szintén kicseréltek. A British Aerospace a nyolcvanas évek elejétől tovább fejlesztette sikeres típusát. Ennek a munkának eredménye a Hawk 100.

Mi változott?

A pilóta fülkék teljesen átalakultak. A müszerfalak egy negyedik generációs gép jegyeit viselik. Nagy látószögü HUD, három nagyméretü LCD kijelző

A sárkányszerkezetet az észlelt hibák miatt megerősítették, növelték a repülő élettartamát.

Jellegzetes tulajdonsága a besugárzásjelző szögletes antennája a függőleges vezérsík belépő élein.

Hajtómü. A megnövelt tolóerejü Adour 871-et kapta az új típus.

Sajnos a fejlesztés során a ma már elengedhetetlen fedélzeti lokátort nem kapta meg a Hawk 100.

A géppel a magyar pilóták nemcsak ebben a pár napban ismerkedhetnek. Már Kanadában tartózkodik az a tizenegy pilóta, akik jelenleg is ezen a gépen fejlesztik repülő tudásukat és leendő pilótáink is ezen a típuson sajátítják el a repülés alapjait az NFTC bázisán.

Müszaki adatok

Típus: Bae Hawk Mk60

Hajtómü: 1 db 25,4 kN tolóerejü Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 861 típ. Kétáramú gázturbinás sugárhajtómü

Teljesítmény

Max. sebesség: 1.2M

Emelkedő képesség tengerszinten:60m/s

Szolgálati csúcsmagasság: 15.240 méter

Harci hatósugár, 2.268 kg teherrel:998 km

Tömeg:

Szerkezeti: 3.636 kg

Max. felszálló: 8.568 kg

Méretek

Fesztávolság: 9.39 méter

Hossz, Pitot nélkül: 11.7 méter

Magasság: 3.99 méter

Szárnyfelület: 16.69 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.