2017. 01. 16. hétfő
Gusztáv
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

British Aerospace-Hawk

JETfly  |  2002-09-10 15:08:00

Hawk. Láthattuk magyar és külföldi repülőnapokon, a Red Arrows bemutatóin és most Kecskeméten gyakorol négy repülő, hogy magyar kollegáikkal kiképzési feladatot lássanak el.

A hatvanas években a RAF elérkezettnek látta az időt, hogy több kiképző típusát eggyel váltsa fel. A tervek szerint az új repülőnek az oktatás mellett a fedélzeti fegyverek alkalmazásának gyakorlására is alkalmasnak kellett lennie.

A pályázatra több cég jelentkezett Versenyben állt egymással a Northrop T-38 Talon, Az Aeromacchi MB-326, az Alpha Jet valamint a hazai British Aerospace HS (Hawker Siddeley) 1182. A pályázaton érdekes módon a még csak papíron létező HS 1182 került ki győztesen. Az olcsó beszerzési és üzemeltetési költségek valamint a jó teljesítmény volt a döntő. A prototípus 1974. Augusztus 21-én emelkedett először a levegőbe. Az elkészült gép repülési tesztjei során bebizonyította, megérdemelte a győzelmet, több paramétere is jobb lett, mint ahogy várták. Az új típus a Hawk TMk1 jelzést kapta a királyi légierőben és 1976-tól csapatszolgálatba állították. A British Aerospace a gép sikerein felbuzdulva szerette volna más nemzetek légierejének is értékesíteni a Hawkot. Szerencséjük volt, mert a RAF ingyen reklámot adott a kezébe. A Red Arrows-t Hawkokkal szerelték fel. Ennél nagyobb lehetőség nem is kellett a gyárnak. Egy-egy airshown több ezer szakértő és kívülálló szem figyelheti, mit tud a gép. A siker nem is váratott magára. Több mint húsz ország rendelt a típusból. Az érdekesség, hogy egy-egy nemzet gépeit különböző típusjellel látta el a gyártó. Például Finnország: Mk51; Indonézia Mk 53 stb. A megrendelők között volt az amerikai haditengerészt, aki saját igénye szerint kérte a gépet átalakítani. Megerősítették a szerkezeti elemeket, alkalmassá tették anyahajó fedélzeti üzemeltetésre (fékhorog, orrfutó átalakítás) és növelték az élettartamát. Ez a gép lett a T-45 Goshawk. A nyolcvanas évek végén egyre több probléma merült fel a rendszerbe állított Hawkokkal. A gépek szárnyaiban fáradásos repedések tüntek fel. A gyár rögtön áttervezte a szárnyakat. A szárnak javítása nem volt lehetséges, így a sérült gépeket új szárnyakkal szerelték fel. Később más fődaraboknál jelentkezett hasonló probléma, amiket szintén kicseréltek. A British Aerospace a nyolcvanas évek elejétől tovább fejlesztette sikeres típusát. Ennek a munkának eredménye a Hawk 100.

Mi változott?

A pilóta fülkék teljesen átalakultak. A müszerfalak egy negyedik generációs gép jegyeit viselik. Nagy látószögü HUD, három nagyméretü LCD kijelző

A sárkányszerkezetet az észlelt hibák miatt megerősítették, növelték a repülő élettartamát.

Jellegzetes tulajdonsága a besugárzásjelző szögletes antennája a függőleges vezérsík belépő élein.

Hajtómü. A megnövelt tolóerejü Adour 871-et kapta az új típus.

Sajnos a fejlesztés során a ma már elengedhetetlen fedélzeti lokátort nem kapta meg a Hawk 100.

A géppel a magyar pilóták nemcsak ebben a pár napban ismerkedhetnek. Már Kanadában tartózkodik az a tizenegy pilóta, akik jelenleg is ezen a gépen fejlesztik repülő tudásukat és leendő pilótáink is ezen a típuson sajátítják el a repülés alapjait az NFTC bázisán.

Müszaki adatok

Típus: Bae Hawk Mk60

Hajtómü: 1 db 25,4 kN tolóerejü Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk 861 típ. Kétáramú gázturbinás sugárhajtómü

Teljesítmény

Max. sebesség: 1.2M

Emelkedő képesség tengerszinten:60m/s

Szolgálati csúcsmagasság: 15.240 méter

Harci hatósugár, 2.268 kg teherrel:998 km

Tömeg:

Szerkezeti: 3.636 kg

Max. felszálló: 8.568 kg

Méretek

Fesztávolság: 9.39 méter

Hossz, Pitot nélkül: 11.7 méter

Magasság: 3.99 méter

Szárnyfelület: 16.69 m2

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:
2017-01-10 15:20:56
A védelmi és biztonsági profilú Saab megrendelést kapott a korai előrejelző és légtérellenőrző (Airborne Early Warning and Control) szegmensen belül, körülbelül 236 millió USD értékben.
2017-01-04 09:26:14
A II. világháború történelméért rajongók és persze a hagyománytisztelő brit polgárok egyik kedvelt célpontja az a gyönyörű emlékmű, amely a földről s a levegőből szemlélve egyszerre emlékeztet és mesél a repülésről, a háborúról, a helytállásról. Üdvözlet Capel-le-Ferne-ből!
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.
2017. 01. 12., 09:22
A motoros repülés centenáriumának évében német pilóták emlékrepülést szerveztek Magyarországra, így tisztelegve Almásy László pilóta, Afrika-kutató emléke előtt.
2017. 01. 11., 10:47
Ukrán helyett orosz típus, katonai és polgári célokra. Vállszárny, T-vezérsík, hátsó rámpa, tavaszi bemutatkozás, nyári szűzfelszállás.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most