Tavaly december végén az indiai Hindustan Aeronautics (HAL) egy hétszázmilliós, közös kockázatú megegyezést kötött az oroszországi Irkut Corporation gyárral egy hatvantonnás többfeladatú szállító repülőgép (MRTA) gyártásáról.
A megállapodás szerint az MRTA tervezését a HAL és az oroszországi Iljusin Tervezőiroda végzi majd, a repülőgépet az Irkut fejleszti ki. Az Irkut az egyik fő befektető negyven százalékkal, és egyben a program orosz koordinátora. Az indiai HAL számára ez az együttmüködés is része azon üzleti elképzelésüknek, amely szerint a világ legfontosabb katonai és civil repülőgépgyártóival együttmüködve közös projektekkel háromszorozzák meg a cég forgalmát, és 2011-re elérjék a 3 milliárd dollárt.
Az MRTA-t a tudósításokban egy hatvantonnás, százüléses repülőgépként mutatták be, amivel a katonai szállítórepülőgép-piacot vették célba. Feltehető a kérdés: ez a gép váltja fel Indiában a jelenlegi Il-76 repülőket, vagy versenyezni fog a piacért az Airbus A400M típusával? Az Irkut számításai alapján a hatvantonnás felszállótömeggel rendelkező repülő közel húsz tonna hasznos súlyt tud levegőbe emelni, ami hasonló kapacitás, mint, amire az An-12 vagy a C-130J Hercules képes. Az eddig nyilvánosságra hozott illusztrációk alapján a leendő repülőgép nagyon emlékeztet a hetvenes években törölt amerikai AMST program repülőgépére, amiből későbbiekben a nagyobb méretü C-17 épült. Az MRTA várható bemutatását 2015 és 2020 között tervezik.
A repülőgép jövőjét nagy arányban befolyásolja a jelenlegi erős verseny ezen a piacon és az itt számító szállítási képesség tonnánkénti ára. Az Alenia C-27J Spartan repülőgépe 12 tonna szállítókapacitással rendelkezik, és egy-egy példány ára harmincöt-negyven millió dollár. A Lockheed Martin C-130J Herculese húsz tonna szállítására képes hatvanötmillió dollárért. Az Airbus A400M a tervek szerint harmincöt-harminchét tonnát tud levegőbe emelni száz-százhúsz millió dollárért. A legnagyobb kapacitású C-17 Globemaster III nyolcvantonnás kapacitást tud magáénak közel kétszáznegyvenmillió dollárért. A számítások szerint egy-egy szállítógépnél hárommillió dollárba kerül egy tonna rakomány elszállítása.
Az Irkut a tervei szerint nem csak a jelenlegi An-12 és C-130 Herculesek üzembentartóit célozza meg új repülőgépével. Fontos piaci szegmensnek tekintik a jelenleg An-26 típusú repülőgépet alkalmazók is, mivel sokkal szélesebb körben tudják majd használni az MRTA-t. A tervek szerint a HAL és az Irkut az ICAO szabványainak megfelelő katonai szállítógépet ajánl közel a C-27J Spartan áráért, modern elektronikával és egy C-130J Hercules tulajdonságaival felszerelve.
A projekt több kilátással is számolhat. Az egyik, ha sikerül a nemzetközi piacon eladni az MRTA-t, ha nem, Indiának és Oroszországnak lesz egy új szállítógépe, és mindkét ország repülőiparágának hasznot hoz ez a program. Az Irkut szerint az indiai légierő negyvenöt, Oroszország további száz ilyen gépet szándékozik vásárolni katonai, illetve polgári hasznosításra.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.