2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az AS30-as rakéta

JETfly  |  2007-01-15 10:20:17

A francia Aerospatiale már az ötvenes évek elején megkezdte a földi célok elleni irányított repülőgép-fedélzeti fegyverek fejlesztését, amely rendkívüli kihívást jelentett az akkori technológiai színvonalon. Az 1955-re elkészült AS20 ennek ellenére beváltotta a hozzá fűzött reményeket, ilyen kis méretben addig még nem sikerült megfelelő pontosságú fegyvert szolgálatba állítani.

A mindössze 132 kg-os rakétát rádiósparancs-közlő távirányítással lehetett célra vezetni, természetesen csak nappal, jó látási viszonyok között. A rávezető rendszer viszonylag egyszerüen és megbízhatóan müködött, a fegyver pusztító ereje azonban a csekély méretü harci rész miatt csak „puha“ célok megsemmisítését tette lehetővé, ezért az Aerospatiale vezetése a továbbfejlesztés mellett döntött.

Az AS30-nak teljesen azonos irányító rendszer mellett már sokszorosára növelt romboló ereje volt, az 520 kg-os induló tömeg csaknem felét tette ki a 240 kg-os harci rész, amely nem volt más, mint egy szabványlégibomba. Az acélköpeny vastagságától és a gyújtóberendezéstől függően így lehetővé vált betonerődítmények megsemmisítése is.

Az AS30 1960-ban állt szolgálatba, de a lövészeteken nem mindig volt sikeres, mivel párás levegő esetén a pilóták könnyen szem elől téveszthették. Ennek kiküszöbölésére a vadászbombázók célzóberendezését kiegészítették egy infravörös eszközzel, amely jól „látta“ a rakéta hajtómüvéből kiáramló forró gázokat, és ennek alapján a pilóta elvégezhette a rávezetést.

A rádiósparancs-közlő távirányítás módszere gyorsan elavult. Hasonló rendszert alkalmaztak az amerikai Bullpup, illetve később az orosz H–23-as, valamint H–66-os rakéta esetében is, de mindenhol ugyanúgy szembesültek a kötöttségekkel. A pilóták számára problémát okozott, hogy a becsapódásig „vezetni“ kell a rakétát, a részben automatizált vagy teljesen manuális módszerrel, miközben a repülőgép nem manőverezhetett.

A továbblépésre azonban sokat kellett várni, csak a hetvenes évekre jutott olyan szintre a technológia, hogy a francia tervezők kifejleszthették saját félaktív lézeres önirányító rendszerüket. Az AS30L rakéta azonban egy további bonyolult és drága eszköz, a lézeres célmegjelölő párhuzamos alkalmazását igényelte.

Az Aerospatiale bevonta a továbbfejlesztésbe a Thomson CSF céget, amely élen járt az elektronikus berendezések tervezése terén. Ők dolgozták ki a TVM 585 Ariel félaktív lézeres keresőfejet az AS30L számára, de a célmegjelölőhöz nekik is segítséget kellett igénybe venni. Az amerikai Martin Marietta több licenc átadásával járult hozzá az ATLIS típusú lézeres célmegjelölő konténer kifejlesztéséhez. A girostabilizált optikával ellátott eszköz a kiválasztott célra irányítja az 1,06 mikron hullámhosszúságú lézersugarat, és rajta tartja a repülőgép korlátozott manőverei közben is.

A lézeres eszközök fejlesztése elhúzódott, így 1977-ben még csak irányító rendszer nélkül kezdődhettek meg az AS30L kísérleti lövészetei. A tesztekhez az első nyolc rakétát a meglévő régi változatokból alakították át, további hat már új gyártású volt. Csak 1980-ben kerülhetett sor az első irányított lövészetre, és további nyolc évre volt szükség, mire a fegyver csapatszolgálatba állhatott a francia légierőben. A Jaguar fedélzetén már 1985-ben lezajlottak az integrációs tesztek, majd a Mirage F1 és 2000 fedélzetén is rendszeresítették. 1992-ben az F–16-osokkal is lezajlottak a próbák, mivel több ország igényelte az integrációt. Ebben a General Dynamics aktívan részt vett, hiszen nekik is érdekük volt, hogy a Fighting Falcon lehetséges arzenálja minél szélesebb legyen.

A francia haditengerészeti légierő-állományában 1996-tól jelent meg a fegyver, miután rendszerbe álltak a korszerüsített Super Etendard gépek, amelyek már alkalmasak voltak az ATLIS használatára.

Az AS30 különböző változataiból 3780 készült, ebből közel ezer volt az L típus. A francián kívül rendszeresítette a rakétát a dél-afrikai, az egyiptomi, az indiai, az iraki, a jordániai, a német, a nigériai, az ománi, a pakisztáni, a perui és a venezuelai légierő is.

Az 520 kg induló tömegü, 3,65 méter hosszú, 0,342 méter átmérőjü, egyméteres fesztávolságú rakéta felépítése csak részben követi a megszokott sémát. Orrában található átlátszó üveg mögött a lézerdetektor, a kormányparancsokat kidolgozó egység, a robotpilóta és a gyújtóberendezés. A rendelkezésre álló helyet nem használták ki teljes mértékben, a rakéta viszonylag nagy átmérője a harci résznek köszönhető. Utóbbi többféle változatban áll rendelkezésre, a legelterjedtebb a nagy átütőerejü betonromboló változat, amelyet késleltetve robbantanak fel. Az acélköpenyes harci rész mögött található a hajtómüszekció, körülötte kereszt alakban szerelték fel a nyilazott szárnyakat. Az SNPE cég által kifejlesztett hajtómünek két fokozata van. Hátul található a mindössze két másodperces égésidejü gyorsító fokozat, amelynek égésgázai két fúvócsövön át távoznak. Előtte és a harci rész között építették be a menetfokozatot, amely 21 másodpercig üzemel, és kis tolóerővel tartja az elért kb. 1,3 Mach sebességet. Ennek fúvócsövét a gyorsító fokozat közepén vezették keresztül. A rakéta aktív szakasza 21 másodperc, vagyis a hajtómü kiégését követően már nem müködőképes. Ez ellentétben áll számos más kategóriájú rakétatípussal, de azok teljes egészében aerodinamikai kormányzásúak. Az AS30 ezzel szemben repülési pályáját a menetfokozat tolóerővektorának eltérítésével módosítja. A kiömlő keresztmetszetnél négy, elektromágnesek által mozgatott kis deflektort helyeztek el, amelyek néhány fokra eltérítik a gázsugarat. Ezenfelül négy további, kis felületü, tároláshoz behajtható kivitelü stabilizálókormány is található a rakéta törzsvégén, amelyek a hossztengely körüli forgást csillapítják. A fedélzet energiaellátásáról termoakkumulátor gondoskodik, amely hosszú tárolási idejü és nem igényel rendszeres cserét. A rakétát két részre szétbontva, leszerelt szárnyakkal tárolják hermetikus konténerekben, a felhasználás előtti összeszerelés és ellenőrzés gyorsan elvégezhető.

Az AS30L maximum 12 km távolságban lévő földi vagy vízi célpontok ellen vethető be, de ma már helyettesíthetik a különböző irányított bombák is, ezért a gyártását beszüntették.

Harci alkalmazására először az iraki légierőben került sor. A 240, a nyolcvanas években megvásárolt rakéta többségét felhasználták az Irán elleni háború befejező szakaszában. 1991-ben a Desert Storm hadmüveletben részt vevő francia erők Jaguar vadászbombázói 60-at indítottak a Kuvait területén lévő iraki célpontok ellen, a rakéták 97%-a pontosan célba talált. 1995-ben Boszniában, majd 1999-ben a koszovói válság idején vetették be az AS30-asokat, de csak kis mennyiségben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-20 16:35:52
Kellemes nyári hétvégére készült mindenki. Tervezgettük mivel is teljenek az elkövetkező napok. Volt, aki a strandolást favorizálta, más egy közös focimeccs nézésre invitálta barátait és páran a borutcában szerettek volna bort kóstolni. Már előre éreztük a finom vörös bor izét, mikor csörgött a telefon. A telefon most nem a jó barát szerepét játszotta. Rossz hírt közölt. Fehérgyarmat közelében lezuhant a Magyar Honvédség L-39 Albatros típusú repülőgépe és a fedélzetén repülők életüket vesztették. A gondolatban kortyolt bor íze rögtön megkeseredett és az eltávozott pilótákra, barátokra, Janicsek Andrásra és Ignácz Zoltánra gondoltunk.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.