A Volvo RM12 a Volvo és a General Electric közötti együttműködés terméke, mely a General Electric F404 hajtóművön alapul.
Kis tömeg - nagy tolóerő
A Volvo RM12 egy két-forgórészes, kis kétáramúságifokú, kétáramú sugárhajtómü, melyet utánégetőtérrel láttak el. Az utánégetés a minimális és maximális utánégetés üzemmódok között fokozatmentesen állítható. A hajtómü kompresszora egy három-fokozatú ventillátorból és egy hét-fokozatú nagynyomású kompresszorból áll, melyeket külön-külön egy-fokozatú turbinák hajtanak. A kompresszor állítható álló-terelő lapátkoszorúi biztosítják a hajtómü nagy stabilitási tartalékát a szívócsatorna instabil és a hajtómü átmeneti üzemmódjain. Ezen felül a ventilátor kialakítása olyan, amely jól viseli az idegen tárggyal és madárral történő ütközést.
A Volvo RM12 nagy tolóerő-tömeg aránnyal rendelkezik köszönhetően a ventilátor és a kompresszor optimalizált aerodinamikájánaknak valamint a turbina előtti magas gázhőmérsékletnek. A hajtómü fejlesztésénél új anyagokat és fejlett hütési technológiát is alkalmaztak.Elektronikus vezérlőrendszer
A Volvo RM12 teljes körü digitális hajtómü vezérlőrendszerrel (FADEC) rendelkezik, amely optimalizálja a hajtómü ciklusait, vezérli a hajtómü állapotfigyelő rendszert (ECMS) és a beépített önellenőrző rendszert (BIT). A vezérlőrendszer néhány biztonsági feladatot is ellát és egy különálló hidro-mechanikus tartalék tüzelőanyag vezérlő rendszer is biztosítja a magas szintü egyhajtómüves repülés biztonságát.
Technikai jellemzők
A hajtómü típusa: Kétforgórészes, utánégetőtérrel ellátott, kis kétáramúságifokú, gázturbinás, sugárhajtómü.
Ventilátor: Három-fokozatú, axiális. Állítható az előterelő lapátkoszorú és az első fokozat álló- terelő lapátkoszorúja.
Nagynyomású kompresszor: Hét-fokozatú, axiális. Állítható az előterelő lapátkoszorú valamint az első és második fokozat álló-terelő lapátkoszorúja.
Égőtér: Gyürüs.
Nagynyomású turbina: Egy-fokozatú, axiális. Levegőhütéses egykristály lapátok.
Kisnyomású turbina: Egy-fokozatú, axiális. Levegőhütéses egykristály lapátok.
Gázkivezető rendszer: Nagy utánégetési fokú utánégetőtér. Az utánégetőteret felszerelték egy cserélhető, levegőhütéses, radiális lángstabilizátorral valamint hidraulikus müködtetésü, Laval típusú gázsebesség fokozóval.
A hajtómü adatai
Teljes hossza: 4,04 m
Maximális átmérője: 0,884 m
Száraz tömege: 1055 kg
Kétáramúsági foka: 0,31:l
Sürítési viszonya: 27,5:l
Tolóerő teljes utánégetéssel: 80,5 kN
Tolóerő maximál üzemmódon: 54,0 kN
Tolóerő alapgáz üzemmódon: 1,45 kN
Tüzelőanyag fogyasztás utáégetéssel: 50,6 mg/Ns
Tüzelőanyag fogyasztás utánégetés nélkül: 23,9 mg/Ns
Levegőfogyasztás: 68 kg/s
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.