2016. 12. 11.
Árpád
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Gripen hajtóműve a Volvo RM12

JETfly  |  2002-05-08 16:47:00

A Volvo RM12 a Volvo és a General Electric közötti együttműködés terméke, mely a General Electric F404 hajtóművön alapul.

Kis tömeg - nagy tolóerő

A Volvo RM12 egy két-forgórészes, kis kétáramúságifokú, kétáramú sugárhajtómü, melyet utánégetőtérrel láttak el. Az utánégetés a minimális és maximális utánégetés üzemmódok között fokozatmentesen állítható. A hajtómü kompresszora egy három-fokozatú ventillátorból és egy hét-fokozatú nagynyomású kompresszorból áll, melyeket külön-külön egy-fokozatú turbinák hajtanak. A kompresszor állítható álló-terelő lapátkoszorúi biztosítják a hajtómü nagy stabilitási tartalékát a szívócsatorna instabil és a hajtómü átmeneti üzemmódjain. Ezen felül a ventilátor kialakítása olyan, amely jól viseli az idegen tárggyal és madárral történő ütközést.

A Volvo RM12 nagy tolóerő-tömeg aránnyal rendelkezik köszönhetően a ventilátor és a kompresszor optimalizált aerodinamikájánaknak valamint a turbina előtti magas gázhőmérsékletnek. A hajtómü fejlesztésénél új anyagokat és fejlett hütési technológiát is alkalmaztak.

Elektronikus vezérlőrendszer

A Volvo RM12 teljes körü digitális hajtómü vezérlőrendszerrel (FADEC) rendelkezik, amely optimalizálja a hajtómü ciklusait, vezérli a hajtómü állapotfigyelő rendszert (ECMS) és a beépített önellenőrző rendszert (BIT). A vezérlőrendszer néhány biztonsági feladatot is ellát és egy különálló hidro-mechanikus tartalék tüzelőanyag vezérlő rendszer is biztosítja a magas szintü egyhajtómüves repülés biztonságát.

Technikai jellemzők

A hajtómü típusa: Kétforgórészes, utánégetőtérrel ellátott, kis kétáramúságifokú, gázturbinás, sugárhajtómü.

Ventilátor: Három-fokozatú, axiális. Állítható az előterelő lapátkoszorú és az első fokozat álló- terelő lapátkoszorúja.

Nagynyomású kompresszor: Hét-fokozatú, axiális. Állítható az előterelő lapátkoszorú valamint az első és második fokozat álló-terelő lapátkoszorúja.

Égőtér: Gyürüs.

Nagynyomású turbina: Egy-fokozatú, axiális. Levegőhütéses egykristály lapátok.

Kisnyomású turbina: Egy-fokozatú, axiális. Levegőhütéses egykristály lapátok.

Gázkivezető rendszer: Nagy utánégetési fokú utánégetőtér. Az utánégetőteret felszerelték egy cserélhető, levegőhütéses, radiális lángstabilizátorral valamint hidraulikus müködtetésü, Laval típusú gázsebesség fokozóval.

A hajtómü adatai

Teljes hossza: 4,04 m

Maximális átmérője: 0,884 m

Száraz tömege: 1055 kg

Kétáramúsági foka: 0,31:l

Sürítési viszonya: 27,5:l

Tolóerő teljes utánégetéssel: 80,5 kN

Tolóerő maximál üzemmódon: 54,0 kN

Tolóerő alapgáz üzemmódon: 1,45 kN

Tüzelőanyag fogyasztás utáégetéssel: 50,6 mg/Ns

Tüzelőanyag fogyasztás utánégetés nélkül: 23,9 mg/Ns

Levegőfogyasztás: 68 kg/s

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin