2017. 02. 23. csütörtök
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-afrikai csapat segítségével repül a Cobra

JETfly  |  2006-04-26 11:09:33

A Dél-afrikai Légierő (SAAF) a fő vásárlója a Gripenhez kifejlesztett, Cobra névre keresztelt sisakkijelzőnek, így a dél-afrikai pilóták és a helyi ipar is fontos szerepet játszik a Cobra kifejlesztésében.

A Cobra sisakkijelző (HMD - helmet mounted display) azon technológiák egyike, amelyek a Gripent a pilóták elsőrendü gépévé és kiváló harci platformmá teszik. A repüléssel és fegyverzettel kapcsolatos információk közvetlenül a sisak napellenzőjén jelennek meg, így a pilóta folyamatosan szemmel tudja tartani környezetét, és nem kell a müszerfalra lepillantania. A Cobra mind légi, mind pedig földi célok befogására alkalmas, így képessé teszi a Gripent arra, hogy fegyverzetét a leghatékonyabban alkalmazza.

Múlt decemberben Charl Coetzee, a dél-afrikai Gripen-program berepülőpilótája azon csapatba került, amely megkezdte a sisakkijelző levegőben történő tesztelését. Charl volt az első dél-afrikai pilóta, aki a SAAF Gripenjével repült 2005 novemberében, és nem sokkal később ő lett első, aki a Cobrát is kipróbálhatta.

Az első repülések során elsősorban az ergonómiai kialakítást vizsgálták, tehát hogy viselésre alkalmas-e a sisak nagy túlterhelésü manőverek közben, továbbá hogy kiderüljön, miként viselkedik a sisak a pilótafülkében (pl. a kijelző jól olvasható-e, tükröződik-e), illetve hogy egész egyszerüen megbarátkozzanak a „repülő” Cobrával. Ezen tesztek során a sisakkijelző csupán egy egyszerü célkeresztet jelenített meg, jelezvén a pilótának, hogy merre is néz éppen. A sisak térbeli helyzetét a sisak hátulján jól kivehető púpban elhelyezett LED-ek segítségével állapítják meg. Ezt a rendszert a Denel Aerospace szállítja. A végleges verzió tesztjei a 2006. év során várhatóak.

A Cobrával való első repülése után Charl így nyilatkozott: „Amikor először felveszed a sisakot, érzed, hogy nem sokkal ugyan, de nagyobb a megszokottnál. A súly középpontja felfele és előre tolódott, így járás közben ez érezhető, ám eltünik, amint a levegőben vagy. 2 G fölött a viselését nem lehet észrevenni, és egészen 5 G túlterhelésig a többlettömeg nem jelent problémát. 6 G fölött azonban már számít a tömeg. Függetlenül attól, hogy visel-e valaki sisakkijelzőt vagy sem, nagy túlterhelésü manőverek közben általában kerülni szokták a fej mozgatását. Meglepő volt, hogy mennyire stabil a sisak kialakítása. Manőverezés közben egyáltalán nem mozogtam, ami fontos szempont volt számunkra.”

A SAAF a világon azon kevés légierők közé tartozik, amely széles körü tapasztalatokkal rendelkezik a sisakkijelzők üzemeltetése terén, ám ezek már elavult rendszerek - jegyzi meg Charl -, „egyszerüek, nem említhetőek egy lapon a modern sisakkijelzőkkel, s igazán nehezek”. A Gripenhez kifejlesztett sisakkijelző „képessé teszi a pilótát arra, hogy egy váratlan szögből tüzeljen. Ha a cél a Gripenhez képest 90 fokos szögön belül helyezkedik el, akkor veszélyeztetve érezheti magát” - tette hozzá Charl.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A kiképzések évtizedek óta végzett biztosítása és támogatása mellett újabb képességeket is kifejlesztettek. 2016. december elsejétől új szervezet irányítása alatt tevékenykednek, és nem számítanak kevesebb munkára idén sem.