2017. 08. 17. csütörtök
Jácint
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-afrikai csapat segítségével repül a Cobra

JETfly  |  2006-04-26 11:09:33

A Dél-afrikai Légierő (SAAF) a fő vásárlója a Gripenhez kifejlesztett, Cobra névre keresztelt sisakkijelzőnek, így a dél-afrikai pilóták és a helyi ipar is fontos szerepet játszik a Cobra kifejlesztésében.

A Cobra sisakkijelző (HMD - helmet mounted display) azon technológiák egyike, amelyek a Gripent a pilóták elsőrendü gépévé és kiváló harci platformmá teszik. A repüléssel és fegyverzettel kapcsolatos információk közvetlenül a sisak napellenzőjén jelennek meg, így a pilóta folyamatosan szemmel tudja tartani környezetét, és nem kell a müszerfalra lepillantania. A Cobra mind légi, mind pedig földi célok befogására alkalmas, így képessé teszi a Gripent arra, hogy fegyverzetét a leghatékonyabban alkalmazza.

Múlt decemberben Charl Coetzee, a dél-afrikai Gripen-program berepülőpilótája azon csapatba került, amely megkezdte a sisakkijelző levegőben történő tesztelését. Charl volt az első dél-afrikai pilóta, aki a SAAF Gripenjével repült 2005 novemberében, és nem sokkal később ő lett első, aki a Cobrát is kipróbálhatta.

Az első repülések során elsősorban az ergonómiai kialakítást vizsgálták, tehát hogy viselésre alkalmas-e a sisak nagy túlterhelésü manőverek közben, továbbá hogy kiderüljön, miként viselkedik a sisak a pilótafülkében (pl. a kijelző jól olvasható-e, tükröződik-e), illetve hogy egész egyszerüen megbarátkozzanak a „repülő” Cobrával. Ezen tesztek során a sisakkijelző csupán egy egyszerü célkeresztet jelenített meg, jelezvén a pilótának, hogy merre is néz éppen. A sisak térbeli helyzetét a sisak hátulján jól kivehető púpban elhelyezett LED-ek segítségével állapítják meg. Ezt a rendszert a Denel Aerospace szállítja. A végleges verzió tesztjei a 2006. év során várhatóak.

A Cobrával való első repülése után Charl így nyilatkozott: „Amikor először felveszed a sisakot, érzed, hogy nem sokkal ugyan, de nagyobb a megszokottnál. A súly középpontja felfele és előre tolódott, így járás közben ez érezhető, ám eltünik, amint a levegőben vagy. 2 G fölött a viselését nem lehet észrevenni, és egészen 5 G túlterhelésig a többlettömeg nem jelent problémát. 6 G fölött azonban már számít a tömeg. Függetlenül attól, hogy visel-e valaki sisakkijelzőt vagy sem, nagy túlterhelésü manőverek közben általában kerülni szokták a fej mozgatását. Meglepő volt, hogy mennyire stabil a sisak kialakítása. Manőverezés közben egyáltalán nem mozogtam, ami fontos szempont volt számunkra.”

A SAAF a világon azon kevés légierők közé tartozik, amely széles körü tapasztalatokkal rendelkezik a sisakkijelzők üzemeltetése terén, ám ezek már elavult rendszerek - jegyzi meg Charl -, „egyszerüek, nem említhetőek egy lapon a modern sisakkijelzőkkel, s igazán nehezek”. A Gripenhez kifejlesztett sisakkijelző „képessé teszi a pilótát arra, hogy egy váratlan szögből tüzeljen. Ha a cél a Gripenhez képest 90 fokos szögön belül helyezkedik el, akkor veszélyeztetve érezheti magát” - tette hozzá Charl.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-03 10:04:38
A BAE Systems legfrissebb beszámolójából kiderül, hogy 2017 első hat hónapjában 10 db Eurofighter Typhoon gördült le a gyártósorról, a miértekre választ is adott a brit repülőgépgyártó vállalat.
2017-07-28 10:32:44
Kevés olyan komoly katonai vagy biztonságpolitikai feladat van, melynek kezelésében nem vesz részt az amerikai légierő a maga sajátos eszközeivel, módszereivel. Bár a levegőből valóban nem lehet megnyerni egyetlen háborút sem, de az idén 70 éves haderőnem nélkül nincs kivívott győzelem, sem sikeres NATO-művelet.
2017-07-27 14:39:04
Látványosan halad a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az új, a 2B Terminálhoz közvetlenül kapcsolódó 225 méter hosszú utasmóló építése. A kivitelező KÉSZ szakemberei már az indulási szint betonfödémjét öntik ki, a közvetlen beszállító folyosókat tartó lépcsőházak már lényegében elkészültek.
2017-07-25 15:22:59
Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.
2017. 08. 15., 14:09
Minden tömegessé fajuló új rémhírre lehet érthetően és meggyőzően válaszolni, aztán csak reméli az ember, hogy a válaszok utat találnak a fejekbe.
2017. 08. 14., 12:03
Kecskemét 2007. A kétnapos airshow sokak számára 3-4 naposra bővült, mivel egyre többen fedezték fel, hogy nemcsak a repülőnapon, hanem azt megelőzően, az érkezési napokon is remek fotókat lehet készíteni.
2017. 08. 08., 14:36
Lezuhant egy amerikai gyártmányú, Apache típusú katonai helikopter Izraelben két pilótával a fedélzetén hétfő este.

  Legfrissebbek most

Az ausztrál védelmi miniszter Marise Payne, 2017. augusztus 11-én az East Sale légibázison rendezett ünnepségen bejelentette, hogy hivatalosan is hadrendbe állt az első 6 Pilatus PC-21 típusú kiképzőgép.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.