2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Dél-afrikai csapat segítségével repül a Cobra

JETfly  |  2006-04-26 11:09:33

A Dél-afrikai Légierő (SAAF) a fő vásárlója a Gripenhez kifejlesztett, Cobra névre keresztelt sisakkijelzőnek, így a dél-afrikai pilóták és a helyi ipar is fontos szerepet játszik a Cobra kifejlesztésében.

A Cobra sisakkijelző (HMD - helmet mounted display) azon technológiák egyike, amelyek a Gripent a pilóták elsőrendü gépévé és kiváló harci platformmá teszik. A repüléssel és fegyverzettel kapcsolatos információk közvetlenül a sisak napellenzőjén jelennek meg, így a pilóta folyamatosan szemmel tudja tartani környezetét, és nem kell a müszerfalra lepillantania. A Cobra mind légi, mind pedig földi célok befogására alkalmas, így képessé teszi a Gripent arra, hogy fegyverzetét a leghatékonyabban alkalmazza.

Múlt decemberben Charl Coetzee, a dél-afrikai Gripen-program berepülőpilótája azon csapatba került, amely megkezdte a sisakkijelző levegőben történő tesztelését. Charl volt az első dél-afrikai pilóta, aki a SAAF Gripenjével repült 2005 novemberében, és nem sokkal később ő lett első, aki a Cobrát is kipróbálhatta.

Az első repülések során elsősorban az ergonómiai kialakítást vizsgálták, tehát hogy viselésre alkalmas-e a sisak nagy túlterhelésü manőverek közben, továbbá hogy kiderüljön, miként viselkedik a sisak a pilótafülkében (pl. a kijelző jól olvasható-e, tükröződik-e), illetve hogy egész egyszerüen megbarátkozzanak a „repülő” Cobrával. Ezen tesztek során a sisakkijelző csupán egy egyszerü célkeresztet jelenített meg, jelezvén a pilótának, hogy merre is néz éppen. A sisak térbeli helyzetét a sisak hátulján jól kivehető púpban elhelyezett LED-ek segítségével állapítják meg. Ezt a rendszert a Denel Aerospace szállítja. A végleges verzió tesztjei a 2006. év során várhatóak.

A Cobrával való első repülése után Charl így nyilatkozott: „Amikor először felveszed a sisakot, érzed, hogy nem sokkal ugyan, de nagyobb a megszokottnál. A súly középpontja felfele és előre tolódott, így járás közben ez érezhető, ám eltünik, amint a levegőben vagy. 2 G fölött a viselését nem lehet észrevenni, és egészen 5 G túlterhelésig a többlettömeg nem jelent problémát. 6 G fölött azonban már számít a tömeg. Függetlenül attól, hogy visel-e valaki sisakkijelzőt vagy sem, nagy túlterhelésü manőverek közben általában kerülni szokták a fej mozgatását. Meglepő volt, hogy mennyire stabil a sisak kialakítása. Manőverezés közben egyáltalán nem mozogtam, ami fontos szempont volt számunkra.”

A SAAF a világon azon kevés légierők közé tartozik, amely széles körü tapasztalatokkal rendelkezik a sisakkijelzők üzemeltetése terén, ám ezek már elavult rendszerek - jegyzi meg Charl -, „egyszerüek, nem említhetőek egy lapon a modern sisakkijelzőkkel, s igazán nehezek”. A Gripenhez kifejlesztett sisakkijelző „képessé teszi a pilótát arra, hogy egy váratlan szögből tüzeljen. Ha a cél a Gripenhez képest 90 fokos szögön belül helyezkedik el, akkor veszélyeztetve érezheti magát” - tette hozzá Charl.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.