2017. 07. 22. szombat
Magdolna
: 306 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Gripenek Dubaiban

JETfly  |  2006-04-26 10:47:00

A Dubai Repülőnapon 2005 novemberében először vett részt egy Gripen. Fredrik Müchler bemutatópilóta, Mats Thorbiörnson fő-berepülőpilóta és Magnus Lewis Olsson (berepülőpilóta és a dél-afrikai Saab-projekt pilótája) vitte a gépeket, hogy a helyszínen találkozzanak Håkan Wallénnel az Egyesült Arab Emírségekben. A Gripen News Magnusszal beszélt az utazás során szerzett benyomásairól.

Hétfőn, tavaly november 14-én, egy tipikus hideg, nedves svéd késő őszi napon két Gripen szállt fel a Saab gyár linköpingi repteréről. Az esemény egy háromhetes kaland kezdetét jelezte, amely során a svéd vadászok minden eddiginél keletebbre jutottak. A Dubai Repülőnapra utaztunk első osztályon az együléses Gripen C és a kétüléses D változatban.

Természetesen nem pénteken döntöd el, hogy átugrasz Dubaiba. A bemutatópilótánk, Fredrik Müchler mindent pontosan megtervezett. A mérnökök frissítették a szoftvert és a hardvert. A repülőgép a világon bárhol repülhet, ám ez volt az első alkalom, hogy a Saabnak bizonyítani kellett azon képességét, hogy rövid idő alatt taktikailag releváns szoftvert tud fejleszteni. Az időkritikus elvárások között szerepelt további elektronikus térképek elkészítése és egy új reptéradatbázis összeállítása. Egy héttel az indulás előtt minden elkészült, és vasárnap útra készen álltunk.

Az áttelepülést a Svéd Légierő egyik C-130 Hercules gépe támogatta. Ezen szállították a müszaki személyzetet, a biztonsági embereket, néhány alkatrészt és a csomagjainkat. Összesen tizenheten voltunk - ez sok mindent elárul a Gripenek üzemeltetéséről és logisztikai igényeiről.

Mielőtt továbbhaladtunk volna a görögországi Tanagra felé, megálltunk Csehországban a Cáslavi Repülőbázison. Az időjárás végig csapnivaló volt. A másfél órás pihenő során találkoztunk a C-130-assal, majd a mediterráneum felé haladtunk, ahol Szantorini szigete fölött végre képeslapba illő időjárás fogadott. Fél órával később már szárazföld fölött, az észak-egyiptomi sivatagban jártunk. Amikor leszálltunk Hurghadában, a navigációs rendszer durván 2 méter eltérést mutatott - lenyügöző teljesítmény egy ilyen hosszú út után. Bár már késő délután volt, a hőmérséklet még mindig 30 fok fölötti értéket mutatott.

A következő nap Bahrein felé vettük az irányt, átkelvén a Vörös-tengeren és a hatalmas szaúdi sivatagon. Egy rövid utántöltés után már csak egy ugrásnyira voltunk a Dubai Nemzetközi Reptértől. Összesen hét és fél órát repültünk a hideg Linköpingből.

A repülőnap alatt erőfeszítéseinket Fredrik bemutatójára koncentráltuk, ha pedig éppen nem repült, akkor prezentációkkal segítettük a Saabot és a Gripen Internationalt, illetve besegítettünk a standon is. A repülőnap befejeztével szerepet cseréltünk - Fredrik végre kipihenhette magát, míg én és Håkan Wallén megkezdtük a térség légierői képviselőinek reptetését. A VIP-ek el voltak ragadtatva a lehetőségtől, a Gripen képességei pedig nemcsak meglepték őket, hanem mély benyomást is tettek rájuk. Egyikük sem tapasztalt ez idáig ehhez foghatót. Mindnyájan dicsérték a Gripen pilótabarát kialakítását, illetve kiemelték a repülőgép pozitív repülési és leszállási tulajdonságait.

A hazaút már könnyen ment, bár a rossz idő pont ott köszöntött ránk, ahol három héttel korábban hagytuk. Végtelennek tünő felhőáttörések után december 4-én késő este szálltunk le otthon. Eposzba illő kaland ért véget egy szép leszállással.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-07 16:13:34
Jövő májustól nem kevesebb, mint heti hat közvetlen járatot indít Budapestről New Yorkba és Chicagóba a lengyel LOT légitársaság, ezzel hatéves szünet után ismét lesz közvetlen légi összeköttetés az Egyesült Államok és Magyarország között. A lengyel légitársaság mindkét nagyvárosba a világ egyik legkorszerűbb repülőgépével, az amerikai Boeing 787-es Dreamlinerrel teljesíti a járatokat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.
2017. 07. 19., 12:23
Swift Response 2017 gyakorlaton részt vevő amerikai erők június 22. és július 22. közt az MH Pápa Bázisrepülőtérre települve, illetve onnan indulva hajtja végre a Romániába és Bulgáriába tervezett légidesszant-műveleteket.
2017. 07. 17., 11:15
Franciaország és Németország megállapodott abban, hogy „közös európai légi harci rendszert” fejleszt ki a jelenlegi harci repülőgépek hosszú távú lecserélésére.
2017. 07. 14., 09:59
Az esemény során egy vadonatúj Lockheed Martin F-35A Lightning II ötödik generációs alacsony észlelhetőségű vadászbombázó szenvedett súlyos, de javítható sérülést.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A védelmi és biztonsági területen működő Saab 2017. július közepén leszállította a Carl-Gustaf M4 többcélú fegyvereket Szlovákia számára.