2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Go East!

JETfly  |  2006-02-27 08:25:51

A Boeing cég az új jelszót a szingapúri Asian Aerospace repülőgép kiállítás és vásár előtt adta ki. A távol-keleti piacok felé való fordulás érthető is, hiszen az elemzések szerint 2015-ig ebből a térségből várható a világ katonai megrendeléseinek a 70%-a.

A kiállítás előestéjén jó hírverésnek bizonyult az, amit a Dél-Koreának gyártott, vadonatúj Boeing F-15K Strike Eagle csapásmérők egyike a fegyverintegrációs tesztelésen produkált. A floridai Eglin légitámaszponton végrehajtott kísérlet során a gép 6100 m-es magasságból, három 227 kg-os Mk.82-es JDAM bombát oldott ki egyszerre. A GBU-30-as jelzésü, GPS irányítású eszközök a három különböző célt sikeresen pusztították el. Az elképzelések szerint egy F-15K 12 db ilyen bombával felfegyverezve indulhat majd bevetésre. Az F-15 verziók közül ez az első változat, amelyik képes efféle eszközök célba juttatására. Pedig a Koreának készült gépek már amúgy is félelmetes arzenált hordozhattak. Többek között Harpoon II, SLAM ER, AMRAAM és AIM-9X Sidewinder rakétákat. Dél-Korea a megrendelt 40 db-ból az első négy F-15K-t már átvette. Az utolsó példányokat 2008 augusztusában szállítják le.

A Boeing akkorra tervezi az első F-15SG átadását Szingapúrnak. Az ottani légierő a kiöregedett McDonnell Douglas A-4SU Skyhawk vadászbombázók leváltására vásárolt összesen 12 db-ot a „világ legsokoldalúbb vadászgépének” hirdetett típusból. Az utolsót 2009 végén adják majd át. Azt viszont még homály fedi, hogy az F-15SG milyen fegyverzettel kerül majd Szingapúrba. A Boeing képviselője titokzatosan csak annyit közölt, hogy „igazi ötödik generációs vadászgép” készül. A gyártó különben arra számít, hogy Szingapúr és Dél-Korea még további példányokat fog rendelni.

A világcég Japánban, az önvédelmi légierő F-X pályázatán, szintén korszerüsített Strike Eagle-je sikerét reméli. A hír, hogy a szigetország két éven belül új vadászgépek beszerzése fog pályázatot kiírni, más gyártókat is felvillanyozott. A Boeing némileg előnyben van, mivel a licencben épített F-15J Eagle vadászok révén, számos befolyásos hívet szereztek. A várhatóan mintegy félszáz gép megrendelésének elnyeréséért az Eurofighter Typhoont, az F-22 Raptort és az F-35 JSF-et gyártók is küzdeni fognak. A Boeing akár még furcsa helyzetbe is kerülhet, mivel Japánban tekintélyes azoknak a száma, akik inkább támogatnák a cég F/A-18E/F Super Hornetjének beszerzését.

A Boeing Thaiföldön is érdekelt. Képviselői minden követ megmozgatnak, hogy ott - az 1998-ban visszamondott Hornet-üzlet után - idén egyenesen az F/A-18E/F-re szabva írják ki a pályázatot. A lobbizástól azt remélik, hogy a Lockheed F-16C/D, a SAAB Gripen és a Szuhoj Szu-35-ös egyből kiesik a versenyből. A döntés a 12 – 18 db gép beszerzéséről az év végére várható. Az F/A-18D-ket üzemeltető Malajzia ugyancsak potenciális F/A-18F vásárlónak tekinthető, mivel ott már 2001 óta fontolgatják a változat beszerzését. A legnagyobb üzlet azonban az indiai megrendelés megkaparintása lenne, mivel az ország légiereje 2009 és 2010 között 126 db vadászgép vásárlását tervezi. A májusban kiírandó tender indulói még az F-16-os, a Dassault Mirage 2000-5, a Gripen és a MiG-29-es.

A Boeing a Távol-Kelet szállító-, légi-utántöltő- és tengerészeti járőrgépeinek megrendeléseiből is szeretne részesedni. Számukra a legégetőbb a C-17-es Globemaster III eladása lenne, mert új megrendelések híján 2008-ban bezárhatják a gyártósort. A tankerek terén valamivel jobb a helyzet. Gőzerővel folyik ugyanis a Japánnak szánt KC-767J-k gyártása, melyekből az elsőt decemberben adják át. A Boeing 2001-ben az Airbus A310-esét ütötte ki a versenyből. A tengerészeti járőrgépek piacára a cég - 2011-re ígért szállítással - a 737-800-asból kifejlesztett P-8A-val igyekszik betörni. Az első pályázatot, melyen márciusban ez a típus indul, India írta ki nyolc gép beszerzésére. Bár a versenyben olyan ellenfelek vesznek részt, mint a BAE Systems, az EADS, az Iljusin vagy a Lockheed Martin, a Boeingnél nagyon bíznak a sikerben. A cégnél amúgy, a következő 20 évben legalább 110 db P-8A eladására számítanak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.