2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Go East!

JETfly  |  2006-02-27 08:25:51

A Boeing cég az új jelszót a szingapúri Asian Aerospace repülőgép kiállítás és vásár előtt adta ki. A távol-keleti piacok felé való fordulás érthető is, hiszen az elemzések szerint 2015-ig ebből a térségből várható a világ katonai megrendeléseinek a 70%-a.

A kiállítás előestéjén jó hírverésnek bizonyult az, amit a Dél-Koreának gyártott, vadonatúj Boeing F-15K Strike Eagle csapásmérők egyike a fegyverintegrációs tesztelésen produkált. A floridai Eglin légitámaszponton végrehajtott kísérlet során a gép 6100 m-es magasságból, három 227 kg-os Mk.82-es JDAM bombát oldott ki egyszerre. A GBU-30-as jelzésü, GPS irányítású eszközök a három különböző célt sikeresen pusztították el. Az elképzelések szerint egy F-15K 12 db ilyen bombával felfegyverezve indulhat majd bevetésre. Az F-15 verziók közül ez az első változat, amelyik képes efféle eszközök célba juttatására. Pedig a Koreának készült gépek már amúgy is félelmetes arzenált hordozhattak. Többek között Harpoon II, SLAM ER, AMRAAM és AIM-9X Sidewinder rakétákat. Dél-Korea a megrendelt 40 db-ból az első négy F-15K-t már átvette. Az utolsó példányokat 2008 augusztusában szállítják le.

A Boeing akkorra tervezi az első F-15SG átadását Szingapúrnak. Az ottani légierő a kiöregedett McDonnell Douglas A-4SU Skyhawk vadászbombázók leváltására vásárolt összesen 12 db-ot a „világ legsokoldalúbb vadászgépének” hirdetett típusból. Az utolsót 2009 végén adják majd át. Azt viszont még homály fedi, hogy az F-15SG milyen fegyverzettel kerül majd Szingapúrba. A Boeing képviselője titokzatosan csak annyit közölt, hogy „igazi ötödik generációs vadászgép” készül. A gyártó különben arra számít, hogy Szingapúr és Dél-Korea még további példányokat fog rendelni.

A világcég Japánban, az önvédelmi légierő F-X pályázatán, szintén korszerüsített Strike Eagle-je sikerét reméli. A hír, hogy a szigetország két éven belül új vadászgépek beszerzése fog pályázatot kiírni, más gyártókat is felvillanyozott. A Boeing némileg előnyben van, mivel a licencben épített F-15J Eagle vadászok révén, számos befolyásos hívet szereztek. A várhatóan mintegy félszáz gép megrendelésének elnyeréséért az Eurofighter Typhoont, az F-22 Raptort és az F-35 JSF-et gyártók is küzdeni fognak. A Boeing akár még furcsa helyzetbe is kerülhet, mivel Japánban tekintélyes azoknak a száma, akik inkább támogatnák a cég F/A-18E/F Super Hornetjének beszerzését.

A Boeing Thaiföldön is érdekelt. Képviselői minden követ megmozgatnak, hogy ott - az 1998-ban visszamondott Hornet-üzlet után - idén egyenesen az F/A-18E/F-re szabva írják ki a pályázatot. A lobbizástól azt remélik, hogy a Lockheed F-16C/D, a SAAB Gripen és a Szuhoj Szu-35-ös egyből kiesik a versenyből. A döntés a 12 – 18 db gép beszerzéséről az év végére várható. Az F/A-18D-ket üzemeltető Malajzia ugyancsak potenciális F/A-18F vásárlónak tekinthető, mivel ott már 2001 óta fontolgatják a változat beszerzését. A legnagyobb üzlet azonban az indiai megrendelés megkaparintása lenne, mivel az ország légiereje 2009 és 2010 között 126 db vadászgép vásárlását tervezi. A májusban kiírandó tender indulói még az F-16-os, a Dassault Mirage 2000-5, a Gripen és a MiG-29-es.

A Boeing a Távol-Kelet szállító-, légi-utántöltő- és tengerészeti járőrgépeinek megrendeléseiből is szeretne részesedni. Számukra a legégetőbb a C-17-es Globemaster III eladása lenne, mert új megrendelések híján 2008-ban bezárhatják a gyártósort. A tankerek terén valamivel jobb a helyzet. Gőzerővel folyik ugyanis a Japánnak szánt KC-767J-k gyártása, melyekből az elsőt decemberben adják át. A Boeing 2001-ben az Airbus A310-esét ütötte ki a versenyből. A tengerészeti járőrgépek piacára a cég - 2011-re ígért szállítással - a 737-800-asból kifejlesztett P-8A-val igyekszik betörni. Az első pályázatot, melyen márciusban ez a típus indul, India írta ki nyolc gép beszerzésére. Bár a versenyben olyan ellenfelek vesznek részt, mint a BAE Systems, az EADS, az Iljusin vagy a Lockheed Martin, a Boeingnél nagyon bíznak a sikerben. A cégnél amúgy, a következő 20 évben legalább 110 db P-8A eladására számítanak.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.