2016. 12. 03. szombat
Ferenc, Olívia
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

KAMOV HOKUM Orosz Harcászati Helikopter

JETfly  |  2002-05-08 15:37:00

Az együléses koncepció eltitkolása érdekében, a pilótafülke hátsó részét lefestettékA harci helikopterek népes családjának egyik legeredetibb tervezésű darabja az elmúlt évtizedben a KA -50 Hokum harcászati helikopter. Az alaptípuson belül további három altípus ismert: az együléses KA-50 Black Shark, (az egymás mellett elhelyezkedő) kétüléses KA-52 Alligator, illetve a "tandem" elrendezésű KA-50-2 (vagy KA-54) Erdogan.

A KA-50-2 már ért el sikereket a Törökország által kiírt helikopter tenderen, ezen kívül Dél Korea is az érdeklődő országok között van a KA-52 típus beszerzésben. Számos más országot is a lehetséges vásárlók között tartanak számon, mint például: Kína, India, Malajzia, és Szíria. Az orosz hadsereg is érdeklődik a típus iránt, de a fizetésképesség hiánya, jelenleg gátat szab a megrendeléseknek.

Black Shark

A Vikhr típusú tankelhárító rakéta indítása. A rakéta maximális indítási távolsága 8 km

Az évekig tartó összehasonlító tesztek során, a Black Shark minden szempontból kedvezőbbnek bizonyult a vetélytársnál, a MI-28 Havoc-nál. A Hokum tervezőcsapata tisztában volt azzal, hogy hátrányban vannak a konkurens Mil -hez képest (a szovjet és az orosz légierő már évtizedek óta müködtet Mil helikoptereket, mint például a: Mi-4 Hound, Mi-8 Hip, illetve a Mi-24 Hind). Mindkét tervező csapat azonos technológiát használ, hasonló képességgel rendelkezik, mégis, a két hasonló helikopter közül a hadsereg minden bizonnyal a Mil-t választaná - csupán megszokásból.

Így a Kamov csapat úgy döntött, hogy szakít a megszokásokkal, és újra átgondolja, hogy milyen követelményeknek kell egy modern harci helikopternek megfelelni. Egy modern tankelhárító helikopter minden lehetséges feladatát elemezték, és arra a meglepő eredményre jutottak, hogy a megtervezendő helikopternek együlésesnek kell lennie.

K-50 SH helikopter, amelyen jól látható a Samseet és a Skval elektro- optikai célzó berendezésAz 1970-es évektől a helikopterek irányított levegő-levegő vagy levegő-föld rakétái rádióirányításúak voltak, és viszonylag kis sebességgel repültek (170 m/sec Falanga, 350m/sec Sturm), így a fegyverirányítás, és a célzás egy külön személyt igényelt, az úgynevezett fegyveroperátort. Azonban, a KA-50 számára kifejlesztett I-251-V Skval-V (Squall) típusú elektro-optikai rendszer automatikusan követi a célt, és vezeti arra a helikopter rakétáját, így helyettesítve a fegyverzet operátort. Mi több a Vikhr rakéta sebessége 610 m/s. Az automatizálásnak köszönhetően, a helikopter repülési-, navigációs- és tüzvezető rendszerei a PrPNK-80 Rubikon típusú berendezésbe integrálódtak, lehetővé téve az egyszemélyes irányítást. Ezen kívül a tervező csapat rendelkezett a merev szárnyú repülőgépek, közel-légiharcban szerzett tapasztalataival, amelyek együlésesek és hasonló körülmények között müködnek a harctéren.

A tesztek szerint a KA-50 Hokum harci hatásossága jobbnak bizonyult a Mi-28 Havoc-nál, amely köszönhető a nagyobb túlélőképességének, a jobb teljesítménynek a harci körülmények között, valamint a korszerübb fegyverzetnek. Az orosz pilóták szerint a KA-50-es vibrációja jóval kisebb, a megerősített hátsórész és a kereszt szárnyak manőverezhetőbbé, és kevésbé sérülékennyé teszik. Más, egy rotoros helikopterekhez viszonyítva. A helikopter képes még 220 km/h-s sebességnél is szük vízszintes fordulók végrehajtására, az emelkedési sebessége 14, 4 m/s szemben a Mi-24 Hind-E 9, 4 m/s-os emelkedési sebességével.

Hokum pár a Torzsoki Harcászati Kiképző Központ állományából. A helikopter a csecsen háborúban mutat1998 decemberében, az utolsó összehasonlító tesztek végrehajtása után a kormány elrendelte a KA-50-es sorozatgyártását. Azonban, a megrendelések ellenére az észak oroszországi Arszenyevben lévő gyár, csak néhány darabot gyártott le a típusból. 1993-ban és 94-ben az Orosz Légierő csak négy darabot szerzett be a típusból, amelyek a Moszkvától nyugatra lévő torzsoki kiképző bázison üzemelnek. Az első egységet, 319. Független Helikopter Ezredet Csemigovkában, 1999.-ben szerelték fel teljesen a KA-50-es típussal.

Night Shark

1982-ben az afganisztáni háború első tapasztalatainak kiértékelése után, a kormány elrendelte az összes, a szárazföldi müveletek támogatására rendelt típus átalakítását, éjszakai müveletek végrehajtására. Lázas munka indult a megfelelő berendezések, például infravörös, alacsony spektrumú TV berendezések, valamint ultrakönnyü, milliméteres radarok kifejlesztésére. 1987-ben a KA-50-es megrendelések mellett, döntés született a helikopter továbbfejlesztésére, különös tekintettel az éjszakai operáció képességére.

Az éjszakai tevékenység biztosítására a helikoptert Platan (Sycamor) integrált önvédelmi rendszerrel szerelték fel, amely többek között L-150 Pastel típusú radart, L-136 MAK (Poppy) infravörös rendszert, L-140 Otlik (Response) lézer besugárzó berendezést, valamint UV-26 infracsapda vető, és aktív elektronikus zavaró berendezést tartalmaz.

A KA-50 SH pilótafülkéjeA KA-50 SH pilótafülkéjeA KA-50 SH prototípusa, végül is 1994 március 7-én végezte első próbarepülését, a Samseet 50T típusú fegyverrendszerrel. A Samseet (Boxwood) éjszakai felderítő és tüzvezető rendszer egy giroszkópikus stabilizátorral vezérelt, gömb alakú egység, amelyben helyet kap a FLIR lézer távmérő és fegyverirányító berendezés a Vikhr rakéták számára. A Samseet rendszert integrálták a Skval nappali fegyvervezérlő rendszerrel, Skval -VN típusjelzéssel. A rendszert a szentpétervári Elektroavtomatika (integrált rendszer), a krasznogorszki Zenit (Skval), illetve a jekatyerinburgi Uralszkij Optiko-Mechanicseszkij Zavod (Samseet) cégek szállították.

1999 nyarán a KA-50 SH megjelenése megváltozott, egy új, a Ramenszkoje tervezőiroda által tervezett, "üveg" pilótafülkét szereltek fel, a Samseet és Skval berendezéseket két kisebb gömb alakú gondola váltotta fel, a megrövidült orrészben. A gondolák elektro-optikai érzékelőket tartalmaznak, az elsőben a GOES-520 típusú berendezés a navigáció, míg a hátsóban a GOES-321 kapott helyet a célzás számára.

A GOES-321 rendszert a Mi-8/17 helikopterek számára fejlesztették ki, a berendezés biztosítja a célzást a nem-irányított rakéták és a géppuska számára, nappali és éjszakai tevékenység során egyaránt. A végső változatban a GOES-321 berendezést a GOES-344 (vagy 346) fogja levéltani, amely a Samseet csökkentett méretü variánsa. Az új navigációs és tüzvezető rendszerek installálása mellett a KA-50SH pilótáit felszerelték éjjellátó készülékekkel is (NVG), a pilótafülke ennek megfelelően lett kialakítva. Az NVG-k 1999. júliusában lettek tesztelve, éjszakai tevékenység során, gyenge 0,001 lux-os fényviszonyok mellett. A kisebb súlyú radar kifejlesztése szintén folytatódott, az Arbalet típusú, milliméteres hullámhosszú radar rendszer csökkentett súlyú változata az orr részben lett elhelyezve. A berendezés feladata a földi célok felderítése, követése, térképezés és a terepkövetés. Az együléses változatot felszerelték a radar levegő-levegő (önvédelmi) feladatokra is képes alrendszerrel, amelynek antennái a rotor fölött lettek elhelyezve.

ONV-1 éjjellátó készülék tesztelése a Hokumon 1999. júniusában

Alligator

1987-ben kezdődött a V-80SH-2, a Ka-50-es éjszakai támadásra is képes változatának kifejlesztése, amely a tervek szerint, az együléses változathoz képest több berendezést és fegyverzetet lett volna képes hordozni. A helikopter a KA-50 S alapjain lett kifejlesztve KA-52 típusjelzéssel. A harci helikoptereknél megszokott "tandem" ülés elrendezés helyett inkább az egymás melletti elrendezést választották, lehetővé téve a pilóták jobb együttmüködését, illetve azt hogy egyes müszereket közösen használhassanak a pilótafülkében. A megnövekedtet súlyt a páncélzat vastagságának, illetve a géppuska lőszer javadalmazásának csökkentésével érték el, ennek ellenére a helikopter felszálló súlya 600 kg-al növekedett meg. A megnövekedett tömeg azonban kissé lerontotta a teljesítményt: az új helikopter statikus csúcsmagassága 3600 m-re, csökkent, az emelkedési sebessége pedig 2m/s-al lett kisebb. Más paraméterek, mint a maximális sebesség, és a hatótávolság változatlanok maradtak. Ezen hátrányok enyhítésére a KA-50 SH-t egy nagyobb teljesítményü, TV-3VMA-SB3,vagy TV-7-117K hajtómüvel szerelik fel a jövőben.

Jelenleg, a helikopter repülési tulajdonságait tesztelik, így nincsenek még rajta fegyverek és fegyverirányító berendezések, azonban demonstratív jelleggel már bemutatták a különféle tüzvezető rendszerek alkalmazhatóságát, beleértve a Samseet fegyverirányító rendszert, illetve a Myacs-U típusú radart. A KA-50 SH alaprendeltetése szerint a harctéri vezetést és irányítást biztosító, vagy az orosz szóhasználat szerint "parancsnoki" helikopter, azonban müszerezettsége lehetővé teszi a célfelderítést és a célmegjelölést, valamint felderítési feladatok végrehajtását. A helikopter földi célok elleni felderítő és tüzvezető rendszere biztosítja a célok felderítését 10 km távolságból és a Vikhr rakéta indítását 8 km távolságból. A viszonylag kis indítási távolság miatt az egyedüli helikopterek igen sebezhetőek a földi légvédelemtől.

Az első KA-52 -es kétüléses helikopter építés alatt Arsenyevben"Megértettük, hogy azok a romantikus idők elmúltak, amikor a helikopterek urak voltak a harcmezőn, a földi légvédelem napjainkra megerősödött" mondta Szergej Mikejev a KA-50-es főkonstruktőre. Ezentúl a helikopterek nem lesznek képesek megkeresni a célokat a földi légvédelem veszélyes hatósugarán belül, meg kell kapniuk a célok koordinátáit már előbb, a felderítő repülőgépektől, a földi radaroktól vagy - a jövőben- a müholdaktól.

Összehasonlítva a KA-52-est a KA-60 R típusú könnyü helikopterrel, amely szintén képes "parancsnoki" feladatok ellátására, feladataik bizonyos fokig megegyezők, azon túl viszont jelentős különbségek vannak a végrehajtásban. A KA-52 jelentősen nagyobb, sokkal több berendezést és fegyverzetet képes hordozni, erősebb páncélzatának köszönhetően közelebb képes tevékenykedni az ellenséges vonalakhoz, mint a KA-60 R.

Tandemben

1997. decemberében a Kamov cég, az Izraeli repülőgépgyártó cégekkel közösen jelentkezett a KA-50-el, a Török Légierő által kiírt harci helikopter tenderre. Az orosz -izraeli konzorciumban az orosz fél gyártaná a külső felépítményt, és a hajtómüveket, míg az izraeli az elektronikus berendezéseket, beleértve a navigációs és fegyverirányító rendszereket, lézeres és TV célzó berendezéseket, sisak-célzókészüléket, kommunikációs, és rádio-elktronikai harc berendezéseket

1998. októberében a KA-52 sikeresen szerepelt a törökországi teszteken, több török pilóta is berepülte a helikoptert, és valamennyien kedvezően nyilatkoztak annak manőverező képességéről, és csúcsmagasságairól. Török kérésnek megfelelően a KA-52-est "tandem" ülésekkel szerelték fel az eredeti egymás melletti üléselrendezés helyett, valamint a NATO szabványnak megfelelő fegyverzettel látták el, beleértve a francia gyártmányú 20mm-es Giat-621 géppuska gondolát 700db lőszer-javadalmazással, továbbá az orosz 80 mm-es nem-irányított fegyverzetet 70 mm-es NATO szabvány rakéta blokkal egészítették ki. A helikopter tankelhárító fegyverzete az orosz gyártmányú Vikhr, a francia gyártmányú Rafael NT-D vagy az amerikai Hellfire irányított rakétákból áll.

Ennek az orosz -izraeli kooperációban gyártott típusnak az Erdogan nevet adták, amely jelentése törökül: "harcra születve ". A KA-50 -2 nagyon hasonló az együléses KA-50-eshez, normál felszálló súlya 9800 kg, sebessége 310 km/h, statikus csúcsmagassága 4000 m, hatótáv: 520 km.

2002 és 2010 között Törökország 145 db harci helikoptert szándékozik vásárolni, 53,5 milliárd dollárért. A tender kiírásakor még öt pályázó volt versenyben, amelyek a következők: a Boeing AH64-D Apache Longbow, Eurocopter Tiger, Bell AH-1Z King Cobra, Agusta A-129 International, és a KA-50-2. 2000 nyarán Törökország bejelentette hogy a King Cobra nyert, de a verseny még nincs lezárva. A szerződés szerint, azonban, az eladó köteles átadni a technológiát, képessé téve így az eladó országot a megvett helikopter gyártására, és tovább értékesítésére fejlődő országoknak. A fenti kitételt az USA kongresszusa elutasította, az orosz hatóságok viszont nem.

Mihail Kaszjanov miniszterelnök 2000 októberi, törökországi látogatása alkalmával, gyártási együttmüködést ajánlott fel, tankok és páncélozott szállító eszközök tekintetében, illetve tovább befektetéseket ígért a török fegyvergyártásba.

A török tender megnyerése mellett, a KA-50 sikerekre számíthat Dél-Koreában is, ahol 30-40 darab KA-52 K (koreai változat) megvásárlására számíthat, kedvező döntés esetén. A harci helikopter tender győztesét ez év decemberében jelentik be.

Kaukázusi Leckék

Sajtójelentések ellenére, melyek szerint 1999 elején néhány KA-52-es a csecsen határ mellett fekvő Mozdokba települt, valójában egy sem hagyta el a Torzsoki bázist. Az orosz óvatosság oka a török tender volt, amely akkortájt volt elbírálás alatt, így a KA-52-es esetleges harci bevetése, rossz fényt vetett volna a versenyző típusra az iszlám Törökországban. Ez év elején azonban két KA-50-es települt át a Groznij-i repülőtérre, hogy harci körülmények között teszteljék a helikoptert.

Mivel a KA-50-es rendeltetését tekintve nem "szabad vadász "a célok eredményes megsemmisítése érdekében szüksége van azok megjelölésére, egy másik egység által. Ezért a Kamovok bevetésére egy úgynevezett harcászati csapásmérő egységet (Bojevaja Udarnaja Gruppa) alakítottak, melyben a felderítést és a célmegjelölést egy modernizált KA-29 Felix -BS végezte, míg a harci biztosítást néhány Mi-24-es. A KA-50 első harci bevetésére 2001. január 6-án került sor. Egy a Tszentoroj melletti szurdokban rejtőző csecsen lázadó tábort semmisített meg a két helikopter, Vikhr típusú irányított rakétáikkal, 2,4 km-ről.

A helikopterek jól szerepeltek első harci bevetéseik alkalmával, további két hónapos tevékenységük alatt több mint 30 célt (lázadó csoportokat, jármüveket, hegyi bázisokat) semmisítettek meg, majd visszatelepültek eredeti bázisukra 2001. márciusában.

A harci bevetések elemzése során, a légierő értékes információhoz jutott, a további helikopterfejlesztéseket illetően. A legfontosabb következtetés az "éjszakai képességek "fejlesztésének szükségessége volt, ami az éjszakai támadó helikopterek fejlesztésének meggyorsításához vezetett, nem csak a KA-50 SH, de a KA-29 Felix, Mi-24 Hind, és a Mi-8/17 Hip tekintetében is.

A másik konklúzió szerint növelni kell a helikopterek harctéri túlélő képességét, amely érdekében kívánatos a páncél-védelem megerősítése, annak ellenére, hogy a szovjet és orosz helikoptereket hagyományosan erős páncélzattal látták el, például a KA-50-es páncélzatának súlya 335 kg, míg az Apache helikopteré 180 kg. A szolgálati magasságok növelése szintén további feladat, bár a KA-50-es statikus csúcsmagassága igazán figyelemre méltó (4000m).

Az új még nagyobb teljesítményü Klimov TV7-117-V típusú, gázsugár meghajtású hajtómüvet szántak a KA-50 számára, de a tervezők ellene voltak az elképzelésnek. A Klimov TV7-117-V müszakilag rövid élettartamú, míg a jelenlegi TV3-117VMA optimális teljesítményre lett kifejlesztve, a további 10%-os teljesítménynövelés lehetőségével. Tervek szerint a KA-50-es új, 1864 KW-os hajtómüvekkel lesz felszerelve a jövőben, és ezzel egy időben folyamatosan fejlesztik a helikopter felépítményét és rendszereit. Új kommunikációs, valamint felderítő rendszert szerelnek fel.

1999-ben új Kabris navigációs rendszert teszteltek a KA-50 SH helikopteren, amely GPS rendszerrel, valamint nagyméretü folyadék kristályos kijelző rendszerrel kombináltak.

További fejlesztések részeként a helikopter a Ramenszkoj tervezőiroda által fejlesztett, új navigációs rendszert kapna, amely egyaránt alkalmazható merevszárnyas, és forgószárnyas repülőgépeken. A rendszert a MiG-29-es legújabb változatán, a MiG-29 SMT-2 típuson alkalmazták sikeresen a közelmúltban. 1995-ben a KA-50-es rendszerbe állásakor a helikoptert csak alap fegyverzettel látták el: Vikhr tankelhárító levegő-föld típusú rakétával, nem irányított rakétablokkal, valamint gépágyúval. Mostanáig a fegyverrendszer is jelentős fejlesztéseken ment át.

Mi lesz a Hokum után?

A múlt évben, a Kamov vezető tervezője Szergej Mikejev kijelentette, hogy a cég megkezdte egy újgenerációs helikopter tervezését. Feltételezések szerint, azonban, a project még nagyon kezdeti stádiumban van, mivel egy újgenerációs repülőgép kifejlesztése igen magas szintü, high-tech technológiát feltételez, amely pillanatnyilag nem áll a cég rendelkezésére. Előzetes orosz elemzések szerint egy új helikopter csak a Hokum alapjain fejleszthető ki, az automatizáció még magasabb színtü megvalósításával. További követelmény, a nagyobb repülési sebesség, és több irányított rakéta, amelyeket egy időben különféle célok ellen lehet irányítani. A helikopterek "lopakodó" képességének kifejlesztését tekintve a Kamov iroda azonban meglehetősen szkeptikus, a tervezők szerint a rotor forgó lapátjai megoldhatatlan problémát jelentenek ebben a kérdésben.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.